Citat:
Jag gör en självspaning här också. Den här sortens "högre krav"-argument är jag inte ensam om och när nu pendeln svängt verkar fler och fler kräva mer. Just Dahlberg är en sån som får högre krav på sig nu. För 5 år sedan var det väldigt välkommet med hennes antydningar, men det var också en tid när det var svårare med kritik mot PKismen och folk hade en annan förståelse för att man smög med sina invändningar. Men nu borde dessa människor ha växlat upp och öppet tala om vilken gigantisk lögn allting är och kräva att allt avslöjas. Men det gör de inte. De enda som är ärliga är såna som Heberlein som vad jag förstått slängts ut av de övriga.
Samma sak tror jag mig märka kring SD. Det tycks åtminstone som att kritiken mot partiet för att de är såna cuckar och har en så mesig och undergiven partiledare har ökat. Det är förstås en motiverad kritik som funnits länge, men nu när vinden vänt så blir kraven klart högre och SD tycks otillräckliga.
Det är som om det nyvunna självförtroendet också väckt upp en väldigt djup vrede som länge varit nedtryckt och med den så kommer hårdare krav. "Om ni inte är med oss så är ni emot oss". En rimlig inställning som antagligen kommer skynda på utvecklingen rejält. Man kräver en upprättelse för allt man utsatts för och för all besinningslös politik och propaganda. I det läget duger det inte med att ha antytt saker tidigare, man måste passa på och sparka in dörren helt nu när man kan, om man sitter på en position med inflytande. Annars hängs man bildligt eller bokstavligt från lyktstolparna tillsammans med de övriga.
Samma sak tror jag mig märka kring SD. Det tycks åtminstone som att kritiken mot partiet för att de är såna cuckar och har en så mesig och undergiven partiledare har ökat. Det är förstås en motiverad kritik som funnits länge, men nu när vinden vänt så blir kraven klart högre och SD tycks otillräckliga.
Det är som om det nyvunna självförtroendet också väckt upp en väldigt djup vrede som länge varit nedtryckt och med den så kommer hårdare krav. "Om ni inte är med oss så är ni emot oss". En rimlig inställning som antagligen kommer skynda på utvecklingen rejält. Man kräver en upprättelse för allt man utsatts för och för all besinningslös politik och propaganda. I det läget duger det inte med att ha antytt saker tidigare, man måste passa på och sparka in dörren helt nu när man kan, om man sitter på en position med inflytande. Annars hängs man bildligt eller bokstavligt från lyktstolparna tillsammans med de övriga.
Det här är centralt.
När jag pratat om krympandets radikalisering, om att identity works, om polariseringens magnetism, så är det denna konkurrens och dynamik det handlar om. Om vad individer och aktörer på olika nivåer har att rätta sig efter, bortom fromma förhoppningar och tomma floskler.
Vi kommer få se identitetspolitik för svenskar och reciprokt artiga kafferepsgäster som opportunt bejakar denna. Retoriken och politiken kommer bli radikalare - i samma takt som detta "radikala" kommer förstås som kärleksfullt gott och reaktionär kommer bli synonym med överlevnad inför överhängande fara.
Det här är en fortgående process där det mediala etablissemanget och politikerna inte längre kan vara björnen som driver folket framför sig och sargar de individer man önskar. Deras opinionsbildande kapital är förbrukat och kan bara ackumuleras på två sätt:
Antingen genom att ta in friskt förtroendekapital där det finns idag. Hos kritikerna som visste bättre, tidigare - och redan idag har svar på frågor som kommer ställas i det offentliga samtalet imorgon. Vad jag vet har detta inte skett någonstans i västvärlden, även om det hade varit det rationella, affärsinriktade.
Eller - mycket mer sannolikt, men samtidigt svårgenomfört - internt, genom sparnit över tid och ansvarsutkrävande inom gruppen. Individens alternativ är att antingen röra sig lite snabbare än sin skuldbelastat överviktige kollega, så att denne blir uppäten av björnen - eller vara björnen som agerar kårens ombud.
Då kan den egna uselheten rentav bli en merit i den ansvarsutkrävande vreden. För det är ju en sak när Hedlund klandrar Helin för att hon fick skit för "hur mycket invandring tål Sverige". Ett ännu skarpare vapen att peka på skammen över att hon cuckade inför hans mansplaining i Agenda 2011 att sexövergrepp på badhusen mot svenska flickor inte var en nyhet värd att skriva om i Aftonbladet för att det var för vanligt.
Och precis som du skriver går det inte att luta sig mot att man var halvt edgy med en text om att våga diskutera volymer 2014 - att inte röra sig framåt är att röra sig bakåt om andra fortsätter avancera. SD:s feghet och svekfullhet, deras icke-populism och icke-nationalism var aldrig en tillgång - menar jag - men kommer bli en belastning.
Det som kommer efterfrågas alltmer är autencitet och den goda radikalismen som inte står svarslös, som inte söker kompromiss och aldrig tänker kapitulera.
---
Ett exempel på hur det är möjligt att vinna relevans även i detta sena utgångsläge är nämnda Ann Heberlein, som gör en uppföljning kring sin artikel om svenska kvinnor som tar betalt av skattebetalarna för att ligga med ensamkommande.
Det här är som sagt potent materia. Självutnämnda madonnor som verkligen är horor. Sagan om den nakne kejsaren tagen till nästa nivå, där samhällslögnen på något sätt ackomoderar att mannen är barn i skolsalen, men barnet ändå är man i sovrummet.
Visst, man kan anklaga Heberlein för att själv spela med i lögnen genom utmålandet av utsatta pojkar, men det känns ändå befriande att kunna konstatera att ALLT inte måste vara upprepningar från den här tråden.