Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
En reflektion som ska hållas kort: jag tycker också att det vid första anseendet är träffsäkert, men efter en del eftertanke så är jag inte så säker att Varsomhelstare kan frodas var-som-helst.
De är i allra högsta grad geografiskt knutna till kosmopolitiska storstäder, och befinner sig de inte fysiskt på denna plats så har de åtminstone någon form av livlina eller beroende av den kosmopolitiska elitens huvudsäte. Om de vistas på någon konferensanläggning eller i sitt sommarhus och knappar in sina krönikor på distans, så är det lite som astronauten på rymdpromenad med fast koppling till moderskeppet.
Någon chans att bedriva sin tankeverksamhet på landsbygden, i en avfolkad bruksort, eller i en särskilt utsatt förort finnes absolut inte för Varsomhelstarna.
Hakelius tar på något ställe (i sin utmärkta text, det håller jag med om) upp diskussionen om en "liberal stam" eller etablissemang. De som förnekar deras existens och fysiska placering är rena demagoger.
Ja, man kan i stort dela in debattörer och aktörer i två kategorier:
Ärliga och hycklande tribalister. De sanna anti-tribalisterna,
a-tribalisterna finns säkert - men är liksom de asexuella det atypiska. Mycket, mycket vanligare är det tribalistiska
pryderiet, vare sig det är spelat eller internaliserat.
Visa mig en person som säger att
"identitet/etnicitet intresserar mig inte", så tror jag lika mycket på honom som en person som säger sig sakna sexdrift. Visst, det förekommer förstås - men då tillåter jag mig att kräva att vederbörande inte skriver debattinlägg med märkligt suggestiva undertoner i ämnet. Man är inte bara högtflygande ideologisk ande utan - för det allra mesta - trivialt etnisk kropp. Om inte annat så i de rasifierades mening av att definieras av andra.
Med den pryda lögnen punkterad är det mycket lättare att vara part i målet och avvisa andras hycklande uppfordringar. Visst, jag kan ha fel och det kan vara möjligt att skapa en upplyst, global icke-tribalistisk Ny Människa - men många av de individer som predikar budskapet, är levande indikationer på motsatsen. Ingrupper som envisas med att existera och svartsjukt bevaka sina särintressen, ska få sin kritik av identitetspolitik påtalad som den identitetspolitik det är.
Som vi var inne på i tråden om Teodorescu och svenskhet, är detta en skiljelinje som går genom hela det politiska spektrat och där liberala G-P och SD harmonierar väl i sin svårförsvarade, men socialt ack så frestande
händerna-på-täcket-retorik.
Precis som med fucking allt i det här nogsamt planerade minfältet är det, som
longbow4y var inne på, inget att vara rädd för. Tricket är bara att se till så att den eventuella motståndaren går först.
En kastad handske till samtliga trådläsare, både SD-lojalister och liberala lurkare:
Påstår du att du själv inte är tribalist? Saknar du verkligen den allmänprimatliga egenskapen?