Citat:
Jag vet inte varför jag fortsätter att läsa Anders Lindbergs alster. Det är lite som att inte kunna låta bli att peta loss skorpan från ett skavsår. ”Apokalypsens Fyra Ryttare” är dock onekligen intressant läsning. I denna text tror jag vi ser hur ”Jag-vet-vad-jag-gör-Anders” försöker återvinna sin förlorade cred efter brunstämplingskampanjens misslyckande genom att lansera en splitter ny strategi åt sina skribent-kamrater. I korthet lyder den som så: kopiera fiendens metoder in i minsta detalj. Anders har följaktligen noggrant studerat vad det kan vara i motståndarsidans skriverier som väcker publikens gillande och har därefter helt sonika använt exakt samma grepp.
Internationella opinionen: Att framhålla vad som sägs internationellt om Sveriges exceptionella position är en metod som framgångsrikt kunnat användas av motståndarna. Anders inleder därför med hur han deltar i en diskussion med en samling utländska ambassadörer och antyder att de efter höstens politiska kast är mycket bekymrade över att ha förlorat Sverige som moralisk ledstjärna.
Åsiktskorridoren: Efter att under åratal våldsamt och kategoriskt förnekat ens existensen av en åsiktskorridor anammar han nu begreppet med hull och hår. Denna gång är det dock de modiga sanningssägarna Anders med vänner som utesluts ur densamma eftersom de vägrar att tala systemkollaps.
Känslor kontra rationalitet: Fakta och siffror verkar tydligen ha varit effektivare än bilder på döda barn och rasismanklagelser. Anders vänder elegant på steken och anklagar nu sina meningsmotståndare för att vara rädda, irrationella och ”hysteriska” istället för att likt Anders bevara lugn och sans. Han beklagar sig över hur debatten har ”förlorat sina nyanser”. (Detta sista är för mig i nivå med när Arnstad i Danmark-Sverige-programmet inför förbluffade åhörare förklarar hur den svenska invandringsdebatten är öppen medan den danska dito sluten.)
Flockmentalitet kontra integritet: Att Arpi, Dahlberg et al under många år varit ensamma kritiska röster i en likriktad debatt tycks ha väckt gillande hos många. Detta narrativ måste därför revideras och Anders beskriver dem istället som viljelösa medlöpare in en högerpopulistisk mobb som påbörjat sitt skenande efter valet 2014. Endast modiga DN har orkat stå emot ”flocken” (och, får man väl anta, ABs ledarredaktion).
Lita inte på MSM: Här visar Anders att han gått på djupet med sin research och inte bara läst liberala ledarsidor. Han har även försökt sig på att förstå vad som går hem hos kidsen på ”hatsajterna”. I sin avslutning målar han därför upp hur dagens situation har uppstått tack vare att politikerna i alltför hög grad låtit sig påverkas av en agendadrivande MSM, vars mål är en folkförtryckande polisstat. Hans sista mening om att han hoppas att folk en dag skall lära sig att ”inte lita på medierna” är i sanning ögonbrynshöjande.
Vad skall man säga? Personligen kommer jag att tänka på när Los Angeles gamla pudelrockers försökte haka på grungen eller när Michael Jackson mot slutet började krydda sina låtar med utdaterade techno-beats.
Jag tycker lite synd om vänstern som inte verkar ha kvar några slipade debattörer alls. Framtidens debatt gynnas verkligen inte av att merparten av dagens vänsterskribenter under hela sina livstider oemotsagda har kunnat leverera mediokra floskler. Nu när åsiktshegemonin börjar rämna och man kunde hoppas på en mer intressant debatt, faller istället hela ancien régime ihop som en 90-årig gubbe vars rollatorbromsar inte längre tar.
Ett litet tips till Anders och andra hugade vänsterskribenter som vill in i matchen igen:
Att slunga motståndarens anklagelser tillbaka i hans eget ansikte är ett populärt och ofta använt grepp i ordväxlingar mellan lågstadieelever. Dock bör anklagelserna vara av subjektiv natur för att metoden skall vara framgångsrik.
”Fan vad du är ful Anders!” kan följaktligen med rätt tajming besvaras med ett ”Nej, det är DU som är ful!”. Däremot är det inte lika lyckat att bemöta ett ”Ha ha, Anders har en brun jacka!” med ett ”Nej, det är DU som har en brun jacka!” om det nu är så Anders de facto har en brun jacka, men inte motståndaren. Det leder på sin höjd till några sekunders förvirring eftersom det verkliga förhållandet står klart för samtliga åskådare.
Senast redigerad av Min-Jeddak 2015-12-27 kl. 08:00.
Senast redigerad av Min-Jeddak 2015-12-27 kl. 08:00.