Strölyssnade lite på Johan Rencks sommarprat och konstaterade att det blev en del floskler mot slutet om vikten av solidaritet och att du inte äger landet du föds i utan enbart har rätten att vistas där. Det var alltså inget anmärkningsvärt, utan samma svada som brukar brusa i MSM dagligen, men AB kallar Rencks monolog "svidande samhällskritik" i Sörbergs recension med rubriken "Renck ger en vältalig känga – till Sverige".
Citat:
Men detta är inte ett sommarprat på temat jag, jag, jag. Renck kommer med svidande samhällskritik om att Sverige är "briljant på att leverera en bättre variant på något som redan finns", men oförmöget att välta standard. Han läxar upp Sverigedemokrater ("Man hjälper dem som behöver det, även om det kostar dig något" och "De möjligheter du ges är en konsekvens av en godsinnad idé och inte en pyramid byggd för dig").
Jag går i gång på Rencks vältalighet, rika referenser och perspektiv.
http://www.expressen.se/noje/renck-g...-till-sverige/
Lustigt, jag uppfattade Rencks funderingar mest som självcentrerat navelskåderi, men det är intressant att "svidande samhällskritik" i svensk MSM är en enda tröttsam rundgång av samma tillåtna plattityder som verkligen inte välter någon standard utan tvärtom bekräftar den. Vår generations ironiker har blivit dästa etablissemangskrösusar som inte ens
tangerar några gränser utan påminner om 68-vänstern som innerst insåg att revolutionsromantiken inte var mer än så men ändå skulle bräcka varandra med salongsextremism för att få den där kittlande bekräftelsen av sina likasinnade.
Igår kunde jag konstatera att medan andra länders medier var fullt upptagna med kristillståndet i Europa efter den symbolladdade avrättningen av fader Hamel så behandlades händelsen som en nyhet bland andra här. Franska och tyska mediers intresse kan man förstå men även brittiska, italienska och våra grannländers medier var fulla av reportage om terroristerna och analyser av möjliga politiska konsekvenser liksom de regerande politiska ledarnas tillkortakommanden inför terrorhotet.
Frågan är hur det känns för vanliga svenskar som satte kaffet i halsen när de läste om den horribla avrättningen, (i mitt eget sällskap blev vissa gråtfärdiga), och sedan se MSM-cirkusen rulla på som om terrordåd, även av det slaget, nästan är sådant man får räkna med i dagens i Europa. Jag undrar hur det känns att ovanpå det läsa om Rencks "svidande samhällskritik" av Sverige och svenskarna som inte tillräckligt solidariska och nytänkande.
Jag har nog aldrig längtat efter svidande samhällskritik så mycket som nu och då menar jag inte sverigedemokraternas förutsägbara Avpixlat-retorik utan de faktabaserade intellektuellt stringenta debattinlägg som man ibland ser här och i enstaka MSM-ledare. Sverige kommer att bli föremål för otaliga studier framöver som ett fascinerande fenomen av sjuklig medial och politisk konformism.