Kyeyunes text är för mig en av de allra bästa och mest förutseende debattinlägg jag läst på senare år. Om nu någon ens vågar debattera eller lyfta detta. Det jag speciellt vill uppmärksamma är hans insikt vad gäller den oundvikliga lågkonjunkturen som väntar runt knuten. Jag tror att han inser att den kan bli långt djupare och mer långvarig än vad många tror.
När opini-hjon idag diskuterar mångkulturens utmaningar så extrapolerar de alltid dagens ekonomiska situation i all oändlighet, dvs en högkonjunktur med goda statsfinanser och företagsvinster kopplade med en ansträngd kommunal ekonomi. När väl skuldkrisen sveper in över landet lär mångkulturens baksidor och katastrofala konsekvenser mångdubblas. Är plånboken tom så är den, och ingen nettobidragsgenererande skattebetalare vill pröjsa upp för ett gigantiskt trasproletariat.
Jag tror knappast att han valt "Flykten från New York" bara som en lite lustig referens. Det är säkert allvarligt menat när man läser hans episka dystopi.
Hats off for Mr.Plissk...sorry Mr.Kyeyune! Han lär också ha ett frikort från att bli angripen som alarmist som varande rasifierad och vänster.
När opini-hjon idag diskuterar mångkulturens utmaningar så extrapolerar de alltid dagens ekonomiska situation i all oändlighet, dvs en högkonjunktur med goda statsfinanser och företagsvinster kopplade med en ansträngd kommunal ekonomi. När väl skuldkrisen sveper in över landet lär mångkulturens baksidor och katastrofala konsekvenser mångdubblas. Är plånboken tom så är den, och ingen nettobidragsgenererande skattebetalare vill pröjsa upp för ett gigantiskt trasproletariat.
Citat:
Omfördelning fungerar enbart så länge det finns nog med människor att omfördela från i relation till antalet människor man ska omfördela till, utslaget på den levnadsstandard dessa människor är beredda att acceptera. Redan idag – i en högkonjunktur – har många kommuner ingen möjlighet att fortsätta betala socialbidrag och finansiera nuvarande välfärd i mer än en liten handfull år framöver. Problemet är att en framtida lågkonjunktur kommer att göra denna obalans mycket, mycket värre: lågkonjunkturer minskar antalet människor i arbete och ökar antalet människor som behöver leva på överskottet från andras arbete. När väl denna obalans går tillräckligt långt kommer inte längre överskottet från de arbetsföra att ge den genomsnittliga personen utan arbete tillräckligt med pengar för att betala mat eller hyra, med tämligen välkända politiska och sociala problem som följd.
Jag tror knappast att han valt "Flykten från New York" bara som en lite lustig referens. Det är säkert allvarligt menat när man läser hans episka dystopi.
Hats off for Mr.Plissk...sorry Mr.Kyeyune! Han lär också ha ett frikort från att bli angripen som alarmist som varande rasifierad och vänster.