2017-03-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt

Ja vad händer när medelklassföräldrar inte längre kan skydda sina telningar mot dylik kulturintegration genom aktivt bortval av mångkulturella skolor?

Ja vad händer då den "välmående medelklassen" inte längre kan freda sig från Mångkulturens välsignelse? De kan (än så länge) undvika mångkulturen genom sin adress, sin arbetsplats och sin bekantskapskrets.Men när det gäller medelklassens egna små guldklimpar får de nog vackert rätta sig i ledet. I vart fall om SSU får bestämma.

Citat:
– Gustav Fridolin är utbildningsminister men kan inte vara bromskloss för en socialdemokratisk kongress att slå fast vad vi vill med den svenska skolan, säger Botström som kräver att gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström, S, ska säga att alla skolor i kommunerna har ansvar för att ta emot nyanlända.
– Då måste man göra om i skollagssystemet. I dag behöver man som friskola inte ta ansvar för nyanlända elever.

Den dag den välmående medelklassen faktiskt tvingas att offra sina telningar på integrationens heliga altare kommer bli den ultimata game changern. Budskapet från medelklassen kommer att bli "this isn´t what I signed up to do". Vi får se vilket parti som går in i kamikazeläge.

http://www.expressen.se/nyheter/ssu-...-mot-fridolin/
Citera
2017-03-30, 21:06
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Helt klart läsvärt av nån som heter Peter Kadhammar. Okänd för mig, trots att jag ofta surfar in på pajastidningen Aftonbladets hemsida.

Kadhammar ställer sig frågan, när vänstern blev idioter. En vänstersnubbe som sett sig själv i spegeln på morgonen? I dagen efters kranka blekhets ljus? Kanske det. Hur som helst är det läsvärt.

http://www.aftonbladet.se/a/WPGEL/na...erresonemanget
https://unvis.it/aftonbladet.se/a/WP...nstern-idioter

I korthet går resonemanget ut på att vänstern förmodligen borde börja fundera över vad fan man håller på med. Det är ju inte så att man växer sett till anhängare. Särskilt inte i Sverige.

Istället växer de hemska högernationalistiska Sverigedemokraterna. Och starkare och starkare blir också olika etniska och religiösa särintressen som till och med hos självaste socialdemokraterna gjort det partiet till mer ett parti för särintressen än ett parti för oss svenskar och utlänningar som bara vill leva ifred. Ett parti inte alls för Sverige. Inte för att Kadhammar skriver om just detta sista, men det ligger i förlängningen av det han skriver. Av att han med sin franka frågeställning bara konstaterar att den svenska vänstern blivigt inget annat än rena idioter. Pajaser. Clowner. Pajasclowner.

I övrigt. Länge leve Sverige och oss svenskar. De utlänningar som inte gillar oss och vårt land kan dra åt helvete. Och snart kommer det, tro mig, att vara helt ok att säga just så. Säga just så. Kanske till och med att politiskt praktiskt agera så. Vem vet? Vem vet? Bäva månde mångkulturalisterna! Söärskilt de som huserar på våra ledarsidor.

Överdriver som vanligt. Men det måste man göra ibland. För att driva hem poängen.
Citera
2017-03-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Förlagan till det mångetniska, mångkulturella samhället är just de imperier du beskriver. Det ryska, ottomanska, engelska bland andra.
De var mångkulturella och mångetniska och drogs därför med en hel del problem vad avser samverkan och samarbete de olika folken emellan.
Det som gjorde att det fungerade hyggligt fram tills sönderfallet var att man hade utsett en och endast en överetnicitet och överkultur att härska över dem alla. Rysk, arabisk och engelsk kultur, religion och etnicitet trumfade alla andra - och bestämde också till sist.

Nu ryms då inte den egna etniska berättelsen bland finnar, armenier, perser, judar, indier och sudaneser inom dessa imperier. Lite tråkigt förstås men det fanns annat att glädjas åt, lite ekonomiskt uppsving där, möjlighet att stiga i graderna militärt eller civilt inom arméer och civilförvaltning eller att bli köpman inom det nya ekonomiska samarbetsområde som imperierna öppnade.
Så drömmen om mångkultur slutar hur man än vänder sig i en återvändsgränd för den enskilda kulturen, antingen som tvångsansluten enklav som Finland i Ryska imperiet eller som en av många undertryckta kulturer i Mattias Karlssons nya mångfalds-Sverige. En lose-lose situation.

Ingenstans finns den posttribalistiska förlagan, skrev jag medvetet. I förra sekelskiftets kosmopolitiska Wien frodades identitet och var ingruppens tribalism en individuell konkurrensfördel, liksom i det samtida St Petersburg eller Konstantinopel. Överidentiteten kunde mycket riktigt vara opportun att betyga sin trohet - så länge den vidmakthölls. Den hegemoniska etnicitetens övertag gjorde dock inte att behovet av sammanhållning inom minoriteterna minskade.

En aktuell arbetshypotes inom svensk mångkultur är alltså att muslimer och turkar som exkluderande ingrupper inte luckrades upp det minsta av sin bevisade impotens inom MP. Och trots det moderna Turkiets ålder och alla spenderade maktmedel med det icke-rasistiskt öppenturkiska entitetsmålet för ögonen, är landets praktik lika förödande för Karlssons teoribygge som Sovjetunionens var för Marx.

Det kan alltså berättas om postnationella, postetniska, posttribalistiska mångkulturer. Men de låter sig inte lika lätt beskrivas erfarenhetsmässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av UranusHertz
Folket naturligtvis, och i Sveriges fall avses Svenskarna. Det här är en återkommande vinkel i krigandet. När nu kosmopoliterna inte lyckades övertyga oss att alla är världsmedborgare, och EU inte lyckades övertyga oss om att vi i första hand är europeer och i andra hand svenskar så provas nya grepp. "Inkluderande nationalism"... Försök att säga det ordet utan att börja må illa.
Det allra värsta exemplet på detta är Mattias Karlssons "öppna svenskhet". Han har på egen hand fått mig att allvarligt fundera på att rösta något annat än SD, trots att inget annat alternativ finnes.

Ingenting av detta som kommer "uppifrån" kommer accepteras av oss folket. Att de inte har lärt sig. Hur länge ska de stånga huvudet blodigt mot väggen frågar man sig.

Själv är jag förvånad att inte någon driven individ tar tillfället i akt och startar ett nytt parti som tar över på alla områden där till och med SD sviker. Jag tror att folk i allmänhet är redo för lite mer klara besked och jävlar anamma i politiken.

Låt mig beskriva två mallar vi sett och kommer få se mycket av framöver: Linderborgs längtan och Cwejmans bondfångeri.

I det förra fallet finns nog en genuin saknad efter vänsterns traditionella uppdrag att företräda folket mot makten. En populistisk fantomsmärta. Längtan efter att vara a working class hero, eftersom det verkligen är something to be.

Som jag har varit inne på kräver det i dagens värld ett pånyttfött arbetarrörelsens vi-och-dem, strejkbrytaren som den andre man måste mota, svika och hata för att på sikt kunna skapa en bättre värld åt alla. Lika lite som fri rörlighet av svartfötter hade varit i arbetarklassens solidariska intresse då, är öppna gränser det idag. Identitetsvänstern är inget annat än Kapitalets nyttiga/köpta idioter.

Detta tror jag Linderborg förstår - eller kan fås att förstå, många till vänster gör det inte. Men i brist på bättre är det Bernie Sanders som är deras gemensamma förebild. Populism från vänster, klasskampens lagtillhörighet istället för nationernas, etniciteternas, folkens.

Den andra mallen, Cwejmans bondfångeri, saknar den populistiska viljan och idealismen, utan handlar mest om att skapa ett syntetiskt substitut till organisk, tribalistisk nationalism. Att avleda och ersätta en oönskad folklig rekyl mot det projekt man i grunden omhuldar och förespråkar från sin utsikt. Om nu det äkta kaffet måste ransoneras för svensken - skulle då inte en lagom amerikansk, flaggviftande "sund medborgarpatriotism" kunna döva suget?

Mattias Karlsson öppna svenska kulturentitet, då? Den populistiska/demokratiska impulsen saknas, vilket är bra för vänstern och den uppifrånkommande berättelsen är den fångade bondens, vilket är tryggt för liberalen.
Citera
2017-03-30, 21:57
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Kadhammar ställer sig frågan, när vänstern blev idioter.
...
I korthet går resonemanget ut på att vänstern förmodligen borde börja fundera över vad fan man håller på med.

Kadhammar landar också i murens fall:
Citat:
Jag misstänker att den intellektuella ödeläggelsen började med Berlinmurens fall. Inte så att de flesta vänstermänniskor hejade på förtrycket i Moskva och Östberlin, men med murens fall försvann hoppet om en annan ekonomisk ordning.
Han kanske följer tråden?

Citat:
9 november 1989.
Berlinmurens fall och glädjen innevånarna i östra Berlin visade när de undslapp kommunistiska DDR regimen.
Där och då tappade vänstern sin identitet, kompass och trovärdighet.
Efter 9 november 1989 var de tvungna att bejaka något annat
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Och det blev en ny multikulturell världsordning istället för en ny ekonomisk ordning.
Lika verklighetsfrämmande och naivt som tidigare. Men farligare då oppositionen mot detta nya hjärnspöke inte var mobiliserad då väst trodde att kriget mot kommunismen var över och att man vann en slutgiltig seger.
Istället fortsatte kriget med målet att införa nya idealistiska visioner men nu under en annan slogan.
Mångkultur istället för kommunism.
Det är inget annat än en kulturmarxistisk kulturrevolution kamouflerad till mångkulturism vi håller på att ta oss igenom.

Kinas kulturrevolution från Wiki:
Citat:
Kampanjen genomdrevs med stöd av de unga idealistiska rödgardisterna och en grupp trogna i partiledningen.

Hos oss har samma sak skett men i fler partier.

Kinas kulturrevolution:
Citat:
Enligt den idag både i och utanför Kina vanliga historieskrivningen avslutades kulturrevolutionen definitivt först med Maos död och gripandet av de fyras gäng år 1976. I det post-maoistiska Kina talar vissa om kulturrevolutionen som "de tio förlorade åren" eller "tio år av kaos".

Räcker det med att tidigare politiker röstas bort 2018 eller måste det till anhållanden som i Kina innan kaoset försvinner i Sverige?
Citera
2017-03-30, 22:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Helt klart läsvärt av nån som heter Peter Kadhammar. Okänd för mig, trots att jag ofta surfar in på pajastidningen Aftonbladets hemsida.

Kadhammar ställer sig frågan, när vänstern blev idioter. En vänstersnubbe som sett sig själv i spegeln på morgonen? I dagen efters kranka blekhets ljus? Kanske det. Hur som helst är det läsvärt.

http://www.aftonbladet.se/a/WPGEL/na...erresonemanget
https://unvis.it/aftonbladet.se/a/WP...nstern-idioter

I korthet går resonemanget ut på att vänstern förmodligen borde börja fundera över vad fan man håller på med. Det är ju inte så att man växer sett till anhängare. Särskilt inte i Sverige.

Istället växer de hemska högernationalistiska Sverigedemokraterna. Och starkare och starkare blir också olika etniska och religiösa särintressen som till och med hos självaste socialdemokraterna gjort det partiet till mer ett parti för särintressen än ett parti för oss svenskar och utlänningar som bara vill leva ifred. Ett parti inte alls för Sverige. Inte för att Kadhammar skriver om just detta sista, men det ligger i förlängningen av det han skriver. Av att han med sin franka frågeställning bara konstaterar att den svenska vänstern blivigt inget annat än rena idioter. Pajaser. Clowner. Pajasclowner.

I övrigt. Länge leve Sverige och oss svenskar. De utlänningar som inte gillar oss och vårt land kan dra åt helvete. Och snart kommer det, tro mig, att vara helt ok att säga just så. Säga just så. Kanske till och med att politiskt praktiskt agera så. Vem vet? Vem vet? Bäva månde mångkulturalisterna! Söärskilt de som huserar på våra ledarsidor.

Överdriver som vanligt. Men det måste man göra ibland. För att driva hem poängen.
Ännu en vänsterdebattör som vänder sig mot identitetspolitiken, här personifierad av Fi:s nya ordförande Victoria Kawesa. Fantomen börjar bli ordentligt trött på Guran.
Citera
2017-03-30, 22:34
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Kommer ni ihåg när det kändes kontroversiellt att tala om nationalismen som framtidens starkaste politiska kraftfält? Underground, subversivt i bästa fall - underklass och utdöende i värsta.

Nu har vår "professionella", kosmopolitiska klass som "känner sig hemma överallt och ingenstans" ändå varit så illa tvungen att förhålla sig till nationalismens återkomst. Som något att fundera över och självbespeglande teoretisera kring, än så länge. På det temat har Niklas Ekdal tydligen gjort en serie om "nationernas Europa" på Axess TV, där han intervjuar tänkare på temat och nu pluggar i en DN-text. Om inte annat ett tecken i tiden.

Vad det verkar utmynna i är en beklagande erkänsla av den "positiva nationella berättelsen" som tydligen behövs, trots allt. En sund medborgarpatriotism eller öppen svensk kulturentitet, någon?

För - det vi ser över hela linjen är fortfarande bara en kosmopolitisk köpslagan, ett senkommet försök att byta grepp för att baxa samma vision genom dörrhålet - och samma rasistiska, tribalistiska anti-tribalism. "Nationalism" betyder nämligen olika ting för olika personer och det som är etno-halal för den ene är lika -haram för den andre. De positiva berättelser som ska spinnas har fortfarande som syfte att underlätta vissa ingruppers kontinuitet och problematisera andras.

Tankefelet som görs är att tro att nationalismen innebär att "staten" dikterar "nationen", när det historiskt var tvärtom: Syftet var att skapa stater som bestod av organiskt existerande nationer. Annars hade ju Tsarryssland, habsburgarnas eller ottomanernas mångkulturella imperier inte behövt splittras och än mindre Norge skiljas från Sverige för att stabila nationalstater skulle skapas. Allt som krävdes var ju en tillräckligt positiv berättelse.

Betänk att Sverige av idag innehåller ett STÖRRE etnokulturellt spektrum än någon av dessa havererade övernationella statsbildningar, att den sunda, öppna svenskheten ratades av norrmän - och den försiktige betraktaren bör hålla med om att varje framgång är allt annat än given, för att uttrycka det försiktigt.

Ingenstans finns förlagan till det posttribalistiska, mångetniska samhället. Ingen ingrupp kan tjäna som förebild, tvärtom är de enda lärdomarna som kan dras att egen- och särintresset alltid, alltid, alltid väger tyngre än det neutralt oförsvarade allmänna. Vilken minoritetsgrupp har någonsin visat den gemensamma vägen framåt, genom att själv stå tillbaka i representation och resurs?

Nu när nationalismen får anses rehabiliterad eller åtminstone respekterad som politiskt kraftfält är det dags att skilja den agendasättande, nationella berättelsen från nationell beskrivning av legitim folkrätt och -representation.

Och återigen - fältet är i Sverige öppet. Om något är Mattias Karlssons SD sämre rustat än den opportunistiske minoritetsrepresentanten att göra sig till ombud för den där mystiske svensken som det fragmenterade Sveriges viktigaste särintressent. Karlsson berättar en saga om svenska folkdräkter på andras kroppar som hade fått nationalstatsbyggande öppenturken Atatürk att plocka fram skämskudden.

Vem ska beskriva nationell, tribalistisk verklighet och låta realiteterna avgöra om intrycket blir positivt eller negativt?

Mycket bra skrivet. Jag önskar att jag kunde vara så exakt och precis som du är. Men alas! Den förmågan har jag inte. Oaktat det, skulle jag vilja säga följande.

Det är ändå nåt bra att det till och med i Dagens Nyheter, om än bara i kulturdelen av tidningen, atnyds att det faktiskt kan finnas en svensk nationalism. En svensk nationalism som skribenten visserligen ställer sig tvekande till, men inte avfärdar helt.

Och som konstateras i många kommentarer här efter din kommentar här, så är det ju egenkeligen inte svårare än så, än att finns andra så finns jag. Finns andra folk, så finns det svenska folket. Allt annat är bara mångkulturalistiskt tramselitrams. Särskilt i ett land som Sverige där jag och andra svenskar tvingas via skattsedeln bekosta en massa andras behållande av sina allt annat än svenska särarter. I vårt eget land Sverige. Sverige, där alla kurder uppmuntras att behålla sin särart, landet där alla turkar uppmuntras att behålla sin särart, landet där de icke-svenska urbefolkningssamerna klart och tydligt definieras, landet där alla judar uppmuntras behålla sin särart och särskiljbarhet, landet där jag och andra svenskar förnekas särart och säskiljbarhet. Finns den andre, så finns jag. Inte minst i mitt eget land. Finns du, så finns jag. Såvarare än så är det inte. Så enkelt är det.

Dagens Nyheter under Pidde Woldemortski är så klart en skittidning. En anti-svensk tidning. Samtidigt som det är den mest anti-svenska tidning i vårt eget land Sverige, är det ändå fint att de publicerar en kulturdebattartikel som inte helt, och om än bara indirekt, inte helt avvisar mig och andra svenskar. Kanske har till och med Pidde Woldemortski tills slut och till sist förstått att jag och andra svenskar faktiskt finns på riktigt. Inte minst i vårt eget land Sverige. Och att vi är att räkna med, hur mycket han och hans anhang än önskar att så vore det inte. Den docile svensken är kanske ändå inte så mesig som han hoppats på. Som han och hans anhang av dödsätare, hoppats på. Den onde svenskens död är kanske lite väl överdriven. Har man bara kanske börjat förstå på Dagens Nyheter. Och har börjat treva sig fram när det gäller nationalism i Sverige. Och då bara inte nationlism hos utlänningar som kurder, palestinier och judar, utan även nationalism hos oss svenskar i vårt eget land Sverige. Lite trevande. Lite försiktigt.
Citera
2017-03-30, 22:41
Medlem
Mr.Mistoffeleess avatar
Citat:

Kadhammars krönika är inte dålig. Men med tanke på att han sticker ut hakan på det där sättet, och riskerar att få en hel del skit från bl a braschkollegor, så är det synd att han inte kunde vara mer konkret och utförlig.

Vi som följer Flashback-trådar och liknande vet förstås vad Kadhammar menar, men det är inte säkert att den genomsnittlige Aftonbladet-läsaren gör det. Jag tror att många av hans läsare, främst de på vänsterkanten, riskerar att bara bli ilskna eller förvånade eftersom Kadhammar inte tog sig tid att förtydliga sitt resonemang.

Han hade kunnat ge flera ytterligare exempel på dårskap i stil med Victoria Kawesas uttalanden, och förklara varför det är fel. Det finns hur mycket som helst att ösa ur.

Kadhammar hade kunnat i punktform lista ett antal konkreta exempel på hur identitetspolitik, kulturrelativism, radikalfeminism, white guilt och allmän naivitet under flera år tillåtits breda ut sig i Sveriges kulturliv, universitet, tidningsredaktioner och t o m riksdag. Han hade kunnat peka på flera punkter där vänstern - i synnerhet den del som kallar sig feminister - förrått sina forna ideal.

Jag tror tyvärr inte att hans väldigt kortfattade krönika är tillräcklig för att övertyga någon som inte redan tidigare kände till precis det han talade om.
Citera
2017-03-30, 23:08
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
....

Dagens Nyheter under Pidde Woldemortski är så klart en skittidning. En anti-svensk tidning. Samtidigt som det är den mest anti-svenska tidning i vårt eget land Sverige, är det ändå fint att de publicerar en kulturdebattartikel som inte helt, och om än bara indirekt, inte helt avvisar mig och andra svenskar. Kanske har till och med Pidde Woldemortski tills slut och till sist förstått att jag och andra svenskar faktiskt finns på riktigt. Inte minst i vårt eget land Sverige. Och att vi är att räkna med, hur mycket han och hans anhang än önskar att så vore det inte. Den docile svensken är kanske ändå inte så mesig som han hoppats på. Som han och hans anhang av dödsätare, hoppats på. Den onde svenskens död är kanske lite väl överdriven. Har man bara kanske börjat förstå på Dagens Nyheter. Och har börjat treva sig fram när det gäller nationalism i Sverige. Och då bara inte nationlism hos utlänningar som kurder, palestinier och judar, utan även nationalism hos oss svenskar i vårt eget land Sverige. Lite trevande. Lite försiktigt.

Min fetning. Kanske hade Woldemortski lyssnat för mycket på Ricki Neuman? Även om svenskarna var världens bästa gojim för några år sedan, kan de ju faktiskt ändra sig till mediokra gojim med tillräckligt aggresiv agendasättande journalistik.
(FB) Ricki Neuman: Sverige har nog världens bästa gojim
Senast redigerad av Superlistig 2017-03-30 kl. 23:12.
Citera
2017-03-30, 23:33
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig

Min fetning. Kanske hade Woldemortski lyssnat för mycket på Ricki Neuman? Även om svenskarna var världens bästa gojim för några år sedan, kan de ju faktiskt ändra sig till mediokra gojim med tillräckligt aggresiv agendasättande journalistik.
(FB) Ricki Neuman: Sverige har nog världens bästa gojim

Alla former av teorier om judiskt under-cover världsherravälde finner jag löjeväckande. Men det kanske beror på att mina gener är till en femhundratofltedel judiska. Vem vet?

Angående Pidde Woldemortski är det nog inte svårare än så att han som invandrard polack är avundsjuk på oss svenskar. Särskilt gnager det i honom att hur han än iklär svensk midsommarkrans och hur mycket han än får vara med och babbla i TV:s morgonsoffor, så fattar alla svenksar att han inte är svensk. Inte ser honom som svensk. Det gör honom missmodig.

Och visst är det så att han och hans gelikar ser oss svenskar som die dumme Schweden. Det han inte räknat med är att även vi dumma svenskar, faktiskt kan vara dumma på riktigt, retar man oss tillräckligt. Till och med oss dumma svenskar fattar till slut och till sist när alla dessa utlänningar drar oss vid näsan allt för mycket. Särskilt de utlänningar som sitter och babblar om att vi svenskar inte finns på riktigt. Samtidigt som dessa utlänningar är hyperkänsliga när det gäller deras egna identiteter. Och samtidigt påstår att de är svenskar! Till och med vi korkade svenskar fattar till slut när packet drar oss vid näsan allt för uppenbart. Och när det gäller våldskapital, skulle det komma till det, så är vi svenskar inte sämre än andra, skulle jag säga. Till och med bättre än de flesta. I vart fall historikst sett. Dumskallar är sällan dåliga på att fajtas, om man säger så. Och det är kanske nåt sånt som Pidde Woldemortski börjat fatta. Att hur mycket som helst, det kan ha inte lura oss, även om vi är die dumme Schweden. Inte ens oss femhundratolftedelsjudar kan han lura hur länge som heslt..

Man ska inte vara så allvarlig. Man kan skriva allvarligt. Men man ska göra det med glimten i ögat. Även det är nåt som svensk massmedia är riktigt usla på. Att inte kunna. Och är man hela tiden dödsallvarlig och anklagande mot alla som inte håller med en, då får man nog räkna med att bli behandlad på samma sätt. Om än med glimten i ögat. Även Pidde Woldemortski får räkna med det.

Självklart skojar jag. Inte finns det väl några allvarliga svenskar i Sverige? Som tar sig själva på lika stort allvar som alla dessa utlänningar judarna, kurderna, turkarna och alla andra utlänningajävlar som kommer hit och förpestar vårt fina Sverige. Och finns vi, är vi så klart nåt man bara kan skratta bort. Ha ha ha ... die dumme Schweden ... ha ha ha ...

Överdriver som vanligt. Men det måste man för att ...
Citera
2017-03-30, 23:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Kommer ni ihåg när det kändes kontroversiellt att tala om nationalismen som framtidens starkaste politiska kraftfält? Underground, subversivt i bästa fall - underklass och utdöende i värsta.

Nu har vår "professionella", kosmopolitiska klass som "känner sig hemma överallt och ingenstans" ändå varit så illa tvungen att förhålla sig till nationalismens återkomst. Som något att fundera över och självbespeglande teoretisera kring, än så länge. På det temat har Niklas Ekdal tydligen gjort en serie om "nationernas Europa" på Axess TV, där han intervjuar tänkare på temat och nu pluggar i en DN-text. Om inte annat ett tecken i tiden.

Vad det verkar utmynna i är en beklagande erkänsla av den "positiva nationella berättelsen" som tydligen behövs, trots allt. En sund medborgarpatriotism eller öppen svensk kulturentitet, någon?

Niklas Ekdal har tydligen gjort tre program om 1. Polen 2. Ungern och 3. Spanien.

POLEN: Ekdals val av intervjuobjekt för Polen är Konstanty Gebert... som jag inte kände till. Den artikel jag länkar till ger en presentation:

"Moment managing editor Sarah Breger speaks with Gebert about the awakening of his Jewish identity, the state of Polish-Jewish relations, the dangerous tensions in Crimea and Ukraine and why he thinks Americans should be more worried about anti-Semites in Western Europe than Eastern Europe.

Artikeln slutar:

Citat:
I think that this aberrant 70-year post-war period, in which Europe had denounced and rejected anti-Semitism, is over. It does seem a natural, ingrained European reaction to blame all kinds of evils on Jews. And if we have a more complicated situation in Europe, it’s probably not going to be fun for Jews, either.

Anti-Semitism is a consistent element of European identity. I think it’s coming back to stay. Paradoxically, it’s much more of a threat in the West than in the East. Putin has claimed that he is trying to save the planet from Ukrainian anti-Semitism—this is nonsense. I’ve been to the Ukraine many times. Yes, I’ve seen anti-Semites, but I’ve seen many more in France.

http://www.momentmag.com/man-warsaw-konstanty-gebert/

UNGERN: "Niklas Ekdal intervjuar historikern Norman Stone i Budapest samt journalisten Richard Swartz som har bott i Wien sedan 70-talet och sett historien från första parkett".

SPANIEN: Sebastian Balfour är Ekdals expert "om hur Spaniens unika historia har format nationalkänslan. Han intervjuar även journalisten Nathan Sachar som har skrivit en bok om det spanska inbördeskriget".

http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=5052

Det verkar finnas en röd tråd för Ekdals val av intervjuobjekt...
Citera
2017-03-31, 00:05
Medlem
KOA klargör:

Citat:
Vårdandet av värdegrunden är central, då detta är medias maktmedel över politikerna och deras beslut. Den viktigaste uppgiften för media blir därför att få politiker att erkänna den värdegrund som media använder för att kunna avsätta och tillsätta. Att Trump inte reagerar på drev blir därför makalöst upprörande för media. Media måste samtidigt få konsumenterna att acceptera den aktuella värdegrunden som ett giltigt motiv till drev och vinkling. Inströsslat bland hatdreven får vi därför flyktingsnyft och låtsashumanism. Man så att säga slår dödligt med ena handen och smeker med den andra.

De interna maktpyramiderna inom media gör det svårt att byta värdegrund utan en intern revolution. Detta måste vara bakgrunden till att vi aldrig har fått läsa något positivt om Sverigedemokraterna i media, trots att de har en trolig väljarpotential på 30 till 40 procent. De hotar maktelitens värdegrund. Feministiskt initiativ däremot förstärker denna värdegrundsauktoritet. Konsekvensen är att att vi sällan får läsa något kritiskt om detta parti, trots deras fullständigt vansinniga partiprogram.

https://morklaggning.wordpress.com/2...id/#more-16202

Ägarnas ingripanden eller redaktionernas palatsrevolution tycks vara förutsättningen för att bryta det maktkonservativa mediala grupptrycket. Någon palatsrevolution är knappast trolig, men möjligen journalistflyktingar till fräschare arenor. Den andra vägen är att ägaren byter ut chefredaktören till en med en annan agenda. Antingen har ägaren i sig en opinionsjournalistisk agenda, eller så finns det ett primärt ekonomiskt intresse för medieägandet i sig snarare än som ett instrument för exempelvis globalism, överstatlighet och nedmontering av nationalstaterna, normupplösning. Med en tillräckligt stor krigskassa kan det vara OK, acceptabelt, med ekonomiska förluster i mediebolaget, om det stärker det opinionsmässiga greppet eller bidrar till att påverka politiken på ett sätt som anses gynna ägaren strategiskt. Dessa tankar är hobbydissidentens grundkurs. Ty vi lever väl ännu i föreställningen att verkligheten bryr sig om ord, perceptioner och att vi kan kladda på tillvaron som en lite kittlande och ganska underhållande förströelse. Kanske blir det allvar en dag. Om inte narrativen ersatt historien på riktigt. Eller "på riktigt".
Citera
2017-03-31, 01:11
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Niklas Ekdal har tydligen gjort tre program om 1. Polen 2. Ungern och 3. Spanien.

POLEN: Ekdals val av intervjuobjekt för Polen är Konstanty Gebert... som jag inte kände till. Den artikel jag länkar till ger en presentation:

"Moment managing editor Sarah Breger speaks with Gebert about the awakening of his Jewish identity, the state of Polish-Jewish relations, the dangerous tensions in Crimea and Ukraine and why he thinks Americans should be more worried about anti-Semites in Western Europe than Eastern Europe.

Artikeln slutar:

http://www.momentmag.com/man-warsaw-konstanty-gebert/

UNGERN: "Niklas Ekdal intervjuar historikern Norman Stone i Budapest samt journalisten Richard Swartz som har bott i Wien sedan 70-talet och sett historien från första parkett".

SPANIEN: Sebastian Balfour är Ekdals expert "om hur Spaniens unika historia har format nationalkänslan. Han intervjuar även journalisten Nathan Sachar som har skrivit en bok om det spanska inbördeskriget".

http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=5052

Det verkar finnas en röd tråd för Ekdals val av intervjuobjekt...

Förutom det faktum att Richard Swartz inte är judisk på något sätt. Släkten är ursprungligen värmländsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in