Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Förlagan till det mångetniska, mångkulturella samhället är just de imperier du beskriver. Det ryska, ottomanska, engelska bland andra.
De var mångkulturella och mångetniska och drogs därför med en hel del problem vad avser samverkan och samarbete de olika folken emellan.
Det som gjorde att det fungerade hyggligt fram tills sönderfallet var att man hade utsett en och endast en överetnicitet och överkultur att härska över dem alla. Rysk, arabisk och engelsk kultur, religion och etnicitet trumfade alla andra - och bestämde också till sist.
Nu ryms då inte den egna etniska berättelsen bland finnar, armenier, perser, judar, indier och sudaneser inom dessa imperier. Lite tråkigt förstås men det fanns annat att glädjas åt, lite ekonomiskt uppsving där, möjlighet att stiga i graderna militärt eller civilt inom arméer och civilförvaltning eller att bli köpman inom det nya ekonomiska samarbetsområde som imperierna öppnade.
Så drömmen om mångkultur slutar hur man än vänder sig i en återvändsgränd för den enskilda kulturen, antingen som tvångsansluten enklav som Finland i Ryska imperiet eller som en av många undertryckta kulturer i Mattias Karlssons nya mångfalds-Sverige. En lose-lose situation.
Ingenstans finns den
posttribalistiska förlagan, skrev jag medvetet. I förra sekelskiftets kosmopolitiska Wien frodades identitet och var ingruppens tribalism en individuell konkurrensfördel, liksom i det samtida St Petersburg eller Konstantinopel. Överidentiteten kunde mycket riktigt vara opportun att betyga sin trohet - så länge den vidmakthölls. Den hegemoniska etnicitetens övertag gjorde dock inte att behovet av sammanhållning inom minoriteterna minskade.
En aktuell arbetshypotes inom svensk mångkultur är alltså att muslimer och turkar som exkluderande ingrupper inte luckrades upp det minsta av sin bevisade impotens inom MP. Och trots det moderna Turkiets ålder och alla spenderade maktmedel med det
icke-rasistiskt öppenturkiska entitetsmålet för ögonen, är landets praktik lika förödande för Karlssons teoribygge som Sovjetunionens var för Marx.
Det kan alltså
berättas om postnationella, postetniska, posttribalistiska mångkulturer. Men de låter sig inte lika lätt
beskrivas erfarenhetsmässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
UranusHertz
Folket naturligtvis, och i Sveriges fall avses Svenskarna. Det här är en återkommande vinkel i krigandet. När nu kosmopoliterna inte lyckades övertyga oss att alla är världsmedborgare, och EU inte lyckades övertyga oss om att vi i första hand är europeer och i andra hand svenskar så provas nya grepp. "Inkluderande nationalism"... Försök att säga det ordet utan att börja må illa.
Det allra värsta exemplet på detta är Mattias Karlssons "öppna svenskhet". Han har på egen hand fått mig att allvarligt fundera på att rösta något annat än SD, trots att inget annat alternativ finnes.
Ingenting av detta som kommer "uppifrån" kommer accepteras av oss folket. Att de inte har lärt sig. Hur länge ska de stånga huvudet blodigt mot väggen frågar man sig.
Själv är jag förvånad att inte någon driven individ tar tillfället i akt och startar ett nytt parti som tar över på alla områden där till och med SD sviker. Jag tror att folk i allmänhet är redo för lite mer klara besked och jävlar anamma i politiken.
Låt mig beskriva två mallar vi sett och kommer få se mycket av framöver:
Linderborgs längtan och Cwejmans bondfångeri.
I det förra fallet finns nog en genuin saknad efter vänsterns traditionella uppdrag att företräda folket mot makten. En populistisk fantomsmärta. Längtan efter att vara
a working class hero, eftersom det verkligen är
something to be.
Som jag har varit inne på kräver det i dagens värld ett pånyttfött
arbetarrörelsens vi-och-dem, strejkbrytaren som den andre man måste mota, svika och hata för att på sikt kunna skapa en bättre värld åt alla. Lika lite som fri rörlighet av svartfötter hade varit i arbetarklassens solidariska intresse då, är öppna gränser det idag. Identitetsvänstern är inget annat än Kapitalets nyttiga/köpta idioter.
Detta tror jag Linderborg förstår - eller kan fås att förstå, många till vänster gör det inte. Men i brist på bättre är det Bernie Sanders som är deras gemensamma förebild. Populism från vänster, klasskampens lagtillhörighet istället för nationernas, etniciteternas, folkens.
Den andra mallen,
Cwejmans bondfångeri, saknar den populistiska viljan och idealismen, utan handlar mest om att skapa ett
syntetiskt substitut till organisk, tribalistisk nationalism. Att avleda och ersätta en oönskad folklig rekyl mot det projekt man i grunden omhuldar och förespråkar från sin utsikt. Om nu det äkta kaffet måste ransoneras för svensken - skulle då inte en lagom amerikansk, flaggviftande
"sund medborgarpatriotism" kunna döva suget?
Mattias Karlsson öppna svenska kulturentitet, då? Den populistiska/demokratiska impulsen saknas, vilket är bra för vänstern och den uppifrånkommande
berättelsen är den fångade bondens, vilket är tryggt för liberalen.