DN sätter sitt artikulerade hopp till civilsamhället, "för ett samhälle som håller ihop"; det hänvisas till "eldsjälar" om vilka det går att läsa i dagens nummer. Ett civilsamhälle med "höga ambitioner" kan täcka upp där höga skatter inte varit tillräckligt:
Citat:
Dagens DN samlar några av de många eldsjälar som har valt att göra skillnad. Medan vissa har mött flyktingkrisen med att sätta eld på samhällets gemensamma resurser, har andra har valt att tillföra nya.
Citat:
Många agerar yrvaket, eftersom flera av partierna under flera år inte ens velat tala om integrationspolitik. Att två av dem bildade regering samtidigt som rekordmånga invandrat till Sverige kan tyckas vara oturlig tajming – för dem såväl som för landet.
"oturlig tajming"...
Citat:
Ett system som bygger på att engagemang går via skattsedeln riskerar att leda till en passiv befolkning. Sannolikt är det också svårare för den som är ny i landet att känna sig delaktig med denna ordning – i synnerhet när det ofta tar lång tid innan man själv kan visa engagemang med inbetalade skattekronor.
Det får bli lite mer byteshandel/in natura...
Passiv befolkning? Sverige som brukar sägas vara civilsamhällets och det demokratiska föreningslivets Mekka...
I en
annan artikel refereras det till en DN/Ipsos-undersökning, som sägs ange att majoriteten av svenskarna vill se en minskad invandring; enligt utsago en dramatisk "omsvängning" på tre månader (då känslosåsen dallrade som mest, till bilden på Aylan och manifestationen på Medborgarplatsen hölls). Lustigt att samtliga riksdagspartiers sympatisörer utom SD:s hade en solklar övervikt i september för ökad invandring, medan alla partier utom V och MP tre månader senare beskriver det ombytta förhållandet (alltså närmast inverterat, till förmån för minskad invandring). V och MP har samma låga eller faktiskt lägre andel av de som vill minska invandringen, tillsynes oberörda av kapacitetsproblem eller konsekvenserna för alla samhällsparter. Hur kan det komma sig att förhållandet inverterats i de fem partierna (Åttaklövern minus SD, MP och V)? De fick ju alla ("Sjuklövern", en lätt daterad benämning i det nya politiska landskapet; Åttaklövern minus SD kan vara mer adekvat) som de ville: fler immingranter; är det nu plötsligt
för mycket? Brist på insikt/orientering/konsekvenstänkande eller för stark påverkan av känslosåsen bland de tillfrågade är en tolkning som ligger nära tillhands.
Massimmigrationens allt mer framfusiga tryne och omättliga mun kan förstås spela roll. Och den orkestrerade omsvängningen i Statsmakten över natt, från evangelium till dödsmässa. Under "andrummet" nya löften om det godas snara återkomst blandat med skenheligas
falska dilemman.
---
Karin Stensdotter, Axess, kanske inte skriver i trygghet, som bosatt i Paris, men åtminstone på distans; hon sätter fingret på den svenska formaliteten med språket som verktyg - språket, som i några länkade referenser de senaste dagarna på tråden sagts vara en essentiell faktor i nationaliteten/nationalismen - och, tolkar eller associerar jag, en snuttefilt för att inte agera resolut/adekvat. Hur många avvikelserapporter skrivs egentligen förgäves? Och vilken underrapportering medför det? Rapportera mera:
Skriv en rapport!
Citat:
Jag kommer hem på höstlov till ett Sverige som via medier ser ut att vara i upplösning. Stora mängder flyktingar strömmar fritt in i landet, polisen säger sig ha tappat kontrollen. Flyktingförläggningar brinner i stort sett varje natt och mord med rasistiska motiv begås i en skola i Trollhättan.
Regeringen har lite tidigare ordnat pep-party där det innehåll som når ut till allmänheten är att det inte finns någon svensk kultur, vilket naturligtvis irriterar. Regeringen och delar av oppositionen kommer överens om en delvis ny migrations- och integrationspolitik som samtliga parter omedelbart efteråt konstaterar är otillräcklig, men de är nöjda ändå.
Jag är förvirrad. Det verkar jag inte vara ensam om. De svenska vänner jag träffar kör på som vanligt. Vi pratar om våra liv, våra jobb, våra barn. När vi kommer till den politiska situationen blir det huvudskakningar och mummel.
Jag får en känsla av att vi allihop står här och ser hur något förändras i ett rasande tempo mitt framför ögonen på oss, och varken vi eller våra politiker kan göra något åt det.
Citat:
Så stöter jag på en artikel i Sundsvalls tidning (14/5) om ett vandaliserat boende för unga flyktingar. Det visar sig att det är ungdomarna själva som har förstört det genom att kladda ned det med bajs och slå sönder möbler. Orsaken sägs vara deras missnöje med maten. Som läsare kan jag bara hålla med föreståndaren när hon säger att händelsen är bedrövlig och oacceptabel. Men sen säger hon något som får mig att lystra till: Vi har försökt få dem att skriva klagomålsrapporter när de är missnöjda med något. Det har inte fungerat hittills.
Nej, det verkar ju inte så. Men just här, i dessa två ord: skriva klagomålsrapporter, ser jag något som jag uppfattar som (svensk) kultur framträda.
http://axess.se/magasin/default.aspx...3#.Vns5YvnhC70
Både DN-ledaren och Axess-artikelns författare inser att Sverige är rejält i skiten, men griper efter halmstrån, "för ett samhälle som håller ihop" (civilsamhället som reserv när staten kastat in handduken) respektive "den stora, gemensamma utmaningen" (språket som demokratisk förutsättning och skolans betydelse för detta). Ingendera ifrågasätter själva massimmigrationen, dess rättfärdighet och dubiösa incitament på individualplanet och systemnivån, istället stannar det vid den sedvanliga skadehanteringen nedströms. Svensken som ett passivt subjekt/objekt, men kapabel att skriva en klagomålsrapport, åtminstone anonymt.