2017-03-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Undrar vad afrosvenska akademin har att säga om de pengar som svenska vita arbetande kroppar medelst sina skatter ständigt pådyvlar palestiniers genom kolonialpatriarkal lins betraktade bruna kroppar? Det måste väl ändå betraktas som försök till rena horköp?

https://ledarsidorna.se/2017/03/inte...i-tror-den-ar/

Måste inte Margot skicka ner Kitimbwa Sabuni som särskilt sändebud nu för att säkerställa att inga vita kroppars pengar drabbar bruna kroppar i den skamlöst pågående prostitutionshärvan? Säkert förekommer bland NGO:andet även vitkroppade kvinnor som helt okänsligt insisterar på att få vidröra brunkroppsbärande mäns överkroppars yttre extremiteter. Fullständigt oacceptabelt för en tränad röntgenkolonial blick som Sabunis. Tror han blir perfekt. Härligt för palestinier som eventuellt ännu inte införlivat insikten att vita kroppars blickar på palestiniernas bruna kroppar är en form av våldsutövning som palestinierna sedan kan kräva oändliga skadestånd för att ha utsatts för.

Det bästa är väl att vita kroppar betalar för andra vita kroppars behov och önskemål?

Och att bruna kroppar betalar för bruna kroppar. Svarta kroppar för svarta kroppar. Då kan ju ingen klaga.
Citera
2017-03-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Här borde regeringen ta initiativ till en snabb lagändring. (Fotnot)

● Någon utvisas eller avvisas till det land, som han/hon är medborgare i.

● Enl. svensk lag så krävs det därtill, att för att någon, som uppger sig vara minderårig, ska kunna utvisas/avvisas, så måste det finnas ett nätverk (släkt eller välfärdsstat), som kan ombesörja ett s.k. ordnat mottagande.

Någon, som 1. är medborgare i land A (t.ex. Afghanistan) men 2. har levt hela sitt liv i land B (t.ex. Iran) kan därför i praktiken inte utvisas, så länge som vederbörande är minderårig. Någon som levt hela sitt liv i land B har ju av lätt insedda skäl inte sitt nätverk i land A.

För någon månad sedan hörde jag ett snyftprogram i P1. Dumt nog antecknade jag inte vilket program det var, men de är ju så många...

Det handlade om en ensamkommande ung man, en av dessa som är afghansk medborgare men uppvuxen i Iran, som hade avvisats till Afghanistan, jag tror det var Kabul, som intervjuades på plats av en svensk kvinnlig journalist.

Den unge mannen berättade om alla problem han mötte i Kabul. Han längtade efter sin mamma och övriga familj, som fanns i Iran. Han kunde inte ta sig till Iran, det var så farligt.

I slutet av programmet hade journalisten en förnyad kontakt med mannen, jag tror det skedde per telefon. Då befann han sig i Iran, hos mamma... och mamma var så glad att se honom.

Jag önskar att någon som känner till hur det är berättar för svenska folket hur många av de som befinner sig i samma situation som denne unge man lyckas ta sig till Iran.
Citera
2017-03-24, 20:36
Moderator
Siegfrids avatar
Staffan Ulfstrand, professor em i zoologisk ekologi, skriver i en recension av en bok om de mest avlägsna delarna av Asien om invandring, assimilation och hur kulturer går under eller förändras.
I ett avlägset ogästvänligt landskap med få invånare så spelas den obönhörliga processen med invandring, assimilering och undergång för den mindre och svagare upp gång på gång.

Mina fetningar.
Citat:
In i nordöstra Asien har åtskilliga folkgrupper immigrerat, livnärt sig på ett eller annat sätt men i många fall efter längre eller kortare tid försvunnit, i varje fall som sammanhållen enhet. En vanlig o*rsak är att en krympande befolkningsgrupp helt enkelt kommit att absorberas i en expanderande. Det är inte alltid genom blodiga krig och utrotningsaktioner som en folkgrupp försvinner och ersätts av en annan.

Något liknande kan sägas om de areella näringarna – jakt, fiske, jordbruk. De försvinner inte nödvändigtvis när ett folkslag invandrar och vinner dominans i ett nytt område, utan i stället förändras de genom de nyinkommande människornas kunskaper och preferenser. När ett område som bebos av en viss folkgrupp med vissa egenheter i sin natur och sin kultur infiltreras av en annan folkgrupp kan allt hända. Ibland fortlever de två kulturerna sida vid sida med endast ringa utväxling av idéer och metoder, men vanligare torde vara att ”den nya *vågen” tar över och så småningom slår ut eller i vart fall drastiskt modifierar den befintliga versionen.

Mångkulturen i form av jämbördiga, självständiga kulturer som lever sida vid sida är en chimär. Verkligheten är annorlunda. Den är en kamp om vad som är den mest ändamålsenliga, och den svagare, mindre anpassade och fåtaligare får antingen försvinna eller anpassa sig efter de nya vindarna.

För övrigt verkar det vara en intressant bok, om inte annat för de vackra illustrationerna från världens längst bort belägna områden.

https://www.svd.se/nya-vindar-blaser...dost/i/senaste
Citera
2017-03-24, 20:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
För någon månad sedan hörde jag ett snyftprogram i P1. Dumt nog antecknade jag inte vilket program det var, men de är ju så många...

Det handlade om en ensamkommande ung man, en av dessa som är afghansk medborgare men uppvuxen i Iran, som hade avvisats till Afghanistan, jag tror det var Kabul, som intervjuades på plats av en svensk kvinnlig journalist.

Den unge mannen berättade om alla problem han mötte i Kabul. Han längtade efter sin mamma och övriga familj, som fanns i Iran. Han kunde inte ta sig till Iran, det var så farligt.

I slutet av programmet hade journalisten en förnyad kontakt med mannen, jag tror det skedde per telefon. Då befann han sig i Iran, hos mamma... och mamma var så glad att se honom.

Jag önskar att någon som känner till hur det är berättar för svenska folket hur många av de som befinner sig i samma situation som denne unge man lyckas ta sig till Iran.

Det är det här, som är så BISARRT med journalistkåren berättelse.

Enl. svenska s.k. journalister så är unga män, som rest över halva jordklotet från Iran till Sverige, EJ kapabla att ta sig från Afghanistan till grannlandet (!), när de är några år *äldre*.
Citera
2017-03-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag tror varken Mattias Svensson eller Patrik Kronqvist inser hur omåttligt svagbegåvade de framställer sig själva som. Att en debattör likt Svensson, som under många herrans år förespråkat massinvandring från Arabien och det djupaste Afrika, inte har klarat av att förstå offentliga rapporter och ekonomisk forskning inom sitt eget debattområde talar sitt tydliga språk. Att vara oförmögen att förstå vad politiken man förespråkar leder till är nog det gravaste intellektuella handikapp man kan lida av som politisk debattör. Detta tycker dock Kronqvist är ett mindre trångmål eftersom Svensson är beredd att "tänka om". Det är ju verkligen imponerande.

Vad är det Sanandaji baserar sina argument på? Jo, offentlig statistik från statliga myndigheter som varje läskunnig individ kan hämta fram på egen hand genom Google. Detta har Mattias Svensson bevisligen inte klarat av. .

Mattias Svensson har visat sig vara en slarvig, blockerad, fördomsfull, faktaointresserad eller opportunistisk debattör.

Varför ska man ta någon som helst hänsyn till vad han säger i fortsättningen?

Han jobbar väl på någon tankesmedja nu. Förr skrev han krönikor i Metro och jobbade på posten. Tankesmedjan bör göra sig av med honom, han drar ner deras anseende.
Citera
2017-03-24, 22:15
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Mångkulturen i form av jämbördiga, självständiga kulturer som lever sida vid sida är en chimär. Verkligheten är annorlunda. Den är en kamp om vad som är den mest ändamålsenliga, och den svagare, mindre anpassade och fåtaligare får antingen försvinna eller anpassa sig efter de nya vindarna.

För övrigt verkar det vara en intressant bok, om inte annat för de vackra illustrationerna från världens längst bort belägna områden.

https://www.svd.se/nya-vindar-blaser...dost/i/senaste

Så sant som det är sagt! Mångkultur fungerar i regel inte när man försöker implementera det i en redan existerande monokultur. En måste skilja på ett mångkulturellt samhälle och ett mångetniskt samhälle. Det är fullt möjligt att ha ett mångetniskt samhälle så länge man har en stark monokultur. Alla individer skall kunna enas under samma fana, samma språk, samma värderingar, samma kultur. Men det fungerar inte i en mångkultur, eftersom olika kulturer i världen har helt olika synsätt på grundläggande värderingar och det är ingenting som förändras bara för att man passerar en fysisk nationsgräns. Att försöka göra begreppet mångkultur till något positivt är en styggelse av episka proportioner! Och vidare: det vi nu ser i Europa är inte ett influx av mångkultur, det är ett influx av en monokultur. Dvs arabisk/muslimsk kultur. Och den tar sig ett alltmer dominerande uttryck i vår del av världen.
Citera
2017-03-25, 12:20
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Mattias Svensson har visat sig vara en slarvig, blockerad, fördomsfull, faktaointresserad eller opportunistisk debattör.

Varför ska man ta någon som helst hänsyn till vad han säger i fortsättningen?

Han jobbar väl på någon tankesmedja nu. Förr skrev han krönikor i Metro och jobbade på posten. Tankesmedjan bör göra sig av med honom, han drar ner deras anseende.

Därför att han är kompis med fixstjärnan Johan Norberg som är en idol för fjortispolitikerna i Centern som numera är det parti som är farligast i riksdagen. Nu är Norberg ihop med Segerfeldt de enda kvar. Segerfeldt är skadeskjuten efter flera år med inga böcker sålda. Norberg stjärna är dalande med och hans böcker säljer dåligt, vilket är logiskt då de är hafsigt ihoprafsade utan djup. Han peakade med "In defence of capitalism" Låt han sjunka ner i historiens märlgrav.
Citera
2017-03-25, 12:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så sant som det är sagt! Mångkultur fungerar i regel inte när man försöker implementera det i en redan existerande monokultur. En måste skilja på ett mångkulturellt samhälle och ett mångetniskt samhälle. Det är fullt möjligt att ha ett mångetniskt samhälle så länge man har en stark monokultur. Alla individer skall kunna enas under samma fana, samma språk, samma värderingar, samma kultur. Men det fungerar inte i en mångkultur, eftersom olika kulturer i världen har helt olika synsätt på grundläggande värderingar och det är ingenting som förändras bara för att man passerar en fysisk nationsgräns. Att försöka göra begreppet mångkultur till något positivt är en styggelse av episka proportioner! Och vidare: det vi nu ser i Europa är inte ett influx av mångkultur, det är ett influx av en monokultur. Dvs arabisk/muslimsk kultur. Och den tar sig ett alltmer dominerande uttryck i vår del av världen.

I exemplen var etnicitet och kultur starkt kopplade till metoder och näringsfång, ekonomi i vidare mening. När någon invandrad kultur hade bättre och effektivare metoder för jordbruk, jakt eller fiska så tog de helt enkelt över. Enkelt att förklara.
Här i Europa möter den arabiskt-islamska, ekonomiskt svagare och annars underlägsen kulturen, en ekonomiskt starkare och annars överlägsen västerländsk kultur. Att den arabisk-muslimska kulturen överhuvud taget upprätthålls kan tillskrivas generösa bidrag både för att överleva över huvud taget som försörjningsstöd mm, stöd för kulturens bevarande både från inhemskt och utländskt håll samt en aktiv idetitetspolitik för åtskillnad. Utan den hade den invandrade kulturen snart gått under och upplösts, kanske med några symboler kvar. Det hade tagit ett bra tag men till slut hade vi vunnit.
Tyvärr är matchen riggad, stödformer och identitetspolitik verkar emot den västerländska kulturen.
Det gör processen svårare och mer långdragen än långt ute i Sibiriens skogar, där ingen bryr sig om att något jägarfolk går under i mötet med en överlägsen civilisation.

Vi kan jämföra med samernas kultur, som idag är en ren bidragsprodukt, och deras ekonomi, renskötseln, som måste hållas under armarna med mångmiljonbelopp. Helt underlägsen på alla plan, utan en aktiv identitetspolitik så hade den försvunnit för länge sen, även utan försvenskningspolitik.
Citera
2017-03-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Apropå Corren gick de full retard i morse. Kan vara det mest naiva jag läst under trådens existens. Det finns uppenbarligen en liberal som får Wolodarski, Voronov och Dahl att se ut som rena Orban.

Hämta hit dem bara

Mellan denna text och ren satir är gränsen hårfin.
Erik Wallsten igen, i NT:

Citat:
Japp, det är lätt att tro att litteratur- och mediesverige är tillbaka på 30-talet. Det hojtas om bokbål, om dissidenter som tystas och framför allt att vi återigen har censur i Sverige.

Sanningen är förstås att vi inte har haft censur i Sverige sedan andra världskriget och att vårt land fortfarande toppar världsligan när det gäller yttrandefrihet. Snarare är det så att vi lever i ordmissbrukens tid, och att ordet ”censur” är ett av de allra flitigast missbrukade.

I år har vi haft flera exempel med stort genomslag: Nacka kommuns bibliotek ville inte ha tidningen Nya Tider i sin tidningshylla. Det lilla biblioteket i Ekerö köpte inte in nationalekonomen Tino Sanandajis bok ”Massutmaning”. En liten privat barnbokhandel i Uppsala valde att inte sälja Katerina Janouchs böcker.

Och i samtliga fall hojtade en rad debattörer med stor plattform om censur, att nästa steg var bokbål och det dröjde inte många minuter innan Katerina Janouch hade kallat sig själv dissident och butiksägaren för fascist. Och följden blev så klart den vanliga: samtliga bibliotekarier och bokhandlare utsattes för en våg av hat och hot.

Citat:
Ska det hetsiga debattklimatet med hat och hot som främsta vapen fortsätta riskerar vi däremot att hamna i ett samhälle präglat av självcensur. Det vore mycket tråkigt.

Ann Heberlein:

Citat:
Vad sade han egentligen? Kanske har jag missat något? Jag går tillbaka till artikeln i Kvällsposten där kommunalrådet meddelar att Odeberger inte bedöms lämplig att representera Hörby kommun emedan han brutit mot dess värdegrund och (citat kommunalrådet) ”tydligt uttalat sig mot vad Hörby står för.” Uttalandet som blev Odebergers fall och som strider mot Hörby kommuns värdegrund låter i sin helhet så här: ”Om Sverige hade haft 50 miljoner etniska svenskar så hade det inte varit några bekymmer. Men vi är inte så många”, sade Odeberger apropos integrationen. Det är mycket svårt att förstå vad i hans uttalande som strider mot den där värdegrunden – och då har jag ändå läst en hel del exegetik och hermeneutik.

I ärlighetens namn utvecklar det indignerade kommunalrådet Meijer sitt resonemang en smula. Hon anser att Odebergers uttalande om antalet etniska svenskar strider mot kommunens värdegrund angående ”alla människors lika värde”. Det finns två problem med det argumentet. För det första står det inte en stavelse om ”alla människors lika värde” i Hörby kommuns värdegrund – såvida det inte finns ytterligare värdegrunder gömda någonstans? För det andra har jag mycket svårt att se på vilket sätt Odebergers uttalande strider mot idén om alla människors lika värde.

Man kan förstås smula sönder den övervärdiga idén om allas lika värde, men det har redan Trägårdh, Tullberg och trådens deltagare m fl redan gjort; Heberleins poäng går ändå fram i denna artikeln.

Citat:
Vi lever i mycket märkliga tider, tider då man kan få sparken för ett förfluget, kanske prövande, resonerande, påstående. Vi lever i tider då det är bäst att hålla tand för tunga, tänka sig för noga innan man dristar sig till att påstå eller hävda ett eller annat. Vi lever i tider då vår statsminister har synpunkter på vad medborgare säger om Sverige i andra länder och då kommunpolitiker avskedar anställda med fel åsikt. Vi lever i tider som inte bara påminner om totalitära, utan är totalitär.

https://ledarsidorna.se/2017/03/ann-...and-for-tunga/

---

Om kommunalrådet Susanne Meijer (S):

Citat:
Kommunalrådet Susanne Meijer (S) tog emot dubbla arvoden när hon satt i socialnämnden 2013 och 2014. Varje månad tickade det in 2 000 kronor extra på kontot. Det pågick i två år utan att hon slog larm.
Nu tvingas Susanne Meijer betala tillbaka nästan 50 000 kronor. Personalchefen har gjort en avbetalningsplan åt henne.

Citat:
Susanne Meijer var en av de politiker i socialnämnden som inte fick ansvarsfrihet för 2014. Hon fick däremot nyligen ansvarsfrihet för 2015 som kommunstyrelsens ordförande.

http://www.skd.se/2016/05/14/fick-du...oden-i-tva-ar/
Citera
2017-03-25, 15:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Det handlade om en ensamkommande ung man, en av dessa som är afghansk medborgare men uppvuxen i Iran, som hade avvisats till Afghanistan, jag tror det var Kabul, som intervjuades på plats av en svensk kvinnlig journalist, en ruskig typ.

(Det kursiva är tillaggt av Leif D)

Malte Lindeman, kanalsimmare: "Jag, kunde inte simma framför båten, jag kunde inte simma bakom båten, jag kunde inte klättra över båten och jag kunde inte simma under...."
Tage D: "Jaha, vad gjorde du då då?"
M Lindeman: "Jag simmade under båten."
Tage D: "Men det gick ju inte."
Lindeman: "Nä, men vad fan skulle jag göra?"

Påminner lite om det, med denna afganske gentleman som trots att det inte gick att resa till Iran viss gjord det i alla fall... Just vägen via Iran verkar vara en standard-rute för afganer som drar till skandinavien. Många av dom har bott i Iran i många år.
Här i Norge minskad snabbt den här verksamheten när många insåg att om du inte lyckas med ditt asyl-projekt blir du satt på planet till afganistan, ett land där många av dessa inte satt sin fot på många år, kanske inte sendan dom var små barn. Många trodda nog också att dom var säkra i och med att Norg först nyligen fått ett återsändandeavtal med Afganistan. Det har dock Norge struntat i, och har skickat tillbaka en hel del folk, ibland med våld, till Afganistan, utan avtal. Jag vet inte exakt hur det går till, men det verkar som att man skuffar ut asylanterna på flygplatsen och sedan helt enkelt flyger därifrån. Man chartrar plan spciellt för detta ändamål.
Citera
2017-03-25, 15:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om kommunalrådet Susanne Meijer (S):

http://www.skd.se/2016/05/14/fick-du...oden-i-tva-ar/

Kommunalrådet Susanne Meijer (S) har polisanmält elva personer, en blogg och en Flashbacktråd för förtal, du kan stå näst i tur.

Citat:
Hörbys kommunalråd Susanne Meijer (S) har polisanmält elva personer, en blogg och en Flashbacktråd för förtal. Bland de polisanmälda finns bland annat kommunrevisorn Leif Rosvall (M) och SD-ordföranden Johan Ohlin.

De anklagas för näthat och för att spridit ett kritiskt debattinlägg om henne och en karikatyrteckning i sociala medier.

– Skriverierna är ett hot mot det demokratiska samhället, skriver Susanne Meijer i polisanmälan.

[---]

Susanne Meijer berättar att det skrevs mycket otrevligheter om henne på nätet.

– Bland annat kom detta blogginlägget på Ledarsidorna.se. Texten och teckningen delades i sociala medier. Sverigedemokraternas ordförande Johan Ohlin i Hörby lade ut på det SD:s hemsida, och kommunrevisorn Leif Rosvall (M) delade det på Facebook.

– Jag tycker inte att det är okej att man agerar så när man har politiska uppdrag. Som politiker har man ett ansvar att inte dela kränkande inlägg.

[---]

Så den eller de som kritiserar dig i texter och debattinlägg i fortsättningen kan räkna med att bli polisanmälda?

– Det beror på vad det handlar om. Kritik är det som för politiken vidare, men det ska vara konstruktiv kritik. Här pratar vi om raljerande blogginlägg och nidbilder som delas.

[---]

Chefsåklagare Pernilla Åström har redan beslutat att inte inleda någon förundersökning eftersom förtal inte faller under allmänt åtal.

http://www.skd.se/2017/03/25/polisan...h-krankningar/

Citat:
Efter att intervjun gjordes har Susanne Meijer själv lagt upp en länk med Ledarsidornas inlägg om”maktens arrogans” på sin privata blogg.

På bloggen berättar hon om hur hon ser på skriverierna i sociala medier om henne.

http://susannemeijer.blogspot.co.uk/
Citera
2017-03-25, 20:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag tror varken Mattias Svensson eller Patrik Kronqvist inser hur omåttligt svagbegåvade de framställer sig själva som. Att en debattör likt Svensson, som under många herrans år förespråkat massinvandring från Arabien och det djupaste Afrika, inte har klarat av att förstå offentliga rapporter och ekonomisk forskning inom sitt eget debattområde talar sitt tydliga språk. Att vara oförmögen att förstå vad politiken man förespråkar leder till är nog det gravaste intellektuella handikapp man kan lida av som politisk debattör. Detta tycker dock Kronqvist är ett mindre trångmål eftersom Svensson är beredd att "tänka om". Det är ju verkligen imponerande.

Sådana figurer som Mattias Svensson eller Patrik Kronqvist är inte intresserade av rapporter och ekonomisk forskning. Dom skiter i hur verkligheten ser ut, det som betyder något är idéer. Om dom fungrar är inte relevant.
Detta synsätt är vanligt inom svensk media och politik, speciellt inom sektorn mångkultur. Men även ekonomi och klimatfrågor. Forskning och kunskap göre sig icke besvär i svensk media. Enklats att stämpla den som hat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in