2015-11-14, 18:52
Avstängd
sherms avatar
Ivar Arpi kommenterar nu händelserna i en ny ledare på SvD:
Citat:
En del vill främst förklara terrorism utifrån ”underliggande sociala och politiska problem”. Men det förklarar inte varför antalet jihadister har ökat drastiskt på senare år i Sverige och Europa. Det finns gott om fattigdom i världen. Jihadism handlar om ideologi, och är inte bara en reaktion på yttre förhållanden. Och precis som övertygade jihadister har svårt att övertyga oss om förträffligheten i sin ideologi har vi svårt att övertyga dem om våra demokratiska värderingar.
http://www.svd.se/straff-fungerar-ba...kriget-mot-isd

Tankar som bland annat jag själv och Vimur (såväl som många andra utav Flashbacks många duktiga skribenter) varit inne på. Arpi menar på att det är naivt att ägna sig åt "önsketänkande" kring så kallat förebyggande arbete. Däremot uppvisar Arpi en undfallenhet gentemot i första hand det muslimska brödraskapets många frontorganisationer som går under namnet "civilsamhället" som är helt anmärkningsvärd. Istället för att avkräva avbrutet samarbete och stoppad bidragsförsörjning gentemot dessa grupperingar vill Arpi se ökat samarbete och större engagemang från dessa.

Skrivelsen avslutas dock på en tämligen träffande not:
Citat:
I Dagens Samhälle skriver Sofia Arkestål, som driver nyhetstjänsten Bubb.la, om att Sverige är en ”fläckvis sviktande stat” (11/11). En träffande beskrivning. På vissa, men långtifrån alla, områden har den svenska statsmakten tappat greppet. I dag kan exempelvis jihadister lätt resa till och från Sverige. Så kan det inte fortsätta.
Citera
2015-11-14, 19:00
Avstängd
sherms avatar
Dagens kanske viktigaste utlandsspaning är en väckarklocka för den svenska ankdammens belackare:
Citat:
Inadequate passport checks, no holding centres—all to appease a multicultural ideal sold to us by certain elements of our state and its agencies.

Jeremy Corbyn says this is an attack on the vibrant multicultural cities we all know and love.

No, Jeremy, it isn't. It isn't. You stupid man. It's an attack on France, on French sensibilities and the French way of life. Mostly, it's an attack on parents and children.

Don't use this attack to defend multiculturalism. We don't all love multiculturalism. We don't all want equality the way you see it. We don't want to live where we are second-class citizens in our own country.

And I blame you. I blame you and every other zealot who tells me race is not an issue. I blame you who tell me all migrants are welcome. I blame you who tell me I am a racist when all I am is proud of my people.
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...g-save-it.html

Klarspråket kan inte bli tydligare. När ska vi få höra sådana ord uttryckas i "svensk" press?
Citera
2015-11-14, 19:36
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymKostym
En annan sak är att regimmedia ignorerar sambanden mellan Sveriges i praktiken kaotiska "flykting" mottagande och landets säkerhet. Något som tas upp i övriga länder.

Exempel på vad regimmedia gör nu:

* I USA pratar om att man inte borde ta emot "flyktingar" från MENA pga säkerhetsrisker. Detta utmålas av SR som en "religiös höger" kategoriskt. Man avfärdar logiken kategoriskt, utan något resonemang eller motivering.

* Man ljuger direkt om att detta var "helt oväntat". Man pratar överhuvud taget inte om att Frankrike men även Sverige är mer utsatt än t.ex. Polen m.fl länder just pga den stora andelen av befolkningen med ursprung i mellanöstern.

* Man frågar aldrig om hur stor risken för terror är i Sverige, och man ignorerar konsekvent kopplingen till att islamismen växer i Sverige. Man har ju själva rapporterat om "no go" zoner i Sverige, där shariapolis verkar.

* Man ignorerar att prata om vapeninflödet till Sverige. Granater mm. Och kopplingen till att polisen är överbelastad.

* Risken för terror är växande i Sverige, speciellt i Stockholm (många människor). Detta pratar man aldrig om. Återigen, ingen koppling till pressen på Sveriges polis/tull pga massinvandring.

Lita inte på svensk miljöparti-media.

Jag är väl den siste att normalt ställa mig i försvarsställning för SVT.

Men.

Faktum är att jag noterat en viss glidning under Rapports sändningar om (och från) Paris - man har systematiskt refererat till en av gärningsmännen som 'fransk medborgare' och man har flera gånger detaljerat hur en av gärningsmännen tog sig in i Schenegen via Grekland i september.

Jag tycker även att man tämligen väl belyst risken för terrorbrott i Sverige.

Noterbart är också hur Jomshof fått utrymme i dagens sändningar.

Så en viss tillnyktring kan eventuellt skönjas, i kölvattnet av den gångna natten - men ytterst håller jag med dig om att de har mycket kvar att bevisa.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-11-14 kl. 19:49.
Citera
2015-11-14, 19:52
Avstängd
sherms avatar
Det uppmärksammas nu allt mer att Margot Wallström vid sitt framträdande i Sveriges Television var iklädd islamsk symbolik i form av ett halsband med en halvmåne och en stjärna:
https://mobile.twitter.com/cbxen/sta...07855018139649

Sveriges utrikesminister bär alltså dagen efter att muslimska terrorister mördat hundratals Européer, symboler till islams ära. Snacka om statement. Kan förräderiet bli mer uppenbart?
Citera
2015-11-14, 19:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det uppmärksammas nu allt mer att Margot Wallström vid sitt framträdande i Sveriges Television var iklädd islamsk symbolik i form av ett halsband med en halvmåne och en stjärna:
https://mobile.twitter.com/cbxen/sta...07855018139649

Sveriges utrikesminister bär alltså dagen efter att muslimska terrorister mördat hundratals Européer, symboler till islams ära. Snacka om statement. Kan förräderiet bli mer uppenbart?
Det är så äckligt att man baxnar. Kan detta verkligen vara sant, är ju den första tanken. Ja det kan det, landsförräderiet är fullständigt & förbehållslöst.
Citera
2015-11-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Dagens kanske viktigaste utlandsspaning är en väckarklocka för den svenska ankdammens belackare:

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...g-save-it.html

Klarspråket kan inte bli tydligare. När ska vi få höra sådana ord uttryckas i "svensk" press?

Kanske när det ser ut såhär även på de svenska gatorna:
https://youtu.be/gb0uRH_rqdg
Citera
2015-11-14, 19:57
Medlem
AnonymKostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

...och man har flera gånger detaljerat hur en av gärningsmännen tog sig in i Schenegen via Grekland i september.

Jag hörde det en gång. Men man undviker SYSTEMATISKT att göra någonsomhelst koppling till Sveriges i praktiken öppna gränser, islamismen som växer i Sverige eller tullens/polisens/SÄPOs problem.

Det som kommer bli Sveriges fall är att man inte kan censurera den internationella diskussionen. Sverige blir en terrorbas, och REGERINGENS minister kaplan sympatiserar med terrorister (IS) och åker ibland till turkiet och träffar företrädare för turkiets diktatoriska islamistregering. I takt med växande muslimsk befolkning får Sverige fler muslimska ministrar som kommer "råka" sympatisera med IS.

Sossarna försöker trycka tillbaka muslimska politiker, men det kommer inte gå i längden. Om några år kommer det bli känt att Sverige delvis styrs av islamister. DET kommer bli Sveriges fall, för internationell media kommer uppmärksamma uttalandena.
Citera
2015-11-14, 20:17
Medlem
Citat:
Noterbart är också hur Jomshof fått utrymme i dagens sändningar.

Länka gärna om du kan eller berätta var det var så vi andra också kan titta.
Citera
2015-11-14, 20:24
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Länka gärna om du kan eller berätta var det var så vi andra också kan titta.

Det var en längre telefonintervju med honom under dagens livesändningar på SVT. En del av det var med i kvällens Rapport-sändning.
Citera
2015-11-14, 20:37
Medlem
Har ännu inte sett MSM (webupplagor) nämna att ett av passen verkar ha använts av en återvändare. Det vill säga gömt sig i strömmen. Dessutom bekräftat av grekiska myndigheter. Jag förstår att media känner att detta är känsligt men de borde kunna räkna ut att alternativmedia kommer att skriva om det vilket kommer delas.
Tror de att de kan undvika att det kommer ut?
Senast redigerad av ellabellak 2015-11-14 kl. 20:39.
Citera
2015-11-14, 21:10
Avstängd
sherms avatar
Jag vet inte om detta har uppmärksammats, vare sig i tråden eller MSM:
Citat:
INRIKES Nyheter Idag kan idag avslöja att terrorister som krigat för Islamiska staten och som söker asyl i Sverige får stanna eftersom det råder verkställighetshinder för utvisningar till Syrien. – Det stämmer, säger Säkerhetspolisens presstalesman Fredrik Milder till Nyheter Idag.
http://nyheteridag.se/sapo-bekraftar...tals-varje-ar/

Asylsökande terrorister släpps alltså in och tillåts etablera sig i Sverige. Alla som kommer hit är välkomna. Om ingen på redaktionerna uppmärksammat detta ännu så är det väl fan på tiden att det görs nu! Nyheter Idags avslöjande publicerades ju för fan två dagar före terrordådet i Paris.
Citera
2015-11-14, 21:14
Medlem
Sixts avatar
Citat:

Men.

Faktum är att jag noterat en viss glidning under Rapports sändningar om (och från) Paris - man har systematiskt refererat till en av gärningsmännen som 'fransk medborgare' och man har flera gånger detaljerat hur en av gärningsmännen tog sig in i Schenegen via Grekland i september.

Hade man dragit igång direkt med ideologiska vinklar om strukturell rasism och islamofobi hade nog många reagerat. Jag håller med om att sändningen var relativt balanserad. Det nämndes att en av attentatsmännen förmodligen kommit till Frankrike via massinvandringsrutten från Grekland. Vi får se hur länge den sakliga diskussionen får fortgå. Jag gissar att identitetspolitiken och de postkoloniala teorierna kommer komma smygande in i samtalet i svenska media inom en inte alltför avlägsen framtid.

I somras verkade det som om en del svenska tidningar var på väg att nyktra till från den svenska PK-sjukan. Den tidning som rört sig mest i positiv riktning anser jag vara GP. Även om SvD ibland publicerar vettiga saker har tidningen som helhet knappast förbättras något alls. Ibland publicerar de så patetiska snyftartiklar om "flyktingar" att man ibland tror att man hamnat på Politism eller någon liknande sajt. SvD är som tidning ett förlorat fall sedan länge; ingen förbättring är i sikte. En tidning som rykt upp sig något är Expressen, och då framförallt Anna Dahlberg och A-C Marteus. Båda dessa damer skippar numera eufemismerna när de beskriver den svenska invandringspolitiken. Även Expressens huvudledare kan numera innehålla saker ibland som en tänkande människa kan hålla med om.

Citat:
Jihadismen har relativiserats allt för länge i Sverige. Efter de avskyvärda terrordåden i Paris måste vi stå upp mot denna onda ideologi.

Näst efter Belgien har Sverige producerat flest jihadistresenärer i Europa, sett till folkmängd. Säpo uppskattar att över 300 personer har rest från Sverige för att strida i Syrien och Irak. Åtminstone en av dem har också öppet uppmanat anhängare att utföra terrordåd här hemma.

I den svenska debatten avfärdas dock det jihadistiska hotet regelbundet. Ofta sker det genom en typ av dubbel relativisering. Å ena sidan tonas allvaret ned, högerextremisterna är ju så mycket farligare. Å andra sidan läggs ansvaret för våldet på andra än utövarna: på islamofobin, utanförskapet eller provocerande karikatyrteckningar.

I den offentliga debatten har försök att motverka radikaliseringen allt för ofta mötts med högljudda rop om rasism och islamofobi. År 2007 anklagades Säkerhetspolisen för att med sitt arbete trakassera muslimer och underblåsa islamofobi. Debattartikeln skrevs av miljöpartisterna Mehmet Kaplan och Yvonne Ruwaida. I dag är de statsråd respektive statssekreterare i den rödgröna regering som mycket senfärdigt har tagit sig an terrorhotet mot Sverige.

Den lagstiftning mot terrorresor som Sverige är förpliktad av FN att införa har exempelvis försenats i flera omgångar och är fortfarande inte på plats. Lika saktfärdigt har arbetet med att strama upp den slappa svenska passhanteringen framskridit. För det bär den förra alliansregeringen ett ännu större ansvar.

Därtill måste hela det svenska samhället, från stat och kommuner till civila organisationer, börja ta radikaliseringen och jihadisthotet på allvar.

http://www.expressen.se/ledare/vi-ma...men-pa-allvar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in