Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Min fetning.
Mja. Här tycker jag man kan ta hjälp av opinionssiffror och vad vi sett av denna är att det knappast rör sig åt några spektakulära håll. Om vi ska börja prata om "failed state" mm bör detta också spegla sig där.
Däremot är det konstigt att det inte visar sig i opinionsundersökningarna där det den senaste tiden t om varit så att M blivit belönade. Alltså samma parti som i den senaste mandatperioden såg till att elda på den situation vi har nu. Om väljarna i allmänhet är så korkade att de köper rena utspel från partier som dessförinnan sett till att läget är som det är ter det sig osannolikt att det kommer någon form av utkrävande av ansvar.
Vi såg det senast igår kväll då en mobb på ett par hundra personer tog till gatan i just det syftet. Den rörelsen (här åsyftar jag framväxten av en mentalitet präglad av beslutsamhet att ta saker i egna händer) kommer inte visa några tecken på att avta, tvärt om. Det må ha varit marockanska gatubarn igår, men vad ger du för odds på att journalister och politiker står på tur? Det är ju, trots allt, dessa som bär det yttersta ansvaret. Jag ser inget som står emot framväxten av denna lynchjustiz alls, vad skulle det vara?
Huruvida Sverige kan eller inom överskådlig framtid kommer att betraktas som en failed state, så är det en fråga som diskuterats på forumet tidigare. Man kan inte säga att sannolikheten direkt minskat för detta sedan det mig veterligen diskuterades sist. Istället har ett närliggande begrepp, systemkollaps, dykt upp i diskursen. Begreppet failed state är dock tämligen väl definierat:
Citat:
A failed state is a political body that has disintegrated to a point where basic conditions and responsibilities of a sovereign government are no longer functioning properly causing the society to lose standards of living and weaken nationally introducing the possibility of governmental collapse.
The Fund for Peace characterizes a failed state as having the following characteristics:
- Loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force therein
- Erosion of legitimate authority to make collective decisions
- Inability to provide public services
- Inability to interact with other states as a full member of the international community
/.../
According to the political theories of Max Weber, a state could be said to "succeed" if it maintains a monopoly on the legitimate use of physical force within its borders. When this is broken (e.g., through the dominant presence of warlords, paramilitary groups, or terrorism), the very existence of the state becomes dubious, and the state becomes a failed state.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Failed_state
Att våldsmonopolets själva legitimitetsgrund erroderat illustreras knappast bättre än i de senaste dagars händelser. Så hur faller begreppet in i det läge där vi idag befinner oss och dit vi i allt raskare takt rör oss?
Förstår inte riktigt din kritik om hur detta hänger ihop med väljarboskapets vacklande och staplande mellan M och SD dock. Det tycker jag är en annan diskussion. Själv tror jag det handlar dels om hemlängtan och att SD blivit alldeles för bekväma och gjort för lite för att hålla kvar dessa. Man har helt enkelt inbillat sig att de som går över för evigt kommer vara trogna SD, vilket nog var en smula förhastat.