Citat:
Nu har SvD uppdaterat sin TT-artikel "Uppgifter: nazister och huliganer till attack under natten" med ny rubrik, "Polisen: maskerade män skulle angripa flyktingbarn" (ja herregud, de är faktiskt baaarn). Förvisso en rubrik som inte implicit förklarar SMR skyldiga.
http://www.svd.se/valdsamma-attacker...olm/om/sverige
Det här är förstås ytterligare en historia som faller väl in i omvärldskriget och den nya landsbild som etableras av Sverige av ett land i förfall. Jag tror faktiskt inte det är en dag för tidigt att börja tala om Sverige i termer av en failed state, åtminstone inte med den svenska välfärdsstatens mått mätt. Till saken hör förstås att vi bara sett början, och att ingen som helst ljusning står att finna. Samtidigt kan vi nu räkna med att paniken börjar infinna sig hos de som bär ansvar för den situation landet försatts i. I det ansvarslösa system som Sverige sedan länge är kan kravet på utkrävandet av ansvar växa fritt hela vägen fram till galgbacken.
http://www.svd.se/valdsamma-attacker...olm/om/sverige
Det här är förstås ytterligare en historia som faller väl in i omvärldskriget och den nya landsbild som etableras av Sverige av ett land i förfall. Jag tror faktiskt inte det är en dag för tidigt att börja tala om Sverige i termer av en failed state, åtminstone inte med den svenska välfärdsstatens mått mätt. Till saken hör förstås att vi bara sett början, och att ingen som helst ljusning står att finna. Samtidigt kan vi nu räkna med att paniken börjar infinna sig hos de som bär ansvar för den situation landet försatts i. I det ansvarslösa system som Sverige sedan länge är kan kravet på utkrävandet av ansvar växa fritt hela vägen fram till galgbacken.
Min fetning.
Mja. Här tycker jag man kan ta hjälp av opinionssiffror och vad vi sett av denna är att det knappast rör sig åt några spektakulära håll. Om vi ska börja prata om "failed state" mm bör detta också spegla sig där.
Däremot är det konstigt att det inte visar sig i opinionsundersökningarna där det den senaste tiden t om varit så att M blivit belönade. Alltså samma parti som i den senaste mandatperioden såg till att elda på den situation vi har nu. Om väljarna i allmänhet är så korkade att de köper rena utspel från partier som dessförinnan sett till att läget är som det är ter det sig osannolikt att det kommer någon form av utkrävande av ansvar.