2017-07-05, 14:03
Medlem
Ferenc-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En annan inställning än Engelau har däremot den högborgerliga ekonomen Winsth som när hon uttalar sig för tidningen Affärsvärlden anser att:

https://www.va.se/nyheter/2017/07/04...borde-skammas/

De som har råd bör av integrationsskäl ta hjälp av en somalier (eller någon annan företrädare för mångkulturen). Även om jag misstänker att damerna på Östermalm hellre har kvar sin polskor så kanske detta är den framtida modellen även för patologiska altruister inom media på Södermalm att främja integrationen?

Jag kanske inte är uppdaterad, men jag tror att det är första gången som jag ser ett så oförblommerat uttryck för de bemedlade klassernas behov av billiga hembiträden. Nu får den importerade mångkulturen äntligen veta sin plats i Sverige på min ära!

Toalettringen ska glänsa innan du får gå hem.....

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Mycket fiffigt. Att efter fullbordad och fortgående massinvandring göra den "goda" tjänsten att anlita avdragsgill arbetskraft. En egen tjänstestab, så att en annan kan lägga tiden på rekreation eller mer lönande arbetsinsatser. Och framställa detta som en humanitär plikt. Avdrag yrkas vid deklarationen. När RUT-avdraget är konsumerat kan man återgå till sedvanliga, svarta arbetskraften.

Jag kommer att tänka på Peter Hitchens "fat bourgeois bohemians":

https://www.youtube.com/watch?v=Ht2wP7j-CgY

Till sist kanske det kan bli en klasskamp trots allt; mellan välbeställda "liberaler" och deras demokratifientliga repressiva tolerans vs vänstern och deras våldsbejakande progressiva tolerans. Numera och tillsvidare går "liberaler" och den breda vänstern hand i hand, för globalism och gränslöshet. Förmodligen blir det svårare med "de växande klyftorna", åtminstone om de inte har en betydelsefull nationalistisk gemenskap att antagonisera mot. Både många "liberaler" och vänsteraktivister vill förvägra nationalister eller allmänt oppositionella deras yttrandefrihet, genom utestängning från fora, bojkott från bokmässor och den årliga balunsen i Almedalen, debila "våga vägra ta debatten", "ansvarsfull nationalism", oblyga förslag till restriktioner av internets möjligheter, lagförslag, vägran att yppa skälig kritik av islam och att granska muslimer, självcensur, PK-språkets störning av det kollektiva medvetna, debattmässiga och politiska lånsningar i växelverkan, osv.

http://www.marcuse.org/herbert/pubs/...etolerance.htm

Post-kolonialismen som teori har nu vandrat hela varvet runt och är nu åter på utgångspunkten? Teorin om den vite mannens börda och plikt att hjälpa de mindre lyckligt lottade i världen, nu i ny förpackning.

Om Rudyard Kiplings dikt, "Den vite mannens börda" står det på Wikipedia:

Citat:
Dikten står som symbol för en föregiven och överdriven skyldighet hos vita (européer) att hjälpa alla andra, även när andra inte förväntas hjälpa de vita.
Citera
2017-07-05, 14:12
Medlem
I ankdammen Sverige kan media tillsammans med reasearchgruppen hänga ut och hota privatpersoner utan några konsekvenser. Nu har CNN gjort samma sak och i USA kommer det inte bemötas med samma acceptans att makthavare använder sina mediala platformar för att hota medborgare till lydnad.

http://edition.cnn.com/2017/07/04/po...eet/index.html

Citat:
After posting his apology, "HanA**holeSolo" called CNN's KFile and confirmed his identity. In the interview, "HanA**holeSolo" sounded nervous about his identity being revealed and asked to not be named out of fear for his personal safety and for the public embarrassment it would bring to him and his family.
CNN is not publishing "HanA**holeSolo's" name because he is a private citizen who has issued an extensive statement of apology, showed his remorse by saying he has taken down all his offending posts, and because he said he is not going to repeat this ugly behavior on social media again. In addition, he said his statement could serve as an example to others not to do the same.
CNN reserves the right to publish his identity should any of that change.

Julian Assange har gett sig in i debatten och visat vilka lagar CNN bryter med denna typen av hot.

Media överlag är helt höga på sin egna makt och har fått för sig att det får gärna precis vad som helst eftersom de inbillar sig att de försvarar demokratin. Deras beteende är verkligen äckligt att beskåda och de är i direkt motsatts till vad de själva tror en direkt fara för demokratin.

Man får hoppas att reaktionerna i USA blir så starka att även svensk media lär sig att man inte kan bete sig hur som helst mot vanliga medborgare för att demonstrera sin makt.
Citera
2017-07-05, 15:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag förstår mig inte på Tino. Här är från Tinos Facebook och det skulle kunna vara skrivet av egentligen vem som helst i tråden, då en tämligen homogen konsensus synes råda i frågan.

Så ställer vi Tinos kommentar ovan mot analys från Meiji av igår.

Det går inte ihop. Tino verkar inte vilja ha ett nytt Fattigsverige (och vem vid sina sinnens fulla bruk vill det?). Då är ju den enda och självklara lösningen att vi inte medvetet importerar ett nytt Fattigsverige. Tino är ju inte dummare än att han inser att den av svenskar ihopjobbade välfärden är ändlig och en dag kommer att "ta slut" om importen av inkompatibla bidragstagare fortsätter. Han om någon har ju koll på massinvandringens debet och kredit. Tino sågar ju vidare alla patetiska tankar på "enkla jobb" som mirakelkur för integration. Vad är problemet? Varför mumlar Tino inte ur sitt kurdiska nationalekonomsskägg? Annars blir det ju precis som Oyto skrev.

https://www.facebook.com/tino.sanand...54792458493231
Här citerar jag mig själv.
Citat:
Återigen tar jag på mig rollen som djävulens advokat.

MSM - accepterade (Nåja) debattörer måste hålla sig inom vissa gränser, de spelar fortfarande på motståndarnas planhalva och det är motståndarnas spelregler som gäller, de kan inte säga att allt har gått åt pipan och att totalt flyktingstopp och hemsändning av alla kriminella, missanpassade och de som har ljugit sig in i landet eller har blivit insläppta pga politiskt haveri är enda lösningen.

Ett sådant klarspråk skulle leda till rött kort och tillträdesförbud till all debatt för vederbörande, men att istället säga att flera hundratusen "svenskar" ska försörja sig genom skoputsning och gatuförsäljning är ett accepterat (nåja) sätt att tala om för allmänheten att allt kommer att gå åt pipan om inget extremt drastiskt görs utan att motståndarna kan skrika RASIST på ett trovärdigt sätt!

Tino mfl kan som sagt inte säga att vi måste sätta stopp för "flykting"mottagandet och börja skicka tillbaks "flyktingarna" då skulle han tystas.

Däremot kan han säga "okey, vi fortsätter på samma spår, det är bara att acceptera att du inte kommer att få någon pension och att dina barn och barnbarn inte kan få sjukvård eller skolgång värd namnet. Bit ihop bara."

Han vet att folk inte vill ha det så och han vet att politikerna vet att folket inte vill ha det så och att ledarskribenterna och journalisterna vet att folket inte vill ha det så!

Det är ju därför dessa tre grupper har gjort ALLT för att dölja dessa konsekvenser som Tino mfl pekar på.

Jag tycker inte att Tinos beteende är det minsta konstigt.
Citera
2017-07-05, 15:44
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Tino Sanandaji kommer aldrig kunna ta det sista steget för att hamna på den rätta sidan i slutstriden. Han är ju själv invandrare och vill inte påminnas om raderna i flyktingkonventionerna att hans kurdiska familj, liksom alla andra flyktingfamiljer, frivilligt ska återvända till sina hemländer/regioner när detta är möjligt.
Äsch, Tino har upprepade gånger blivit påhoppad för detta i media av självbelåtna motståndare varpå han brukar svara att hans familj skulle ha klarat sig utmärkt även om de inte hade kommit till Sverige.

Har svårt att tro att majoriteten i vårt land tycker att Tino borde skickas tillbaks med samma båt som stenkastarna, våldtäktsmännen, shariapoliserna och bidragsturisterna.
Citera
2017-07-05, 16:03
Medlem
Samtliga liberala ledarskribenter med rötter kring Bosporen argumenterar för att ett kriterium för att bli svensk är att anamma demokratiska värderingar samtidigt som Sveriges statschef inte väljs demokratiskt.

Hur kommer rojalisterna att reagera när dom får reda på att dom bör uteslutas ur den svenska gemenskapen eftersom deras värderingar är osvenska enligt invandrade professionella tyckare?

Rojalistiska adoptivbarn som varken har bett om massinvandring eller kulturnationalism kommer behandlas som utländska element av både Alice och Adolf.

Man får väl hoppas att skribenter likt Neuding och Dan Korn inser att nationalstats modellen som Israel bygger på även bör implementeras i Sverige för att säkerställa tryggheten.

En svensk variant på Sionism, Sveanism, en nationalistisk rörelse som strävar efter att åstadkomma en svensk stat i Norden.
Citera
2017-07-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Precis. Just därför är han en stor tillgång för sina motståndare, som har långt större behållning av honom än vad S och LO har.

Häromveckan grät Lindberg över att återigen ha blivit angripen av högerskribenter, denna gång Hakelius:

Lindbergs pajkastning blir särskilt pinsam när man vet att nuvarande (tjänstlediga) chefen för Aftonbladets ledarsida, Karin Pettersson, var en av Fokus grundare (tillsammans med bl a centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl), tillika dess chefredaktör 2005-2009. Lindberg får bestämma sig: Antingen är rollen som chefredaktör för Fokus en elitmarkör, vilket placerar Karin Pettersson i eliten, och då ska han inte fjanta sig med luftcitattecken när han säger "eliten" på Aftonbladets ledarsida. Eller så finns det ingen elit som står över folket, och då kan Hakelius inte tillhöra den heller.

Som Sveriges främsta kastare av sten i glashus kan Lindberg enklast förstås genom att man lägger märke till vilka företeelser som tycks skava mest i hans tillvaro. Ett ord han inte kan sluta nöta är "troll". Vad är detta med "troll" som gnager så mycket inom Lindberg att det ständigt läcker ut i form av utfall som mer och mer börjar likna tourettes bortom hans kontroll? Tja, hur beskriver man bäst en opinionsbildare vars taktik är att hoppa fram och vara utstuderat provokativ på ett sätt som är skräddarsytt för att väcka aggressiva motreaktioner, för att sedan springa tillbaka och gömma sig och vägra erkänna fel när han överbevisas? Jag tänker att "troll" är ett bra ord för det. Jag tänker rent av att en bild av Lindberg borde illustrera stycket om troll i uppslagsverk. Han har svart bälte i trollande. Han är inte bara ett internettroll, han trollar i alla tillgängliga kanaler. Han trollar på ledarsidan, han trollar i podcasts, han trollar i TV.

En dag kommer LO och S kanske att upptäcka hur talande det är att deras främsta försvarare vid frontlinjen är ett troll, inte en schysst person som får socialdemokratisk politik att verka vettig, hederlig och inbjudande.
Hälsa Lindberg att Lenin inte var så mycket sämre än Hakelius: han hade en kostym från varuhuset PUB i Stockholm (Privata Affärer, #7, 2017). Och fråga honom hur representativ Lenin var för "proletärerna", i sin revolutionära exil i Schweiz och ett senare återtåg till S:t Petersburg - via varuhuset i Sthlm.

KOA (PK-samhället, 2017):

Citat:
Revolutionsåret 1917 var bara tre procent av Rysslands befolkning arbetare. Den överväldigande majoriteten var bönder. De var bokstavligen jordnära och ställde sig främmande inför marxismen, som för att kunna behålla makten utvecklades till ett hårt totalitärt och repressivt system, med stor likgiltighet för hur det gick för individen.

Citat:
Även om det är lite si och så med vänstermoralen i praktiken, så går det inte att förneka att kommunismen har den överlägset bästa retoriken - jämlikhet, rättvisa, klasslöshet och allt det där. Det är därför den är så svår att bli av med. Alltsedan Marx dagar har varje ny ung generation i vänstertänket hittat grundreceptet för ett bättre samhälle. Och så, efter att det som vanligt har gått åt helvete, så har de troende backat, ändrat fokus en aning, tagit sats och på nytt sprungit in i väggen:
Citera
2017-07-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tino mfl kan som sagt inte säga att vi måste sätta stopp för "flykting"mottagandet och börja skicka tillbaks "flyktingarna" då skulle han tystas.
Det tycker jag faktiskt att han har sagt. Eller åtminstone skrivit, vilket jag påpekade igår:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2017-07-05, 16:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Här citerar jag mig själv.

Citat:
MSM - accepterade (Nåja) debattörer måste hålla sig inom vissa gränser, de spelar fortfarande på motståndarnas planhalva och det är motståndarnas spelregler som gäller, de kan inte säga att allt har gått åt pipan och att totalt flyktingstopp och hemsändning av alla kriminella, missanpassade och de som har ljugit sig in i landet eller har blivit insläppta pga politiskt haveri är enda lösningen.

Jag tycker inte att Tinos beteende är det minsta konstigt.

En fråga, som man ju återkommande ställer sig, är om någon enskild skribent verkligen menar vad han (eller hon) säger.

Thomas Gür och Tino Sanandaji m.fl. verkar betrakta svenskbefolkningen som ett slags trälfolk, vars livsuppgift och berättigande består av att axla försörjningsbördan för (huvudsakligen ekonomiska) migranter. Svenskarna ska på sin egen bekostnad vara migranternas försörjningsinstrument och integrationsinstrument.

Jag skrev för drygt två år sedan:

Citat:
Alice Teodorescu, Sakine Madon, Dilsa Demirbag Steen m.fl. förespråkar alla fri invandring. De verkar resonera enl. mallen:
● Jag har invandrat.

● Det var bra för mig.

Slutsats: Sverige ska ha fri invandring.

Förespråkandet av fri migration har dämpats efter hösten 2015... Ann Heberlein har skrivit en bok om det förkastliga i att helt bortse från den unika migrationspolitikens konsekvenser... men svenska folket betraktas fortfarande (uteslutande) som migranternas försörjnings- och integrationsinstrument.

Du tror, att det här bara är Gürs, Sanandajis, Teodorescus m.fl. anpassning till politiskt korrekta spelregler för debatten... och så kan det ju vara. Jag tror tyvärr, att de är uppriktiga... när jag försöker göra en samlad bedömning av vad de skriver och hur uppriktiga de verkar vara när de hörs och syns i etermedia. Men, ingen av oss kan ju med säkerhet veta.

En hypotes kan vara, att det kanske handlar om en slags självupplevd primär lojalitet. Om man själv har utnyttjat möjligheten att göra X (t.ex. möjligheten att migrera inkl. möjligheten att som migrant vara försörjd av svenska skattebetalare), så verkar det vara svårt (och för många omöjligt) att plädera för, att X ska begränsas kraftigt eller avskaffas helt. Ty det jag själv har dragit fördel av, det kan jag inte förmena andra.
Citera
2017-07-05, 16:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det tycker jag faktiskt att han har sagt. Eller åtminstone skrivit, vilket jag påpekade igår:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Se där! Det är det jag menar, han måste ligga på rätt sida av gränsen och det går att prata mer klarspråk i vissa forum och sammanhang medan det gäller att väga sina ord i andra sammanhang.

Även jag beter mig på det anpassliga viset, i vissa sällskap är jag mer öppen än i andra.

Då kan vi läsa Massutmaningen (vilket jag ännu ej har gjort) och se vad han menar istället för att angripa honom med osakliga påhopp för vad han säger i vinklade mediasammanhang.
Citera
2017-07-05, 16:53
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
I ankdammen Sverige kan media tillsammans med reasearchgruppen hänga ut och hota privatpersoner utan några konsekvenser. Nu har CNN gjort samma sak och i USA kommer det inte bemötas med samma acceptans att makthavare använder sina mediala platformar för att hota medborgare till lydnad.

http://edition.cnn.com/2017/07/04/po...eet/index.html

Julian Assange har gett sig in i debatten och visat vilka lagar CNN bryter med denna typen av hot.

Media överlag är helt höga på sin egna makt och har fått för sig att det får gärna precis vad som helst eftersom de inbillar sig att de försvarar demokratin. Deras beteende är verkligen äckligt att beskåda och de är i direkt motsatts till vad de själva tror en direkt fara för demokratin.

Man får hoppas att reaktionerna i USA blir så starka att även svensk media lär sig att man inte kan bete sig hur som helst mot vanliga medborgare för att demonstrera sin makt.

Ja, skillnaden mot Sverige är milsvid.

I Sverige marscherade chefredaktörerna som en man och hyllade varandras offentliga förnedringar av misshagliga personer. MSM använde sin makt och straffade dem. (Jag har aldrig förstått varför det inte var olagligt eftersom grundlagen förbjuder att anonymitet röjs.). Detta har varit accepterat i Sverige.

I USA, däremot, angriper nu samtliga från vänster och höger CNN för deras tilltag att ge sig på och hota privatpersoner som vill vara anonyma:
“I can’t emphasize how bad this is on CNN’s part,” wrote German Lopez, a reporter for liberal website Vox. “This is basically ‘don’t post stuff we don’t like or we’ll dox you.’ Extremely unethical.”
Rätt långt ifrån den svenska konsensuskulturen.

http://dailycaller.com/2017/07/04/ex...mps-wwe-video/
Citera
2017-07-05, 16:57
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En fråga, som man ju återkommande ställer sig, är om någon enskild skribent verkligen menar vad han (eller hon) säger.

Thomas Gür och Tino Sanandaji m.fl. verkar betrakta svenskbefolkningen som ett slags trälfolk, vars livsuppgift och berättigande består av att axla försörjningsbördan för (huvudsakligen ekonomiska) migranter. Svenskarna ska på sin egen bekostnad vara migranternas försörjningsinstrument och integrationsinstrument.

Jag skrev för drygt två år sedan:

Förespråkandet av fri migration har dämpats efter hösten 2015... Ann Heberlein har skrivit en bok om det förkastliga i att helt bortse från den unika migrationspolitikens konsekvenser... men svenska folket betraktas fortfarande (uteslutande) som migranternas försörjnings- och integrationsinstrument.

Du tror, att det här bara är Gürs, Sanandajis, Teodorescus m.fl. anpassning till politiskt korrekta spelregler för debatten... och så kan det ju vara. Jag tror tyvärr, att de är uppriktiga... när jag försöker göra en samlad bedömning av vad de skriver och hur uppriktiga de verkar vara när de hörs och syns i etermedia. Men, ingen av oss kan ju med säkerhet veta.

En hypotes kan vara, att det kanske handlar om en slags självupplevd primär lojalitet. Om man själv har utnyttjat möjligheten att göra X (t.ex. möjligheten att migrera inkl. möjligheten att som migrant vara försörjd av svenska skattebetalare), så verkar det vara svårt (och för många omöjligt) att plädera för, att X ska begränsas kraftigt eller avskaffas helt. Ty det jag själv har dragit fördel av, det kan jag inte förmena andra.
Vi får väl se vem som har rätt gällande Tino mfl. Hörde du eller någon annan i tråden Filosofiska rummet med Heberlein för ett par veckor sedan? Det blev en ganska het debatt om gästfrihet mellan Heberlein och hennes två motståndare. Förutom att Ann förkastade ordet gästfrihet som begrepp i flyktingfrågan så tog hon upp orättvisan som drabbar svenskarna när "flyktingar" får fördelar som inte tillkommer oss, exempelvis tandvård.
Hennes chilenske motdebattör muttrade tjurigt om att hon "ställer svaga grupper mot varandra" men hon gav sig inte och förklarade att hon sätter sina barn före andras barn och att det är det enda moraliskt riktiga.

Så Heberlein har i alla fall klivit över den gränsen, alltså att även vi har rätt att existera.

Edit: Om nu Gur, Alice, Hakelius mfl är för fortsatt massinvandring från MENA varför sjunger de då inte bara med i änglarnas kör eller varför köper de inte bara popcorn och sätter sig framför teven?

Varför utsätter de sig för en massa fördömanden och kritik från kollegorna i onödan?
Senast redigerad av orrtupp 2017-07-05 kl. 17:28.
Citera
2017-07-05, 17:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vi får väl se vem som har rätt gällande Tino mfl. Hörde du eller någon annan i tråden Filosofiska rummet med Heberlein för ett par veckor sedan? Det blev en ganska het debatt om gästfrihet mellan Heberlein och hennes två motståndare. Förutom att Ann förkastade ordet gästfrihet som begrepp i flyktingfrågan så tog hon upp orättvisan som drabbar svenskarna när "flyktingar" får fördelar som inte tillkommer oss, exempelvis tandvård.
Hennes chilenske motdebattör muttrade tjurigt om att hon "ställer svaga grupper mot varandra" men hon gav sig inte och förklarade att hon sätter sina barn före andras barn och att det är det enda moraliskt riktiga.

Så Heberlein har i alla fall klivit över den gränsen, alltså att även vi har rätt att existera.

Ja, den som lever får se.

Min hypotes är alltså, att det kanske handlar om en slags självupplevd primär lojalitet (för någon som själv migrerat till Sverige). Om man själv har utnyttjat möjligheten att göra X (t.ex. möjligheten att migrera inkl. möjligheten att som migrant vara försörjd av svenska skattebetalare), så verkar det vara svårt (och för många omöjligt) att plädera för, att X ska begränsas kraftigt eller avskaffas helt. Ty det jag själv har dragit fördel av, det kan jag inte förmena andra.

Ann Heberlein har inte invandrat till Sverige, varför det ju är följdriktigt det är hon - och inte t.ex. Tino Sanandaji - som har inlett diskussionen om rättvisa för svenskbefolkningen.

------

PS Tino Sanandajis bok är en utmärkt faktaöversikt över konsekvenserna av svenska politikers världsunika invandringspolitik, som man bör läsa... men det är imo ingen tvekan om var han har sina lojaliteter. Här är ett citat:

"Om Sverige ska ha någon chans att återfå den idylliska känsla som rådde i fornstora dar är det hög tid att börja leva som man lär. Svenska majoritetsbefolkningen kombinerar tolaranta politiska värderingar med en passiv och rent av passivaggressiv attityd till invandrare privat. Läpparnas bekännelse till mångkulturalism och tom retorik om "allas lika värde" är värdelös när de inte motsvaras av ens privata agerande.

Sverige har släppt in ett rekordstort antal invandrare rumligt, men inte i den sociala värmen. Svenska skattebetalare har fått bära det monetära priset, men invandrarna själva den långt större mänskliga kostnaden." (sid 340)

Jag delar inte alls uppfattningen, att det är migranterna till Sverige som fått bära "den långt större mänskliga kostnaden". Enl. vilken kalkyl skulle den mänskliga kostnaden för den befolkning som blir utbytt vara betydligt mindre?
Senast redigerad av Meiji 2017-07-05 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in