2016-01-30, 17:22
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Här kan media få det svårt. Övergreppen på flickor i hundratals av unga nordafrikanska män å så folklig vedergällning på det är en ny typ av händelser som nog kan skapa problem för media var deras sympatier ligger. Just nu behandlas det som nynazism, men om polisen inte längre kan försvara medborgarna och om media ömmar för kulturberikare som begår sexövergrepp på försvarslösa flickor kan det orsaka än större vrede hos befolkningen som i sin tur leder till ännu fler attacker. De som utför dem vet att de har en majoritet av folkets stöd och det är ett nytt inslag som media inte räknat med.

Funderar kring dessa "medborgargarden" och om det inte finns en samordning och ett uttalat samstämmigt syfte, varför tog Husby"kravallerna" slut , inte var det då på grund av samhällets insatser utan snarare på grund av unga svenska män som skrämde skiten ur brochorna.
Nu ser vi det igen, någonstans är detta samordnat och en budkavle skriven.
När samhället sviker så !
Citera
2016-01-30, 17:28
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Min fetning.

Mja. Här tycker jag man kan ta hjälp av opinionssiffror och vad vi sett av denna är att det knappast rör sig åt några spektakulära håll. Om vi ska börja prata om "failed state" mm bör detta också spegla sig där.

Däremot är det konstigt att det inte visar sig i opinionsundersökningarna där det den senaste tiden t om varit så att M blivit belönade. Alltså samma parti som i den senaste mandatperioden såg till att elda på den situation vi har nu. Om väljarna i allmänhet är så korkade att de köper rena utspel från partier som dessförinnan sett till att läget är som det är ter det sig osannolikt att det kommer någon form av utkrävande av ansvar.
Vi såg det senast igår kväll då en mobb på ett par hundra personer tog till gatan i just det syftet. Den rörelsen (här åsyftar jag framväxten av en mentalitet präglad av beslutsamhet att ta saker i egna händer) kommer inte visa några tecken på att avta, tvärt om. Det må ha varit marockanska gatubarn igår, men vad ger du för odds på att journalister och politiker står på tur? Det är ju, trots allt, dessa som bär det yttersta ansvaret. Jag ser inget som står emot framväxten av denna lynchjustiz alls, vad skulle det vara?

Huruvida Sverige kan eller inom överskådlig framtid kommer att betraktas som en failed state, så är det en fråga som diskuterats på forumet tidigare. Man kan inte säga att sannolikheten direkt minskat för detta sedan det mig veterligen diskuterades sist. Istället har ett närliggande begrepp, systemkollaps, dykt upp i diskursen. Begreppet failed state är dock tämligen väl definierat:
Citat:
A failed state is a political body that has disintegrated to a point where basic conditions and responsibilities of a sovereign government are no longer functioning properly causing the society to lose standards of living and weaken nationally introducing the possibility of governmental collapse.
The Fund for Peace characterizes a failed state as having the following characteristics:
  • Loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force therein
  • Erosion of legitimate authority to make collective decisions
  • Inability to provide public services
  • Inability to interact with other states as a full member of the international community
/.../
According to the political theories of Max Weber, a state could be said to "succeed" if it maintains a monopoly on the legitimate use of physical force within its borders. When this is broken (e.g., through the dominant presence of warlords, paramilitary groups, or terrorism), the very existence of the state becomes dubious, and the state becomes a failed state.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Failed_state

Att våldsmonopolets själva legitimitetsgrund erroderat illustreras knappast bättre än i de senaste dagars händelser. Så hur faller begreppet in i det läge där vi idag befinner oss och dit vi i allt raskare takt rör oss?

Förstår inte riktigt din kritik om hur detta hänger ihop med väljarboskapets vacklande och staplande mellan M och SD dock. Det tycker jag är en annan diskussion. Själv tror jag det handlar dels om hemlängtan och att SD blivit alldeles för bekväma och gjort för lite för att hålla kvar dessa. Man har helt enkelt inbillat sig att de som går över för evigt kommer vara trogna SD, vilket nog var en smula förhastat.
Citera
2016-01-30, 18:45
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Det här är mycket dråpligt om dagens demonstration i Stockholm. Tobbe på Tobbes medieblogg skriver som vanligt träffsäkert och med relevans.

http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/...-vanstern.html

Citat:
TV4 lyckas uppröra vänstern.

Varför? Jo, TV4 beskriver demonstrationen som

Citat:
Asyl- och regeringskritisk

Analys:
Citera
2016-01-30, 19:23
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det var nog ett av mina inlägg, oklart i vilken tråd.
Men visst är det så, den självklara utvecklingen när staten inte klarar av att upprätthålla lag & ordning är ju att någon annan gör det. Detta borde lyftas upp mer i debatten. För varje brott där medborgarna upptäcker att polisen inte ens har tid/ork att åka ut så ökar ju incitamenten för att ta lagen i egna händer.

Jag kan bara gå till mig själv. Inte är det polisen jag ringer till när det hettar till, det finns betydligt mer effektiva aktörer i min bekantskapskrets.
...
När någon påtalar detta så angrips ju alltid budbäraren. Det kritikerna missar (som alltid) är ju att det saknar betydelse vad man tycker om denna utveckling, den är oundviklig alldeles oavsett vad man personligen tycker om saken.

Westerholm tar upp frågan idag:

Citat:
Då polisen valt att dölja det mesta av våldsbrotten som kan relateras till migrationen bakom kod 291 så vet bara ett fåtal om hur mycket tid som polisen idag tvingas lägga på asylboenden och liknande istället för annan brottslighet.

Om det är 10 procent eller 40 procent vet bara en handfull personer. Detta informationsvakuum har redan föranlett omfattande ryktesspridningar samt att vi i delar av landet ser hur medborgare anpassar sig. Ut i fall att. Det går idag inte att boka en kurs för jägarexamen i vissa län, alla är fulla. Än mindre bli medlem i en sportskytteklubb. Och det är nya grupper som visat ett ökande vapenintresse. Medelålders hemmafruar och nyanlända har helt plötsligt fått ett ökat intresse för ett aktivt jakt- och friluftsliv.

Citat:
Det kan inte uteslutas att vi närmar oss ett läge där Stockholmaren, Göteborgaren och Malmöiten ser ”firmornas” upprensning i stadskärnorna som välkommen. Denna upprensning, med stadsbornas goda minne har dock en baksida, när dessa ensamkommande trängts undan så kommer de bara flytta sin verksamhet samtidigt som ”firmorna” tagit över territoriet. Momentant liknar detta så som det ser ut i de områden som det grekiska ”Gyllene Gryning” kontrollerar. Deras partiaktivister har lokalt ersatt den grekiska polisen. Det långsiktiga resultatet är därmed att betrakta som ett nollsummespel. Och frågan är om vi vill ha en pöbel som mer eller mindre agerar som gatans ”folkdomstol” som snabbutreder, dömer och verkställer verkliga eller inbillade brott. Brott som de själva dessutom definierar, utan en statlig utredning eller en demokratisk parlamentarisk process innan.

Vi står inför en grekisk situation. Och oavsett om vi vill det eller inte kan många komma att tvingas in i politiska lösningar de i grunden inte tror på eller ens vill prata om idag. Nattväktarstaten lurar runt hörnet då vi snart kommer behöva alla resurser tänkas kan för att garantera person- och egendomssäkerheten hos väljarna. Alternativet? Att vi kapitulerar för autonoma medborgargarden med egna domstolar och egna agendor.
http://ledarsidorna.se/2016/01/med-n...n-runt-hornet/

Den andra fetningen är intressant. Jag är inte hundra på att det är en retorisk fråga. Westerholm verkar faktiskt genuint ambivalent i detta.

Min egen gissning är att ganska få vill se medborgargarden, per se; men att det, i jämförelse med laglöshet, är 'the lesser evil'. Och med en söndergenusifierad poliskår under ledning av 'Knulla i Bankok' är väl det sannolikt de två valen vi har.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-01-30 kl. 19:28.
Citera
2016-01-30, 19:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
I mitt lilla mikrokosmos av mammor,mormödrar och farmödrar på facebook, så tycks dammluckorna öppnats för fullt, ty det delas hvb-hemsmördaren, övergreppen på badhusen ,övergreppen i det offentliga rummet, och de är jävligt förbannade,dessa kvinnor som bara för ett par månader sedan unisont stämde upp i "Men barnen då?", kören. Det är tufft att vara Pk just nu och värre lär det bli.

När det har helt sjunkit in att de allra flesta av "barnen" inte alls är barn och att regeringen har varit fullt medveten om detta, och t o m stoppat åldersbestämningar, då blir det tufft. Det börjar nu sjunka in att det handlar om ett mångmiljardbedrägerier, medvetet ljugande i/av media samt politiskt mörkande.

Man kan redan notera hur tidningarna slutat visa s k "exempelbilder" på "barn" som verkligen är barn.

Sverige har tagit emot 35 000 "barn", bara i år, till en årlig kostnad av 25 miljarder. Men då är nog inte kostnaderna för barnens brottslighet med i detta. Polisutryckningar är ju inte gratis.
Citera
2016-01-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Bandvagnen med förklaringar och personliga reflektioner över sexuella övergrepp rullar vidare. Denna gång Jenny Nordberg i SvD.

http://www.svd.se/plotsligt-vill-man...r-we-are-sthlm

Jag blir så förvirrad och denna gång riktas udden mot, hmm, mot, ja, jag vet inte vad egentligen. Kan inte tolka hennes poäng annat än ungefär att "alla män, höger som vänster, kristna som muslimer, är likadana och vi kan inget göra annat än att låta polisen ta hand om problemet". Dessutom skapar sig Nordberg ett tolkningsföreträde i-och-med nåt som hänt henne personligen i Pakistan (dock oklart vad som hände där).

Intressantast är dock avslutningen:

"Bland de tiotusentals unga män som Sverige har tagit emot och stoppat in på övergivna semesteranläggningar runt om i landet utan sysselsättning finns alla sorters kvinnosyn. Det utgör en av flera knäckfrågor i nästa generations stora integrationsprojekt. Men överfall av kvinnor i offentligheten är därmed inte något som automatiskt uppstår."

Nordberg är tydlig med att Sveriges explicita hantering av flyktingindivider ("övergivna semesteranläggningar och sysslolöshet") är en knäckfråga i integrationsprojektet. Har inte följt Nordberg men det vore intressant att veta mer om hennes förslag till alternativ hantering av dessa mängder asylsökande (163 000) och hur detta praktiskt kan ordnas. Hon tillstår alltså att vår (Sveriges) "hantering" av asylsökande är en grogrund för ytterligare problem.

Är det detta som menas med att man "öppnar Pandoras ask"?

Förvånande att den svenska journalist som förmodligen har bäst koll på den rubbade afghanska kvinnosynen, helt saknar förmåga att dra några slutsatser varför det begås övergrepp av ensamkommande afghaner av manligt kön lite överallt i samhället.

Kristianstadsbladet refererar till Jenny Nordberg i en ledare som tar upp tafsande och våldtäkter på simhallar.

Citat:
Jag läste under min semester nu i januari Jenny Nordbergs utmärkta bok ”De förklädda flickorna i Kabul” (2014) och i den beskrivs hur många – både kvinnor och män –  har föreställningar om att kvinnor här har sex med tusentals män.

I Afghanistan får inga kroppskonturer för synas på kvinnor när de rör sig, färgglada kläder är otänkbart för många. Man får inte gestikulera eller prata för högt. Enligt undersökningar från bland annat FN blir nio av tio afghanska kvinnor misshandlade av sina män i någon form.
http://www.kristianstadsbladet.se/le...a-ga-i-bikini/

Med den bakgrunden som Jenny Nordberg beskrivit i sin egen bok, borde det inte krävas någon avancerad tankeverksamhet för att förstå och förklara varför afghanerna beter sig som de gör när de besöker badhus eller hänger på stan. Men Nordberg levererar istället en meningslös textmassa, som att hon var helt ovetande.
Senast redigerad av Batuta 2016-01-30 kl. 19:55.
Citera
2016-01-30, 21:31
Medlem
Menveds avatar
Anders Lindberg vill se en ny Kärrtorp-manifestation för att mota medborgargardet i Stockholm:
Citat:
Svaret från samhället måste, precis som efter nazi-attacken i Kärrtorp 2014 bli massivt. Polisen behöver skapa ordning och reda på Stockholms gator och riksdagens partier måste vara glasklara i sitt fördömande.
Problemet är bara det lilla ordet "samhället". I Kärrtorp för ett år sedan så kan man nog säga att "samhället" var alla vi som tog lika mycket avstånd från nazisterna som gick till attack som troskisterna som attackerades (om det nu var så det gick till). Idag är det här med "samhället" mer komplicerat. Mycket mer komplicerat. Jag skulle bli väldigt förvånad om Anders Lindberg får gehör för sin apell ens i det egna partiet. Ja, jag kan rent av slå vad om att han inte kommer att få det.

http://unvis.it/http://www.aftonblad...cle22177724.ab
Citera
2016-01-30, 22:28
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Anders Lindberg vill se en ny Kärrtorp-manifestation för att mota medborgargardet i Stockholm:

Problemet är bara det lilla ordet "samhället". I Kärrtorp för ett år sedan så kan man nog säga att "samhället" var alla vi som tog lika mycket avstånd från nazisterna som gick till attack som troskisterna som attackerades (om det nu var så det gick till). Idag är det här med "samhället" mer komplicerat. Mycket mer komplicerat. Jag skulle bli väldigt förvånad om Anders Lindberg får gehör för sin apell ens i det egna partiet. Ja, jag kan rent av slå vad om att han inte kommer att få det.

Min gud! Idioten Lindberg är fortfarande fast förankrad i 90-talet:

Citat:
I Lasermannen skriver Gellert Tamas hur John Ausonius var övertygad om att 20-30 procent av befolkningen stod bakom honom när han sköt på invandrare.

”Ny demokratis invandrarfientlighet gav mig respons och stärkte mitt självförtroende”, sa Ausonius.

Det farligaste som kan hända är att dagens högerextremister ges samma missuppfattning.

Detta är en betydande del av dumetablissemangets manual: De tror på fullaste allvar att seriemördarna styrs av opinionsläget i befolkningen. Hur förklarar de då Peter Mangs - rasist med tidigare medlemsskap i Vänsterpartiet som mördar folk mitt under den faktaförnekande värdegrundsdemokratins bästa år?
Citera
2016-01-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Gissningsvis ska man vara lite mer specifik i sitt fördömande nu än när importerad problematik ska diskuteras. Antagligen inte samma engagemang från diverse kulturmarxister som vill förklara att den gemensamma nämnaren är att alla är människor, inte högerextrema. Kommer alla som vanligtvis tycker det är oerhört viktigt att påpeka att även vita etniska svenskar våldtar och mördar högljutt poängtera att även invandrare håller på såhär? Antagligen är det inte särskilt intressant att vara konsekvent när man får chansen att fördöma sitt hatobjekt, den vita mannen.

Det är aningen förutsägbart alltihopa. Fördöm den vita mannen som har ondskan i sina gener, problematisera diskrimineringen som tvingar den goda invandraren att begå brott.

Om man gemensamt fördömt alla invandrare som fullkomligt skiter i svensk lag istället för att ge dem åtalsimmunitet hade vi inte varit i denna situation Anders. Att ständigt enbart fördöma den delen av befolkningen som får samhället att fungera är inte så lyckat i längden.
Citera
2016-01-30, 23:24
Medlem
Ördögs avatar
DR talar med Ulrik Strøjer Kappel, Skandinavien-korrespondent för Kristeligt Dagblad, som lugnt konstaterar att Sveriges bortförklarings-, förtignings- och rasistsbeskyllningspolitik nu resulterat i en ordentlig motreaktion.

Journalist: Svensk tavshed om flygtninge har givet ekstremister medvind
http://www.dr.dk/nyheder/udland/jour...mister-medvind

Citat:
Ulrik Strøjer Kappel mener, angrebet skal ses i en større sammenhæng, hvor medier, myndigheder og politikere har undertrykt information om flygtningesituationen.

- Enormt mange svenskere har følt sig ført bag lyset af etablissementet, som har været tavst omkring de udfordringer, Sverige står over for, og de problemer der er med indvandrere, asylansøgere og integration.

- Det har været med til at skabe en kritisk højrebevægelse, hvor radikalisering også vokser frem, og det viser sig både ved de brande, vi så på asylcentre i efteråret, og det vi så i går i Stockholm, siger Ulrik Strøjer Kappel.
Citera
2016-01-30, 23:56
Medlem
http://www.expressen.se/ledare/anna-...r-snabba-svar/

Anna Dahlberg säger som det är. Det alla normalintelligenta människor utan ideologiska skygglappar hade kunnat förstå INNAN vi lät det gå så här långt..
Citera
2016-01-31, 00:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
http://www.expressen.se/ledare/anna-...r-snabba-svar/

Anna Dahlberg säger som det är. Det alla normalintelligenta människor utan ideologiska skygglappar hade kunnat förstå INNAN vi lät det gå så här långt..

Citat:
Ursprungligen postat av A.D.
Den oro och frustration som vi nu bevittnar runtom i landet är antagligen bara början.
En första punkt är därför att inse allvaret i situationen. Att fortsätta rulla tummarna och låtsas som att Ylva Johanssons (S) snabbspår för akademiker löser situationen är inget alternativ. En andra utgångspunkt bör vara att utanförskapet måste tacklas från två håll samtidigt: de legala vägarna till jobb och bostad måste breddas samtidigt som rättsstaten måste agera mycket mer kraftfullt för att upprätthålla lag och ordning.
Den svenska låt gå-attityden måste överges en gång för alla. Polisen bör stationeras permanent i utsatta förorter, tafsare portas från badhusen, jourdomstolar införas, övervakningskameror sättas upp, straff för unga förbrytare skärpas och så vidare. Det är en björntjänst att möta stökiga ungdomar med undfallenhet. Det riskerar bara att öka polariseringen i samhället och skapa rättslösa miljöer för de mest utsatta.
...
Det är oerhört svåra målkonflikter, men de måste upp till ytan. Därför är integrationen en illa vald arena för ideologisk strid med låsta positioner.
Vi borde i stället börja med att säga som det är: Ingen har i dagsläget en susning om hur detta ska lösas.

Jag är benägen att hålla med - det här har ju varit ganska uppenbart för de flesta tänkande varelser under en ganska lång tid. Men det har visst, inom politiker och journalistskrået, varit viktigare att kokettera som antifascist än att sköta sina förbannade jävla jobb.

Dessvärre.

Till Dahlbergs försvar skall dock sägas att hon var ganska tidigt ute med att påpeka barkningsriktningen. Och hon landar i en korrekt slutsats. Ingen har en susning om hur detta ska kunna lösas. Än mindre hur det faktiskt ska lösas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in