2016-08-19, 07:26
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Agendasättarna på DN har det inte lätt med logiken:

DN Kultur:

Bara det är intressant.

Den sista citerade meningen är minst sagt värdeladdad. Invandrare tog till sig den ovana och förbluffande svenska kulturen medan svenskarna enkom berikades.

Men slutklämmen är minst sagt en logisk saltomortal:

Bara så vi vet vår plats. Ingen enhetlig nation, eller värderingar får vi ha.
Israel däremot är fint för de har en enhetlig nation.

Är denna artikel placerad för att provocera tänkande svenskar?

Edit: länken
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ar-finns-inte/

Inga svenska värderingar, men en svensk kultur alltså. Skillnaden är väl rent semantisk i min enkla föreställningsvärld. Och svenska värderingar upphör knappast att vara just svenska, bara för att de delas med en stor del av Portugals befolkning.

Det slår mig ofta hur halvkorkade eller triviala observationer och slutsatser kan vara på kultur- och ledarsidor i de etablerade tidningarna. Trivialiteter eller rena felaktigheter, inte sällan inlindade i ett pretentiöst språk redan innan man kommer till en eventuell slutsats.

I just Heidis text är slutklämmen också besvärande stupid, utöver att vara en god sionistisk handling. IDF som integrationsprojekt, sjukt. Jag synar och höjer med Främlingslegionen: hård och hänsynslös anpassning till det franska, genom god kamratuppfostran.
Citera
2016-08-19, 08:46
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
I just Heidis text är slutklämmen också besvärande stupid, utöver att vara en god sionistisk handling. IDF som integrationsprojekt, sjukt. Jag synar och höjer med Främlingslegionen: hård och hänsynslös anpassning till det franska, genom god kamratuppfostran.
... som förslag till "lustfyllda aktiviteter"...

Finns inget att läsa i Frieds artikel. Hon är bara dum i huvudet. Värderingar skiljt från kultur?! Om någonting, kan man diskutera hur i helvete skiten fick ta plats i tidningen. Eller vänta, gör inte det, jag vet vad ni tror ändå.
Citera
2016-08-19, 09:07
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Den gamla ETC-journalisten Göran Skytte har trillat av den smala vägen på äldre dagar:

Citat:
Det fräser av hat, hat, hat

På ytan ser det fortfarande ut som en idyll... Men det är på ytan. Därunder är det annorlunda.* ... Kan man ens längre säga att det ”pyr av missnöje”? Snarare tycks det fräsa av hat, hat, hat.

... Pappan uppsöker den unge mannen (från hans hemland) och kör ett upp ett basebollträ i hans anus. ... Några få dagar senare. Göteborgs-Posten avslöjar: ”Unga invandare hyllar hedersmord”. ... ”Hon kommer från en religiös familj, hennes bror sägs ha varnat henne sen tidigare men hon lyssnade inte så han ströp henne till döds. Walla hon förtjänar det!”

Citat:
Det här är inte sådant som händer långt borta, det händer i nästa kvarter. Här och nu. Det ökar och ökar, kommer närmare och närmare. Det händer inte i slummen någonstans i en afrikansk eller latinamerikansk* kåkstad, det händer i ett av de mest givmilda och välkomnande länderna på jorden.

Därför tror jag inte längre att det i första hand handlar om fattigdom och utanförskap.
Det fräser av hat, hat, hat https://www.e-pages.dk/dagen/393/art...e62e5190a5cfde
https://archive.is/hLQ8y

Visserligen är texten publicerad i tidningen Dagen som har en högst begränsad läsekrets men den är ändå intressant eftersom Skytte kommer från Arbetet och ETC, har mycket kontakter och ett rykte som står på spel - och nu så tydligt går ut och säger att han inte tror på de gamla förklaringarma om utanförskap. Vad han tror på istället står i eldskrift på Malmös gator.
Citera
2016-08-19, 10:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Den gamla ETC-journalisten Göran Skytte har trillat av den smala vägen på äldre dagar:

Det fräser av hat, hat, hat https://www.e-pages.dk/dagen/393/art...e62e5190a5cfde

Visserligen är texten publicerad i tidningen Dagen som har en högst begränsad läsekrets men den är ändå intressant eftersom Skytte kommer från Arbetet och ETC, har mycket kontakter och ett rykte som står på spel - och nu så tydligt går ut och säger att han inte tror på de gamla förklaringarma om utanförskap. Vad han tror på istället står i eldskrift på Malmös gator.

Det var rätt länge sedan Göran Skytte lämnade den vägen. Jag placerar hans avfall till slutet av 1990-talet. Han blev kristen och sedan konservativ.

(FB) Skvaller om Göran Skytte?
Citera
2016-08-19, 11:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Agendasättarna på DN har det inte lätt med logiken:

DN Kultur:

Bara det är intressant.

Den sista citerade meningen är minst sagt värdeladdad. Invandrare tog till sig den ovana och förbluffande svenska kulturen medan svenskarna enkom berikades.

Men slutklämmen är minst sagt en logisk saltomortal:

Bara så vi vet vår plats. Ingen enhetlig nation, eller värderingar får vi ha.
Israel däremot är fint för de har en enhetlig nation.

Är denna artikel placerad för att provocera tänkande svenskar?

Edit: länken
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ar-finns-inte/

Ja, man undrar. Texten utgör en förolämpning av läsaren med en bisarr, obeskrivligt förljugen slutkläm:

Citat:
Israel är ett bra exempel för integration av ungdomar från världens alla hörn. Gruppsamvaron under militärtjänsten sammansvetsar dem till en enhetlig nation.

Integration "av ungdomar från världens alla hörn" med ett (1) gemensamt selektionskriterium: Samtliga är judar.

Integration av uteslutande *lutheranska* ungdomar från världens alla hörn skulle nog inte heller vara särskilt svårt.
Senast redigerad av Meiji 2016-08-19 kl. 11:43.
Citera
2016-08-19, 12:09
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det var rätt länge sedan Göran Skytte lämnade den vägen. Jag placerar hans avfall till slutet av 1990-talet. Han blev kristen och sedan konservativ.

(FB) Skvaller om Göran Skytte?

Måste skett redan tidigare. Typ i början på 90-talet eller tidigare. Jag började läsa tidningar i slutet på 80-talet och han var löst borgerlig då om jag inte minns helt fel.
Citera
2016-08-19, 12:12
Medlem
"Israel är ett bra exempel för integration av ungdomar från världens alla hörn.
Gruppsamvaron under militärtjänsten sammansvetsar dem till en enhetlig nation."

Ja... det är ju så att man baxnar. Hon har förevigats med alla dessa år av erfarenhet, och ändå så kan hon inte se längre än näsan räcker (no pun intended)
Citera
2016-08-19, 13:51
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
"Israel är ett bra exempel för integration av ungdomar från världens alla hörn.
Gruppsamvaron under militärtjänsten sammansvetsar dem till en enhetlig nation."

Ja... det är ju så att man baxnar. Hon har förevigats med alla dessa år av erfarenhet, och ändå så kan hon inte se längre än näsan räcker (no pun intended)

Tja, vad ska hon skriva? Sanningen? "Chauvinistisk etno- och kulturnationalism tillsammans med hårdför militarism och externa fiender svetsar samman en nation"? Det skulle knappast gynna hennes folks sak i Sverige.
Citera
2016-08-19, 14:42
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Tja, vad ska hon skriva? Sanningen? "Chauvinistisk etno- och kulturnationalism tillsammans med hårdför militarism och externa fiender svetsar samman en nation"? Det skulle knappast gynna hennes folks sak i Sverige.

Tja, hon skulle ju kunna skriva:
Citat:
Jag har erfarenhet av hur en oregerlig minoritet kan väcka vrede bland majoritetsbefolkningen. Jag känner sympati för tanken att varje folk ska äga den självklara rätten att bestämma över sitt eget öde. Se på mitt älskade förlovade land, Israel. Där håller vi ihop, tack vare (inte trots) tanken på blod och jord. Det är en självklarhet att det är det som gör oss till en nation. Att det är det som binder oss samman. Jag vill uppmana alla mina intellektuella fränder att sluta förneka andra folks kultur, rätt till självbestämmande, rätt till sin existens och fortlevnad - och rätten att själva bestämma över sina gränser. Vi har av religiös övertygelse och välmenande klåfingrighet praktiserat tikkun olam i allt för många år, i allt för många länder och bland allt för många olika folkslag. Alltid med samma smärtsamma resultat för befolkningen i respektive land - och i slutändan även för oss själva. Jag vill påminna om pendeln som slår tillbaks. Om det timida sorglösa djuret som förvandlas till en vildsint best när den blir inträngd i ett hörn.
Det är nog nu. Det är tid att vi gör upp med vår egen historia.

Det lär dock aldrig hända.
Citera
2016-08-19, 14:49
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender

Intressant. I normalfallet brukar "hat" vara något som enbart svenskar kan ge uttryck för, framförallt på internet. Dom som bränner bilar, attackerar blåljuspersonal och är yrkeskriminella är bara "arga". Dom har inte riktigt nått upp till den högsta nivån i moralisk förkastlighet, dom är nämligen inte "hatiska" i rätt mening. Att känna ett inneboende hat mot Sverige och svenskar i allmänhet räcker inte för att betecknas som hatare. För att nå upp till den nivån måste man uttrycka missnöje med den svenska invandringspolitiken och mångkulturen. Att vara kritisk mot invandring är enligt media ett mycket värre moraliskt brott än att medvetet och systematiskt förstöra samhällsinstitutioner och aktivt motarbeta den kultur som givet en skydd från krig och förtryck. Så ser den mediala logiken ut.
Citera
2016-08-19, 15:06
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Tja, hon skulle ju kunna skriva:
Citat:
- och rätten att själva bestämma över sina gränser

Just den rätten har väl hennes folk tagit sig. Att bestämma över sina gränser. Långt utöver sina egna gränser.
Men jag förstår vad du menar.

Undrar om någon kommer ifrågasätta henne i DN kultur?
Eller har hon immunitet pga livsöde, etnicitet, religion och ålder?

Hoppas att DN följer upp med en längre artikel om henne då hon berör något hon själv skrivit på sin hemsida:
Citat:
Godhet och ondska existerar sida vid sida, skilda åt av endast en tunn hinna och det måste vi vara medvetna om säger författaren och psykologen Hédi Fried.
..
Hon poängterar det viktiga med att kämpa mot fördomar, att lära känna sina egna fördomar, för att inte agera ut dem.
http://www.hedifried.se/hedi_forelasningar.html
Artikeln i DN kombinerat med ovan citat kan vara utgångspunkten på hur vi svenskar drabbas av fördomar även från dem som kanske mest av alla borde tänka till både en och två gånger.
Citera
2016-08-19, 16:03
Medlem
fasligts avatar
Nu får vi kanske äntligen hjälp från ovan att freda vårt land och nation från framtida övermäktig invasion av främmande folkgrupper. SR rapporterar sakligt och låter Migrationsverket uttrycka sig likaså sakligt. Med gemensam asyllagstiftning inom EU kommer inte Sverige att kunna återgå till den tidigare världsunika asylpolitiken, nej. Sverige har tidigare utmärkt sig för särskilt generös lagstiftning, ja. Inget upprört gnyende över människor som flyr för sina liv och som kommer få det svårare att få fäste i sina särskilt utvalda Schlaraffenländer.
Citat:
Om EU inför en helt gemensam tuffare asyllagstiftning kan Sverige inte längre återgå till en mer generös flyktingpolitik, enligt Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.
– Det blir omöjligt för Sverige att ha generösare bestämmelser nationellt, utan man måste alltså anpassa sig till förordningarna, förordningarna är tvingande, säger Fredrik Beijer.
Citat:
För en av de nya bestämmelserna som EU-kommissionen vill ska gälla i hela EU är just att asylsökande enbart ska kunna beviljas tidbegränsade uppehållstillstånd precis som i Sverige i dag. Och det skulle i så fall innebära att den den tillfälliga lagen permanentas, säger Fredrik Beijer.
– Tidigare har det ju funnits möjlighet för länder att ha egna mer generösa regler och det har ju Sverige haft, men om det här skulle bli verklighet så skulle det bli en permanentad lösning, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6499415
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in