2016-08-19, 19:44
Medlem
fasligts avatar
Tiggeriets ogräs i den mångkulturella rabatten är en böld som verkar ha mognat tillräckligt för tömning. Ivar Arpi, t ex, på dagens tema i SvD.
Citat:
Frågan är vad som på sikt hjälper den romska gruppen mest. För tiggerifrågan handlar huvudsakligen om de enligt polisen cirka 4 700 romer från Rumänien och Bulgarien som tigger i Sverige. Att låta dem fortsätta tigga leder inte till att de integreras vare sig i Sverige eller i sina hemländer. Pengarna som läggs i koppen förlänger en förnedrande livssituation. Det skapar incitament för att fortsätta tigga. Ett förbud skulle förändra förutsättningarna. Att tigga är ett rationellt val utifrån vad man tjänar mest på. Om det inte längre är möjligt att tigga i Sverige, kommer man hitta andra sätt att försörja sig. I grunden är integrationen av romer deras hemländers, och deras eget, ansvar.

En kritik som alltid dyker upp i någon variant är att ”ett tiggeriförbud är att ge sig på ett symptom, det är inte där grundorsaken finns”, som Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) bemötte Shekarabis förslag. Men om grundorsaken är fattigdom, varför tigger inte andra fattiga grupper lika ofta? Eller om grundorsaken är diskriminering kan man fråga sig varför inte andra grupper som också anses diskriminerade också tigger? Men om grundorsaken till stor del är kulturell kan ett tiggeriförbud faktiskt komma nära grundorsaken, och inte bara ses som en behandling av ett ytligt symptom. Det finns politik som kan planeras tills den blir perfekt och sedan bara behöver sättas i verket. När politiska beslut implementeras innebär det också att ny information kommer fram. Människor reagerar inte alltid som man tänkt sig. Hittills vet vi att de beslut som har fattats, och de åtgärder som har vidtagits, inte haft någon nämnvärd effekt på tiggeriet. Varför inte pröva något nytt?

Shekarabis förslag är visserligen inte något förslag ännu, utan bara en vag antydan, men det är ändå välkommet att tanken tillåts prövas.
http://www.svd.se/verkligheten-hann-.../gatutiggeriet

Andreas Henriksson menar sig, i Dagens Samhälle, ha inside information i frågan och det ska då inte vara fråga om om, utan när tiggeriförbudet sjösätts:
Citat:
Men enligt en mycket initierad källa som jag talade med för ett par, tre månader sedan handlar det inte om att "regeringen överväger" att införa ett tiggeriförbud, utan om att förslaget om att återinföra ett svenskt tiggeriförbud redan ligger klart och i princip helt färdigberett i regeringskansliet, sedan ett tag tillbaka.
Istället handlar det om en politisk strid som splittrat regeringen, där Socialdemokraterna driver på, allt medan Miljöpartiets statsråd och regeringstjänstemän i samordningen stretar emot allt vad de kan. Hade vi haft en renodlad S-regering i Sverige hade tiggeriförbudet redan varit återinfört, eftersom det finns en stabil majoritet i riksdagen för ett sådant förslag.
Så långt min källa.
Vad tror då jag själv om detta? Min bedömning är att Socialdemokraterna än så länge har tagit hänsyn till MP:s tiggerivänliga linje, eftersom partiet tog rejält med stryk när migrationspolitiken stramades åt i höstas.

Dessa förbannade miljöpartister, en samhällsfara i paritet med mångkulturen själv. Måtte denna hemsökelse lämna oss.
Citera
2016-08-19, 21:00
Medlem
longbow4ys avatar
Jag saknar den kritiska granskningen av djungeln i Calais i svenska medier.
Citat:
Närmare 7.000 migranter lever nu i lägret som kallas ”Djungeln” i den franska hamnstaden Calais. Sedan juni har antalet migranter ökat med drygt 2.400.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/na...lager-i-calais

Kan inte Arpi ställa frågan till MP och andra vad dessa flyr från i Frankrike. Vad är det som gör att de vill till UK? Varför är de inte nöjda med Frankrike? Är det månne fel på mångkulturen i Frankrike?

Vad är det som driver dessa migranter? Jag noterar att den länkade artikel numera använder ordet migranter istället för flyktingar för företeelsen i Calais. Alltid ett steg i rätt riktning men var är debatten om företeelsen i Svensk media?

Tänk om de får för sig att ta sig till Sverige via Öresundsbron istället? Kanske dags att fråga MP vad de tycker Sverige skall göra för att lösa problemet i Calais. Tycker det officiella Sverige att Frankrike och Uk gör rätt eller fel? De kan de väl i alla fall fråga våra politiker om så vi vet hur våra politiker kommer göra när mångkulturmigranterna kommer på att det inte är långt till Sverige.
Citera
2016-08-19, 23:56
Moderator
Tinuviels avatar
Beslutet att porta Nya Tider från bokmässan kan diskuteras här:
(FB) Nya Tider bojkottas från Bokmässan!

// mod
Citera
2016-08-20, 13:59
Medlem
longbow4ys avatar
Intressant att följa hur samma företeelse används av olika aktörer i ett internationell mediekrig som i realiteten beror på mångkulturens effekter på Sverige.

Första steget var att genusvänstern och feministerna påtalade att våldtäktsfallen och sexuella ofredande ökade kraftigt. De använde denna fakta för att peka på att problemet är män i allmänhet.
Och eftersom detta skedde i Sverige så är problemet vanliga svenska män. Det var alltså en svensk företeelse. Svenska män var och är fortfarande boven i dessa PK kretsar. De är så kåta på att beskylla svenska män för allt så de fick till att Sverige har flest våldtäktsfall i världen.

Steg två var att vanliga män inte kände igen sig i dessa breda anklagelser och började kontrollera statistiken och fann att det stora flertalet och därmed också ökningen av händelserna hade ursprung i invandringens och därmed mångkulturens följder. Underlagen finns men förvägras visas i PK-media och BRÅ. Folk i gemen vet vad orsaken är men polis och rättsväsende förvägras att använda denna kunskap för att förhindra nya brott. Det är alltså fortfarande den officiella mediebilden att det är Sveriges och svenskarnas fel att våldtäktsstatistiken är hög.

Nu kommer den "roliga" twisten. Turkiet varnar befolkningen för att åka till Sverige på grund av....

Citat:
”Resevarning! Visste du att Sverige har flest våldtäktsfall i världen?”, skriver tidningen Güneş i en artikel. Nyheten har under dagen snurrat på en annonsplats på Istanbuls flygplats.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tu...r-till-sverige

Nu blir det lite jobbigt för medierna.
Skall de hålla med Erdogan i lögnen om Sverige som ett våldtäktsland på grund av att vi är svenskar? Helt utelsutet.
Eller kommer de tvingas medge att våldtäkterna till mycket stor del beror på invandrare från bland annat Turkiet? Indirekt att våldtäktsbenägenhet är något kulturellt? Då får de identitetsvänster på sig

Eller kommer de skjuta på budbäraren, dvs säga att BRÅ ger fel statistik i antal? DÅ får de genusvänster på sig.

Jag tror de kör det mediala cirkustricket igen:

"Får vi be om största möjliga tystnad" och sedan skickar de in clownen som nästa nummer.

Tänk så mycket enklare det hade varit att tala sanning från början.
Citera
2016-08-20, 14:31
Medlem
Vimurs avatar
För några dagar sedan träffade jag en person som har inblick i Vänsterpartiets toppskikt och som återgav slitningarna inom partiet när det gäller hedersförtryck i allmänhet och Amineh Kakabaveh i synnerhet. Förnekandet av den mångkulturella verklighetens negativa konsekvenser blir alltmer ohållbart och igår blottades konflikten av en rad "partiveteraner" i debattinlägget "Sitter Vänsterpartiet i knät på islamister?" publicerat i Aftonbladet.
Citat:
Vi har förstått att Vänsterpartiets ledning efter påtryckningar från olika islamistiska och traditionalistiska grupper utanför partiet stödda av en del partimedlemmar ska ta upp frågan om uteslutning av en av partiets riksdagsledamöter – Amineh Kakabaveh.
Att partiets ledande instanser tar upp denna fråga till behandling är en politisk skandal som saknar motstycke i partiets historia.
(...)
I diskussionerna talas stundom om ”respekten för andra folks kulturer” utan att man definierat vad man menar med ”kultur”, Definitionerna är många. ”Respekten för andra folks kulturer” kan dock knappast bestå i att man låter vissa grupper praktisera traditioner från sina ursprungsländer såsom månggifte, tvångs- och barnäktenskap, könsstympning och hedersvåld och därmed ställa sig över svensk lag.

När patriarkalt förtryck inte bekämpas i dess konkreta uppenbarelseformer gagnar det de reaktionära krafter som har intresse av att bevara detta förtryck. Man kan inte släta över en form av förtryck för att det också finns andra former av förtryck. Kampen gäller en konkret verklighet.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23364903.ab
Kritiken mot Dinamarca och Höj-Larsen i inlägget är svidande och konflikten inom partiet tvingar fram ett ställningstagande som för många andra verkar självklart men inom vänstern innebär en slutgiltig uppgörelse mellan den ideologiska agendans politruker och realister som insett agendans begränsningar och t.o.m. skadeverkningar.

Det finns en tendens i tråden att ta den ideologiska konformismen inom vänstern för given men detta är en konflikt som har pågått länge, ännu mer så inom S, även om den har dolts av lojalitetsskäl. Att partiveteranerna nu väljer MSM som arena för en upptrappning av konflikten är ett tecken i tiden.
Citera
2016-08-20, 14:43
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det finns en tendens i tråden att ta den ideologiska konformismen inom vänstern för given men detta är en konflikt som har pågått länge, ännu mer så inom S, även om den har dolts av lojalitetsskäl. Att partiveteranerna nu väljer MSM som arena för en upptrappning av konflikten är ett tecken i tiden.

Det sker med verklighetens nödvändighet i alla partier. Förr eller senare.

Det som partier borde bedömas efter är hur snabba de är att uppfatta verkligheten som den är och agera efter det. Politikerna borde vara mer lojala med de som röstar på dem än partiernas ledare.
Citera
2016-08-20, 15:07
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
För några dagar sedan träffade jag en person som har inblick i Vänsterpartiets toppskikt och som återgav slitningarna inom partiet när det gäller hedersförtryck i allmänhet och Amineh Kakabaveh i synnerhet. Förnekandet av den mångkulturella verklighetens negativa konsekvenser blir alltmer ohållbart och igår blottades konflikten av en rad "partiveteraner" i debattinlägget "Sitter Vänsterpartiet i knät på islamister?" publicerat i Aftonbladet.
Kritiken mot Dinamarca och Höj-Larsen i inlägget är svidande och konflikten inom partiet tvingar fram ett ställningstagande som för många andra verkar självklart men inom vänstern innebär en slutgiltig uppgörelse mellan den ideologiska agendans politruker och realister som insett agendans begränsningar och t.o.m. skadeverkningar.

Det parti jag har en smula inblick i är S och där jäser det också sedan flera år, framför allt i LO. Den stora inbördespolitiska striden tror jag kommer ta plats i S en tid före nästa val. Vad gäller M gissar jag att de lättare kan avyttra prefixet "ny" från sitt program.
Citera
2016-08-20, 15:14
Medlem
OttoVons avatar
Citat:

Vänsterpartiets förvandling från bruksortens röst till förortens röst är relativt ny.
2014 minskade Vänsterpartiet i bruksorterna medans dom gick fram i förorten.
Vänsterpartiet har historiskt haft 2 väljargrupper, bruksorten och hipsters. I takt med att hipsterna valt FI och MP före V så blev V tvungna att valkampanja i förorten, detta lyckades dom med.

Så nu består V´s fokus grupper av gamla kommunister i Norrland och muslimer i förorten, 2 grupper som är "konservativa". Och V gick dom till mötes men denna svåra balansgång såg till att ge Feministiskt initiativ framgång på deras bekostnad.

Och nu uppstår ett nytt dilemma, dom backade i bruksorten, stod stilla på Södermalm och gick fram i förorten men för att citera Frank Baude: "Att komma där och tävla med imamen om vem som kan vinna deras öra tror jag inte ett skvatt på. De är så fjärran ifrån ett sådant tänkande som vi har, det vill säga klass, att det är omöjligt att nå dem, de fattar inte vad vi pratar om. I ett samhälle där de är isolerade och lever i ett utanförskap så har de ändå en gemenskap som ligger i klantänkandet. Och det är jävligt reaktionärt".

I den grupp där V gick fram är väljarna varken revolutionära eller arbetarklass, dom är ett konservativt prekariat.

Framgång och förlorad själ eller tillbakagång och försvarade principer?, det är frågan.
Jag vet vad Lars Werner och CH Hermansson hade sagt, frågan är vad Östermalms fjollan herr Sjöstedt säger. Jag har ingen jävla aning, spännande lär det dock bli och att dom tar debatten via MSM kommer göra det hela mycket roligare.
Citera
2016-08-20, 15:21
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag tror de kör det mediala cirkustricket igen:

"Får vi be om största möjliga tystnad" och sedan skickar de in clownen som nästa nummer.

Tänk så mycket enklare det hade varit att tala sanning från början.

Du glömmer dock anmälningsbenägenheten och det faktum att vår lagstiftning på området ter sig annorlunda här än annorstädes. Sen har vi tricket att börja prata om något annat än vad saken gäller, t.ex. det om våldtäkter av närstående i hemmet osv (det lustiga är att här fungerar det utmärkt att lyfta fram ett skrämmande mörkertal ). Såklart är allt det där villospår, men det är de andningshålen och de bakdörrarna de har kvar.
Senast redigerad av Pro-Enfald 2016-08-20 kl. 15:26.
Citera
2016-08-20, 15:39
Medlem
Medan bilbränderna flammar och pyr i "utanförskapsområderna" ("strukturellt utanförskap", eller törs man säga mer eller mindre frivilligt kulturellt "utanförskap"?) tar Lars Trägårdh gamla liberala och sedermera sosse- och folkrörelsedygder till heders, om skötsamhet och egenansvar:

Citat:
Inte minst inom socialdemokratin kunde debatten vara het mellan de som betonade det individuella ansvaret och de som hävdade de socioekonomiska strukturernas primat. I dag har vi en liknande debatt där "cultures of poverty" ställs mot "structures of poverty". Men som Ambjörnsson betonade var det en stor styrka att man inom svensk socialdemokrati upprätthöll en produktiv spänning mellan en individualism rotad i bildningsideal och en kollektivism som syftade till samhällsförändring. Som en ABF-broschyr från år 1933 uttrycker det: det är inte möjligt att först skapa bättre förhållande och sedan bättre människor. Inte heller tvärtom, "utan de tvenne förändringarna måste ske fullständigt samtidigt".

http://www.gp.se/ledare/tr%C3%A4g%C3...ring-1.3710881

Dygderna som skapar vertikal och horisontell tillit har det inte lätt numera. Medan politikerna inte har artikulerat något slutmål med folkvandringens era - mer än "mångfald" genomsyrandes precis allt i den offentliga sfären (utom i regeringens perverterade bistånd till det islamistiska civilsamhället som givits rätten att representera det muslimska kollektivet) - och ej heller definierat integrationsmålsättningen högre än "sysselsättning".

Vilket politiskt motgift eller folkligt lystringsrop ska kunna skapa samling i det emanciperade, statsindividualistiska men av konsensus/konformism paralyserade/egala Sverige? En rejäl ekonomisk kris, hungersnöd? Islamistiskt uppror, revolt?

För varje år av befolkningsutbytet sker en samtidig mental tillvänjning till denna demografiska förstörelse i breda lager av krympande svenskhet - medan självvalda och kulturellt medvetna och växande skaror bofasta invandrare i första, andra eller femtielfte generationen skapar sina enklaver och parallellsamhällen, och uppkomsten av ett illegalt ("papperslöst") skuggsamhälle - och en väv av befolkningen som blir resistenta mot befolkningsutbytet, men inte pga tillvänjningens tolerans, men det medvetna motståndets resiliens.
Citera
2016-08-20, 20:48
Medlem
Kaitas avatar
Denna enkla men briljanta tweet är dagens inpass i mediekriget
https://twitter.com/par_sjogren/stat...25562183434240
Citera
2016-08-21, 13:19
Medlem
Vimurs avatar
Jag slutar aldrig förvånas över hur skamligt historielös debatten i MSM ofta är vilket förstås inte enbart beror på okunskap utan främst en form av revisionism för att kunna följa den mångkulturalistiska agendan. Rikspateten Alex Schulman utmålar idag S som högerpopulister i ledaren "Vad hände med mitt älskade parti?" när S i själva verket snarare återvänder till en mer ursprunglig socialdemokrati, något som tangerar Kinuskis inlägg ovan.
Citat:
Min fråga nu: Har det någonsin inträffat att ett parti så beslutsamt övergivit sin egen kärnpolitik på det sätt som Socialdemokraterna gjort de senaste åren? Har det någonsin hänt i den politiska historien? Socialdemokraterna stryper nu invandringen, de inför hårdare asyllagar, de inför strängare straff och krav på invandrarna. Och detta eviga prat om "den svenska modellen", som något som man inte kan få gratis utan möjligen kan förtjäna.

Jag uppfattar Socialdemokraterna som ett alltmer populistiskt parti i dag. Förskjutningen har skett gradvis, populismen har skickligt portionerats ut i små doser under längre tid, så att ingen ska märka det. Det är som att det är ett storslaget hemligt projekt som går ut på att långsamt göra Socialdemokraterna till ett missnöjesparti.
http://www.expressen.se/kronikorer/a...alskade-parti/
Det är märkligt hur olika man kan se på samma företeelse. De flesta utanför MSMs självupptagna varumärkesbyggande elit anser sannolikt att S tvärtom börjar återgå till sin kärnpolitik efter en, historiskt sett, mycket märklig tid av mångkulturvurmande, flummig offerretorik, islamistkramande och identitetspolitik. Socialdemokratins pionjärer skulle definitivt inte ha känt igen sitt parti under dessa decennier, som de tack och lov slapp uppleva, och det är antagligen signifikativt att Schulman "blev socialdemokrat" under tidigt 80-tal.
Citat:
Jag blev socialdemokrat när jag var 7 år gammal. Pappa satt på min sängkant och förklarade vad solidaritet var för något. Jag tyckte det var så fint när han sa att det innebär att ta hand om de utsatta. Han sa att Socialdemokraterna hjälper de som är svaga i det här landet. Jag älskade det. Socialdemokraterna har mycket att vara stolta över historiskt. Solidaritet som grunden för politiken. Humanismen som ständig kompass.
http://www.expressen.se/kronikorer/a...alskade-parti/
Det Schulman beskriver är snarare MSMs egen godhetsknarkande missuppfattning av vad vänsterpolitik egentligen innebär. S samhällsreformer har aldrig gått ut på att "ta hand om utsatta" utan tvärtom att skapa möjligheter för utsatta att bli produktiva samhällsmedborgare. (Att det sedan inte fungerade så i praktiken och trygghetssystemet utnyttjas av skrupelfria slackers och kriminella är en annan fråga.) Kokar man ned det till vänsterns ideologiska ursprungskällor beskriver Baude detta förhållande med ett pedagogiskt samtida exempel i Proletären.
Citat:
Jag såg en undersökning som visade att hälften av svenska folket tycker att man borde förbjuda tiggeriet i städerna. Jag får säga att jag själv reagerar när jag ser en kille i 30-årsåldern som ligger på knä och ber om att få några kronor. Han är i fullt arbetsför ålder, men likt förbannat ligger de och förnedrar sig på detta sätt.

Jag har aldrig gett fem öre åt några tiggare och jag tycker att man är ute och cyklar när man beskriver dem som fattiga klassbröder som Proletären gjorde. Det är de inte. De är ett trasproletariat och redan i Kommunistiska manifestet gjorde man skillnad på arbetarklass och trasproletariat. Jag blir kanske kallad för rasist, men jag tycker att man ska ta avstånd från den här verksamheten. Man kan tycka synd om varenda jävel som har det svårt, men det är väl ingen kommunistisk politik att tycka synd om folk. Det är så långt ifrån en kampinställning som du kan komma.
http://www.proletaren.se/inrikes-pol...ste-sta-framst
Att ge utan krav på motprestation är välgörenhet, något som vänstern har skytt i alla tider just för att det inte förändrar några maktförhållanden utan cementerar de ekonomiska orättvisorna och håller kvar utsatta i tiggarställning utanför mataffären. Det förstår inte Schulman när han skriver "Och detta eviga prat om "den svenska modellen", som något som man inte kan få gratis utan möjligen kan förtjäna." Var det något som utmärkte den svenska modellen så var det samhällsansvar - du bidrar genom att arbeta och betala skatt för att i händelse av svårigheter tillfälligt kunna få stöd och på sikt kunna återgå till produktivitet.

MSMs förmenta vänsterperspektiv förutsätter utsatta att "ta hand om" och därmed vinna godhetspoäng i det egna varumärkesbyggandet. Utan en tanke på andra människors värdighet sprider man som effektfull rekvisita bilder på traumatiserade syriska barn och romer som förnedrar sig. Man vältrar sig i andra människors misär med illa dold förtjusning utan några andra lösningar på problemen än att de mer bemedlade ska betala, likt adelsfröknar som rörde sig själva till tårar då de delade ut äpplen till folket.

S sysslar inte med något "storslaget hemligt projekt" som Schulman uttrycker det utan en öppen förändring av partiet som började redan under partikongressen före senaste valet då partiet avskaffade integrationsministerposten. Den interna striden i S blottades även under Omar Mustafa-affären när Löfven utan pardon kickade ut islamisten trots Palms tårar. Det MSM sedan tolkade som kittlande härlig identitetspolitik - tillsättningen av Hadzialic och Shekarabi - visade sig vara ett val av ministrar som kunde såga samma identitetspolitik och nu senast öppna för ett förbud mot tiggeri. På de tyngsta posterna satte man utan betänkligheter två vita svenska cis-män och gråsossar, Ygeman och Johansson. Om Schulman har missat det beror det enbart på att han tolkar sin omgivning genom MSMs eget raster och är för upptagen av sitt eget "solidariska" imageskapande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in