Ett förvånansvärt inträngande och komprometterande nyhetsinslag på SVT Aktuellt nyss, där en f d LO-ekonom,
Jan Edling fick svara för en ny utredning; segregationen i invandrardominerade stadsdelar, som Herrgården/Rosengård och Rinkeby fick siffror. En ung man i Malmö intervjuades på arabiska, inte ens svenska språket är en självklarhet i Sverige. Jan Edling var lite feg när han talade om förhoppningar för framtiden, men det gick inte maskera den nedslående statistiken för invånarnas skolprestationer, sysselsättning och inkomster. Det är en social bomb som jäser, medan de verkliga bomberna detonerar titt som tätt. Jan Edlings oro var inte att ta miste på, trots de halvdana försöken att inleda svaren med milt PK-anstrukna tonfall som han inte själv verkade tro på. Nyhetsinslaget var en skärpning av retoriken i SVT, siffrorna fick tala.
Vi bör inte bli överraskade om det kommer de sedvanliga vänsteristiska kraven på ytterligare subsidier, skattehöjningar, "solidaritet", tjafs om "strukturer" osv, som kommentarer på utredningen. I väntan på såna reaktioner kan vi njuta av
Mauricio Rojas mustiga recept:
Citat:
För snart 23 år sedan, i november 1992, publicerade jag min första debattartikel i DN. Det handlade om den misslyckade integrationspolitiken och hur den kunde förändras. Sedan dess har mycket hänt, men det mesta har inte gått åt rätt håll.
Den gamla misslyckade politiken fortsatte att gälla, utanförskapet bredde ut sig och ett stort invandringskritiskt parti fick säte i riksdagen. Idag, när flyktingkrisen ställer oss inför väldiga utmaningar, står vi tomhänta och det är lätt att förstå att det kan bli värre, mycket värre. Därför känns det som om både min analys och mina förslag fortfarande kan vara angelägna.
Citat:
"Den gamla integrationsstrategins misslyckande är misslyckandet för ett paternalistiskt och förmyndaraktigt synsätt. I folkhemmets sanna anda har staten tagit ansvaret för invandrarnas integration i samhället. Vi har byggt upp det som förmodligen är världens mest omfattande invandrarbyråkrati och dessutom fått ett enastående stort batteri av integrationsinriktade åtgärder till stånd. Men ack, så mycket möda och resurser för att få ett så eländigt resultat!
Citat:
Detta betyder konkret att omhändertagande- och bidragspolitiken måste upphöra. Under en första period bör invandrarna inte få tillgång till våra välfärdsinstitutioner och transfereringssystem. Och detta framför allt för deras egen skull.
Citat:
Jag är övertygad om att svenskarnas rättsinne, deras uppskattning för människor som gör rätt för sig, är invandrarnas bästa medel i kampen för att bli accepterade och behandlade med respekt i Sverige. Låt oss därför, för allas skull, pröva marknadens och det civila samhällets vägar. Låt individernas styrka och kreativitet, deras mångfacetterade skaparkraft, bli grunden för en ny invandrarpolitik!"
http://www.svd.se/den-misslyckade-po...risen-i-europa
Rojas citerar sin egen, nästan kvartssekelgamla artikel. Inget har hänt, men mycket har gått åt fel håll. Han efterlyser en
marknadsekonomisk integrationsstrategi. Kanske ett bra svar mot den nyliberala agendan som annars vinner insteg under den nuvarande (o)ordningen.