Citat:
Ursprungligen postat av
enondgris
...
Han nosar på det i texten när han skriver att SD-väljarna är rädda för att invandrarna ska gå på bidrag. Han utvecklar dock inte detta resonemanget till att det innebär att utgöra en allt för stor belastning på den offentliga ekonomin till men för dess förmåga att i lämplig utsträckning generera en tillräckligt god sjukvård, brottsbekämpning, infrastruktur, äldrevård, skola, bostadsmarknad med mera.
Jag är fullständigt övertygad att om vi hade haft en lika stor invandring under de senaste 20 åren men att välfärd, sjukvård, polis, skola med mera blivit kontinuerligt lite bättre för varje år istället för lite sämre hade SD fått mindre än hälften så många röster som de fått i valen. Det är inte invandrarna i sig som är problemet för de flesta SD-väljare, utan konsekvenserna för samhället. Hotet om höjd kommunalskatt för att bekosta ännu sämre utbildning för mina barn, en pension som inte går att leva på, en polis som inte har tid att komma när man utsätts för brott, en sjukvård som inte kan leverera.
...
Jag håller inte med. Alls.
Till stöd för min sak, vill jag anföra tre skäl, med början i det anekdotiska. Mig själv.
Jag har lång erfarenhet av att bo i mångkulturell förort. Mina barn har växt upp där och jag har gått från ung vuxen, till medelålders far, i sådan miljö. Jag har också gått från en ärvd socialdemokrati till konservatism. En betydande orsak därtill, helt avgörande, var just den där mångkulturella förorten. I den förändringsprocessen har ekonomiska funderingar kring invandringen funnits med, men inte varit på något sätt tongivande eller avgörande. Jag vill inte att svenskarna skall trängas undan varken av improduktiva somalier eller en ekonomiskt framgångsrik kinesisk diaspora.
Vidare så är det en empirisk sanning att redan på den tiden den utomeuropeiska invandringen var måttfull - och därmed inte ett hot mot socialförsäkringssystem och offentligt finansierade omsorgstjänster - så flydde svenskarna förorter och stadsdelar, tämligen omgående när inflyttning av invandrare började. Samma sak skedde inte med den föregående europeiska arbetskraftsinvanringen. Men vadå? - kanske någon tycker. Det stödjer ju påståendet om ökad acceptans om invandringen är ekonomiskt vettig. Nej, det gör det inte. Svenskar fördrog inte sina italienska grannar för att mannen gick till arbetet varje dag. Och svenskar kommer inte fördra familjen Abdullah bara för att fadern kör budbil åt FedEx.
En utblick i världen och historien, ger snabbt vid handen att ekonomiskt framgångsrik invandring inte nödvändigtvis blir accepterad av mottagande land. Snarare tvärtom. Uigurer välkomnar inte den hankinesiska kolonisationens ekonomiska tillväxt.
Hela saken handlar istället om
kulturell kompabilitet. Inom den europeiska civilisationen (inklusive den anglosaxiska världen) har vi lättare att komma överens och leva parallellt. Ju närmare desto bättre. Holländare och svenskar står varandra nära. Spanjorer och greker finns på större avstånd. Och många slipper gärna sydamerikaner. Man kan tycka vad man vill om det, men det är en realitet.
Naturligtvis finns de udda undantagen. Ett land på andra sidan jorden, med särpräglad kultur. Hypernationalistiskt. Styrt av militärjunta. Blasfemilagar rörande sitt kungahus. Och svenskar kommer väldigt bra överens med thailändare. Även männen.
Därför blir den intressanta frågan: varför har inte fler röstat nationalistiskt tidigare, när man bevisligen har röstat så med fötterna, hela tiden?
Det är där man skall uppehålla sig.
Jag tror förklaringen står att finna i vår kollektiva uppfostran av våra barn. Den sker sedan 70-talet främst genom TV och skola. Inte i civilsamhället.
Från Barnjournalen till Bullen till dagens Behrang Miris Barnkanalen, så har psykologiska script planterats i varje årskull. Ämnade att framkalla djupa obehagskänslor när förbjudna tankar tänks. I kombination med den sociala kontroll som råder, blir rädslan att hamna utanför radhusvärmen, helt övermäktig. Eller, förlåt, har så varit. Nu jävlar är det på väg att ta slut.
När så mångkulturen, helt förutsägbart, havererar och går mot det oordnade, dysfunktionella och förstörande, ja,
fula, så fylls de som i barndomen var mest lättpåverkade, av konfliktsfyllda känslostormar i vuxen ålder.
https://m.youtube.com/watch?v=Jv1Bmne20l4
Citat:
- What exactly is the treatment here going to be then?
- It is quite simple, really. We just are going to show you some films.
- You mean like going to the pictures?
- Something like that.