2017-07-01, 12:05
Medlem
Hakelius tycker numera det är lite jobbigt med sanningssägare som har haft mer rätt och mer mod än honom själv, eller? Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta alster som slår lite åt alla håll. Kanske kan panelen hjälpa mig? Möjligen har jag missuppfattat. Att vara vag krver dock ingen särskild talang, endast självdisciplin.

Jag gillade Hakelius en period, sen föll han igenom totalt efter terrordådet, där han återigen visade att inte bara är en betraktande dandy med lite annorlunda infallsvinkel (ibland) utan en ganska slätstruken figur egentligen. Nåja, historien för döma.

http://www.expressen.se/kronikorer/j...mellanstadiet/
Citat:
Annorlunda uttryckt: alla som var tillräckligt informerade måste med nödvändighet tycka och göra som en folkpartist. Det enda skälet att inte göra det var okunnighet.

Det är det där som går igen. Fast inte bland liberalpartister, eller vad de kallar sig numera, utan bland sanningssägarna. Den folkgrupp som sett igenom all make-up och alla slöjor och ständigt – twentyfour-seven, som vi säger på svenska – står öga mot öga med den osminkade sanningen.

Det är ju lätt att sympatisera med många av dem. I åratal har de, liksom vi alla, skedmatats nyheter som alltid silas genom det lagom småradikala övre medelklassfiltret. Inte falsarier, sällan ens oärligheter, inte "fake news". Men information sorterad och strukturerad av en så värderingsmässigt homogen grupp journalister, att få av dem ens vill vidgå att de har några särskilda värderingar. Helt uppriktigt, skulle jag tro. Fisken tänker antagligen inte på vattnet som något särskilt. Men så blev skillnaden mellan beskrivning och verklighet så stor att det sprack och i sprickan dök sanningssägarna upp.

Det är lätt att sympatisera med dem, som sagt. Ett par minuter. Sedan förvandlas blodet till bly i ådrorna.
Citera
2017-07-01, 12:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hakelius tycker numera det är lite jobbigt med sanningssägare som har haft mer rätt och mer mod än honom själv, eller? Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta alster som slår lite åt alla håll. Kanske kan panelen hjälpa mig? Möjligen har jag missuppfattat. Att vara vag krver dock ingen särskild talang, endast självdisciplin.

Jag gillade Hakelius en period, sen föll han igenom totalt efter terrordådet, där han återigen visade att inte bara är en betraktande dandy med lite annorlunda infallsvinkel (ibland) utan en ganska slätstruken figur egentligen. Nåja, historien för döma.

Det känns definitivt som om han har läst inläggen om sig själv här i tråden & nu försöker sig på en slags replik.
Citera
2017-07-01, 12:42
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

Jag tror att Hakelius mer eller mindre omedvetet berättar att han inte hör till de modiga sanningssägarna, utan att han fortsätter att knyta näven i fickan och hoppas på en islossning.

I alt-right-taxonomi skulle han ha klassats som hörande till samma fack av etablissemangskonservativa som Ross Douthat och Ben Shapiro.

Den amerikanska nationslösa (neo)konservatismen är döende. Johan Hakelius blygt harklande och artiga liberalkonservatism (den svenska versionen av den amerikanska) har heller ingen framtid. Liberalkonservativa har för guds skull inte ens något parti som företräder dem.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2017-07-01 kl. 12:50.
Citera
2017-07-01, 13:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Jaha... Hakelius anser, att "vi alla, [har] skedmatats nyheter" som utgör "information sorterad och strukturerad av en så värderingsmässigt homogen grupp journalister, att få av dem ens vill vidgå att de har några särskilda värderingar".

"Helt uppriktigt, skulle jag tro", skriver Hakelius - "Fisken tänker antagligen inte på vattnet som något särskilt".

"Men så blev skillnaden mellan beskrivning och verklighet så stor att det sprack och i sprickan dök sanningssägarna upp" fortsätter han. Dock är "sanningssägarna" enl. Hakelius "så förbannat tjatiga".

Särskilt ogillar Hakelius, att sanningssägarna klandrar svenska s.k. journalister för bristande mod - enl. Hakelius är förklaringen i stället att "folk har olika syn på världen. Det är en helt naturlig sak".

Men det är tveksamt, om man kan kalla svenska s.k. journalisters kolporterande av miraklet i Sandviken och den syriska migrationens kompetensregn m.m. för blott en annan "syn på världen" som är "helt naturlig".

Låt mig komplettera med en annan beskrivning av svenska s.k. journalisters bevekelsegrunder utöver dumhet och feghet (som Hakelius nämner).

Svenska s.k. journalister lät sig villigt städslas till regimlakejer. Det är ingalunda "helt naturligt".
Citera
2017-07-01, 18:18
Medlem
Deutsche Welle ställer Morgan Johansson till svars.

https://mobile.twitter.com/daccraft/...450497/video/1

Det här är naturligtvis bara en sommarbris jämfört med de frågor han tvingas svara på om ett år eller om fem år när han försöker leva ett stillsamt pensionärsliv på Algarvekusten eller var han nu tänker gömma sig. Förhoppningsvis blir det också en åklagare som ställer frågor någon gång i framtiden, kanske om 20 år.
Citera
2017-07-01, 18:33
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Det här är naturligtvis bara en sommarbris jämfört med de frågor han tvingas svara på om ett år eller om fem år när han försöker leva ett stillsamt pensionärsliv på Algarvekusten eller var han nu tänker gömma sig. Förhoppningsvis blir det också en åklagare som ställer frågor någon gång i framtiden, kanske om 20 år.

Morgan Johansson ser ut som en skamsen skolgosse som ertappas med byxorna nere. Han vägrar att ta ansvar och tror att han kan komma undan journalistens obekväma frågor genom att svara svepande. Då frågar den tyske journalisten varför stängs inte de här skolorna. Och där sitter Morgan Johansson alldeles svarslös.

Självklart kommer Morgan Johansson et al att hamna inför en slags europeisk tribunal i en nära framtid. Det var nämligen den svenska regeringens ovilja att ändra på de generösa och vidlyftiga erbjudanden som fick dryga miljonen utomeuropeiska migranter att traska genom hela Europa till det förlovade paradiset Sverige. Hade den svenska regeringen dragit tillbaka bidragsförmånerna så hade inte 3-årige Aylan drunknat i Medelhavet. Så är det bara.

I historieböckerna som kommer att skrivas lär det svenska etablissemanget få samma slags smutsiga renommé som nazisterna i Tyskland. Dessvärre kommer det svenska folket få bära på en arvssynd, likt dagens tyskar får göra, för att vi inte störtade etablissemanget från makten medan tid fanns.

Redan nu ter sig framtiden spännande. För vissa mer vibrerande än för andra.

EDIT: Redan nu byggs narrativet där Sverige kommer få bära hundhuvudet för migrationsströmmarna från Nordafrika över Medelhavet till Italien:
"#Italy: Swedish fleet (ferry service) brought 650 migrants to the port of #Catania. Now the Club Med is waiting for the new arrivals."

Video visar den svenska sjöräddningens insats (som inte hyllas utomlands):
https://twitter.com/OnlineMagazin/st...93676847947777
Senast redigerad av rough-justice 2017-07-01 kl. 18:57.
Citera
2017-07-01, 18:43
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Morgan Johansson ser ut som en skamsen skolgosse som ertappas med byxorna nere. Han vägrar att ta ansvar och tror att han kan komma undan journalistens obekväma frågor genom att svara svepande. Då frågar den tyske journalisten varför stängs inte de här skolorna. Och där sitter Morgan Johansson alldeles svarslös.

Då väntar vi bara på att andra länders länders journalister fortsätter med att ställa de frågor till svenska politiker som svenska journalister inte klarar av att ställa.

Det visar både på hur dåliga politiker vi har men också hur dåliga journalister vi har.

Sverigebilden blir mer svensk politikerbild och svensk mediebild. Inte skall de få definiera Sverige.
Citera
2017-07-01, 18:49
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Hakelius, 2017
Citat:
Annorlunda uttryckt: alla som var tillräckligt informerade måste med nödvändighet tycka och göra som en folkpartist. Det enda skälet att inte göra det var okunnighet.

Det är det där som går igen. Fast inte bland liberalpartister, eller vad de kallar sig numera, utan bland sanningssägarna. Den folkgrupp som sett igenom all make-up och alla slöjor och ständigt – twentyfour-seven, som vi säger på svenska – står öga mot öga med den osminkade sanningen.

Det är ju lätt att sympatisera med många av dem. I åratal har de, liksom vi alla, skedmatats nyheter som alltid silas genom det lagom småradikala övre medelklassfiltret. Inte falsarier, sällan ens oärligheter, inte "fake news". Men information sorterad och strukturerad av en så värderingsmässigt homogen grupp journalister, att få av dem ens vill vidgå att de har några särskilda värderingar. Helt uppriktigt, skulle jag tro. Fisken tänker antagligen inte på vattnet som något särskilt. Men så blev skillnaden mellan beskrivning och verklighet så stor att det sprack och i sprickan dök sanningssägarna upp.

Det är lätt att sympatisera med dem, som sagt. Ett par minuter. Sedan förvandlas blodet till bly i ådrorna.

I en av våra största dagstidningar introducerar Hakelius nyordet SANNINGSSÄGARNA. Sanningssägarna är besvärliga typer med onda avsikter som man ska akta sig för. Kom ihåg, "Okunnighet är styrka" [Orwell, 1984]. Att sanningen svider som bly i ådrorna hos ministeriets idoga arbetare visar på en dödlig allergisk reaktion. Seså! Nu får Herr Hakelius skynda sig att krypa in under stenen igen. Hälsa gråsuggorna!
Senast redigerad av Passepartout 2017-07-01 kl. 18:51.
Citera
2017-07-01, 20:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Härom veckan var det någon som efterlyste en "sammanfattning av tråden". Det var orimligt. Men nu har i vart fall Johan Hakelius skrivit en en statusrapport för juni 2017 om mediekriget, hur läget uppfattas allmänt inom MSM och personligen av honom. Hakelius är duktig på att förmedla doft och stämning i sina betraktelser, och just denna tar sin utgångspunkt från en lokal helgedom i hipsterreligionen, Urban Deli. Och med den begränsade begreppsapparat och tankelatitud som tillåts en svensk man verksam inom MSM gör han ändå en fin skildring av sin dysfunktionella yrkesgrupp. Namnen radas upp: Lindberg, Pettersson, Wiman, Marteus osv.

Han tar inte ut svängarna i sin kritik mot vänner och kolleger och han introducerar inga förbjudna (t ex Moldbug eller Land) eller bortglömda (t ex Kuehnelt-Leddihn) tänkare i huvudstycket som handlar om kritik mot demokrati, utan nämner enbart tyckare inom etablissemanget (de har nämnts tidigare här, t ex Jason Brennan).

Man kan inte få allt.

https://www.fokus.se/2017/06/ska-vi-vaska-demokratin/
Efter att ha läst den utmärkta artikeln blir jag bestört över den störtflod av kritik mot honom här i tråden.

Bland mycket annat tänkvärt i krönikan så skriver han om ett begrepp som han lånar från David Goodhart, han översätter det till Varsomhelstare och Någonstansare, mycket träffsäkra benämningar tycker jag som definitivt är en Någonstansare!

Citat:
Det finns en klassaspekt, även om den inte är ekonomisk. Varsomhelstare bär de vänsterliberala idéer som blivit synonyma med rumsrenhet i offentligheten. Någonstansare bär på traditionella värderingar, som i offentligheten beskrivs som lustiga kvarlevor, pinsamheter eller rena kränkningar. För någonstansare framstår varsomhelstarnas regler för offentligheten som översitteri. Deras oförstående för upplevda problem som arrogans.

Varsomhelstarnas politiker beskrivs så här.

Citat:
Deras politiker är de som är duktiga på att berätta vad som inte går att göra. Varför företag inte kan, eller bör, hindras från att flytta. Varför skatten varken kan höjas eller sänkas. Varför det inte går att stoppa migrationsflöden (åtminstone inte förrän man måste göra det). Varför man inte kan lagstifta bort tiggeriet. Varför enskilda stater inte har någon egentlig suveränitet, ingen egentlig makt. Varför makten, om den flyttas till överstatliga organ, i första hand bör användas till att se till att inga överilade beslut tas på lägre nivåer.

Denna mening sammanfattar deras politik på pricken!

Citat:
De vill inte ha någon större förändring. Ur det har växt en sanning om att inga större förändringar är möjliga.
Återigen det liberala »kan inte«.

Vilka är då dessa Varsomhelstare?

68-generationen tolkar jag det som och det känns inte tryggt med dom vid makten.
Citat:
Poängen var att vi för första gången i världshistorien fått en antielitistisk elit. Den har sprungit ur sextiotalets revolt mot auktoriteter och tagit sig upp, utan att egentligen ompröva sina grundantaganden. Nu sitter den på toppen av samhällshierarkin, men har för den skull inte släppt tanken på att alla hierarkier är orättvisa. Dess enda sätt att motivera sin egen ställning, är att hävda strikt meritokrati: jag sitter där jag sitter, därför att jag förtjänat det.
Men vad händer med den som tror sig bara ha sig själv att tacka för sin framgång? Vad händer när en sådan person blir samhällselit? De är inte »lyckligt lottade«. De är inte skyldiga någon något. De förväntar sig att deras framgång ska erkännas och visas tillbörlig respekt.

Demokrati står inte högt i kurs hos dessa ädla revolutionärer. Demokratin var kul när det gick deras väg men nu när de riskerar att röstas bort tillsammans med sina utopier är det inte så roligt längre.

Citat:
»För första gången sedan kalla kriget är världen på väg att förlora tron på demokrati. Med Donald Trumps framgångar i amerikansk politik och de förutsebara, men självorsakade ekonomiska följderna av Brexit frågar nu många vad som tidigare var en otänkbar fråga i väst: kan folk verkligen anförtros att styra sig själva? Är det dags att sumpa demokratin och pröva något annat?«

Läs artikeln, betänk att killen fortfarande får medverka i Sommar trots sin kritik av regimen, han lyckas alltid hålla sig precis på gränsen som han på så sätt flyttar fram nästan omärkligt, han är i mina ögon en av dom bästa!
Citera
2017-07-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Efter att ha läst den utmärkta artikeln blir jag bestört över den störtflod av kritik mot honom här i tråden.

Bland mycket annat tänkvärt i krönikan så skriver han om ett begrepp som han lånar från David Goodhart, han översätter det till Varsomhelstare och Någonstansare, mycket träffsäkra benämningar tycker jag som definitivt är en Någonstansare!

Varsomhelstarnas politiker beskrivs så här.

Denna mening sammanfattar deras politik på pricken!

Vilka är då dessa Varsomhelstare?

68-generationen tolkar jag det som och det känns inte tryggt med dom vid makten.

Demokrati står inte högt i kurs hos dessa ädla revolutionärer. Demokratin var kul när det gick deras väg men nu när de riskerar att röstas bort tillsammans med sina utopier är det inte så roligt längre.

Läs artikeln, betänk att killen fortfarande får medverka i Sommar trots sin kritik av regimen, han lyckas alltid hålla sig precis på gränsen som han på så sätt flyttar fram nästan omärkligt, han är i mina ögon en av dom bästa!
Han är en högerkille. Som håller sig inom skaklarna. Han kan vara intressant, understundom briljant, men oftast är han lika vag och undflyende som Lena Andersson. En intelligent person som kunde ha utnyttjat sin tid mycket bättre, på det stora hela. Att kritisera 68-generationen ser jag varken som speciellt originellt eller speciellt vågat. Det är en försörjning, som så för många andra. Man riskerar inte sin försörjning. Om man inte är modig och principfast.
Citera
2017-07-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Titta gärna på hela intervjun:

http://www.dw.com/en/morgan-johansso...en/av-39465468

När den avslutats gör Morgan ett ovärderligt och ytterst meme-värdigt minspel som samtidigt uttrycker en lättnad över en pärs som är över och en oro att han inte gjort bra ifrån sig.

Detta visar hur ruskigt förslappade våra politiker blivit efter många år av att bli ivrigt påhejade av svenska journalister istället för granskade och ifrågasatta. Och den slappheten har lett till att Sverige varit så dåliga på integration och gett oss de problem (förlåt, utmaningar) som inte ens vår regering längre förnekar.

Intressant för övrigt att Morgan säger att antalet brott som kan kopplas till asylsökande är "very, very few". Man skulle önska att någon journalist bad honom om källa för det påståendet. Jag trodde Sverige hade bestämt för att inte föra statistik över sådana saker?
Citera
2017-07-01, 21:19
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Han är en högerkille. Som håller sig inom skaklarna. Han kan vara intressant, understundom briljant, men oftast är han lika vag och undflyende som Lena Andersson. En intelligent person som kunde ha utnyttjat sin tid mycket bättre, på det stora hela. Att kritisera 68-generationen ser jag varken som speciellt originellt eller speciellt vågat. Det är en försörjning, som så för många andra. Man riskerar inte sin försörjning. Om man inte är modig och principfast.
Men vilken nytta skulle han göra om han förlorade sin plats i offentligheten?

Visst behöver vi modiga bloggare som går före, men dessa når ju inte den stora allmänheten ej heller sätter dom press på politikerna, deras roll är att vara inspiratörer och vägvisare åt de få modiga debattörer som har en större plattform men som av taktiska skäl måste vara försiktigare och balansera på en knivsegg för att inte kastas ut i kylan och tappa sin betydelse.

Hakelius med fleras roll är att omärkligt smeka byxorna av etablissemanget tills de står med rumpan bar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in