Citat:
OK, jag har inte så bra koll på kronologin. Men det är en sorglig bilda av tillståndet hos dagens svenska hos svenska sk intelligentia, när det är lynchmobbar mot partiellt avvikande. Även om man kan tycka att mycket hon skriver är självklarheter verkar hon av det jag sett underbygga sina krönikor med seriösa och som det verkar lästa referenser.Tja, vad vet jag. Anna Dahlberg berättade storyn om sin omvändelse i P1 morgon i början av november. Det var 2012 när hon skrev ledaren ”Vi måste välja väg i flyktingpolitiken”. Efter det var det tydligen nån kulturredaktör som skrev att Dahlberg skrämde henne mer än nazister. Dahlberg fortsatte:
”...Priset att stämplas ut som brun är väldigt högt. När jag skrev den där första texten sov jag knappt på en vecka. Jag visste inte om jag skulle ha jobbet kvar. Det är den typ av pris som man var tvungen att betala på den tiden...”
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6815963
Kan låta övermåttan ängsligt så här 5 år senare, men man får komma ihåg att i den sfär hon agerar inom (Stockholm/medelklass/liberaler/journalister) var det nog väldigt aja-baja att problematisera asylpolitiken 2012. Detta var alltså året innan Billström blev slaktad pga ordvalet volymer, och 3 år innan Teodorescu och Arpi började på GP respektive SvD. Det var dessutom innan SD hade börjat rusa i opinionen. De låg ännu på 7% i september 2012 när Dahlberg skrev sin första, eh, ”invandringsproblematiserande” text. Det var i januari 2013 de passerade 10% i medel första gången.
Så jag skulle nog inte kalla det omvändelse under galgen... hon må kallas extremt trögfattad av oss som lackade ur på invandringen redan på 90-talet, men i den pk-bubbla hon lever och verkar i så var hon rena pionjären.
”...Priset att stämplas ut som brun är väldigt högt. När jag skrev den där första texten sov jag knappt på en vecka. Jag visste inte om jag skulle ha jobbet kvar. Det är den typ av pris som man var tvungen att betala på den tiden...”
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6815963
Kan låta övermåttan ängsligt så här 5 år senare, men man får komma ihåg att i den sfär hon agerar inom (Stockholm/medelklass/liberaler/journalister) var det nog väldigt aja-baja att problematisera asylpolitiken 2012. Detta var alltså året innan Billström blev slaktad pga ordvalet volymer, och 3 år innan Teodorescu och Arpi började på GP respektive SvD. Det var dessutom innan SD hade börjat rusa i opinionen. De låg ännu på 7% i september 2012 när Dahlberg skrev sin första, eh, ”invandringsproblematiserande” text. Det var i januari 2013 de passerade 10% i medel första gången.
Så jag skulle nog inte kalla det omvändelse under galgen... hon må kallas extremt trögfattad av oss som lackade ur på invandringen redan på 90-talet, men i den pk-bubbla hon lever och verkar i så var hon rena pionjären.
Men jag är fortfarande skeptisk till att hon håller igen och mörkar därför att läsekretsen av försteklickare inte skulle klara vad hon verkligen tycker. Jag tror att politiker, journalister ska tas för vad de säger, de är inte bättre än så, de mörkar inte i allmänhet för att de egentligen vill göra det "rätta" men det går inte att säga.
Men bibehåll