2015-10-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Ett stundens allvar verkar ha infunnit sig i svensk media för tillfället. Nu verkar åsikts- och känslojournalistiken om flyktingkrisen ha tagit time-out, och kvar blir endast rapporter om att systemet håller på att kollapsa. Samtidigt ökar hoten mot Sverige, och Margot Wallström erkänner i TV4 att Sverige har varit "naiva" över islamismen i Svenska förorter.

Sverige och även mycket av västvärlden är en medial diktatur. Går man ut med något till en miljon människor kommer hundra av dem bli arga på twitter och då har man en twitterstorm. En twitterstorm är en nyhet och en twitterstorm med nyhetsbevakning är ett spektakel som även flashback bidrar till i tråden om hur knäppt spektaklet är. Medlemmarna i medialandskapet är livrädda och ofta utan egna åsikter, deras åsikter är de åsikter som krävs för att överleva i medialandskapet. Mediakriget kommer aldrig vinnas i offentligheten av denna anledning. Det skulle krävas att en stor andel av deltagarna samtidigt byter sida. Sticker en dissident upp huvudet kommer han antingen tvingas tillbaka i ledet eller användas för att statuera exempel.

Skillnaden mellan twitterdiktatur och Stalinism är att under Stalin fanns det iaf klart ledarskap och förmåga till beslutsfattning. Utan den förmågan hade Sovjet aldrig kunnat överleva WWII. I mediadiktatur så finns ingen ledning. Det är som ett fiskstim. De agerar unisont men det finns ingen ledare eller stor konspiration bakom.

Tänk situationen 1941 ifall Stalin helt plötsligt inte gick att få tag på. Vad gör man!? Det finns en tysk armé på ingång och massor av beslut som måste fattas men ingen diktator som kan fatta dem. Men fattar man fel beslut så kan man bli avrättat. Det är bara tänka sig hur mötet i Ryska generalstaben hade sätt ut. Alla är medvetna om problemen, ingen vill hoppa fram och leda och ingen kan lösa problemen med små administrativa lösningar. Tillslut hade de bara suttit och högläst ur das kapital utan någon form av verksamhet kvar.

Det är den situationen vi befinner oss idag. Det är en krissituation men diktatorn är inte tillgänglig för att rådfråga och alla högläser ideologi och hoppas på att någon annan ska initiativet.

Angående migrationsministerns tal så ser jag inte det som en del av mediakriget. Talet skedde på en lördagskväll med ovanligt fint väder för oktober av en anledning. Fotfolket och mediakrigsnissarna ska inte lyssna. Det kanske blir en liten TT-notis om rapporteringen. Den stora diktatorn ska inte få uppröras av nyheten.

Talet var nog främst riktat internt mot etablissemanget. Budskapet var tydligt, vi har tappat kontrollen och vi behöver att något ska hända akut. Budskapet ska gå ut till svenska myndigheter att nu är det allvar som gäller. Ungefär som om Stalin är borta och tyska pansarbrigader bryter sig igenom linjerna, man vill ge budskapet till officerarna att det är dags för marschberedskap men man vill absolut inte hålla talet framför de meniga. Frågan är dock hur stark den statliga kontrollen av statlig media är. När det blir kris på riktigt kommer statsmedia kritisera staten? Kan staten åberopa regler från kalla krigets krigsorganisation och fatta tunga beslut med medialt stöd i ryggen? Kan staten få ett stopp på vansinnet och vinna mediakriget?
Citera
2015-10-04, 00:18
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Anna Dahlberg lade nu ut en text som talar klarspråk:

http://www.expressen.se/ledare/anna-...ngsituationen/

Situationen gör en rädd. Vi befinner oss i en situation där såväl politiker som journalister abdikerat från sina uppgifter. Morgan Johansson kommer undan med "Sverige kommer att klara detta" (hur? hur?) och i Rapport gick man snabbt över till att rapportera om att människor förlorar muskelmassa efter 40 års ålder när all rapportering borde ägnas åt just detta.

Anna Dahlberg slår med storslägga mot tegelväggen i åsiktskorridoren med denna välskrivna ledare. Hon uttrycker sådant som jag själv och min gamla svärmor kom fram till med enklare huvudräkning i dag. Men det är väl bara jag, min svärmor och Dahlbergskan som kan räkna i Sverige? Eller? Svenskarna börjar inse att deras samhälle slås sönder. Dahlbergskan leder inte folket med sin ledare, utan hon berättar vad en stor majoritet av befolkningen har kommit fram till. Detta är gott i sig.

Däremot blir jag så trött på de rituella besvärjelserna:

Citat:
Det är inte att ge efter för främlingsfientliga strömningar, utan tvärtom att säkra Sverige som ett öppet och solidariskt land också i morgon.

Svenska folkets centrala livsuppgift är inte att ta emot invandrare.

Dessa dåligt definerande och självrättfärdigande begrepp som ständigt återkommer ("öppet samhälle", "allas lika värde", "värdegrund") påminner om religiösa och/eller totalitära texter.

Men trots allt: att Dahlberg efter en månadslång besinningslös artilleribeskjutning kommer upp ur bombskyddet och fortsätter kriga hedrar henne. Låt oss hoppas att någon i 7K träffas av hennes texter snart.

Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Sverige och även mycket av västvärlden är en medial diktatur.
[...]
I mediadiktatur så finns ingen ledning. Det är som ett fiskstim. De agerar unisont men det finns ingen ledare eller stor konspiration bakom.

Ditt fiskstim var en utmärkt liknelse av hur Herman-Chomskys propagandamodell (som jag i ett tidigare inlägg modifierat för den svenska situationen) i praktiken fungerar. Det behövs inga konspirationer.
Citera
2015-10-04, 00:40
Medlem
Amors avatar

Nu talar Anna Dahlberg rakt ut om att vi måste minska flyktingmottagandet. Intressant att se hur denna ledare tas emot. Intressant att Expressen tillåter detta att komma i tryck. Känns som att Bonnier driver två olika linjer i DN och i Expressen
Citera
2015-10-04, 00:52
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Nu talar Anna Dahlberg rakt ut om att vi måste minska flyktingmottagandet. Intressant att se hur denna ledare tas emot. Intressant att Expressen tillåter detta att komma i tryck. Känns som att Bonnier driver två olika linjer i DN och i Expressen
En lämplig strategi i tider av tidningsdöd. Lite som en bankir som lånar till båda stridande parterna i ett krig. Oavsett utgång av konflikten så kommer man ha ett inflytande och ett finger med i spelet hos den sida som vinner. Bonniers är maktstrateger, med siktet inställt på att fortsätta dominera svenskt samhällsliv och svenskarnas medvetande. Den makten släpper de inte frivilligt. Oavsett hur många tidningar som går i konkurs så ska de minsann finnas kvar som enda överlevande.
Citera
2015-10-04, 00:54
Medlem
Citat:

Jag tror inte att Bonnier driver olika linjer. Däremot driver DN och Expressen olika linjer. Expressen intar en något spretig position där olika skribenter tar olika ståndpunkter medan DN driver en mycket konsekvent linje.

Speciellt DN:s extrema hållning i denna fråga är nervkittlande eftersom den är både okarakteristisk för en tidning som historiskt varit relativt eftertänksam och balanserad samt uppenbart ohållbar i längden. Det ska bli genuint intressant att se vad som händer på den fronten. Politiken kommer att behöva anpassa sig till verkligheten vid något tillfälle och det kommer att bli intressant att se hur DN reagerar då.
Citera
2015-10-04, 02:04
Medlem
Citat:
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others. - Groucho Marx

Helgarderad.

---

Om inte svensken/"svensken" blir mer läsintresserad eller kritiskt tänkande och tar del av andra källor än dem som anmäler sig så snart man vaknar för nästa dygn i arbetslägret, så kan hoppet stå till fördumningen, där "mediekonsumenterna" helt enkelt vänder MSM ryggen. Dock är MSM redo att ändra strategi för att "nå ut"; t ex genom en ännu mer, uppsökande, rubrik-/klick-/snuttstyrd informatik. Nästa utmaning för MSM: Hur tränga fram i infobruset?

Motmedlet är som alltid kunskap och kritiskt tänkande. Och prata med medmänniskorna. Hur "kritisk" kan gemene hen bli, om vederbörande har tillgång till "opium"? Det spännande - stresstestet! - är när opiumet ej längre kan tillhandahållas och den ideologiska tvångsmatningen möter den akuta nödtorften, här och nu.
Citera
2015-10-04, 05:02
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Ett stundens allvar verkar ha infunnit sig i svensk media för tillfället. Nu verkar åsikts- och känslojournalistiken om flyktingkrisen ha tagit time-out, och kvar blir endast rapporter om att systemet håller på att kollapsa. Samtidigt ökar hoten mot Sverige, och Margot Wallström erkänner i TV4 att Sverige har varit "naiva" över islamismen i Svenska förorter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ma...ngutvecklingen

Visst. Det är ett slags eftertänksamhetens time-out. Särskilt i DN tycker jag där man den senaste veckan gått ner från 5:ans växel till 2:ans i flyktingrapporteringen. Påtryckningar från S-håll? Kalla fötter? En kremlolog får reda ut.

Däremot fortsätter SVD märkligt nog med samma rapportering och har nu gått om DN i flyktingfixering. Idag ett reportage från Norrbotten med en rubriktext: "Nyanlända del av Bodens snabba omvandling". SVD har ett helt koppel av kvinnliga vänsterliberaler som inte står DN:s efter: Karin Henriksson, Gunilla von Hall, Teresa Kuchler och Terese Larsson Hultin. Feminiseringen av Sverige och dominansen för det kvinnliga omsorgsperspektivet gräver Sveriges grav.
Citera
2015-10-04, 07:33
Medlem
Evaristos avatar
DN:s Björn Wiman gråter ut, bryter samman och anklagar slutligen alla, som ens höjer ett varningens finger för de svårigheter som ligger framför oss, för att välja den onda sidan i ett historiskt vägskäl. http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-lilla-pojken/
Kampen mot verkligheten går vidare.
Citera
2015-10-04, 07:56
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
DN:s Björn Wiman gråter ut, bryter samman och anklagar slutligen alla, som ens höjer ett varningens finger för de svårigheter som ligger framför oss, för att välja den onda sidan i ett historiskt vägskäl. http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-lilla-pojken/

Jag är kulturarbetare, jag behöver inte bry mig om plus och minus, jag har inga svar för hur ett ökat flyktingmottagande skall finansieras, klaras av eller påverkar den välfärdsstat som jag i alla andra sammanhang omhuldar.

Men jag moraliserar gärna över andra som ställer de här frågorna och jag undviker noggrant att kännas vid eller ta ställning vad gäller välfärdsmigration, falska identiteter, brottslighet utövade av migranter, undanträngningseffekter inom vård, omsorg, arbetsmarknad, utbildning och överhuvudtaget de konsekvenser en okontrollerad massinvandring medför för de i landet redan boende.

Ridå - innan jag snabbt skyndar hem till min mysiga bokfyllda tvåa på Södermalm och skriver ihop nästa drapa mot välfärdsprofitörerna eller de underfinansierade kulturanslagen.

Jag trodde faktiskt att marknaden var mättad för känslomässiga utbrott av det här slaget men hade förstås fel.
Senast redigerad av medelklassman 2015-10-04 kl. 07:59.
Citera
2015-10-04, 08:00
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Detta var kanske den mest cyniska och falska artikel jag någonsin läst . Vilket väl även många som är för fri migration förstår? Navid Modiri skrev ju i går i GP att ett av de största misstagen som de som är för köttsunamin gör är att skuldbelägga de som inte alltid är pro-migrantiska. Björn Wiman verkar tycka motsatt, därav hans bisarra artikel.
Citera
2015-10-04, 08:36
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Wiman konstaterar att nästan alla migranter är män, att det första de frågar efter är internetuppkoppling och att bara några av dem släntrar fram till de kläder han vill skänka bort.

Och sedan att de som tycker detta är lite misstänkt tillhör de som kommer att dömas av historien.
Citera
2015-10-04, 09:01
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Situationen gör en rädd. Vi befinner oss i en situation där såväl politiker som journalister abdikerat från sina uppgifter. Morgan Johansson kommer undan med "Sverige kommer att klara detta" (hur? hur?) och i Rapport gick man snabbt över till att rapportera om att människor förlorar muskelmassa efter 40 års ålder när all rapportering borde ägnas åt just detta.

Att läget är kaotiskt illustreras av att det i praktiken inte finns resurser att utvisa all de 5-10-15 000-tals individer som får/fått avslag på sina asylansökningar. Dessa blir kvar i landet och får hållas under armarna av migrationsverket eller kommunerna. Bloggaren Cornucopia (Lars Wilderäng) har talat med en representant för NTE, den statliga transportenhet som sköter avvisningarna från Sverige. Det finns bara 200 låsta platser för personer som ska utvisas. Om det rör sig om 6000 personer som ska utvisas får 5800 vänta på sin tur. Och samarbetet med polisen är ansträngt just nu så utvisningsarbetet bromsas upp......Göran Persson, kom tillbaka och peka med hela handen. Allt är förlåtet.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/1...ent-trams.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in