2017-06-08, 22:30
Medlem
Alltså. Jag undrar om inte Åsheden är genuin faktiskt. Textens syfte ser ut att vara ett försök att erkänna medias mörkande men samtidigt ursäkta den med att SD sysslade med propaganda och att man såg sig tvungen att svara med motpropaganda. Hon räknar upp en massa ondingar som sysslar med propaganda på nätet och antyder att SD är likadan, men det är lite för mycket i texten som är som hämtat från den här tråden.

Framförallt en korrekt beskrivning av hur media och politiker helt mörkade invandringens problem och därmed blev blind för den delen av utvecklingen gällande kostnader t.ex.

Men det är så mycket annat som avslöjar skribenten. Kritiken mot Mona Sahlins hån mot svensk kultur.

Citat:
Eftersom medierna själva anslöt sig till anti-SD-sidan – eller den goda humanistiska sidan, om man så vill – fanns det ingen som höll koll på vad politikerna gjorde och inte gjorde i just denna fråga.
Jag tror inte en vanlig journalist skulle uttryckt sig så. Det är nästan som att kalla dem för godhetsknarkare. Det här är antagligen den del som gör mig mest konfunderad. Det är liksom en pik, men skrivet så neutralt att jag vill tolka det som en freudian slip. Men jag kanske övertolkar.

Sen denna:
Citat:
Medierna gjorde här vad de aldrig annars brukar göra. De ställde sig på maktens sida mot Nisse i Hökarängen. Inte undra på att det uppstod en folklig vrede mot ”etablissemanget”.
Hon råkar liksom säga att SD = folket och använder ordet "etablissemanget" även om det är inom citationstecken.

Citat:
Det var de goda mot de onda. Dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt eldade på med sitt tal om öppna våra hjärtan i valrörelsen 2014. De som ville diskutera problem och konsekvenser av den ökade invandringen brunstämplades. Den goda humanistiska opinionen dominerade i medierna, både på nyhets- och opinionsplats. P

Här prickar hon in öppna våra hjärtan-talet och använder ordet "brunstämplades" samt talar om gott mot ont. Talet var en vattendelare, men jag tror inte en normie skulle tänka på det spontant eftersom de inte riktigt förstått varför det var så provocerande.

Jag tror inte en text skriven av någon som enbart ville göra en mjuk kappvändning hade sett ut så här. Särskilt som hon mellan raderna också erkände att SD hade rätt om invandrares brottslighet m.m. Hade någon smartare variant av Helin försökt skriva en erkännande text av det här slaget så hade det inte haft samma förståelse för kritikernas upplevelse, och det hade inte heller haft den där subtilt hånfulla tonen. Som när hon talar om "de goda" och om hur medias etik hindrade dem från att göra sitt jobb m.m.

Men jag kanske bara är autistisk och det är uppenbart ena eller andra hållet.

Men min tolkning är i alla fall att hon skrivit en text anpassad efter vad som kan tänkas bli publicerat. Hyllningarna om hur media är hjältar ter sig hysteriska för oss, men DNs redaktör och övriga på DN är inte frisk i huvudet, så det fattar de inte.
Citera
2017-06-08, 22:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tänkte länka artikeln men du hann före, däremot delar jag inte alls din kritiska inställning till Åshedens artikel och jag måste hålla med Crispy Creem om att ingenting tycks göra trådens medverkande nöjda.

Visst kan man hitta saker som inte är perfekta i debattartikeln men överlag så är det ju en anmärkningsvärt skarp kritik mot medias agerande kring just invandringen från någon med tyngd bakom orden i självaste DN som tillsammans med SVT/SR och Aftonbladet har varit åsiktskorridorens själva epicentrum och strängaste grindvakter.

Skulle vi ha fått läsa den artikeln för ett år sedan så hade vi väl ansett segern vunnen och stängt tråden men idag så renderar den bara gnäll!

Men även om den anses otillräcklig för den här tråden så är jag säker på att Åshedens inlägg ger ett uppsving för magsårs och huvudvärksmedicin försäljningen på Södermalm!

Du har säkert rätt i, att Södermalmsmaffian inte uppskattar Åshedens inlägg.

Det stora problemet med Ann-Marie Åshedens berättelse är dock, att hon påstår, att det "började med att Jimmie Åkesson 2005 övertog ledningen av Sverigedemokraterna" (!). Åkesson ägnade sig (enl Åsheden) åt propaganda... precis som Putin, Trump och IS (!).

Sverige hade enl Åsheden "gått fritt från propaganda" tills Åkesson "polariserade i vi och dom", "utpekade utomeuropeiska invandare/flyktingar som syndabockar" och "kopplade nyheter om invandrares brottslighet till sina budskap om att välfärden och tryggheten är hotad" m.m.

Det här är en falsk historieskrivning som går ut på att media har varit reaktiva. Så har det inte sett ut. Svenska s.k. journalister har varit proaktiva invandringsaktivister.

Det är förstås möjligt, att journalisterna *själva* anser, att de har varit reaktiva... då de verkar se sig som ädla korsriddare som strider mot tillvarons ondska.

Frasen det kan ge "en grogrund för rasism och främlingsfientlighet" har varit en rel. vanligt förekommande motivering för att media proaktivt ska underrapportera (läs mörka) negativa konsekvenser av svenska politikers unika invandringspolitik. Några s.k. journalister diskuterade vidare sin roll i Studio Ett efter att Ny Demokrati hade förpassats ur riksdagen 1994. De var rörande eniga och sade *explicit*, att "det skall aldrig hända igen" att ett parti, som är kritiskt till Sveriges invandringspolitik kommer in i riksdagen. Detta framfördes alltså ett decennium (!) innan "Jimmie Åkesson 2005 övertog ledningen av Sverigedemokraterna".

Men Åsheden kanske låter oss förstå, att när Jimmie Åkesson blev partiledare, så lade svenska s.k. journalister beslutsamt in en högre växel och trappade upp sin invandringsaktivism i syfte att förhindra att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen? Jag kan isf självfallet inte avfärda, att Åsheden har har fog för den upplevelsen... och man undrar givetvis hur samordningen av den uppväxlingen konkret såg (och ser) ut.
Citera
2017-06-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Intressant debattartikel av Ann-Marie Åsheden om mediernas förtroende i invandringsfrågan. Mest ärlig och uppriktig men också förljugen, så låt oss börja där. Hennes tes är att medierna bedrivit en "motpropaganda" i invandringsfrågan, men det förutsätter att SD med anhängare har bedrivit propaganda men när hon försöker leda det i bevis så blir det bara en beskrivning av fullt legitim opinionsbildning.

De stackars journalisterna var bakbundna av "etikregler" vilket hindrade dem från att göra ett bra jobb. Om du tror på det så har jag en bro att sälja.

Med undantag för det fetade så är det en rätt så bra beskrivning av kollapsen. Att medierna inte skulle stå på maktens sida mot folket är naturligtvis skrattretande, men det är en del av journalisternas självbild har jag förstått.

https://unvis.it/dn.se/debatt/replik...m-misstroendet

Edit. Och här Lasse Granestrand i samma ämne: https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/k...os-sjalvkritik

Så för att sammanfatta, i denna artikel erkänns det hur svensk media:
  • Mörklagt invandrarrelaterad brottslighet med hänvisning till "etiska regler"
  • Allierat sig med statsmakten - upphört med objektiv granskning
  • Ställt sig på "maktens sida mot folket"
  • "Brunstämplat" all eventuell opposition
  • ..och sist men inte minst, spridit "manipulerande propaganda"..

Det är ganska anmärkningsvärt?
Senast redigerad av redcube 2017-06-08 kl. 23:10.
Citera
2017-06-08, 23:06
Medlem
Intressant diskussion. I stort hela förra sidan handlade om splittring och att byta åsiktslandskap, vilket naturligtvis blir oändligt svårare för media och dess personligheter. Man har inte bara målat in sig i ett hörn, man har också gjort allt man kan för att splittra och dela. Vi och dom.

Minns ni " vi är 87%!". Exemplen är otaliga. Man har delat upp i ett vi och dom. Man har uppviglat.
Faktum är att nivån på hetsen inte står tredje riket långt efter.
Våra kära politiker likadant. Man har kallat svenskar barbarer, töntar och åsiktsmotståndare fascister.
Man har uppmuntrat misshandel och uthängning av åsiktsmotståndare.

Politiker och media har båda aktivt deltagit och har man inte deltagit, så har man tigit och samtyckt.
När Reinfeldt står och säger att det enda svenskarna åstadkommit är barbari, var det ingen i media som ställde sig upp och frågade vad han menade och vad han hoppades nyttan för samhället skulle vara med ett slikt uttalande.

Diskussionen på förra sidan påminde mig om ett fantastiskt tal, som jag hörde på nätet för ett tag sedan.
Det ingav visst hopp. Det finns fortfarande riktiga statsmän.
Denne man är förhoppningsvis en framtida president och kanske var det därför han tackade nej till att överta/axla FBI-chefs manteln.

Angående diskussionen Hoppa till sju minuter, men hela talet är fantastiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=N0dCTvX0wzs

Finns det någon liknande i sverige?
Citera
2017-06-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har säkert rätt i, att Södermalmsmaffian inte uppskattar Åshedens inlägg.

Det stora problemet med Ann-Marie Åshedens berättelse är dock, att hon påstår, att det "började med att Jimmie Åkesson 2005 övertog ledningen av Sverigedemokraterna" (!). Åkesson ägnade sig (enl Åsheden) åt propaganda... precis som Putin, Trump och IS (!).

Åsheden motsäger ju sig själv på ett sätt som känns antingen urbota korkat eller listig retorik för att föra fram en poäng om att det inte alls började med Jimmie Åkesson.

Citat:
Den började med att Jimmie Åkesson 2005 övertog ledningen av Sverigedemokraterna. Med stor fingertoppsskicklighet talade han till en opinion som övriga politiska partierna hade nonchalerat och till och med hånat. Minns när Mona Sahlin 2003 talade om att svenskarna är ”avundsjuka på invandrargruppernas kultur, identitet och historia som binder ihop dem. Och vad har vi? Vi har midsommar och sådana töntiga saker”!

Vem var det som började polarisera i den här berättelsen? Var det Jimmie som talade till de sedan tidigare hånade, eller var det de som började håna långt innan Jimmie fanns på kartan och vid en tid när SD nyligen fått ca 1,5% i riksdagsvalet?
Senast redigerad av enondgris 2017-06-08 kl. 23:20.
Citera
2017-06-08, 23:36
Medlem
fasligts avatar
Som vanligt ligger landsortspressen i framkant när det gäller att känna av vindriktningen, och då inte minst Kristiansstadbladets Carolin Dahlman. Hon har ofta visat sig vara orädd och självständig i debatter på sistone. Nu redogör hon utan större åthävor för den enda rimliga hållningen gentemot religiösa och feministiska fanatiker. Varför ska vi bry oss om vad sådana reaktionära dårar anser liksom. Frankt konstateras att vi lever i Sverige 2017 och detta Sverige vilar på värdegrund som formats under många års kamp för de livsbetingelser vi till alldeles nyligen tagit för givet. Varför skulle vi inte fortsätta stå för de värderingar som format denna värdegrund? Varför skulle de som valt att ta sig ända hit för att leva i detta Sverige inte behöva anpassa sig till den av svenska värderingar skapade svenska värdegrunden? Varför skulle den av svenska värderingar byggda värdegrunden bytas ut mot en annan värdegrund som inte vuxit fram organiskt ur svenska folkets gemensamma strävan, utan som artificiellt skapats för att passa främmande folk med kraftigt avvikande värderingar, eller endast syftar till att slå undan benen på svenska män? Skulle man kunna fråga.
Citat:
Inga hedersstrukturer i våra badhus, tack!
I sommar ordnar kommunen simundervisning för flickor mellan 10 och 15 år på Rönnowsbadet i Åhus – insynsskyddat, med enbart kvinnliga simlärare.

Det är osmakligt hur man ger efter för vissa personers vilja att separera tjejer från killar. Regler med grund i hedersstrukturer ska hållas borta från kommunala badhus.
...
Referensgrupper och styrgrupper har tydligen tyckt till. Önskemål har plockats upp från ”olika aktörer”.

Detta är ängsligt nonsenssvar på byråkratpråk utan specifikationer hur mycket jag än bad om det. Vilka önskemål? Från vem? Har man frågat varför småflickor inte kan simma med småpojkar? Har man ifrågasatt? Har man stått upp för jämställdhet? Har man förstått att det som börjar i könsseparering bland 10-åringar följer dessa småflickor resten av livet?

Ibland måste beslutsfattare våga säga NEJ. Inte böja sig, vika sig, finna sig. Barn ska inte ses som sexobjekt och kommunen ska verkligen inte uppmuntra gammelmodiga traditioner om könsseparering som grundas i synen på barn som sexuella varelser.

Visst är det trist om flickorna aldrig får chansen att komma till bassängen för att deras föräldrar tycker att de inte ska simma med killar, men den typen av låsningar ska inte accepteras med ett ”jaha” och en anpassningsplan från kommunen. Föräldrarna borde tvingas finna sig i de regler som gäller i ett jämställt land. Punkt.
...
I Ystad har integrationsstrategen Peter Eriksson med bravur visat hur det ska gå till. Han bestämde sig tidigt för att könsseparerade badhus var ”en orimlig anpassning av det svenska samhället” och ordnade en kurs i vattensäkerhet för asylsökande där hela familjerna skulle vara med.
...
Eriksson skrev i en debattartikel: ”Ibland läser jag artiklar där det står att det är en mänsklig rättighet att få och kunna simma. Jag skulle först och främst säga att det inte är en mänsklig rättighet, och i alla händelser att den är underordnad rätten till jämställdhet och respekt” (Expressen 15/8).

Helt rätt inställning. Vissa önskemål ska inte tillgodoses utan ignoreras. Vi måste stå upp för det kvinnor kämpat för under generationer. Vi måste stå på småtjejernas sida mot ofriheter och dumheter. Alltid.
http://www.kristianstadsbladet.se/le...a-badhus-tack/

Så där ja. Svårare eller krångligare behöver det inte vara. Fler och fler kommer fatta att detta är framtidens melodi och sjunga med i kören med liv och lust. När det äntligen börjar finnas syre i inandningsluften kommer såväl korrekta problembeskrivningar som vettiga lösningar bli vardagsmat. Den hållning som kommer att falla sig mest naturlig för de flesta är sannolikt den som ges prov på här, dvs ok nu har vi fått hit en massa människor som inte är vana vid svensk kultur och svenska värderingar, dags att de vänjer sig då, om de ska vara här.
Citera
2017-06-08, 23:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
DN artiklarna pekar på nödvändig självkritik för att "kunna förutse och hindra att nästa blinda fläck uppstår någonannanstans". Som om sidvalet med eliten mot folket, och användandet av "motpropaganda" eller propaganda skulle ha varit ett misstag. Det var och är inget misstag, utan det är ett välövervägt ägarbeslut från höga chefer och ägare av svensk media.

Jag är en av dem "som aldrig är nöjd"; problemet med journalisternas "hantverk" är att de lånat sig till något som inte var en olycka på något sätt. Det är en sak att säga "förlåt" när man har sönder någons mingvas eller kliver någon på foten.

Men om man har propagandaspikskorna på sig och en slägga och slår sönder mingvasen med vilje samtidigt som man hoppar någon på foten i sina spikskor finns det ingen förlåtelse att få, för det tyder på att man visste vad man gjorde och ändå inte protesterade.

Det luktar "vi lydde bara order" om dom här senaste kritiska artiklarna i DN från ett gäng underhuggare i sammanhanget. Vi borde föra in lite japansk kultur i den här mångkultursgeggan som har förespråkats så vi kan se Wolodarski och Helin ångerfullt snyftandes begå harakiri.

Det var inget "som bara hände", det var ingen olycka. Det var och är utstuderad ondska, möjligtvis blandat med enskilda journalisters dumhet eller inskränkthet. Men högre upp i näringskedjan visste alla och var införstådda med vad som pågick.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-06-08 kl. 23:59.
Citera
2017-06-08, 23:58
Medlem
fasligts avatar
I rena facktidskrifter vågar man också ofta vara mer rakt på sak än vad som går an i vanlig MSM, i alla fall för den som vill komma undan med livet i behåll. Här Ann-Charlott Altstadt i Lag&Avtal. Är det första exemplet på rent och oförvanskat ställningstagande?
Citat:
Utan gränser väntar den verkliga fascismen
De som lever i landet illegalt måste avvisas. Men till och med politiker har svårt att hantera problemet. Papperslösa har rätt till tand- och sjukvård för en femtiolapp, barnen har rätt till skolgång, och i några kommuner kan familjer få socialbidrag. Vilket förstås ger alla dubbla budskap och gynnar också arbetsgivarna när den billiga arbetskraften får fler incitament att stanna i Sverige.

Frågan är så politiskt minerad att debatten tycks ha kokat ner till två nakna ståndpunkter. Asyl för de papperslösa innebär solidaritet med de mest utsatta, vilket ställs mot avvisningarnas kallhamrade omänsklighet. Men den illegala emigranten exponerar en så mycket större konflikt som vi öppet måste få diskutera. Ytterst handlar den om vårt framtida samhälle. I dag är rättigheter knutna till uppehållstillstånd och medborgarskap, men enligt aktivister och organisationer är det en sorts rasism, då det ju diskvalificerar resten av jordens befolkning. Organisationen Ingen människa är illegal är öppen med att den vill avskaffa gränser och nation. Men vad anser exempelvis Rädda Barnen, Svenska kyrkan och alla andra organisationer och aktivister som i princip vill ge alla sökande uppehållstillstånd?

Jag har väntat i åratal på att få en förklaring till hur en välfärdsstat eller över huvud taget vår nuvarande nationalstat ska kunna kombineras med en öppna gränsernas politik. Och om asylförespråkarna anser att emigranters rättigheter övertrumfar vår nuvarande ordning så vill jag att det sägs ut och vi får veta fördelarna med att dagens samhälle raseras.

Jag anser att människor med verkliga flykting- eller skyddsskäl måste få stanna och andra erbjudas bidrag och avvisas. Jag vill ha stängda gränser i stället för öppna, en välfärdsstat i stället för fri invandring, ett kvotflyktingssystem kombinerat med generöst bistånd i stället för nuvarande asylpolitik. Jag vet att dessa åsikter, enligt vissa, gör att jag tillhör The Dark Side. Men jag tror att de är långt mer humana än en framtid utan gränser. Där väntar den verkliga fascismen.
http://www.lag-avtal.se/debatt/utan-...cismen-6851468
Citera
2017-06-09, 00:07
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
I rena facktidskrifter vågar man också ofta vara mer rakt på sak än vad som går an i vanlig MSM, i alla fall för den som vill komma undan med livet i behåll. Här Ann-Charlott Altstadt i Lag&Avtal. Är det första exemplet på rent och oförvanskat ställningstagande?

http://www.lag-avtal.se/debatt/utan-...cismen-6851468

Nej då, Altstadt var i första ledet av protodissidenter till vänster. Sök i tråden efter fler texter av henne.
Citera
2017-06-09, 00:19
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Nej då, Altstadt var i första ledet av protodissidenter till vänster. Sök i tråden efter fler texter av henne.

Jo, jag vet det, men den här gången är det absolut klarspråk, utan minsta förbehåll, det kan jag inte minnas att jag läst tidigare. Och att det kommer från vänster är rätt unikt.
Citera
2017-06-09, 01:24
Medlem
Ett litet djurs avatar
Det har vänt totalt, Virtanen kommenterar en länk till Expressen och Hedenmo som Lasse Granestrand delade och får mothugg. Då svarar FV:
Citat:
Jag arbetar. Gråta på Publicistklubben får ni i inbördesklubben sköta.
https://twitter.com/fvirtanen/status/872906683588247552

Hårda, kalla siffror är det nya svarta spanar jag.
Citera
2017-06-09, 01:32
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Frilansskribent Jenny Wickman har idag skrivit på gp.se om det moraliska debaclet i samband med Stadsmissionens nekande av 85 000 smutsiga SD-dollars.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/nobb...onen-1.4351908

Den raljanta och satiriska tonen är en frisk fläkt, även om dom sedvanliga brasklapparna skiner igenom (om än inte övertygande).

Citat:
Det enda logiska måste nu vara för landets stadsmissioner runt om i landet att sätta upp överkryssade SD-dekaler på entrédörrarna med texten: "Donationer från politiska meningsmotståndare undanbedes (de hungriga har överseende)!" Och vad kommer att hända med de organisationer som hoppar över politiska ställningstaganden och helt enkelt accepterar ekonomiska donationer för att mätta hungriga människor? Kommer de nu att anklagas för rasism och högerpopulism?

Vad är då kopplingen till mångkulturen och topic i denna härliga tråd? Hela texten tolkar jag som en vädjan om förskjutning från ideologi till realpolitik. Något som vore uppfriskande. Och implicit över hennes text ligger andemeningen att om politikerna och media inte vore så förbannat rädda för allt som kan SD-stämplas och istället fokuserade på faktiska politiska resultat hade SD aldrig legat på 20-25% i dagsläget. Gott så.

En relaterad passus: det förefaller mig som att GP senaste veckan eller två (säg efter Manchester) gått över till att mer skriva om mångulturspolitikens faktiska effekter, detta därtill på ett relativt till övrig svensk MSM objektivt sätt. Det har satsats stort på en artikelserie om hedersvåld där det inte görs någon större hemlighet av att det är ett invandrat problem. Antagligen går svaret att finna här, detta säljer. Den genomsnittlige läsaren vill veta detta då hen börjat få upp ögonen på dom enorma mågkulturella utmaningar vi nu ställs inför inom i princip varenda område i samhället.

GP gör dessutom en stor grej av att lyfta fram politikernas reaktion på detta, vilket i mina ögon framstår som ett sätt att sätta sig själv i agendasättande position, men i 180 graders motsatt riktning från tidigare. Eller iallafall 90 grader. Det beklämmande är att se politikernas reaktioner på detta.

Citat:
– Det är väldigt bra att den här granskningen görs och jag är förstås upprörd över att det ser ut som det gör, säger Åsa Regnér (S), barn- äldre och jämställdhetsminister om granskningen.

"Viktig granskning av Göteborgs-Posten. Svik inte #hedersflickorna. Vår tids största jämställdhetsfråga" kommenterade kommunalrådet Helen Odenjung (L) på Twitter.

Det låter ju nästan, eventuellt, kanske som att dom är någon sorts människor som skulle kunna ha ett yttepyttelitet ansvar för desss frågor. Men vad vet en enkel proletär som Singmetosleep om sånt. Svaret jag hade velat få hade varit mer i stil med "vi är medvetna om problemet och gör redan X och Y för att motverka det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in