2017-07-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det handlar om att kunna göra en någorlunda korrekt kalibrering av läget sommaren 2017. Då var den här diskussionen - tyvärr - mycket informativ. Alla utom Tino var mest upptagna med en självbespeglande förskräckthet över vad de, eliten ställt till med, de sorgearbetar och dagtingar nu: Nu måste vi acceptera att det kommer bli dåligt och sänka förväntningarna. osv.
Tack för svar. Som vanligt en intelligent och välformulerad text vars budskap jag på många sätt delar. Jag klarade faktiskt av att läsa den här gången utan att slå i SAOL eller Wiktionary!

Liknelsen om en likvaka var träffande. Kanske som en irländsk sådan, där deltagarna skålar med varandra och beklagar sig över den döde. Man drar några lustiga anekdoter, "han var allt bra skön medan han levde", och konstaterar nostalgiskt att inget blir som förr. En annan dödsmässa ser vi nu på landets största ö. Människor som aspirerar att leda och läka landet konstaterar att patienten har vissa hälsoproblem, men att det är något som kan överkommas med reformmiljarder, inte sällan på vårdens område. Men inget slår det största av requiem - mediakrigstråden. Här föreslås visserligen drastiska kirurgiska ingrepp som amputationer, men doktorerna verkar under anonym flagg och kurerna lär knappast under överskådlig tid bli publikt allmängods för att bota den svårt sjuke patienten.

Om ovanstående uppfattas som sarkasmer så är det nog korrekt. Milda sådana, som jag har för vana att krydda mina inlägg med. Men det uttrycker lika fullt en förståelse över människan som social varelse, sökande trygghet i det förgångna, undvikande konflikt, samhörighet med flocken men i viss mån även prålande med lite nya intryck. Ett prålande som är ägnat att positionera individen i sin sociala miljö. "Kappvänderi" är en passande synonym.

Kanske låter det ännu en gång som en typisk Simma-cynism, men det jag beskriver är faktiskt en form av konservatism. En ideologi som jag själv omfamnar. Försiktighetsprincipen. Något i grunden sunt. Förskräckthet över vad de ställt till med - ja, men inget mot den förskräckthet över vad som komma skall, om inget görs. Och ännu större förskräckthet över att föreslå det som borde göras. Klander, brunstämpling, någon timme efter offentliggörandet av åsikten; förorterna brinner, upplopp, kaos. Och ännu värre, dagen efter, uppkallad till chefredaktören för ett entledigande från sin tjänst eller uppsägandet av publikation av de regelbundna krönikorna. För en politiker; total nedsabling i debatten och en förvisning till politikens skamvrå, för att inte säga total utfrysning.

Vi kan se det här i andra mänskliga reaktioner. Det bästa exemplet är börskurserna. Sakta makar de sig uppåt. Hoppet spirar, optimismen frodas. Varningsklockorna ljuder hela tiden, men kurvorna pekar uppåt. Tills den dag då paniken sätter in. Flyktbeteendet triggar ett allt större fall, och inom en kort tid är allt utraderat. Allt är bra och hoppfullt och möjligt att lösa - tills det inte är det.

Ingen vill förstöra festen fastän några av deltagarna börjar bli oregerliga. Man kan ifrågasätta deras alkoholintag och deras muckande med andra, men än så länge flödar musiken och de flesta skrattar och tycker allt är bra! Vem vill då vara den som sätter stopp för trevligheterna?

Därav mitt "försvar" av de veliga och vankelmodiga. De agerar på ett sätt som under den övervägande tiden i mänsklighetens historia har premierat social kohesion, besättande av flockposition och spridande av sitt DNA. Och med det kan vi förklara mycket av tuppfäktandet och avsaknaden av dito så länge man tror att man har något att förlora.

Nog med filosofiska utsvävningar och tillbaka till den pragmatiska världen. Det står klart för alla sunt tänkande individer att den immigration vi haft av improduktiva och kulturellt inkompatibla element måste reverseras. Ja, jag tycker att en frivillig repatriering bör inledas, "socially engineered". Det förment påstådda skälet om skydd mot förföljelse bör respekteras, men ett inlemmande i svenska bidragssystem bör det inte. För de som inte kan försörja sig i landet bör flyktingläger och utfordring av föda erbjudas med värdiga villkor. Skolgång på hemlandets språk med målsättningen att återvända till hemlandet utan nödvändig förlust av ungas kunskapsbehov. Och för de som lyckas landa en försörjning på egen hand i landet - fine, tack för att ni valde Sverige, och så här ska du nu assimileras. Skulle den här nödvändiga processen inledas, eller den av dig mer forcerade varianten i t ex Somalia, skulle förslagsställaren som ovan beskrivits slaktas i opinionen.

Skulle jag gå ut och säga eller skriva om ovanstående förslag skulle jag få tusentals arga och upprörda och hånskrattande motståndare som ville plocka isär det i tusen bitar och mala ner det i komposten. Och det vet alla. Inga proaktiva förslag är tillåtna förrän vi har kraschat in i bergväggen!

Där är vi nu. Ingen, varken politiker, opinionsbildare, krönikör eller anonym trådskribent i den här tråden vill resa sig upp som gubben eller gumman i lådan och föreslå detta. Sakta glider vi mot det oundvikliga. Kraschen och flyktbeteendet som jag beskrev tidigare. Kanske framstår jag som en defaitist, antagligen för att jag är det.

Men låt oss fortsätta diskutera här i den madrasserade isoleringscellen som tråden är. Det skulle i och för sig vara pikant och kittlande att se ett filmat rundabordssamtal med trådens mest frekventa och högljudda kritiker av sakernas tillstånd. Kanske något för Ledarsidorna att arrangera? Men se för guds skull till att Kalle-Anka-mustascherna, lösnäsorna och solglasögonen är på. Social acceptans tar lång tid att uppnå, men kan försvinna på ett litet nafs.
Citera
2017-07-07, 22:02
Medlem
Precis som jag skrev igår så har MSM inget att frukta från den föreslagna grundlagsändringen, och hade de haft det så hade de ju ställt till ett djävla liv. Nu kommer de vara tysta som möss och hoppas att detta går igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Saken har ju en egen tråd, men om man läser Mattias Albinssons artikel idag så är det precis så illa som man kan befara.

https://nyheteridag.se/hovrattsradet...ndlagsskyddet/

Hoppas alternativmedia fortsätter hålla i blåslampan här för MSM kommer inte att göra det. De vet att deras egna granskningar aldrig kommer fällas i våra politiserade domstolar, men att man nu för första gången kan få juridiska vapen i kampen mot konkurrenterna i den alternativa median. Om alt media kan skjuta ner det här förslaget så har man bevisat att man är den nya riktiga median.För att göra det bör man pressa de politiska partierna (läs L och C) hur de ställer sig i frågan för dessa kommer vara regeringspartier efter nästa val.
Chang Frick har tittat närmare på lagrådsremissen och hittat följande skrivning som hade kunnat förekomma i nazi-Tyskland eller Stalins Sovjet:
Citat:
Det är enligt regeringen av största vikt att seriös, granskande journalistik inte på något sätt ska kunna hämmas av regleringen”, står att läsa i lagrådsremissen på sida 149.

Alltså, om du är ”seriös” media behöver du inte oroa dig. Då kan du publicera känsliga personuppgifter i sökbart format och fortfarande vara skyddad av grundlagarna. Men om du inte är ”seriös” media, och gör samma sak, då får du se till att skaffa en jävligt duktig advokat. Typ.

Hur en domstol ska bedöma vilka medier som bedriver seriös journalistik framgår inte i lagrådsremissen.
Det är Nyheter Idag som är frihetens fanbärare i Sverige idag. Fria Tider förlorade intresset efter sin första artikel.
Citera
2017-07-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Tack för svar. Som vanligt en intelligent och välformulerad text vars budskap jag på många sätt delar. Jag klarade faktiskt av att läsa den här gången utan att slå i SAOL eller Wiktionary!

Liknelsen om en likvaka var träffande. Kanske som en irländsk sådan, där deltagarna skålar med varandra och beklagar sig över den döde. Man drar några lustiga anekdoter, "han var allt bra skön medan han levde", och konstaterar nostalgiskt att inget blir som förr. En annan dödsmässa ser vi nu på landets största ö. Människor som aspirerar att leda och läka landet konstaterar att patienten har vissa hälsoproblem, men att det är något som kan överkommas med reformmiljarder, inte sällan på vårdens område. Men inget slår det största av requiem - mediakrigstråden. Här föreslås visserligen drastiska kirurgiska ingrepp som amputationer, men doktorerna verkar under anonym flagg och kurerna lär knappast under överskådlig tid bli publikt allmängods för att bota den svårt sjuke patienten.

Om ovanstående uppfattas som sarkasmer så är det nog korrekt. Milda sådana, som jag har för vana att krydda mina inlägg med. Men det uttrycker lika fullt en förståelse över människan som social varelse, sökande trygghet i det förgångna, undvikande konflikt, samhörighet med flocken men i viss mån även prålande med lite nya intryck. Ett prålande som är ägnat att positionera individen i sin sociala miljö. "Kappvänderi" är en passande synonym.

Kanske låter det ännu en gång som en typisk Simma-cynism, men det jag beskriver är faktiskt en form av konservatism. En ideologi som jag själv omfamnar. Försiktighetsprincipen. Något i grunden sunt. Förskräckthet över vad de ställt till med - ja, men inget mot den förskräckthet över vad som komma skall, om inget görs. Och ännu större förskräckthet över att föreslå det som borde göras. Klander, brunstämpling, någon timme efter offentliggörandet av åsikten; förorterna brinner, upplopp, kaos. Och ännu värre, dagen efter, uppkallad till chefredaktören för ett entledigande från sin tjänst eller uppsägandet av publikation av de regelbundna krönikorna. För en politiker; total nedsabling i debatten och en förvisning till politikens skamvrå, för att inte säga total utfrysning.

Vi kan se det här i andra mänskliga reaktioner. Det bästa exemplet är börskurserna. Sakta makar de sig uppåt. Hoppet spirar, optimismen frodas. Varningsklockorna ljuder hela tiden, men kurvorna pekar uppåt. Tills den dag då paniken sätter in. Flyktbeteendet triggar ett allt större fall, och inom en kort tid är allt utraderat. Allt är bra och hoppfullt och möjligt att lösa - tills det inte är det.

Ingen vill förstöra festen fastän några av deltagarna börjar bli oregerliga. Man kan ifrågasätta deras alkoholintag och deras muckande med andra, men än så länge flödar musiken och de flesta skrattar och tycker allt är bra! Vem vill då vara den som sätter stopp för trevligheterna?

Därav mitt "försvar" av de veliga och vankelmodiga. De agerar på ett sätt som under den övervägande tiden i mänsklighetens historia har premierat social kohesion, besättande av flockposition och spridande av sitt DNA. Och med det kan vi förklara mycket av tuppfäktandet och avsaknaden av dito så länge man tror att man har något att förlora.

Nog med filosofiska utsvävningar och tillbaka till den pragmatiska världen. Det står klart för alla sunt tänkande individer att den immigration vi haft av improduktiva och kulturellt inkompatibla element måste reverseras. Ja, jag tycker att en frivillig repatriering bör inledas, "socially engineered". Det förment påstådda skälet om skydd mot förföljelse bör respekteras, men ett inlemmande i svenska bidragssystem bör det inte. För de som inte kan försörja sig i landet bör flyktingläger och utfordring av föda erbjudas med värdiga villkor. Skolgång på hemlandets språk med målsättningen att återvända till hemlandet utan nödvändig förlust av ungas kunskapsbehov. Och för de som lyckas landa en försörjning på egen hand i landet - fine, tack för att ni valde Sverige, och så här ska du nu assimileras. Skulle den här nödvändiga processen inledas, eller den av dig mer forcerade varianten i t ex Somalia, skulle förslagsställaren som ovan beskrivits slaktas i opinionen.

Skulle jag gå ut och säga eller skriva om ovanstående förslag skulle jag få tusentals arga och upprörda och hånskrattande motståndare som ville plocka isär det i tusen bitar och mala ner det i komposten. Och det vet alla. Inga proaktiva förslag är tillåtna förrän vi har kraschat in i bergväggen!

Där är vi nu. Ingen, varken politiker, opinionsbildare, krönikör eller anonym trådskribent i den här tråden vill resa sig upp som gubben eller gumman i lådan och föreslå detta. Sakta glider vi mot det oundvikliga. Kraschen och flyktbeteendet som jag beskrev tidigare. Kanske framstår jag som en defaitist, antagligen för att jag är det.

Men låt oss fortsätta diskutera här i den madrasserade isoleringscellen som tråden är. Det skulle i och för sig vara pikant och kittlande att se ett filmat rundabordssamtal med trådens mest frekventa och högljudda kritiker av sakernas tillstånd. Kanske något för Ledarsidorna att arrangera? Men se för guds skull till att Kalle-Anka-mustascherna, lösnäsorna och solglasögonen är på. Social acceptans tar lång tid att uppnå, men kan försvinna på ett litet nafs.
Snarare har man väl som konservativ en plikt att föreslå en politik för bevarandet av konservativa värden (vilka man nu anser vara dessa får man förtydliga)? Annats blir det bara ytterligare en relativisering och ursäkt över begångna misstag. Och en fortsatt förmodan att någon annan än en själv ska skapa den där dåliga stämningen som man vet kommer att bli resultatet när vågar tänka tanken hela vägen. Jag har dock en viss förståelse för dessa högprofilerade debattörers försiktighet/feghet. Och en viss respekt vad de faktiskt riskerat. Men ska man vara krass, så är de ju nu bara i en kort deskriptiv, konsoliderande och prövande övergångsfas. De kommer att bli mer intressanta (om än aldrig lika intressanta som Flashback, tyvärr). Något annat kan inte vara möjligt för då skulle de själva förlora all sorts relevans (som numera organiserad moderat är frågan om inte Heberlein redan är där i orelevansen, det går ju inte att äta kakan och ha den, inte för någon längre tid iaf).
Senast redigerad av Fnysington 2017-07-07 kl. 22:34.
Citera
2017-07-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Snarare har man väl som konservativ en plikt att föreslå en politik för bevarandet av konservativa värden (vilka man nu anser vara dessa får man förtydliga)...
Ja, "plikt" kanske låter lite väl starkt i mina öron. Men visst bör man stå upp för sina åsikter. Gör man inte det så får man väl anse att man inte har åsikten.

För övrigt är jag säker på att du förstod att jag beskrev konservatismens paradox. Det, och människans natur. Den som eftersträvar långsamma förändringar torde inte vara den förste att ställa sig på barrikaderna och trumpeta ut radikala utvisningsprogram, hur inbakade i gullegull de än kan vara. Kanske är det en revolutionär vänsterkonvertit som blir den förste att predika repatriering? Troligen med våld i så fall....

Citat:
För att åskådliggöra att du har fel, är det dock bara att vända på premisserna....
Jag tror att du är för intelligent för att tro att jag försökt framföra något som är rätt eller fel i mitt inlägg. Jag beskriver hur det är, och hur jag tror människor av kött och blod fungerar. Sedan får du gärna lägga ett ton klander på vankelmodiga debattörer, och fortsätta med det några år till. När Sverige till sist börjar nå upplösningstillstånd om sisådär 3-4 år så kommer de definitivt att tycka att repatriering hade varit en toppenidé - för 3-4 år sedan.

Citat:
Och hur kan det komma sig att Tino inte korsfästs när han trots allt nämnt återvandring, men skulle fått otroligt mycket skit om han tog upp det med Heberlein och Westerholm på Gotland?
Jag har inte hört honom i det sammanhanget, men jag tror säkert att termen "återvandring" har yppats av både honom och kanske någon annan djärv person.

För övrigt försöker jag att i mitt inre spela upp en fiktiv debatt, kanske hos Ledarsidorna, eller ännu hellre hos någon inkvisitor på SvT.

"-Ja Nito Heberstein, hur ska vi komma till rätta med problemen med den permanenta underklassen av somalier?"
"-Ja, alltså, hmmmm, vi bör kanske titta på det här konceptet med ...åt...återvandring. Ja, jag är inte rasist men, givetvis ska de omfattas av våra välfärdssystem och...och...."
"-Men det här är ju människor som rotat sig i Sverige, barnen har kamrater, det låter ju alldeles förfärligt?"
"-Eeehh, det finns givetvis vissa problem....man måste samarbeta med det somaliska civilsamhället... tillgodose basala behov....eeeh..."
"-Ja, vi vänder oss nu till den frie debattören "Toyo" som kommit till studion, han vill vara anonym och sitter bakom en skärm och talar med förvrängd röst. Toyo, du har ett ganska radikalt förslag på något som du kallar "kretsloppsmigration". Låt höra?"

Osv. Namnen ovan är fiktiva, och ingen likhet bör eftersökas med andra personer i mångkulturdebatten. Finns inte det nog med lustiga klipp från politiska debatter på YouTube så kan vi väl gärna pressa in ett till?

Till syvende och sist så handlar våra liv och existenser om att stå upp för det vi tycker är moraliskt och etiskt riktigt. När jag väl dör ensam och allena i min lilla åsiktsbunker så ska alla veta att jag försökte övertyga väggarna om att jag hela tiden hade rätt, och till slut också fick rätt.

Och har jag retat upp någon med ovanstående så är det väl för att jag har en dålig dag. Jag blev kallad för "din dumme jävel" i ett annat inlägg....

PS. Och om jag får slänga lite personligt klander för obefintligt ställningstagande på någon så heter han Gudmundsson. Förnamn okänd. Ni får gissa...
Citera
2017-07-08, 00:50
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:

"-Ja Nito Heberstein, hur ska vi komma till rätta med problemen med den permanenta underklassen av somalier?"
"-Ja, alltså, hmmmm, vi bör kanske titta på det här konceptet med ...åt...återvandring. Ja, jag är inte rasist men, givetvis ska de omfattas av våra välfärdssystem och...och...."
"-Men det här är ju människor som rotat sig i Sverige, barnen har kamrater, det låter ju alldeles förfärligt?"
"-Eeehh, det finns givetvis vissa problem....man måste samarbeta med det somaliska civilsamhället... tillgodose basala behov....eeeh..."
"-Ja, vi vänder oss nu till den frie debattören "Toyo" som kommit till studion, han vill vara anonym och sitter bakom en skärm och talar med förvrängd röst. Toyo, du har ett ganska radikalt förslag på något som du kallar "kretsloppsmigration". Låt höra?"

En roande ordväxling för oss som lite i det fördolda följer tråden med brinnande intresse.

Oytos ofta omtalade kretsloppsmigration är i mina ögon en ekonomiskt rationell modell, och därför inte tillräckligt slagkraftig på egen hand. Men kompletterad med det moraliska argumentet har den potential att bli urstark.

Betänk det fetmarkerade i citatet ovanför. Har man något anspråk på att vara moraliskt stringent måste man fråga sig varför det är ett rimligt argument när det handlar om att flytta ut ur Sverige, men inte när det handlar om att flytta in i Sverige. Är vännerna i Somalia så mycket mindre värda? Varför bedriver Sverige och ett flertal EU-länder en politik som helt öppet skyltar med att göra just detta?

Vi tvångsmatas ju med solskenshistorier som afghanske Salim som alldeles öppet låter berätta att
Citat:
– "Det var delat. När vi landade i Kabul kunde jag inte känna att detta var hemma. Men vi fick ett varmt mottagande av släkt och vänner med mycket glädje och kramar."

På ett moraliskt plan är det väldigt mycket mer humanitärt att hjälpa Salim att leva drägligt med sina nära och kära. Där har du Oytos kretsloppsmigration i all sin moraliska glans. Den enda nackdelen är att det ligger nära det förhatliga "hjälp i närområdet" som är en utmärkt idé men varit brännmärkt i debatten då Sverigedemokraterna hade mage att förorda det och allt som dom säger per default är fel. Men ge det ett halvår till så är det helt rumsrent - nu har ju till och med Bill Gates förordat det och han uppfann ändå MS Röj.

Att undvika att kretsloppsmigration blir en födkrok för tredje världen tar EU hand om. Italien är överbelastat, tyskarna vacklar och nästa år är SD största eller näst största parti i det tidigare så toleranta Sverige. Gränserna kommer av rent tvång stängas då alternativet är att EU-projektet skjuts i sank. Den skribent som förstår att repatrieringsargumentet måste ske från moralisk grund och inte det svenska perspektivet har mycket att vinna, även om det är det svenska perspektivet som är det primära.
Citera
2017-07-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det här är ju något att frukta i Sverige när de svenska traditionella partierna fikar efter muslimska röster. Muslimska Brödraskapet har ju lyckats infiltrera både Nya Moderaterna och nästan kapat Miljöpartiet. De ligger sannolikt lågt nu efter allt ståhej kring Kaplan mm, men de tänker långsiktigt och jobbar troligen vidare med sin strävan mot kalifatet.

Det verkar som om identitetspolitik blev något nytt och spännande som idé eller verktyg för många politiker. Inte bara från vänsterhåll, även om det verkar ha börjat där. Det finns ju intervjuer från 80-talet på youtube där KGB officerare beskriver hur de arbetade med att destabilisera länder genom att plantera "giftiga" idéer hos akademiker och intellektuella (nyttiga idioter kallades de). Politisk korrekthet var tydligen en sådan.
Destabiliseringen återföds med varje ny generation; som vill ta upp klasskampen eller kämpa mot förtrycket. Den molariserande kulturmarxismens offerpolemik/-retorik/-dialektik är vinnande. Men utmana den, sätt den på prov, låt den uppvisa konkreta, praktiska exempel eller motsvara varje anständigt krav på ömsesidighet i måttstockar eller bevisning, och det blir progressiv pyspunka, kommunistisk kortslutning.

Vad det gäller subversion, har Frankfurtskolans inneboende och överliggare klarat det på egen hand. Det behövdes aldrig KGB. Det är skillnad på storskalig indoktrinering, som dessutom köptes med regimens stöd, och riktade, fientliga, småskaliga operationer. Sverige har anammat den storskaliga hjärntvätten och visar tendens på både krympandets radikalisering och den yppersta maktens elefantiasis stigen till väders. Regeringen är helt uppe i det blå, dansandes bland molnen, med sina ömkliga Ikarosvingar. Aldrig i helvete kommer detta att bära.

---

Frankfurter Allgemeine gör en ganska torr, saklig nyhetsrapport över OECD, vars invandring når rekordnivå; med risk för felläsning för svensken som är indoktrinerad med "flyktingar":

Zuwanderung in die Industrieländer erreicht Rekord

Citat:
Die Zuwanderung hatte laut Bericht ihren bisherigen Höchststand im Jahr 2007 mit 4,73 Millionen Menschen erreicht. Das war vor dem Ausbruch der internationalen Finanzkrise gewesen, die 2008 mit dem Zusammenbruch des amerikanischen Bankhauses Lehman-Brothers begonnen hatte. 2015 waren es 4,7 Millionen Menschen gewesen.

Citat:
Die Zahl der Asylbewerber sticht besonders heraus. Rund 1,6 Millionen Menschen beantragten im vergangenen Jahr Asyl in den OECD-Ländern, das waren ebenso viele wie im Jahr zuvor. Die Hauptherkunftsländer waren 2015 China, Syrien, Rumänien, Polen und Indien gewesen.

Citat:
Auch die Zahl internationaler Studenten ist gestiegen und die dauerhaften Aufenthaltstitel überstiegen 2015 erstmals 1,5 Millionen.

Die OECD rief die Industriestaaten zu einer besseren Integration von Flüchtlingen auf. Viele in Europa angekommene Flüchtlinge würden wegen der Unsicherheit in ihren Heimatländern vermutlich über längere Zeit bleiben. Deswegen sei jetzt die zentrale Herausforderung, diese Menschen in Arbeitsmarkt und Gesellschaft zu integrieren.

Citat:
„Die Integration von Migranten und ihren Kindern - Flüchtlinge eingeschlossen - ist eine zentrale Aufgabe, um eine Zukunft in Wohlstand für alle zu sichern“, erklärte OECD-Generalsekretär Angel Gurría. Notwendig ist der Organisation zufolge eine Neuausrichtung der Politik in den einzelnen Ländern, aber auch der internationalen Kooperation. Als positive Beispiele werden Integrationsprogramme in Schweden und das Integrationsgesetz in Deutschland genannt. In anderen Ländern gebe es noch Nachholbedarf.

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaf...-15082831.html

Slutklämmen på artikeln blev ett uttalande från OECD-generalsekreteraren, som framhåller massmottagarländerna Sverige och Tyskland som föredömen, som lämnar mycket övrigt att önska, beträffande övriga medlemsländer. Säkert lapar Den Humanitära, Feministiska Stormakten i sig... Denna organisation för "economic co-operation and development" - med länder från Japan och Australien, Nya Zeeland, över hela Europa och till Mexico och USA. Sverige har med sina ca 10 milj inv i en sammanslutning som omfattar ca 1.3 mdr inv, tagit emot mångfalt fler än vad man kan förvänta sig utifrån befolkningsstorlek. Om man låtsar att alla 5 milj migranter till OECD per år vore flyktingar, så skulle Sverige ha överpresterat med faktor 4; men nu är ju flyktingarna endast en minoritet bland migranterna, så Sverige har fått de sura äpplena och tyskarna das Sauerkraut. Bon appétit!
Citera
2017-07-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så vad är det nya goda uppdraget som vi kan skicka Norberg, Gardell, Ernman och alla andra narcissister på?
Personligen tycker jag det vore bra att bejaka deras narcissism och tvinga dem att agera goda men på en lite större scen.

Är inte Sverige lite för litet för sådana här fantastiska idio...., förlåt, tänkare och filosofer?
Gör de sig inte bättre på en internationell scen?
.

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Klimathotet förstås! Malena Ernman ägnar numera 90% av sitt facebookinnehåll till att möta klimathotet.

SJW-flocken beter sig efter Obama och Clintons misslyckade kampanj som en sekt vars guru har dött eller avslöjats som pappa till sektens samtliga barn. Drömmen finns kvar, men tills en ny guru har accepterats som ledare så är det oklart när utomjordingarna ska landa även om hela sekten fortfarande är överens om att de kommer snart.

Macron är en kandidat till att ersatta Obama som ledare för de goda. Fridolin vill vara den nyttige idiot som leder den svenska kontingenten riddare in på detta nygamla i jakten på den Heliga Graal.

Citat:
Fridolins nya slogan: ”Make our planet great again”
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin pratade i TV4 Nyhetsmorgon om miljö- och klimatpolitiken och om hur partiets chanser ser ut inför nästkommande år. Valrörelsen har ännu inte börjat, men han har redan ett förslag på en slogan.
– Make our planet great again, säger han och tillägger att ”det är väl en ganska bra slogan” om uttrycket som myntades av Frankrikes president Emmanuel Macron.
http://omni.se/fridolins-nya-slogan-...-again/a/gqRrk
Citera
2017-07-08, 13:42
Medlem
Citat:
Se det mer som en amatörmediakrigares medvetna risktagande att sparka lite på getingboet. Det eviga, för tråden politiskt korrekta, idisslandet av likartade tankar kanske vitaliseras av någon stygging som inte har för vana att bevaka opinionselitens utspel på heltid. Semester ger oss amatörer möjligheten att obetalt och alldeles anonymt och riskfritt reflektera över den smärta den allt mer närmande bergväggen kommer att innebära. Till skillnad från de professionella aktörerna som faktiskt sätter sin närmaste ekonomiska framtid på spel med varje mening som yttras eller skrivs.
Å andra sidan kan man kräva att den som är s a s proffstyckare tar sitt jobb på allvar... Men många av dessa har säkerligen sökt sig till scener och plattformar genom andra drivkrafter än att bidra till att lösa samhällsproblem.

David Eberhard följer upp Almedalsveckan utan att hymla genom följande krönika i GP (men har förstås inte bara anhängare som debattör men ett riktigt yrke därutöver, så som politikerna en gång i tiden hade):

Citat:
Vi är uppvuxna med att staten ska ta hand om oss från vaggan till graven och många vill äta från den kakan. Det kallas för välfärdssamhället och är något som folk är stolta över. Vi har fått lära oss att den bästa civilisationen är den som tar hand om sina svaga på ett humant sätt. Och det är en fin tanke, men den förutsätter att det inte finns för många svaga. Annars går ju hela bygget i konkurs.

Citat:
Men som alla utopier så brakar det samman till slut och det våra politiker och ledande mediala godhetsapostlar sedan har fått göra är att omdefiniera sin egen verklighet så att vi ska tro att de inte hade något val. Därför heter det nu att ”ingen kunde förutse” trots att de som faktiskt förutsåg vad som höll på att hända fick löpa medialt gatlopp. Därför heter det nu att vi måste stänga gränsen, fast vi egentligen vill ha öppna gränser. För välfärdsstaten går inte ihop med för många bidragstagare.

Att säga en massa vackra saker och samtidigt göra något annat är ett utmärkt sätt för politiker att skaffa väljare. För att få så många röster som möjligt måste man säga en sak, vilja en annan sak och göra en tredje. Då attraherar man så många som möjligt.

Kanske finns det en inneboende omöjlighet att appellera till alla medborgare i ett land, hela tiden. Ännu svårare, omöjligt, är det i ett icke homogent land av multikulti. Det politiska hyckleriet ökar ju omöjligare ekvationen görs, genom föreställningar om ett gemensamt land och värdegrund ju mer kulturellt splittrat landet blir genom demografin. Det enda som kan fungera då är diktatur eller en minimal kärnstat med starkt, men rättvist våldsmonopol. Som det är nu och det senaste halvseklet är en växande omhändertagandekultur - det välfärdsindustriella komplexets intressenter och marionetter, och hela den kollektiva tankegestalten.
Citera
2017-07-08, 14:50
Medlem
Citat:
Se det mer som en amatörmediakrigares medvetna risktagande att sparka lite på getingboet. Det eviga, för tråden politiskt korrekta, idisslandet av likartade tankar kanske vitaliseras av någon stygging som inte har för vana att bevaka opinionselitens utspel på heltid. Semester ger oss amatörer möjligheten att obetalt och alldeles anonymt och riskfritt reflektera över den smärta den allt mer närmande bergväggen kommer att innebära. Till skillnad från de professionella aktörerna som faktiskt sätter sin närmaste ekonomiska framtid på spel med varje mening som yttras eller skrivs.

Nog om detta. Trådens diskussioner är intressanta och dina tankar om kretsloppsmigrationens moraliska korrekthet är givetvis spot on. Dock finns aldrig total symmetri, risken att dö en onaturlig död i t ex Mogadishu eller Kabul är säkert 10 eller 100 gånger mer sannolik än vad den än så länge är i Sveriges värsta förort. Även om den ändå är försumbar. Dylika argument kommer att skjuta ner varje debattör som försöker att driva diskussionen med moraliska förtecken.

Om vi nu ändå tillåter oss den våta drömmen att den här opinionseliten faktiskt läser våra degenererade alt-right tankar i smyg, så kanske vi är dropparna som urholkar stenen? Driver vi dem i den rätta riktningen? Kommer våra förebråelser nere från den skyddade åsiktsbunkern till sist att få de som sätter sina liv på spel i mediakriget, att kasta sig upp ur skyttegravarna och gå till brett anfall?

Till sist en liten tanke som gnagit de sista timmarna. Jag har alltid älskat din term "krympandets radikalisering" och köper det rakt av som en naturlig mänsklig reaktion när någon trängs upp i ett hörn. I rimlighetens namn borde det motsatta då också existera. De "konsensus-tillväxandes flegmatisering och avtrubbning" eller något liknande. Kan det vara så att vi nu, när medvetenheten om att allt går åt pipan, förväntar oss att det fixar sig eftersom någon med ledaregenskaper ändå måste inse problemen?

Ingen proklamation utan opposition, för att travestera Birgerssons opinionsbildande kapitulationsfras ("Reflektion utan proklamation"). Med andra ord är invändningen och ifrågasättandet inte bara inte av ondo, utan godo. Underhållning genom kontrovers som de etablerade plattformarna är dåliga på att tillhandahålla.

Och visst är det så att den tävlande radikaliseringen som syftar till att ikläda sig rollen som talesman eller ombud, har en motsvarande sanning i följarnas beredvillighet att okritiskt acceptera det sagda och bestämda.

För övrigt skriver Heberlein om just det sociala motstånd du varit inne på, om sin pågående kamp mot åsiktspoliserna i Almedalen. Vilket jag faktiskt tar till intäkt för att min tes stämmer bättre än många av dina invändningar kring "radikala förslag" som omöjliga.

Det är inte åsikterna som brännmärks, inte de prutade eller fulla anspråken - utan sällskapet. Primatflocken, gänget på skolgården. Vilket ju också funkar i motsatt riktning. När Heberlein står på SD:s scen så är det inte bara en senkommen

Citat:
motståndshandling, mot polarisering, mot avhumanisering, mot hat – och jag är stolt över det.

Det är också ett medvetet varumärkesbyggande med syfte på en riksdagsplats för M. Liksom Ledarsidornas flirt med Flashback. Det är både lite farligt - och potentiellt lönsamt. För visst har de gjort sig mer relevanta, även när de får motta kritik för att inte vara relevanta nog?

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Du ser verkligen inga bakslag med en sådan argumentation? När Salim tillsammans med ett gäng aktivister med näbbar och klor slåss i media för att hans familj inte skall behöva återvända till Afghanistan så är det nog oerhört få som uppfattar att Sverige gör det moraliskt rätta och en humanitär insats. Vem i hela fridens namn skulle uppfatta det som humanitärt att förflytta människor mot deras vilja till ett land där det råder krigstillstånd (vilket aktivisterna kommer att hävda).
Lägg därtill ett antal snyftreportage med kollegorna på Salims arbete så förstår du att den som intar den ståndpunkten i mediakriget kommer att förlora striden.

Att skicka hem Salim är naturligtvis det moraliskt riktiga mot gruppen Afghaner där man öser pengar över ett fåtal som tagit sig till Sverige men i stort sett ignorerar resten. Men att försöka sälja in det till allmänheten genom att hävda att det på ett moraliskt plan är väldigt mycket mer humanitärt att hjälpa just Salim att leva drägligt med sina nära och kära är naturligtvis en dödfödd idé eftersom Salim naturligtvis både har det bättre i Sverige och dessutom gör allt för att få vara i Sverige. Det är ju därför han är här eller hur?

Hela resonemanget stammar från Oyto som kan vara det tydligaste exemplet på person med Grandios personlighet som västvärldens psykiatri upplevt.
Det jag alltid förundrats över är att han trots sin grandiosa självbild förespråkar en mellanmjölkslösning på problemet som innefattar att medel tas från den svenska statskassan för att "uppmuntra" folk att åka hem.
Min uppfattning är att inga som helst medel behövs för att repatriera folk till tredje världen. Om det så blir dyrare att göra det med hjälp av tvångsutvisningar so be it.

Att hjälpa folk i närområdet att överleva katastrofer är behjärtansvärt att finansiera lycksökares återvandring är det inte. Den som dessutom tror att "gränserna" stängs är mer än lovligt naiv. Redan idag är gränserna "stängda" från Italien och Grekland till övriga Europa och dessutom har ett antal länder haft ytterligare gränskontroller på vägen (t.e.x Danmark och Sverige). Ändå har c:a 30 000 lyckats nå Sverige för att söka asyl. Europa är det nya USA och Afrika/Mellanöstern det nya Mexiko. Inga jävla gränskontroller i världen kommer någon längre tid hindra MENA från att ta sig in i Europa på ett eller annat sätt. Att då förbjuda nitlotter såsom omedelbar utvisning och istället säga, Pick your prize - Välj mellan Asyl eller återvändarbidrag motsvarande flera årslöner i ditt U-land, är som att be om trubbel.

I detta haveri till post, finns ändå en sanning: Det jag föreslår är verkligen mellanmjölk. Inte radikalt, inte kontroversiellt, inte utopiskt. Det är inte ett upplägg, inte ett förslag, inte en form. Utan principen att all politik ska syfta till att skapa incitament för återvandring av så många som möjligt av människor som hamnat i svenskt utanförskap. Det är definitivt bäst för Sverige och svenska folket, liksom för hemländernas ekonomi. Mycket möjligen också för många kretsloppsmigranter och deras kommande generationer.

Och vad säger det om din eller Crispys psykologi, när ni hellre vill watch the world burn, än acceptera att migration i motsatt riktning är bästa boten på problem orsakade av migration?

Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Det borde hållas för sant av de flesta att det är något moraliskt gott och rätt av den enskilde att återvända för att bygga upp sitt hemland.

Tråden har diskuterat fram och tillbaka om Sveriges moraliska ansvar, och svenskarnas moraliska ansvar. Men migrationen handlar lika mycket om de som kommer som om oss som redan är här. Det gäller att komma ihåg att migranter inte är passiva subjekt, de är i allra högsta grad aktiva och ansvariga för sina egna val och handlingar. Migranter har ett moraliskt ansvar att göra det som är moraliskt rätt.

Och vad är mest moraliskt högtstående: att återvända hem för att bygga upp sitt eget land, efter kriget är slut, eller att leva resten av sitt liv på ett annat folks välvilja och uppoffringar?
Det moraliska (och kategoriska) imperativet för migranten är solklart - återvänd hem!

Precis. Lika människovärde innebär lika klandervärde.
Citera
2017-07-08, 15:42
Moderator
Meijis avatar
Ann Heberlein har skrivit en läsvärd text på Ledarsidorna.se. Citerar inledningen:

Citat:
I förorten har vi moralpoliser och i Almedalen har vi åsiktspoliser – ja, inte bara i Almedalen utan i hela mediesverige – men just här och just nu arbetar åsiktspoliserna rent konkret. Utan att inse det absurda i sitt eget handlande ägnar de sig åt att förfölja, fotografera och dokumentera vem människor talar med och vilka arrangemang de deltar i.

Med skräckblandad förtjusning läser jag konversationer på sociala medier som hänger ut människor som tagit ett glas vin med fel person, hälsat på någon ur det onda laget, kanske till och med stigit in i Ondskans boning på Hamnplan, eller varit i det där lite mindre onda – men ändock onda – tältet en bit därifrån. ”Jag såg X gå in i SD:s hus” skriver A varpå B, C och D gemensamt förfasar sig: ”Fy fan vad vidrigt”. ”Y stod och pratade med en SD:are” skriver E och F undrar ”fick du bild?”. ”Z stod och hängde vid Medborgerlig samlings tält”, rapporterar G och får applåder av sina kamrater som sitter och darrar av skräck i något separatistiskt rum.

Läs resten: https://ledarsidorna.se/2017/07/post...asiktspoliser/

-----

Ann Heberlein verkar mest lite road över vansinnet... men det här är mycket obehagligare - för att inte säga mycket farligare - än vad Heberlein kanske inser.

Igår postade en skräckslagen Lauren Southern en video (som verkar vara inspelad i ett badrum) om hur våldsvänstern hade försökt hitta henne (genom att dela bilder på henne) under vänsterhuliganernas/AFAs upplopp i Hamburg. Om de hittat henne hade hon knappast undkommit med livet i behåll.

Se filmen (ca. 7 minuter lång): https://www.youtube.com/watch?v=O4UqyFt5xNc

Lite senare hade hon återhämtat sig (hon är ung) och samtalar med Tim Pool, som också blev stalkad.

Se filmen (ca. 13 min lång): https://www.youtube.com/watch?v=Io3VpyL4RoE

Det är hit vi verkar vara på väg...

(De finns en separat tråd på FB)
Senast redigerad av Meiji 2017-07-08 kl. 16:36.
Citera
2017-07-08, 16:54
Medlem
Citat:
Hyoptetiskt skulle alltså varenda kotte på bidrag i orten kunna anställas i ett låglöneland att göra något bra där - och vi skulle tjäna pengar på det från dag ett!

Vad får dig tro att det går?

I Sverige försökte regeringen anställa (mkt inom sina egna organisationer) 32000 traineejobb, det blev 125. ( http://www.di.se/artiklar/2016/8/15/...traineejobben/ )Vad får dig att tro att Sverige med den förmågan kan medverka till hundratusentals jobb i främmande korrupta länder, när man inte ens klarar det i egna bolag på hemmaplan?
Citera
2017-07-08, 17:00
Medlem
Frågan är ju varför det inte vid det här laget är en självklarhet att kunna säga att Sverige är vårat land och vill vi skicka tillbaka 500 000 människor som har ljugit om var dom kommer ifrån och slängt pass m.m. så gör vi det. Det görs med motiveringen att det är bättre för Sverige och svenska folket. Jaha vad händer med de som vi skickar tillbaka? Ja det spelar ingen roll det är inte vårat ansvar, har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Detta skulle givetvis påbörjats igår, nedmonteringen av Sverige har pågått länge nog nu.

Sverige har ingen moralisk skyldighet att rädda resten av världen och de svenskar som tycker det får lägga sin egen tid och pengar på att hjälpa på plats där det behövs.

Som förälder så tar man hand om sina egna barn först allting annat är absurt men tyvär så lever vi i Absurdistan där all logik är som bortblåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in