Citat:
Ursprungligen postat av
Winston Smith
Det handlade om en ensamkommande ung man, en av dessa som är afghansk medborgare men uppvuxen i Iran, som hade avvisats till Afghanistan, jag tror det var Kabul, som intervjuades på plats av en svensk kvinnlig journalist, en ruskig typ.
Den unge mannen berättade om alla problem han mötte i Kabul. Han längtade efter sin mamma och övriga familj, som fanns i Iran. Han kunde inte ta sig till Iran, det var så farligt.
I slutet av programmet hade journalisten en förnyad kontakt med mannen, jag tror det skedde per telefon. Då befann han sig i Iran, hos mamma... och mamma var så glad att se honom.
Jag önskar att någon som känner till hur det är berättar för svenska folket hur många av de som befinner sig i samma situation som denne unge man lyckas ta sig till Iran.
(Det kursiva är tillaggt av Leif D)
Malte Lindeman, kanalsimmare: "Jag, kunde inte simma framför båten, jag kunde inte simma bakom båten, jag kunde inte klättra över båten och jag kunde inte simma under...."
Tage D: "Jaha, vad gjorde du då då?"
M Lindeman: "Jag simmade under båten."
Tage D: "Men det gick ju inte."
Lindeman: "Nä, men vad fan skulle jag göra?"
Påminner lite om det, med denna afganske gentleman som trots att det inte gick att resa till Iran viss gjord det i alla fall... Just vägen via Iran verkar vara en standard-rute för afganer som drar till skandinavien. Många av dom har bott i Iran i många år.
Här i Norge minskad snabbt den här verksamheten när många insåg att om du inte lyckas med ditt asyl-projekt blir du satt på planet till afganistan, ett land där många av dessa inte satt sin fot på många år, kanske inte sendan dom var små barn. Många trodda nog också att dom var säkra i och med att Norg först nyligen fått ett återsändandeavtal med Afganistan. Det har dock Norge struntat i, och har skickat tillbaka en hel del folk, ibland med våld, till Afganistan, utan avtal. Jag vet inte exakt hur det går till, men det verkar som att man skuffar ut asylanterna på flygplatsen och sedan helt enkelt flyger därifrån. Man chartrar plan spciellt för detta ändamål.