Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
En rysk kommunist (antar jag?), verksam på ett hem för Afghanska män i Rinkeby,får via översättning skriva ett debattinlägg på Aftonbladet kultur. Inlägget tillhör kategorin verklighetsfrånvänd så det visslar om det men en sak förtjänar påtalas.
Jag hade nog gissat på en ryss redan vid "tusen och åter tusen". Det eller ett svenskt citat från 1800-talet.
[...]
Skrämmande. Är Löfven informerad om att Afabladet är ultraliberaler?
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/R...sternas-triumf
Det är ännu en av Aftonbladets opinionsalster placerad i kulturdelen. För dem är allt politik. Nästan. Inte minst kultur. De är så trista på Aftonbladet. I stort sett allt är en del i den stora kampen mot ondskan och ett lägre skattetryck. Enda kultur som lämnas ifred av Aftonbladet återfinns i nöjesdelen. Sånt som tv-spel, dansbandsmusik och musikrecensioner.
Den måste vara skriven på ryska, för den anges vara översatt. Varför en skribent som arbetar på ett boende i Sverige för ensamkommande flyktingbarn inte skriver på svenska är konstigt. Är skribenten själv ett ensamkommande flyktingbarn? Som fått jobb som arbetskraftsinvandrare på sitt eget boende? Inte vet jag, men jag håller det inte för otroligt.
Ska inte trötta någon med ett långrandigt raljerande referat av artikeln. Inte alls. Istället bjuds ett kort och torrt referat. Med en poäng på slutet. Så klart.
Skribenten utgår helt från sig själv. Hur han upplever upploppet i Rinkeby. Han tycker det är tråkigt. Han arbetar där på ett så kallat boende. De som bor på boendet där är från Afghanistan. Säger de. Säger skribenten. Alla sover utom två. De pluggar för ett prov. Skribenten är sorgsen. För de boende förstår inte. Förstår inte att upploppet kan minska chansen att få stanna. Stanna här. Slippa leva mellan svält och krig. Att så behöva sona brott som annan begått.
Sen är det som vanligt i opinionsbildande kulturartiklar mest en jäkla massa dravel. Om oskyldiga flyktingpojkar. Om Trump. Rysk propaganda. Främlingsfientlighet. Rasister. Nålstick mot svenska ministrar. Svenskar är stela och formella. Försäkran om att allt är fina fisken i Malmö. Alla som inte håller med skribenten är dumma. Är rasister. Gör andra illa. Om än med optimistiskt anslag. Sverige är dåligt. Sverige är tråkigt. Sverige är rått. Sverige suger. Särskilt i orten. Och de boendes på boendet i Rinkeby kompetens kommer inte att tas tillvara av Sverige. Inte ens de inkompetentas oduglighet. Generaliserande och obekräftade påståenden om att alla boende är flyktingar som flytt för sina liv. Minsann.
Sen blir det det i sammanhanget sedvanliga politiska svamlet om jag vet inte vad. Det enda jag vet är att det är dravel och strunt. Lönedumpning. Liberal politik. Upphöjd verklighet. Eller om det var upphöjd rationalitet. Men det var i vart fall nåt med arbetskraftsinvandring.
Och allra allra sist. Skriver skribenten om lyckan med svenskt pass. Det är svenskt pass som är det viktiga. Att få. Har skribenten inte svenskt pass? Kanske. Kanske inte. Han bor/jobbar i alla fall på ett boende i orten och går på KomVux. Oklart var dock.
Skribenten skriver.
Citat:
Men den bittraste ironin i allt detta är att såväl de lyckliga innehavarna av ett svenskt pass som de som drömmer om att få ett, förblir alla endast passiva åskådare till de samhällsprocesser som försiggår runt omkring, och dessa kan vi inte påverka. I första hand är det detta vi måste ändra på.
Efter jobbet åkte jag till Komvux där jag läser engelska och samhällskunskap. Jag berättade för mina klasskamrater om den gångna natten; de läser inte tidningarna och litar inte på medierna. Deras reaktioner förbluffade mig. ”Vilka idioter”, sade den svenska tjejen jag talade med, ”de skulle ha bränt bilar i Danderyd. Det är där de verkliga beslutsfattarna bor.”
Att Aftonbladet benämner det skrivna som kultur och politik är kanske inte förvånande. Men väl skrämmande. Till och med för att vara Aftonbladet.
Och detta är vad man på Aftonbladet har att erbjuda i debatten om svensk invandringspolitik, det svenska mångkulturella projektet. Det nya samhällsbygget. Man är till och med sämre än vad jag inbillat mig att man är. Man är helt enkelt inte sämst på Aftonbladet. Man är sämre. Visste jag att det inte var fel att skriva så, skulle jag skriva att Aftonbladet är dåligast. Men det är kanske bra att skriva i det nya Sverige? Kanske braigt till och med.
Och detta lär vi ser mer av. Som om vi inte sett nog av det redan. Ett försvar för fri invandring och mångkultur inte i form av hårda fakta angående resultaten av den förda politiken. Istället ett försvar och ett argument i form av personliga reflektioner, svamligt kåserande, anklagelser om meningsmotståndares ondska och allmänt dagdrömmeri om utopia. Mer har försvararna av mångkulturen och alltings gränslöshet inte att ta till. Och hur kass Sanandaji än är, hur kass Arnstberg än är, hur kass Jimpa än är och hur kass jag än är, tillsammans med majoriteten i denna tråd, så är man helt enkelt sämre än än sämst. Dåligast.
Nä vet oss vad. Det här var dåligast av Aftonbladet. Men underhållande ändå. På nåt sätt. Och om nån vill faktagranska min kommentar, är det bara att klicka på
Runningonemptys kommentar.
Och inget illa ment vad gäller de boende, som av skribenten skamlöst används som hävstång. I den opinionsbildande kulturartikeln.