2015-12-24, 21:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
Jag måste bryta mitt julfirande för att lindra min irritation.
Är det inte politiskt korrekt så säg, när ett reportage på julaftons kväll i Rapport om en minskad vilja att ta emot flyktingar omedelbart följs av ett flyktingpositivt längre reportage om en familj Öhqvist som till sitt hem bjöd in en flyktingfamilj från Afghanistan för julfirande. Frågorna som ställdes var om de uppskattade att de fick julmat och julklappar. På frågorna svarade de …. ja gissa! Det här mönstret med efterföljande "ordningsåterställare" känner jag igen sedan tidigare från SVT.
Ja det är en !missuppfattning av den opartiskhet som föreskrivs i SvTs reglemente.
Har de rapporterat om något negativt om flyktingar som i detta fall folkets njugga inställning så tror de att de måste väga upp med ett flyktingpositivt inslag, Annars tror de att de varit partiska.
Citera
2015-12-24, 22:43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja det är en !missuppfattning av den opartiskhet som föreskrivs i SvTs reglemente.
Har de rapporterat om något negativt om flyktingar som i detta fall folkets njugga inställning så tror de att de måste väga upp med ett flyktingpositivt inslag, Annars tror de att de varit partiska.

Bortsett från SVTs egendomliga föreställning, att det inte skulle vara neutralt att rapportera om en opinionsundersökning... så kan jag inte erinra mig, att opinionsundersökningar, som visar, att en stor andel önskar en större migration, vägs upp med något flyktingnegativt inslag. SVT verkar ha en alldeles egen definition av "partisk".

Och hur går det egentligen till rent praktiskt? Kontaktar Johan och Åsa Öqvist SVT *samtidigt* som man bjuder hem den afghanska familjen?? "Hej SVT, vi ska bjuda hem en afghansk familj på julafton, vill ni komma och filma?" Eller är det SVT som kontaktat familjen Öqvist och föreslagit det hela?
Senast redigerad av Meiji 2015-12-24 kl. 23:10.
Citera
2015-12-24, 23:01
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Vad gäller mångkulturalism och därtill relaterat så får Public service inte vara opartiska. Det är reglerat i lag och kallas "demokratiparagrafen".

Citat:
Det finns ett undantag från kraven på opartiskhet. Det gäller det demokratiska statsskicket och alla människors lika värde.

Våra programledare och företrädare ska vara partiska till förmån för dessa grundläggande värden.

Länk till Vi på TV (SVT)

Journalister jublar över denna "demokratiparagraf".

Citat:
‏@HannesNelander
Är glad över demokratiparagrafen på SVT, den gör att jag kan uttrycka hur förjävligt det här är. Svt.se: Nynazister välkomna i skolan
.

Länk till tweet
Citera
2015-12-24, 23:03
Medlem
Citat:

Citat:
Först fakta (statistiska rön från en undersökning), sedan ett selekterat, konfessionellt reportage. Det rätta vore - om saklighet och balans eftersträvas - att endera presentera eventuella motrön från andra studier eller påtala eventuella brister i den förra. (Det borde vara allom bekant att hälften - jag säger det igen: hälften - av "journalisterna" på "public service" sympatiserar med MP.) När MSM-oppositionella fakta kring invandring och så kallad mångfald presenteras i MSM, förvanskade eller ej, så måste de för husfridens och maktkonstansens skull isoleras, som "rasistiska", "islamofoba" eller allmänt 'utvecklingshämmande'; truth embedded: en ö i en ocean av lögner.
Citera
2015-12-25, 02:45
Medlem
Stinna på julmat och sötma, välsignade av Påven, är vi redo för lite basic reps under permissionen, preparationen:

Efter flyktingkris kommer integration

Citat:
År 2015 kommer tveklöst att bli ihågkommet som flyktingkrisens år. Men det gör också att man redan nu kan identifiera en av de viktigaste frågorna i svensk politik 2016 och minst ett decennium framöver: en integration som går utöver allt vad nationen tidigare har åstadkommit.

Citat:
Till detta bör dock läggas ännu ett perspektiv: värderingar. "Dagens Sverige är allt annat än ett optimalt invandrarland", som statsvetaren Andreas Johansson Heinö har skrivit. Det gäller också synen på vad som är viktigt i livet. I den senaste omgången av den globala värderingsundersökningen World Values Survey placerar sig Sverige ännu en gång i en extrem position.

World Values Survery utgår från två dimensioner: den ena är sekulärt-rationella kontra traditionella värderingar, den andra "överlevnadsvärderingar" respektive självförverkligandevärderingar. Sverige placerar sig i toppen av sekulära värderingar, men också längst ut i kanten när det gäller självförverkligande.

Citat:
Traditionella värderingar understryker religionens betydelse, banden mellan föräldrar och barn samt underordning under auktoriteter. I länder där traditionella värderingar är starka - Irak till exempel - antar frågor om till exempel familjebildning och utbildning en annan karaktär än i länder där självförverkligande är överordnat.

Under hela den period som det har talats om globalisering, har man inte kunnat se någon rörelse i riktning mot mer likartade värderingar. Den ökade rörlighet som globaliseringen däremot uppenbart har inneburit, har medfört att människor med ganska olikartade prioriteringar och uppfattningar om livet lever sida vid sida. För en gammal enhetsstat innebär det en omställning av stora mått.

http://www.barometern.se/ledare/efte...r-integration/

Daniel Braw, artikelförfattaren, tycks sätta en del hopp till de plikt- och ansvarskännande 70-talisterna; och det är knappast flumvänstern/-liberalerna vi pratar om. Medan multikultikritiker klassats som fienden av det skenheliga etablissemanget misstänker Braw att "värderingskollisioner nödtorftigt har begravts under retorik och allmänna slagord"; han påpekar även att värderingar förändras, ergo: maskerad (kamouflage) och undanmanövrer (mobilitet). Braw tycks se ett underskott av konceptuella fundamenta i debatten som understödjer den fixa idén om "globalisering" som har luftherraväldet i det offentliga Sverige. Det kamouflage som kan dölja de röda siffrorna relaterade till Jätteproppen Omar finns inte. Återstår då rörlighetens undvikande att alls beröra; medial skugga över integrationen? Skugga eller ej, röda siffror lyser. Grupp kommer så att säga ställas mot grupp. Kommer svensken tillåta sig att även fortsättningsvis hunsas av de falska medvetandenas förebråelser?
Citera
2015-12-25, 06:43
Medlem
Ydalirs avatar
Jag kommer att minnas Julaftonen 2015 som kvällen då jag blev förbannad. Först av det Rapportinslag som nämnts i inlägget ovan.

Sedan av följande. För att se de senare nyheterna bänkade jag mig. Till höger om TV 4:as programtablå dyker nyhetsankaret Bengt Magnusson upp. Han vill läsa en dikt som är aktuell i dessa tider. Jag hinner tänka att jag trots allt är ganska mätt på julen innan jag får anledning att spetsa öronen. Dikten med titeln ”Flykten valde oss” kändes malplacerad. Jag fick omedelbart en känsla av folkbildning i politisk korrekthet. Dikten är skriven på 50-talet av syndikalisten och journalisten på tidningen Arbetet Stig Dagerman och får väl anses var en av de få dikter som än idag sporrar den annars så ”svensk-kultur-föraktande” rödvinsvänsterns flyktingapostlar.

Uppläsningen av just den dikten kändes så jävla provokativ i julefriden och tanken var väl att just ge verklighetens folk en smocka för en ökande ovilja mot massinvandring och att fostra. Inte ett ord om problem och risker, inte ett ord – budskapet klingade klockrent ”Sverige kan ta emot hur många som helst!

Rödvinsvänsterns journalister har nog inte den blekaste förståelse för verklighetens folk. För vanligt folk har de bara förakt. De har sett dem i kön när de seglat förbi på sin väg till krogarnas VIP-rum. Att landets välfärd krymper, att arbetslöse Svenne kommer att få det än mer knapert, att psyksjuka Lotta får lida i sin ensamhet, vad rör det väl dem. Själva sitter de på sina piedestaler och blickar ned, med höga löner och med bättre rödvin i intressanta globala diskussioner med utländska vänner. De berörs inte ett dugg av en minskande välfärd – skål ta mig fan!
Senast redigerad av Ydalir 2015-12-25 kl. 07:24. Anledning: rättelse namn
Citera
2015-12-25, 09:45
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Vad gäller mångkulturalism och därtill relaterat så får Public service inte vara opartiska. Det är reglerat i lag och kallas "demokratiparagrafen".

Länk till Vi på TV (SVT)

Journalister jublar över denna "demokratiparagraf".

Länk till tweet

Nytt för mig, tack. Man inser snabbt att vad som är "demokrati" och tillhörande värden, kommer bestämmas av den samlade politiska världsåskådningen i folkuppfostringshuset.
Citera
2015-12-25, 10:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag kommer att minnas Julaftonen 2015 som kvällen då jag blev förbannad. Först av det Rapportinslag som nämnts i inlägget ovan.

Sedan av följande. För att se de senare nyheterna bänkade jag mig. Till höger om TV 4:as programtablå dyker nyhetsankaret Bengt Magnusson upp. Han vill läsa en dikt som är aktuell i dessa tider. Jag hinner tänka att jag trots allt är ganska mätt på julen innan jag får anledning att spetsa öronen. Dikten med titeln ”Flykten valde oss” kändes malplacerad. Jag fick omedelbart en känsla av folkbildning i politisk korrekthet. Dikten är skriven på 50-talet av syndikalisten och journalisten på tidningen Arbetet Stig Dagerman och får väl anses var en av de få dikter som än idag sporrar den annars så ”svensk-kultur-föraktande” rödvinsvänsterns flyktingapostlar.

Uppläsningen av just den dikten kändes så jävla provokativ i julefriden och tanken var väl att just ge verklighetens folk en smocka för en ökande ovilja mot massinvandring och att fostra. Inte ett ord om problem och risker, inte ett ord – budskapet klingade klockrent ”Sverige kan ta emot hur många som helst!

Rödvinsvänsterns journalister har nog inte den blekaste förståelse för verklighetens folk. För vanligt folk har de bara förakt. De har sett dem i kön när de seglat förbi på sin väg till krogarnas VIP-rum. Att landets välfärd krymper, att arbetslöse Svenne kommer att få det än mer knapert, att psyksjuka Lotta får lida i sin ensamhet, vad rör det väl dem. Själva sitter de på sina piedestaler och blickar ned, med höga löner och med bättre rödvin i intressanta globala diskussioner med utländska vänner. De berörs inte ett dugg av en minskande välfärd – skål ta mig fan!

Jag förväntar mig att det ska vara så här. Inget kommer att förändras förrän de högre cheferna beslutar sig för att byta ut hela redaktionen som hos GP, alternativt att redaktionen begriper saken själv och ändrar riktning som hos Expressen. Verkligheten är så påtaglig och alternativ oppositionell media är snart dominerande så det blir bara löjligt att försöka framställa asyltsunamin och multikulti som något bra. Där jag firade jul såg vi också rapportinslaget. Alla tyckte att det hela vara patetiskt eftersom det märktes att den afghanska familjen led. Sedan kunde nog alla ute i Sverige som också såg inslaget inse att ingen i den afghanska familjen kommer att bli de succépraliner som utlovats. Tiden är över när man kan göra snyft eller gulligull-reportage. De flesta vet hur verkligheten ser ut.

Gällande den afghanska familjen som behövde hjälp med allt så tror jag att just det fenomenet kommer bli årets debatt i mediekriget. Volymfrågan får väl anses som avklarad. Istället lär fokus bli frågan om sänkta lägsta löner, mildare lagar för bostadsbyggande, försämring av Las med mera. Inget av detta kommer att få någon effekt. Åtgärderna är sådant som kanske skulle hjälpa om det vore för svenskar. Men det är människor som kommer från kaosländer vi nu talar om. Dessa människor kommer aldrig att lära sig andemeningen med det sociala kontraktet: gör din plikt och kräv sedan din rätt. Om det inte gäller för en allt större mängd människor i samhället kommer snart kontraktet att ifrågasättas. Den frågan kommer garanterat att märkas av i alternativ media. Varför ska vi ställa upp på rent vansinne som ni sa skulle bli succé? Vi har under decennier blivit förlöjligat som folk, och vi blev aldrig tillfrågade.
Citera
2015-12-25, 11:08
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
-----

Och hur går det egentligen till rent praktiskt? Kontaktar Johan och Åsa Öqvist SVT *samtidigt* som man bjuder hem den afghanska familjen?? "Hej SVT, vi ska bjuda hem en afghansk familj på julafton, vill ni komma och filma?" Eller är det SVT som kontaktat familjen Öqvist och föreslagit det hela?

Det undrade jag också, någon som vet...skulle ju kunna bli ett synnerligen intressant svar!
Citera
2015-12-25, 11:41
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Det undrade jag också, någon som vet...skulle ju kunna bli ett synnerligen intressant svar!
Makarna Öhqvist har facebookprofiler. Av Johans kan utläsas att han är en nykter alkis som har ett vurm för "humana" frågor och värderingar, samt ett intresse för yoga, new age och spirituellt flum.

Han och Åsa har börjat om i livet med ny familj och medför sina respektive barn i det gemensamma boet.

Jag tror Johan har kontakter på SVTs Väst-redaktion. Någon annan kanske har tid att bedriva spaning i kompislistan, men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att detta är riggat från början till slut.

Johan, Åsa och barnen har i samråd och samförstånd med någon redaktionskompis tagit beslut om att manifestera mot främlingsfientlighet och rasism på själva julafton. Man har på något sätt castat en lämplig familj från Afghanistan som väcker den rätta klangen av empati och sympati hos tittarna. Det går såklart inte med en hennaskäggig muppjävel i turban som piskar sin burkhahöljda kärring med en torkad åsnekuk och häller syra i ansiktet på äldsta dottern, utan det måste såklart vara en någorlunda vettig afghan med motsvarande läkarutbildning i bagaget som behandlar sin fru med visst mått av hyfs. Någon som tittarna kan känna igen sig i, relatera till.

Vi såg inte inslaget själv här hemma och det är jag glad och tacksam över. Hade nog dött i brusten aorta om jag fått den här skiten skedmatad på självaste Jesus födelsedag. Utred gärna makarna Öhqvists kontakter in i Rapportredaktionen! För det är ju oerhört märkligt att detta ens blir ett jävla inslag i riksbevakningen,
Citera
2015-12-25, 12:36
Medlem
På julaftonen hade Asylsvenskan en artikel om att svenskarnas (inkl företags) gåvor till s k hjälporganisationer ökat de senaste åren. I artikeln kommer bl a psykologiforskaren Arvid Erlandsson till tals; han talar om warm glow (warm-glow giving):

Citat:
– Man ska absolut inte förringa den drivkraften, det är väldigt positivt om hjälpandet gynnar både den som hjälper och den som får hjälpen. Och man ska absolut inte se ner på dem som mår bra av att hjälpa. Det är ofta de som hjälper mest, säger psykologiforskaren Arvid Erlandsson.

Han har nyligen doktorerat vid Lunds universitet med en avhandling, där han studerar hur människor tänker och agerar när det gäller att hjälpa andra. I doktorsavhandlingen pekar han på tre tydliga mekanismer som triggar igång vår hjälpsamhet. Alla tre kan illustreras med det som hände i september när 24 000 asylsökande kom till Sverige och bilden på den döde flyktingpojken Alan Kurdi publicerades:

1. Det identifierbara offret

Bilden på ett, namngivet barn som drabbas sätter igång våra känslor och får oss att hjälpa. Det är mycket effektivare än när vi ser statistik eller bilder på tusentals människor som lider.

2. Tillhörighetseffekten (in-group effect)

Vi är mer motiverade att hjälpa våra släktingar, vänner eller människor i vår närhet. Syrienkriget har pågått i många år och miljoner människor bor i flyktingläger i Mellanöstern.

– Men nu är folk här, de lider i vårt land. Nu har vi ett ansvar att hjälpa dem. Det tror jag att många kände. Och det är svårare att titta bort när det är så nära, säger Arvid Erlandsson.

3. Proportionseffekten

Vi är mer motiverade när vi kan hjälpa en stor andel av offren. Vi ger mer pengar till ett vaccineringsprojekt som säger att de kan rädda 450 av de 500 barn som dör varje år än vi ger till samma projekt om de säger att de kan rädda 450 av de 100 000 barn som vaccineras.

Citat:
När flyktingsituationen var som mest dramatisk i september såg Arvid Erlandsson hur normen ändrades: plötsligt var utgångsläget att alla ville och skulle skänka tid och pengar.

– Tidigare var normen att om du hjälper är du en trevlig och snäll människa, men det är inget tvång. Men ett par veckor där blev normen att "nu SKA du hjälpa till!" Det blev nästan så att om du inte hjälper är du en dålig människa, säger Erlandsson.

NB: min fetning av sista stycket ovan.

http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/s...r-fordubblats/

Här kanske man kan tala om en fjärde effekt (fetade stycket ovan); frågan är dock om den mer eller mindre framtvingade godheten genererar någon "varm glöd" eller ambivalent: gruppens/sektens samhörighet/trygghet som positiv, dess tvångströja som negativ. Känslosåsen som uppkommer med koreograferade bilder och berättelser gynnar falska medvetanden och personligt obehag och premierar reaktivt, slutligen kontraproduktivt, handlande. Den "varma glöd" som förlänar byxvätaren är kortsiktig.

---

Patrik Engellau uppger att den svenska standarden på biståndet motsvarande 1% av BNP är den otvungna nivån, i oträngt läge; men nu när främlingarna våldgästar oss saknas motvärn och vilka procentsatser som är tillämpliga är nu svårt att ha en uppfattning om, mer än att det är mångfalt högre än den otvungna:

Citat:
Fram till för några årtionden hade Sverige praktiskt tagit ingen invandring från tredje världen. Den invandring vi hade kom i huvudsak från den första och den andra världen, läs italienare, finnar, greker, ungrare, jugoslaver etc.

Citat:
Nu har det hänt något. Sändebud från tredje världen klappar på nationens portar och begär härbärge, beskydd och försörjning, åtminstone tills vidare. Huruvida dessa som kommer hit och begär vårt stöd är de som mest förtjänar det – om det är mest synd om just dessa (ifall det är de som lider mest som i första hand bör omfattas av våra omsorger) – är inte lätt att veta. Att ta sig till Sverige från tredje världen är ingen enkel, bekväm och landstingssubventionerad bussresa, utan tvärtom en dyr och mödosam strapats, så man skulle snarast förmoda att de som lyckas ta sig till våra gränser är de starkaste, djärvaste, rikaste eller i varje fall de mest beslutsamma.

Citat:
Men även om världens lidande inte har ökat ansätts svenska folkets känslor alltmer. Världens problem tycks tränga närmare. Vi drabbas av en ångest som tar sig i uttryck inte minst i en hätsk debatt om invandringen, en debatt som saknar varje likhet med den lugna längtan efter konsensus som tidigare har kännetecknat vårt land.

Hur är detta möjligt? När vi kunde fatta egna beslut var vår omtanke om tredje världens folk värd en procent av BNP. Nu får det kanske kosta mångdubbelt mer, ingen vet hur mycket. Och plötsligt anses det omoraliskt att ens diskutera vad som är en rimlig nivå. Som om vi varit ondskefulla och snåla dårar när vi tidigare bestämde gränsen för vår generositet.

Jag vet förklaringen. Förut klappade de nödlidande inte på portarna utan höll sig där de var, långt borta. Vi märkte dem inte. Nu kommer de hit och kräver vårt bistånd. Nu ser vi dem. Det ger oss dåligt samvete.

Detta dåliga samvete beror inte på att vi gjort något vi har anledning att skämmas för. Det vi gjort är bra. Men det som de hjälpsökandes samhällen gjort är inte bra. Det är därför de tyvärr behöver söka vår hjälp. Skälet till vår samvetsnöd är att vi i vår godhet inte tål att konfronteras med och uthärda den nära åsynen av dessa andra.

http://detgodasamhallet.com/2015/12/...den/#more-3182

Det är många som vill inkluderas i den svenska gruppförsäkringen, utan att betala premien. Svensk samvetsnöd skapas och exploateras. Motmedlet är förstås fakta, om proportionalitet (Sveriges historik, exceptionalism, synliga gynnas på mindre synligas bekostnad utan prövning om det är legitimt osv) och medvetenhet om konsekvenser (vilka beroendeförhållanden uppkommer, vilka beteenden stimuleras på vilkas bekostnad och vilka incitament finns det i det godhetsindustriella slukhålet osv). Fakta i all ära, kanske kan det skydda somliga mot att drunkna i känslosåsen; men förmodligen behövs en mer offensiv approach också, för att frigöra från obefogad samvetsnöd och kontraproduktiva, altruistiska/pseudoaltruistiska reaktioner. Fredsskadan har gjort svensken till en sårbar, udda fågel. Må det inte vara en dront.
Citera
2015-12-25, 12:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Makarna Öhqvist har facebookprofiler. Av Johans kan utläsas att han är en nykter alkis som har ett vurm för "humana" frågor och värderingar, samt ett intresse för yoga, new age och spirituellt flum.

Han och Åsa har börjat om i livet med ny familj och medför sina respektive barn i det gemensamma boet.

Jag tror Johan har kontakter på SVTs Väst-redaktion. Någon annan kanske har tid att bedriva spaning i kompislistan, men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att detta är riggat från början till slut.

Johan, Åsa och barnen har i samråd och samförstånd med någon redaktionskompis tagit beslut om att manifestera mot främlingsfientlighet och rasism på själva julafton. Man har på något sätt castat en lämplig familj från Afghanistan som väcker den rätta klangen av empati och sympati hos tittarna. Det går såklart inte med en hennaskäggig muppjävel i turban som piskar sin burkhahöljda kärring med en torkad åsnekuk och häller syra i ansiktet på äldsta dottern, utan det måste såklart vara en någorlunda vettig afghan med motsvarande läkarutbildning i bagaget som behandlar sin fru med visst mått av hyfs. Någon som tittarna kan känna igen sig i, relatera till.

Vi såg inte inslaget själv här hemma och det är jag glad och tacksam över. Hade nog dött i brusten aorta om jag fått den här skiten skedmatad på självaste Jesus födelsedag. Utred gärna makarna Öhqvists kontakter in i Rapportredaktionen! För det är ju oerhört märkligt att detta ens blir ett jävla inslag i riksbevakningen,

Jag skulle tro, att du har rätt i, att Johan Öqvist har kontakter på SVTs Väst-redaktion. Vassego, här är en länk till programmet.

http://www.svtplay.se/video/5193016/...rt-24-12-19-30

02.50 kommer inslaget om opinionsundersökningen *direkt följt* av det konfessionella inslaget om Johan och Åsa Öqvist.

Inslaget om opinionsundersökningen var 35 sekunder långt och kommenterades inte. Därför framstod inslaget om familjen Öqvist som SVTs folkuppfostrande kommentar. Inslaget om Johan och Åsa Öqvist var *tre gånger* så långt (1 min och 55 sekunder).

Statens etermedia verkar ha lagt in en högre växel i sin totalitära folkuppfostran.

-----

TILLÄGG

PS Kriget om mångkulturen verkar mer uttalat ha blivit svenska s.k. journalisters krig mot befolkningen - de senaste dagarnas ledare i Aftonbladet är rätt anmärkningsvärda. T.ex. Fredrik Virtanens:

Citat:
Nu äter Sverige lax, ser fonderna växa och vill inte pröjsa mer för att rädda Alan Kurdis, 3, liv

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21994811.ab

http://unvis.it/http://www.aftonblad...cle21994811.ab
Senast redigerad av Meiji 2015-12-25 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in