2016-06-08, 17:16
Medlem
Fast ännu så länge är rapporteringen ändå fast i PK-spåret. Man talar om hur "resurser inte kommer de verkligt behövande (utländska) barnen till del "och att (utländska) barn inte skall behöva umgås med vuxna män". Däremot nämns inget om att alla dessa miljarder stjäls från svenskarna och det hot dessa män utgör mot svenska barn och ungdomar.
Citera
2016-06-08, 17:38
Medlem
I otakt med tiden kommer så Stefan Löfven till Rinkeby och talar om gemenskap:

Citat:
Stefan Löfven besökte i dag Rinkeby för att träffa polis, lokalpolitiker och samhällsföreträdare.

Han utlovade en översyn av straffen för stenkastning – men också investeringar.

– Vi har för mycket klyftor och segregation. Vi måste knäcka den. Sverige ska inte kännetecknas av klyftor, utan av gemenskap, säger statsministern.

Citat:
Du talar om ett reformpaket för förorten - vad innebär det konkret?

– Det är det vi precis har påbörjat. Vi har inte hela sanningen exakt och det är därför jag sitter här i dag, för jag vill veta: Hur upplever de människor som bor här verkligheten? Vilka är problemen och vilka är möjligheterna? Det här är ingenting som regeringen bara kan komma och leverera. Men sen sak är säker: Skattesänkningar kan inte lösa problemen, utan vi måste göra gemensamma investeringar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22965793.ab
Citera
2016-06-08, 18:34
Bannlyst
Tja jag vet inte det...

"För många poliser kom nyheten om införd gränskontroll via media, inte via interna poliskanaler. Vilket vittnar om hur snabbt det gick när väl det politiska trycket växt sig så starkt att man inte längre kunde sitta på händerna."

Mycket läsvärt om gränskontrollerna som jag inte läst någon annanstans:

https://detgodasamhallet.com/2016/06...-hall-gransen/

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja vad händer egentligen? Och varför?
Vad är orsak och verkan?

Kan det vara så att den okontrollerade invandringen som förhoppningsvis kulminerade i höstas också landade på myndigheter som MSB och försvaret? Vi fick en ny ÖB 11 sept 2015. Kan det vara så att den personförändringen gjort att försvaret faktiskt tagit tag i problematiken med desinformation och börjat agera mer professionellt när det gäller landets säkerhetspolitik?

"Målet för det militära försvaret är att enskilt och tillsammans med andra, inom och utom landet, försvara Sverige och främja vår säkerhet. Detta ska ske genom att:

hävda Sveriges suveränitet, värna suveräna rättigheter och nationella intressen,
förebygga och hantera konflikter och krig, samt
skydda samhället och dess funktioner i form av stöd till civila myndigheter "
Från http://www.sakerhetspolitik.se/Forsv...ara-forsvaret/

Försvaret och MSB fick ta en stor roll när det var som värst under hösten och jag tror att det påverkade också politiska och mediala hanteringen.
I lördags var ÖB i SR:s lördagsintervju och sa bland annat att: "Sverige utsätts ständigt för främmande makters cyberattacker - och nu ska Sverige utveckla en egen förmåga att slå tillbaka med samma teknik. " och "– Det är lika viktigt i dag i vårt samhälle som det är att ha en marin, en armé eller ett flygvapen. Det är en ny arena som vi måste förstå, kunna agera där precis som alla andra. Annars är det ett fält där alla andra spelar och vi står där utanför"

Har mångkulturen och vurmandet för mångkulturen till slut blivit identifierat som ett reellt och allvarligt säkerhetsproblem för landets intressen? Och som nu därför adresseras i enlighet med det allvarliga hot det faktiskt är? Även om många av aktörerna har sin bas i landet så kan de mycket väl gå andra länder och klaners ärenden hellre än att stödja våra egna nationella intressen.

Ett riktigt mediakrig om mångkultur där Svenska försvaret tar en ny spännande roll.
Kan det vara så?
Citera
2016-06-08, 18:38
Medlem
Intressant att flera delar samma känsla, om en drastisk skärpning av SR:s rapportering; iakttar de inte s k språkvård för journalismen på temat, eller har språkkorridoren vidgats? Min förnimmelse av förändring på SR var momentan igår, när jag läste Jan Andersson (SR:s utsände i Strasbourg) skriva om "piska och morot" och distinktionen "flyktingar och migranter":

(FB) EU-kommissionen: Invandring EU:s största utmaning de kommande decennierna

En gång är ingen gång, tänkte jag. Få se om detta står för ett trendskifte; jag tror att oavsett hur masken vrider och ringlar sig på kroken så är det en obeveklig jorderosion under oss som dikterar den stora rörelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Citat:
– Det finns kommuner som skickar barn till oss utan bedömningsunderlag, och säger "detta är inte ett barn" och så får vi ta hand om den personen i vuxenboendet. Vi behöver ett underlag i varje individuellt ärende, säger Mikael Ribbenvik.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Citat:
Bara den senaste tiden har vi en våldtäkt mot ett tolvårigt barn i Alvesta från två vuxna män. Det här är konsekvenser av er tillämpning faktiskt, av hur man bedömer åldern.

– Vi har ingen annan inställning, vuxna bör inte bo bland barn och barn bör inte bo bland vuxna, säger Mikael Ribbenvik.

När Migrationsverket skulle upphandla de läkare som skulle jobba med medicinska åldersbedömningar av ensamkommande var det få sjukhus och läkare som kunde göra detta.

– Det finns en beröringsskräck i frågan.

Varför, för det verkar ju funka i de flesta andra länder?

– Omöjligt för mig att göra den bedömningen, jag kan bara konstatera att det är så. Det har funnits ett massivt motstånd till exempel från Barnläkarföreningen som sågat detta.

Jag tycker ju att Migrationsverket ska ålderstesta, direkt i asylprocessen. Och sådan praxis är på gång. Men det intressanta, trådrelevanta, är att det nu börjar sparkas runt bland politiker och tjänstemän. Svarte Petter är ingen marginell företeelse. Ribbenvik för Migrationsverket skyller både på kommunerna och Barnläkarföreningen. Se hur hårt SR går fram, skäligen klandrande. Det är numera legitimt att ställa frågor, och ställa till svars.
Citera
2016-06-08, 18:45
Medlem
S.Kandals avatar
Morgan Johanssons stämma ekade precis ut genom radion. Det var fascinerande att lyssna på migrationsministerns huvudargument till varför det inte införts ålderbedömning av ensamkommande tidigare. Allt, precis allt var förra regeringens fel. Det fanns inte en strimma av självkritik. Han rabblade tom upp åren som passerat utan att någon tagit tag i problemet. Johansson satt troligen och rodnade under hela intervjun, tur för honom att det var radio.

I början av reportaget läste programledaren upp ett mail från en lyssnare. I detta stod det, på ett ungefär, att rädslan att komma med samma åsikt som förhatliga sd har gjort att inget hänt. Detta är såklart den uppenbara förklaringen och egentligen finns det efter detta inget mer att säga. De inblandade samt Studio Ett borde be det svenska folket om ursäkt, erkänna sina synder och säga tack för ikväll.

Kontentan av dylika inslag är såklart att de tighta skotten mellan verklighet och en fabricerade låtsasvärld krackelerar något.

Vad blir nästa steg tro. När kommer en ledande politiker lätta sitt hjärta offentligt och säga som det är och varför det blev som det blev. Fan vet om vi inte snart är där och då mina vänner är målet nära.
Citera
2016-06-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Morgan Johanssons stämma ekade precis ut genom radion. Det var fascinerande att lyssna på migrationsministerns huvudargument till varför det inte införts ålderbedömning av ensamkommande tidigare. Allt, precis allt var förra regeringens fel. Det fanns inte en strimma av självkritik. Han rabblade tom upp åren som passerat utan att någon tagit tag i problemet. Johansson satt troligen och rodnade under hela intervjun, tur för honom att det var radio.

I början av reportaget läste programledaren upp ett mail från en lyssnare. I detta stod det, på ett ungefär, att rädslan att komma med samma åsikt som förhatliga sd har gjort att inget hänt. Detta är såklart den uppenbara förklaringen och egentligen finns det efter detta inget mer att säga. De inblandade samt Studio Ett borde be det svenska folket om ursäkt, erkänna sina synder och säga tack för ikväll.

Kontentan av dylika inslag är såklart att de tighta skotten mellan verklighet och en fabricerade låtsasvärld krackelerar något.

Vad blir nästa steg tro. När kommer en ledande politiker lätta sitt hjärta offentligt och säga som det är och varför det blev som det blev. Fan vet om vi inte snart är där och då mina vänner är målet nära.
Jag höll på att ramla av (bil)stolen när jag hörde detta reportage. Tidigare (innan jul), hade all kritik enkelt viftats bort med "värdegrund och baaaaaarnen i förnärmad röst. Nu var det bara ett underbart skyllande på andra, och ingen var minsann ansvarig. Efter detta kommer ingen ingen vilja vara i närheten av detta monumental svek. Och när medvetenheten finns, kommer vi närmare ansvarsutkrävande...hoppas jag. Samt den logiska repatrieringen förstås.
Citera
2016-06-08, 19:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag höll på att ramla av (bil)stolen när jag hörde detta reportage. Tidigare (innan jul), hade all kritik enkelt viftats bort med "värdegrund och baaaaaarnen i förnärmad röst. Nu var det bara ett underbart skyllande på andra, och ingen var minsann ansvarig. Efter detta kommer ingen ingen vilja vara i närheten av detta monumental svek. Och när medvetenheten finns, kommer vi närmare ansvarsutkrävande...hoppas jag. Samt den logiska repatrieringen förstås.
Jag skulle precis skriva någonting om Studio-P1(?) programmet.
Men du sammanfattar det alldeles utmärkt.
Citera
2016-06-08, 19:21
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Efter detta kommer ingen ingen vilja vara i närheten av detta monumental svek. Och när medvetenheten finns, kommer vi närmare ansvarsutkrävande...hoppas jag. Samt den logiska repatrieringen förstås.

Repatrieringen har redan börjat. Men inte riktigt enligt alliansens ursprungliga plan:
Citat:
Regeringen har utsett Erik Ullenhag till ambassadör i Amman.
http://www.regeringen.se/pressmeddel...r-i-jordanien/

De försöker väl återanvände Ullenhags locktoner likt sagans flöjtspelare från Hameln.
Citera
2016-06-08, 19:43
Medlem
ojhos avatar
Citat:
Ja vad händer egentligen? Och varför?
Vad är orsak och verkan?

Kan det vara så att den okontrollerade invandringen som förhoppningsvis kulminerade i höstas också landade på myndigheter som MSB och försvaret? Vi fick en ny ÖB 11 sept 2015. Kan det vara så att den personförändringen gjort att försvaret faktiskt tagit tag i problematiken med desinformation och börjat agera mer professionellt när det gäller landets säkerhetspolitik?

"Målet för det militära försvaret är att enskilt och tillsammans med andra, inom och utom landet, försvara Sverige och främja vår säkerhet. Detta ska ske genom att:

hävda Sveriges suveränitet, värna suveräna rättigheter och nationella intressen,
förebygga och hantera konflikter och krig, samt
skydda samhället och dess funktioner i form av stöd till civila myndigheter "
Från http://www.sakerhetspolitik.se/Forsv...ara-forsvaret/

Försvaret och MSB fick ta en stor roll när det var som värst under hösten och jag tror att det påverkade också politiska och mediala hanteringen.
I lördags var ÖB i SR:s lördagsintervju och sa bland annat att: "Sverige utsätts ständigt för främmande makters cyberattacker - och nu ska Sverige utveckla en egen förmåga att slå tillbaka med samma teknik. " och "– Det är lika viktigt i dag i vårt samhälle som det är att ha en marin, en armé eller ett flygvapen. Det är en ny arena som vi måste förstå, kunna agera där precis som alla andra. Annars är det ett fält där alla andra spelar och vi står där utanför"

Har mångkulturen och vurmandet för mångkulturen till slut blivit identifierat som ett reellt och allvarligt säkerhetsproblem för landets intressen? Och som nu därför adresseras i enlighet med det allvarliga hot det faktiskt är? Även om många av aktörerna har sin bas i landet så kan de mycket väl gå andra länder och klaners ärenden hellre än att stödja våra egna nationella intressen.

Ett riktigt mediakrig om mångkultur där Svenska försvaret tar en ny spännande roll.
Kan det vara så?

Försvaret och MSB hade säkerligen synpunkter i höstas. Helt bortsett från den specifika situationens alla risker skapar man sig ett rejält behov av crowd control om tiotusen i veckan strömmar in i landet. Men det var säkerligen även ekonomiska och politiska skäl som spelade in. Kulturvänstern lyckades skapa sitt terrorvälde och driva idealet om allt åt alla i hela världen till sin spets. Och ställda inför det kan ingen befolkning kontrolleras med terror under speciellt lång tid. Det finns liksom ingenting att hota med längre.

Det är inte konstigt att public service inte bara tvingas acceptera en ny verklighet, utan även driva på i utvecklingen mot den. Om SR låter som det var 2014 agiterar man för V+C, två ytterlighetspartier på varsin kant med kanske 15% i väljarstöd. Regeringen kan inte detaljstyra programverksamheten, men givetvis har man en arsenal av maktmedel för att tvinga PS i rätt riktning. Speciellt när man så uppenbart brutit mot samhällets krav på objektivitet, ansvar och anständighet. Många journalister och producenter är säkert genuint övertygade om sin sak, men det spelar ingen roll när det enda motdrag de kan göra är att säga upp sig och gå ut i världens sämsta arbetsmarknad. Att opponera sig och gnälla om att man inte längre får utöva aktivism på skattebetald arbetstid är bara att trä snaran kring den egna halsen. Det är ju inte så att regeringen kräver att journalisterna ska fabulera ihop historier om spädbarnsblod i brödbaket eller liknande. Allt man ber om är att de berörda ska börja utföra sina arbeten.

Kulturvänstern kunde upprätthålla terrorn då mångkulturen var relativt undanskymd, både ekonomiskt, politiskt och socialt. Nu är den istället den tyngsta frågan ekonomiskt, politiskt, socialt, och kommer så att förbli. De status points man plockar på att hylla utopin väger lätt jämfört med de förkrossande kostnader(politiskt, ekonomiskt, socialt...) man får bära om man inte duckar:

Citat:
Bristen på stora perspektiv inom integrationspolitiken oroar Carola Lemne, vd för arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv.

”Vi har ett väldigt sekventiellt tänkande. Först ska man få sitt uppehållstillstånd, sedan ska man lära sig svenska, sedan ska man gå en utbildning, sedan ska man få ett jobb. Det där måste vi bort från”, säger hon.

För ovanlighetens skulle är hon rörande överens med fackförbundet LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson. Han vänder sig skarpt mot de förslag om att lagstifta om lägstalöner som kommit från Liberalerna och Centerpartiet och tycker att både regeringen och oppositionen lägger för stort ansvar på arbetsmarknadens parter.

”Politikerna har bedrivit experiment på högsta möjliga nivå i Sverige och så säger man till parterna att de ska lösa problemet. Det är så oansvarigt att man kan sprängas”, säger han.

http://unvis.it/di.se/artiklar/2016/...integrationen/

Beskriv verkligheten som den är, få något mått respekt från uppvaknade medborgare och ducka ett tungt ansvar. Eller krysta fram en förklaring passande det tidigare paradigmet, ignoreras av kulturvänstern som är upptagen med att desperat försvara sig samtidigt som en lösning på ett olösligt problem utlovas.
Senast redigerad av ojho 2016-06-08 kl. 19:45.
Citera
2016-06-08, 19:52
Medlem
Citat:

Kan det vara så?

Kan direkt vederlägga den teorin på basis av vad Bydén sa i en intervju i DN den 13 mars:

Citat:
Han vill också göra Försvarsmakten mer jämställd genom att få in fler kvinnor.

Själv tycker Bydén inte att han varit tillräckligt jämställd i hemmet. Han är gift och har tre barn, varav två har flyttat hemifrån. Bydén känner "lite av det dåliga samvetet" för att han inte ägnade mer tid åt barnen när de var små, till exempel genom att ställa upp som idrottstränare.

– Jag har lagt ned mycket tid på jobbet kan jag säga.

Bydén försäkrar dock att han tvättar och stryker och tillägger att hans fru inte tillåter honom att chefa i köket, eftersom hon lagar mat bättre själv.

Bydén började sin militära karriär som 18-årig värnpliktig vid kustartilleriet i Göteborg. Just då visste han inte vad han skulle göra av sitt liv.

– Värnplikten blev lite av min räddning. Jag klev in i det här som en väldigt oerfaren 18-åring. Jag hade inte rest, jag hade inte varit med om särskilt mycket, berättar Bydén.

– Lite grann så tog den här verksamheten mig med storm. Det betyder oerhört mycket för mig att vara del i ett större sammanhang.

Med den intervjun skrämde han knappast skiten ur den ryska björnen. Baserat på ovannämnda är det också svårt att se att Bydén är frikopplad från identitetspolitiksindustrin.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-06-08 kl. 19:55.
Citera
2016-06-08, 20:02
Medlem
ojhos avatar
Angående nationalstatens rehabilitering var Bonniers enmansförtrupp PM Nilsson framme på den bollen för flera månader sedan: unvis.it/http://www.di.se/artiklar/2016/3/13/ledare-overdriven-radsla-for-nationalstaten/

Det nya paradigmet efter Wolfs artikel verkar vara (förvisso öppen och tolerant och civil) nationalism.
Citera
2016-06-08, 20:09
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Med den intervjun skrämde han knappast skiten ur den ryska björnen. Baserat på ovannämnda är det också svårt att se att Bydén är frikopplad från identitetspolitiksindustrin.

Om det aktuella kriget om mångkulturen för att rädda nationen sker i medierna så är väl den ryska björnen fel måltavla?
Att åka runt i Afghanistan, Mali och annorstädes och vara goda men försaka hemmafronten är att förlora kriget. De får ingen mångkultur. Men vi får det. För att vi släppt garden på hemmafronten.
Och i "vårt" krig behövs kvinnorna.

Hotet om den ryska björnen är till största delen en diversionsmanöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in