2015-12-23, 20:40
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
Ja, men det jag talar om är att vår diskussion och våra tankar ska ljuda också utanför denna tråd. Annars blir det ju lätt en fight utan annan mening än inbördes beundran. Nu tror jag inte kunskap är av sådan ondo som du påstår, men kunskap kan förvärvas på annat sätt än genom akademier och är ingen garanti för bildning. [...]

Kanske fler än du anar läser denna tråd, om inte annat är den ett historiskt dokument över vad som sker i media just nu. Viktigt med analyser och att tråden uppdateras.
Citera
2015-12-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vad som är glädjande och som verkligen bekräftar hur långt fronten flyttats i mediakriget är att motreaktionerna mot DNs och Aftonbladets skamlöshet kommer omedelbart, och från alltmer "etablerade" röster.

Man kan verkligen föreställa sig magsyranivån och ångestsvettningarna på redaktionerna. De har just förlorat det järnhårda greppet om det offentliga samtalet till något så otäckt populistiskt som verkligheten.

Det är också en bekräftelse på att anpassligheten till medias narrativ och erkännande av deras tolkningsföreträde inte är vägen till seger. Det är det självsäkra påpekandet om kejsarens avsaknad av kläder som skapar respekt, inte en selektivt anpasslig och ängslig "nolltolerans".

Sådan har genvägen till paradigmskifte alltid sett ut, även om SD:s framgångar kan ett annat intryck. Den första segern som måste vinnas är en inre övertygelse om att man har rätten på sin sida. Att den enda gång det finns anledning att som systemkritiker yttra orden "Jag är inte rasist, men..." är om de följs av "...du är det!". Att man förstår att man inte är Hitler utan Dalai Lama när man kräver svensk folkrätt. Att rasbiologen inte är den som försvarar en svensk grabbs universella rättigheter, utan den som på grund av hans ursprung förnekar honom det som tillkommer alla människor.

Dessutom måste insikten nås om vad som faktiskt pågår, när DN eller Aftonbladet, någon politisk motståndare, vardagsbekant eller anonym postare ställer till svars med moraliska övertoner. Det är en ritualiserad dans där den morska blicken och uppblåsta överkroppen kräver underordning.

Det handlar om makten att föra, mer än den flyktiga saken som avhandlas. Att inför publiken vara dominant och därmed behålla tolkningsföreträdets alfadominans. Då spelar det mindre roll om den förde, dominerade parten har vacker håruppsättning och snabbt fotarbete på de höga klackarna. Budskapet har gått fram till den tredje part, åskådaren, som allting syftar till att övertyga.

Det första som ska göras när någon cyniskt vill misstänkliggöra ens anständighet är givetvis, självklart, trivialt inte att försvara den - utan istället att underkänna anständigheten och trovärdigheten hos den som anklagar. Det har Tino och på slutet Ivar förstått.

Det är inte så att det nya paradigmet kommer vara utan moraliserande och klander. De anklagades bänk kommer vara minst lika full som förut. Så länge systemets utmanare inte förstår att sätta dess aggressiva försvarare där, så blir de själva kvar.
Citera
2015-12-24, 01:17
Medlem
Citat:
Det är inte så att det nya paradigmet kommer vara utan moraliserande och klander. De anklagades bänk kommer vara minst lika full som förut. Så länge systemets utmanare inte förstår att sätta dess aggressiva försvarare där, så blir de själva kvar.

Så kommer det inte att förbli. Vi har i tråden alltsedan semestertiden alla trådföljare noterat att det det hänt saker. Nu är det dags att skönja/skörda . Tack alla goda skribenter ,god jul och ett gott nytt år! Ni vet vilka ni är! Tack! <3
Citera
2015-12-24, 01:51
Medlem
Prawitzs avatar
Under flera årtionden har kriminella invandrare kunnat råna, mörda och våldta svenskar utan att ansvariga politiker har brytt sig nämnvärt. Media har också gjort sitt bästa för att mörka hur det ser ut här i landet. Politiken i Sverige har mer och mer anpassats så att kriminella invandrare har kunnat bosätta sig i Sverige och leva på bidrag. Variationerna av den mångkulturella berikningen tar sig nya uttryck varje år numera, och ett av de senare tillskotten till gatubilden i Sverige är anstormingen av marockanska gatubarn som driver omkring och rånar folk och stjäl. De begår även andra typer av brott:

Citat:
Jag vet inte hur det känns för er men julstämningen för min del försvann när jag läste att hovrätten valde att helt fria en av killarna som tidigare i år utsatte en ung tjej för en brutal gruppvåldtäkt i Stockholm. Tjejen kämpade för sitt liv medan killarna turades om att penetrera, samtidigt som de matade knytnävsslag i ansiktet på henne.

Killarna är från Nordafrika och befinner sig illegalt i Sverige och har uppgett varierande identiteter och ålder runtom i Europa, i flera fall över 18 år. När de stått inför skranket i Sverige har de dock hävdat att de är under 18. Därför blev straffet för två av killarna endast sex och nio månaders sluten ungdomsvård. Sex och nio månader för en brutal gruppvåldtäkt!

En tredje kille frias helt eftersom han säger sig vara under 15 år, trots att han sade sig vara äldre än så när han sökte asyl i Sverige. I ett annat land har han uppgett sig vara 33 år. Dessutom kommer ingen av killarna att utvisas eftersom de vägrar uppge sitt ursprungsland. Den våldtagna tjejen riskerar alltså att möta en av killarna redan nu och de andra nästa år när hon befinner sig i offentliga miljöer.

Att Sverige har ett slappt rättsväsende där det daltas med kriminella medan brottsoffer får lida kände jag till, men detta fall passerar alla gränser för vad som är rimligt. Hur kan man välja att tro på människor som uppenbarligen gjort till en livstil att begå brott och ljuga om sina identiteter? Hur kan det vara möjligt att de får fortsätta vistas i Sverige? Var är alla feminister som annars griper varje tillfälle att ta strid för mäns våld mot kvinnor? I Indien har det varit demonstrationer och kraftiga protester när liknande saker skett, som hörts över hela världen. I Sverige håller vi käft och riktar blicken mot marken. Jag är så förbannad att jag kokar just nu och alla mina tankar går till den utsatta tjejen. Hur hon skall kunna få julfrid i år övergår mitt förstånd efter att först ha blivit utsatt för ett av de grövsta övergrepp man kan tänka sig, för att sedan även bli utsatt för ett svek av samhället. Vad sänder det för signaler när folk kan komma hit, begå fruktansvärda brott, ljuga om sin ålder, slippa straff och få bo kvar i landet? Tillräckligt starka ord för att beskriva det havererade svenska rättsväsendet finns inte.

https://www.facebook.com/permalink.p...36697416424850

Det var länge sedan jag höll med om vad någon journalist skrivit, men denna gång gör jag det. Trodde först inte det var en journalist som skrivit detta när jag såg det på facebook. Utlänningar får alltså fritt driva omkring på gatorna trots att de inte har rätt att vara i landet samtidigt som dom är dömda för våldtäkt. Det är knappt man tror att det är sant. Hur många journalister har uppmärksammat det här?

Svenskar börjar bli alltmer rättslösa i Sverige samtidigt om en aldrig sinande ström av propaganda förösker få oss att acceptera att vi ska bli rånade och våltagna för att öka "toleransen" i Sverige. De svenska feministerna är ett av dom största hoten mot kvinnorna i detta land eftersom dom medvetet har drivit politiken för att få en ökad invällning från MENA länder. När svenska tjejer får lida av konsekvenserna av den feministiska utrikespolitiken är journalisterna och feministerna tysta.
Svenska feminister bryr sig inte om våltagna kvinnor om förövaren är invandrare. Dom är enbart intresserade av att hata laglydiga svenskar som inte har samma ideologiska uppfattning som dom själva.
Senast redigerad av Prawitz 2015-12-24 kl. 01:54.
Citera
2015-12-24, 03:14
Medlem
DN sätter sitt artikulerade hopp till civilsamhället, "för ett samhälle som håller ihop"; det hänvisas till "eldsjälar" om vilka det går att läsa i dagens nummer. Ett civilsamhälle med "höga ambitioner" kan täcka upp där höga skatter inte varit tillräckligt:

Citat:
Dagens DN samlar några av de många eldsjälar som har valt att göra skillnad. Medan vissa har mött flyktingkrisen med att sätta eld på samhällets gemensamma resurser, har andra har valt att tillföra nya.

Citat:
Många agerar yrvaket, eftersom flera av partierna under flera år inte ens velat tala om integrationspolitik. Att två av dem bildade regering samtidigt som rekordmånga invandrat till Sverige kan tyckas vara oturlig tajming – för dem såväl som för landet.

"oturlig tajming"...

Citat:
Ett system som bygger på att engagemang går via skattsedeln riskerar att leda till en passiv befolkning. Sannolikt är det också svårare för den som är ny i landet att känna sig delaktig med denna ordning – i synnerhet när det ofta tar lång tid innan man själv kan visa engagemang med inbetalade skattekronor.

Det får bli lite mer byteshandel/in natura...

Passiv befolkning? Sverige som brukar sägas vara civilsamhällets och det demokratiska föreningslivets Mekka...

I en annan artikel refereras det till en DN/Ipsos-undersökning, som sägs ange att majoriteten av svenskarna vill se en minskad invandring; enligt utsago en dramatisk "omsvängning" på tre månader (då känslosåsen dallrade som mest, till bilden på Aylan och manifestationen på Medborgarplatsen hölls). Lustigt att samtliga riksdagspartiers sympatisörer utom SD:s hade en solklar övervikt i september för ökad invandring, medan alla partier utom V och MP tre månader senare beskriver det ombytta förhållandet (alltså närmast inverterat, till förmån för minskad invandring). V och MP har samma låga eller faktiskt lägre andel av de som vill minska invandringen, tillsynes oberörda av kapacitetsproblem eller konsekvenserna för alla samhällsparter. Hur kan det komma sig att förhållandet inverterats i de fem partierna (Åttaklövern minus SD, MP och V)? De fick ju alla ("Sjuklövern", en lätt daterad benämning i det nya politiska landskapet; Åttaklövern minus SD kan vara mer adekvat) som de ville: fler immingranter; är det nu plötsligt för mycket? Brist på insikt/orientering/konsekvenstänkande eller för stark påverkan av känslosåsen bland de tillfrågade är en tolkning som ligger nära tillhands.

Massimmigrationens allt mer framfusiga tryne och omättliga mun kan förstås spela roll. Och den orkestrerade omsvängningen i Statsmakten över natt, från evangelium till dödsmässa. Under "andrummet" nya löften om det godas snara återkomst blandat med skenheligas falska dilemman.

---

Karin Stensdotter, Axess, kanske inte skriver i trygghet, som bosatt i Paris, men åtminstone på distans; hon sätter fingret på den svenska formaliteten med språket som verktyg - språket, som i några länkade referenser de senaste dagarna på tråden sagts vara en essentiell faktor i nationaliteten/nationalismen - och, tolkar eller associerar jag, en snuttefilt för att inte agera resolut/adekvat. Hur många avvikelserapporter skrivs egentligen förgäves? Och vilken underrapportering medför det? Rapportera mera:

Skriv en rapport!

Citat:
Jag kommer hem på höstlov till ett Sverige som via medier ser ut att vara i upplösning. Stora mängder flyktingar strömmar fritt in i landet, polisen säger sig ha tappat kontrollen. Flyktingförläggningar brinner i stort sett varje natt och mord med rasistiska motiv begås i en skola i Trollhättan.

Regeringen har lite tidigare ordnat pep-party där det innehåll som når ut till allmänheten är att det inte finns någon svensk kultur, vilket naturligtvis irriterar. Regeringen och delar av oppositionen kommer överens om en delvis ny migrations- och integrationspolitik som samtliga parter omedelbart efteråt konstaterar är otillräcklig, men de är nöjda ändå.

Jag är förvirrad. Det verkar jag inte vara ensam om. De svenska vänner jag träffar kör på som vanligt. Vi pratar om våra liv, våra jobb, våra barn. När vi kommer till den politiska situationen blir det huvudskakningar och mummel.

Jag får en känsla av att vi allihop står här och ser hur något förändras i ett rasande tempo mitt framför ögonen på oss, och varken vi eller våra politiker kan göra något åt det.

Citat:
Så stöter jag på en artikel i Sundsvalls tidning (14/5) om ett vandaliserat boende för unga flyktingar. Det visar sig att det är ungdomarna själva som har förstört det genom att kladda ned det med bajs och slå sönder möbler. Orsaken sägs vara deras missnöje med maten. Som läsare kan jag bara hålla med föreståndaren när hon säger att händelsen är bedrövlig och oacceptabel. Men sen säger hon något som får mig att lystra till: Vi har försökt få dem att skriva klagomålsrapporter när de är missnöjda med något. Det har inte fungerat hittills.

Nej, det verkar ju inte så. Men just här, i dessa två ord: skriva klagomålsrapporter, ser jag något som jag uppfattar som (svensk) kultur framträda.

http://axess.se/magasin/default.aspx...3#.Vns5YvnhC70

Både DN-ledaren och Axess-artikelns författare inser att Sverige är rejält i skiten, men griper efter halmstrån, "för ett samhälle som håller ihop" (civilsamhället som reserv när staten kastat in handduken) respektive "den stora, gemensamma utmaningen" (språket som demokratisk förutsättning och skolans betydelse för detta). Ingendera ifrågasätter själva massimmigrationen, dess rättfärdighet och dubiösa incitament på individualplanet och systemnivån, istället stannar det vid den sedvanliga skadehanteringen nedströms. Svensken som ett passivt subjekt/objekt, men kapabel att skriva en klagomålsrapport, åtminstone anonymt.
Citera
2015-12-24, 09:39
Medlem
Månsans avatar
Irriterande. I varenda jäkla nyhetssändning på SVT nu på morgonen är huvudnyheten:

Sveriges kristna råd tillsammans med en drös "kyrkokedare" varnar för att en aning minskning av massinvandringen hotar våra grundläggande värderingar, medmänsklighet och allmänna snällhet. Samma bludder i DN. En obehaglig prälle intygar att Sverige har råd och att den nu inslagna vägen är mycket oroande.

Inte ens på julafton får man vara i fred från dessa stollar.
Citera
2015-12-24, 09:56
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Stopp och belägg. *Måns Hirschfeldt* har inte uttryckt något "självförakt". Han är en talesman för The Culture of Critique.

Jo, jo. Men han har en uppsjö kollegor som inte delar samma tillhörighet, men som är lika i tanken.
Citera
2015-12-24, 10:03
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Anders Cervenka skriver bra och klokt och invandringen.

http://www.svd.se/znyltgasten-som-fr...tingmottagande

Bl.a. påpekar han att Zlatan är son till en invandrare. Utan invandringen hade Sverige alltså inte haft Zlatans framgångar inom fotboll!

Citat:
Detta för oss tillbaka till Mark Zuckerberg. Hans förfäder kom från Europa till USA via Ellis Island i New York. Som av en händelse driver Zuckerberg tillsammans med ett antal andra it-entreprenörer i Kalifornien en lobbyorganisation som vill reformera invandringslagarna och bland annat ge papperslösa möjlighet till medborgarskap. Deras huvudbudskap: kunskapsekonomin mår bra av fler utsocknes och inte färre.

Nu kanske Silicon Valley aldrig blir samma kokande kittel av innovationskraft som Jimmie Åkessons hemstad Sölvesborg, men det verkar ändå gå hyfsat. Ett företag i området är Apple, vars skapare Steve Jobs är son till en syriansk flykting. Ett annat är Google, vars medgrundare Sergey Brin kom till USA från Ryssland som sexåring.

Tillsammans har Facebook, Google och Apple ett marknadsvärde på drygt 12 000 miljarder kronor. Snyltgäster?

Det här är någonting som tyvärr glöms bort i debatten och som tål att påpekas!
Citera
2015-12-24, 10:21
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati

Bl.a. påpekar han att Zlatan är son till en invandrare. Utan invandringen hade Sverige alltså inte haft Zlatans framgångar inom fotboll!

Vad tål att påpekas? Argumentet om Amerika är ett icke-argument då den grundläggande incitamentsstrukturen är väsentligt annorlunda i den samhällsmodellen. Ej applicerbart på diskussionen om svensk mångkultur.
Citera
2015-12-24, 10:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Zlatan är född i Sverige:

Zlatan Ibrahimović, född 3 oktober 1981 i Västra Skrävlinge församling i Malmö

så hur du och Cervenka lyckas koppla ihop honom med dagens massmigration övergår mitt förstånd.

Edit:

Cervenka lyckas inte ens träffa rätt tidsmässigt heller om du läser rubriken hans.

OT:

God Jul på Er allihopa!
Senast redigerad av arbetet 2015-12-24 kl. 10:33.
Citera
2015-12-24, 10:37
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:

Cervenka läxar upp den oroliga svensken. Artikeln ett fulkok av utgångna varor, ihoprörda av smutsiga husgeråd, som Cervenka slevar i den orolige svenskens mun samtidigt som han väser:

Zlatan! Zuckerberg! Jobs!

Den oroliga svensken ska vara tacksam. Varje tugga omvandlar nämligen problem till möjlighet, främlingsrädsla till medmänsklighet. Cervenkas julgryta av ointegrerbara afghaner, syriska islamister och östafrikanska våldtäktsmän är dessutom, hör och häpna, gratis. Cervenkas tvångsmatning är rent av en gåva. En vacker julgåva. Det är bara att öppna munnen, blunda och acceptera...

Zlatan. Zuckerberg. Jobs.
Citera
2015-12-24, 10:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

De exempel som ges är arbetskraftsinvandrare. Man kan vända på det och fråga sig som om det är värt att ta in flera hundratusen invandrare, som bevisligen är en nettoförlust, för att få en Zlatan?

Resonemanget är en del i traditionen att Sverige måste ta in invandrare för att klara sig. Vilket vi nu har belägg för att det inte håller. Forskningen har gång på gång visat att allt bygger på helt felaktiga premisser. Sedan i somras har det successivt byggts upp en allt mer enhetlig kår inom media som uppmärksammat detta och framträtt flera gånger i inslag i tv.

Den debatt som jag tror tar fart efter nyår handlar om att inte ens låglönejobb fungerar för att få in invandrare på arbetsmarknaden. Trots att staten går in och betalar en större del av lönen är inte arbetsgivarna intresserade. Dahlberg har börjat inse detta faktum, vilket nog beror på att hon inspirerats av Sanandaji. Eric Erfors skriver i expressen:

Citat:
Ny krögare i vår personalmatsal. Endast kort eller betalning med app accepteras. Där försvann rimligen ett arbetstillfälle. Vi matgäster skrapar själva våra tallrikar och placerar dem i diskbehållarna. Där försvann ett diskplockarjobb.

På Konsum förväntas vi skanna våra varor. Julresan är bokad och betald på nätet och incheckningen gör vi själva. Kommunicera med en resebyråtjänsteman? Det jobbet är outsourcat till Indien.

Ungefär två procent av jobben automatiseras i Sverige per år, samtidigt tillkommer nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in