Citat:
Ursprungligen postat av
Raynewooney
Det sker stora saker inom S, den invandringskritiska delen av S har vaknat till liv och börjat få öron som lyssnar, Morgan och hans kumpaner har börjat inse att de inte kommer förlora sin makt till SD främst, utan till andra sossar. Sossar som alltid funnits i partiet men som de senaste åren blivit tystade, de har nu, när förändringarnas vindar blåser, tagit tillfället i akt och återtagit makten i S. Ett mer traditionellt och hårt S är att vänta. För SD:s del är detta dåliga nyheter då många av deras väljare kommer hoppa tillbaka till S så fort de tar migrationspolitiken på allvar.
Däremot är det för lite kvar till valet och de sossar likt Morgan som styr nu kommer sitta kvar tills dess, reformen kommer efter valet, ett val som kommer ge de invandringskritiska sossarna rätt och därmed få makten i partiet (igen).
Tyvärr är jag fortfarande skeptisk till att den invandringskritiska delen av S kommer att lyckas ta över. Jag tror S just nu jobbar på två scenarion. Det första är att spräcka alliansen och få med sig C och eventuellt även L på sin sida för att på så sätt ha en chans att behålla makten 2018. Det andra är att man förbereder sig på att förlora makten och då sitta i opposition vilket är en mycket bekvämare sits.
I det sistnämnda scenariot gäller det att leverera tillräckligt bra fram till år 2018 men fortfarande kunna se till att lämna över en riktig bajssmörgås till de som kommer efter, antingen nuvarande Allians eller en konstellation som inbegriper SD och M. Kraftig belåning håller exempelvis skutan flytande till 2018 samtidigt som det inte är en välsignelse för de som tar över.
I opposition kan man sedan hoppas vinna tillbaka röster genom argumentationen: "titta nu kära väljare, nu fick ni som ni ville och det blev inte bra, kanske bättre att återgå till det gamla trygga socialdemokratiska alternativet" eller kanske snarare "ni sa att allt skulle bli så bra med er vid makten, men nu ser vi att det inte blir det".
Vi kan lita på att i det scenariot kommer Anders Lindberg och hans kohorter att hugga på precis allt som nu är lågprioriterat och ledarna kommer att vara fulla av kritik över nedlagda förlossningskliniker, ökande antal fattigpensionärer och otrygghet. Kanske till och med våldsbrottsligheten plötsligt börja öka enligt Aftonbladet, och det även om den vid det laget kanske i faktiska termer skulle börja minska.
Icke desto mindre pågår det ett mindre inbördeskrig inom S och övriga vänstern just nu. Min förhoppning är att den pragmatiska falangen vinner, men jag är långt ifrån säker ännu på att det kommer att bli så. Just inom S tror jag att partiet egentligen redan nu är redo att splittras i två delar men att man dels av strategiska skäl måste hålla ut till åtminstone nästa val (det ser helt enkelt inte bra ut att utåt manifestera den inre osämjan), samt att S har byggt upp en sådan enorm underapparat av resurser som måste fördelas och ingen av falangerna lär vara villiga att lättvindigt överge ekonomiska och maktstrukturerna till den andre. Till vilka ska LO tillhöra? Tro och Solidaritet? Unga Örnar? Folkets Hus? A-lotterierna? ABF?