I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera Tinos inlägg i invandrardebatten. Som en typ av samlingstråd där allt nytt han kommer med kan diskuteras.
Idag har han lagt upp ett nytt debattinlägg på sin blogg. Det jag tänker när jag läser detta är hur man inte kan se det förnuftiga i det han säger?
Hur är det möjligt att efter att ha läst detta inlägg att fortfarande skrika rasist till folk som instämmer i det han säger och påpekar det absurda i den idag förda politiken?
En bra text (tack) helt i linje med vad man själv tycker och tänker, fint att någon sätter text på det hela, synd att dom som borde läsa det troligen inte gör det.
Svenska folket visar sig åter mer vuxna än sina makthavare. De senaste dagarnas uppvisning av narcissistiskt uppropsskrivande och frenetiskt hashtaggande från media och kändisar har inte i grunden ruckat på opinionen. Bara 25 procent vill ta emot fler flyktingar. Sverigedemokraterna ökar till rekordnivåer i Aftonbladets och Sentios mätning. Orsaken är naturligtvis inte att övriga tre fjärdedelar av befolkningen är rasister som inte vill hjälpa till. Troligtvis är många förnuftiga nog att förstå att en ännu mer uppluckrad flyktingpolitik inte är rätt sätt att hjälpa och att den linje medierna stenhårt trycker på skulle förvärra den tragedi som de säger sig vilja stoppa.
Och ...
Citat:
Sveriges kostnader för asylmottagning samt långsiktig försörjning av flyktingar är minst 80 miljarder kr för ett några tiotusental flyktingar per år. FNs samlade finansieringsmål för 12 miljoner Syriska flyktingar är samtidigt ca 70 miljarder kronor (de brukar inte få in allt de äskar). Detta är en resursallokering som ingen rationell humanist kan försvara. Det är på samma sätt en skandal att Sverige har skurit 10 miljarder kronor ur biståndsbudgeten till förmån för bland annat flyktingsmugglare och Bert Karlsson.
Gott innehåll som vanligt. Lite argare skrivet än vanligt också. Det är bra! Tino har nog i sitt vredesmod glömt att slutrevidera texten rent språkligt. Det är dock förlåtligt =).
Senast redigerad av Nejtillskatt 2015-09-10 kl. 19:39.
I debatten så uttalar sig gärna de "goda" som bättre vetande och anser att vi som är kritiska till rådande invandringspolitik är okunniga och ej insatta.
Alla dessa "goda" artister och PK-vurmare som delar bilder på fb på barn som drunknat osv är ofta extremt enkelspåriga och målar gärna världen i svart och vitt. De har svårt för att se till fakta, kritiskt tänkande, analysera samt göra konsekvensanalyser.
Det är väldigt enkelt att i denna debatt att i tidigt stadium besluta sig för att vara för en "humanistisk" människosyn och "allas lika värde". När man så valt lag så att säga så fortsätter man att heja på det oavsett vad som händer. Man gör inte ens ett försök att förstå den andra sidan utan man målar bara upp dem som monster. Eftersom motståndarna är monster som är onda behöver man inte lyssna på dem. Man behöver inte ens ta debatten.
Vi alla reagerar såklart med empati och blir ledsna när vi ser bilder på döda barn. Men PK-folk reagerar med ryggmärgen och låter känslorna fatta besluten. Det finns ingen logisk tankegång. De ser någonting hemskt och agerar instinktivt.
Frågor som man borde ställa sig är:
Hur kan vi förhindra att detta sker?
Hur hjälper vi på bästa sätt?
Hur ska vi lösa detta på sikt?
Om vi fortsätter som vi gör idag, vad blir då konsekvenserna av detta?
Men istället för att ställa sig dessa frågor så skriker de att det är SDs fel att de dör. Vi måste öppna vår hjärtan o ge alla PUT. Alla som vill komma hit ska få komma. Främlingsfientligheten och okunskapen måste bekämpas etc..
Det är vi invandringspolitik-kritiker som måste utbildas helt enkelt
Fann den här tråden bäst då jag vet att Sanandaji brukar beröra kostnader kring invandringen väldigt ofta (eller i alla fall när jag väl läser om honom) och undrar därför om han har berör det här inlägget som jag idag fick se på facebook:
Vad kostar invandringen????
Jag hade ingen aning, så jag lade 6 timmar av mitt liv på att kolla detta åt mig och dig (läs gärna igenom allt innan du tycker eller kommenterar detta, jag vet att det är mycket men ta den tiden, jag hoppas det är värt det).
Jag har sökt fakta på försäkringskassan och migrationsverket, det är dessa myndigheter som betalar ut pengar till invandrare och kommuner som tar emot invandrare. Det är ju även på migrationsverket som man kan hitta fakta om själva invandringen.
2014 såg invandringen ut som följer ( nu har jag bara tagit med de som i folkmun kallas invandrare, alltså inte arbetskraftsmigranter, adoptivbarn, kärleksinvandrare, återvändande svenskar o.s.v.)
Anhöriga flykting asyl 13100 st
Anhöriga övriga 18070 st
Alternativt skyddsbehövande 19900 st
Konventionsflykting 11341 st
Särskilt ömmande omständighet 1685 st
Verkställighetshinder 526 st
Övrigt skyddsbehövande 122 st
Detta ger en summa av 64744 st
Jag har tyvärr inte kunnat hitta någon åldersfördelning på dessa personer så jag har gissat mig till följande (ålderns betydelse förklaras längre ner)
0-10 år 20% = 12949 st
11-19 år 20% = 12949 st
20-64 år 50% = 32372 st
>65 år 10% = 6474 st
Fakta från migrationsverket
Från migrationsverket betalas det till mottagande kommun en engångs grundersättning på 222500:-/person de tar emot + 83100:- för de som är upp till 64 år, och för de som är äldre utbetalas en summa på 52000:-.
Dessa pengar skall användas till flyktingboenden, skola, dagis, svenska undervisning o.s.v.
Denna kostnad uppgår till ca 19,6 miljarder/år d.v.s 1960:-/svensk medborgare/år
Fakta från försäkringskassan
Vad får då själva invandraren i bidrag
Till de som är mellan 20-65 år och deltar i en så kallad etableringsplan (svenska för invandrare), så utfaller det ett bidrag på 308:-/dag 5 dagar i veckan i max 2 år, förutsatt att de studerar på heltid. Väljer de att studera på halvtid så ersätts de med 50% av bidraget och väljer de att studera 25% så får de 25% av bidraget o.s.v. i mina beräkningar fortsättningsvis kommer jag att räkna med att alla studerar 100% för enkelhetens skull (så mina beräkningar är i överkant när det gäller kostnaderna).
Man kan även få etableringsbidrag för barn under 20 år, Här gäller att för barn under 11 år ersätts med 800:-/månad, och barn mellan 11-20 år ersätts med 1500:-/månad. Max 3 st barn ersätts, så maxbeloppet är 4500:-/månad i bidrag för barn. Om man deltar i etableringsplanen så betalas det inte ut barnbidrag då detta ses som ett arbete.
Om då räknar på den invandrarfamilj som tjänar mest på att komma hit, så är det en familj bestående av en mamma och pappa med 3 st barn mellan 11 och 20 år, denna familj får / månad 18052:-, som skall räcka till hyra, el, tel, tv, mat, kläder o.s.v. ( ingen summa jag och min familj skulle klara oss på, och då är vi bara 2 st vuxna och ett 5 år gammalt barn)
Som ensamstående eller ensamstående med inneboende barn ibland kan man få bostadsbidrag på upp till 3900:-/mån med krav på att man betalar minst 1800:-/mån själv. Detta bidrag kommer jag inte räkna med i kommande uträkningar.
Så om vi nu summerar kostnaderna som flyktingarna får så är det som följer
0-10 år 800:-/månad 12949 st = 10359200:-
11-19 år 1500:-/månad 12949 st = 19423500:-
20-64 år 6776:-/månad 32372 st = 219352672:-
>65 år här har jag inte hittat nån kostnad så jag beräknar samma som 20-64 år
6776:-/månad 6474 st = 43867824:-
Total summa
293003196:-/månad = 3516038352:-/år =3,5 miljarder/ år = 350:-/svensk medborgare / år
Totalt blir detta med andra ord om man plussar ihop allt detta
19,6 miljarder till kommunerna (en stor del av dessa pengar går till att anställa ”svenskar” för att få allt att funka)
3,5 miljarder går till flyktingarna
Totalt blir summan 23,1 miljarder, delar man detta på 10 miljoner svenska medborgare så blir det 2300:-/ år som det kostar oss.
Om man sen räknar allt man får tillbaka in i samhället, i form av arbetstillfällen som betalas pgr av invandringen, bidragen som invandraren ges kommer att gå till att betala hyra, köpa kläder, mat o.s.v. detta bidrar med ökad handel, som i sin tur ger ökad lönsamhet för oss handlare + ökade momsintäkter för staten ( du vet väl att för varje 100:- du handlar hos t.ex mig, betalar jag 20:- i moms för)
Om man sen räknar med att så få som hälften av dessa invandrare (med ålder 20-64 år) kommer att få ett jobb efter två år när bidragen upphör, så är blir det ca 16000 st som börjar jobba.( i verkligheten kommer fler att få jobb, barnen växer upp och får jobb, det föds mer barn som växer upp och får jobb, men dom räknar vi inte med nu.) Om vi säger att dessa 16000 får en snittlön på 300000:-/år, så innebär detta en skatteinkomst på 1,4 miljarder/år och företagaravgifter på (lågt räknat) 1 miljard/år, om vi dessutom räknar med att dessa människor kommer att jobba i snitt 20 år så får vi multiplicera dessa summor med 20
Så om man summerar alltihop så blir det
Pengar till kommuner -19,6 miljarder
Pengar till invandrare -3,5 miljarder
Pengar tillbaka skatt (20 år) +28 miljarder
Pengar tillbaka företagaravgifter (20 år) +20 miljarder
Summa +24,9 miljarder
Delat på 20 år = 1,245 miljarder/år i vinst
Delat per svensk medborgare blir detta 125:- plus/år, det är inte jättemycket, men det är ju alltid något.
Summa summarum, oerhört lite pengar går till själva invandraren, det mesta går till samhället, och om man satsar idag så tjänar man i framtiden, nu har jag ju inte räknat på att de pengar invandrarna tjänar kommer de ju till stor del att handla upp här hos oss i Sverige, vilket inbringar ännu mera pengar och bidrar till ännu flera jobb.
Tack för att du orkat läsa igenom allt, dela gärna detta om du tycker att det kan upplysa och hjälpa folk som som behöver veta.
Citat:
Total summa
293003196:-/månad = 3516038352:-/år =3,5 miljarder/ år = 350:-/svensk medborgare / år
19,6 miljarder till kommunerna (en stor del av dessa pengar går till att anställa ”svenskar” för att få allt att funka)
Totalt blir summan 23,1 miljarder, delar man detta på 10 miljoner svenska medborgare så blir det 2300:-/ år som det kostar oss.
Fann den här tråden bäst då jag vet att Sanandaji brukar beröra kostnader kring invandringen väldigt ofta (eller i alla fall när jag väl läser om honom) och undrar därför om han har berör det här inlägget som jag idag fick se på facebook:
Vad kostar invandringen????
Jag hade ingen aning, så jag lade 6 timmar av mitt liv på att kolla detta åt mig och dig (läs gärna igenom allt innan du tycker eller kommenterar detta, jag vet att det är mycket men ta den tiden, jag hoppas det är värt det).
Jag har sökt fakta på försäkringskassan och migrationsverket, det är dessa myndigheter som betalar ut pengar till invandrare och kommuner som tar emot invandrare. Det är ju även på migrationsverket som man kan hitta fakta om själva invandringen.
2014 såg invandringen ut som följer ( nu har jag bara tagit med de som i folkmun kallas invandrare, alltså inte arbetskraftsmigranter, adoptivbarn, kärleksinvandrare, återvändande svenskar o.s.v.)
Anhöriga flykting asyl 13100 st
Anhöriga övriga 18070 st
Alternativt skyddsbehövande 19900 st
Konventionsflykting 11341 st
Särskilt ömmande omständighet 1685 st
Verkställighetshinder 526 st
Övrigt skyddsbehövande 122 st
Detta ger en summa av 64744 st
Jag har tyvärr inte kunnat hitta någon åldersfördelning på dessa personer så jag har gissat mig till följande (ålderns betydelse förklaras längre ner)
0-10 år 20% = 12949 st
11-19 år 20% = 12949 st
20-64 år 50% = 32372 st
>65 år 10% = 6474 st
Fakta från migrationsverket
Från migrationsverket betalas det till mottagande kommun en engångs grundersättning på 222500:-/person de tar emot + 83100:- för de som är upp till 64 år, och för de som är äldre utbetalas en summa på 52000:-.
Dessa pengar skall användas till flyktingboenden, skola, dagis, svenska undervisning o.s.v.
Denna kostnad uppgår till ca 19,6 miljarder/år d.v.s 1960:-/svensk medborgare/år
Fakta från försäkringskassan
Vad får då själva invandraren i bidrag
Till de som är mellan 20-65 år och deltar i en så kallad etableringsplan (svenska för invandrare), så utfaller det ett bidrag på 308:-/dag 5 dagar i veckan i max 2 år, förutsatt att de studerar på heltid. Väljer de att studera på halvtid så ersätts de med 50% av bidraget och väljer de att studera 25% så får de 25% av bidraget o.s.v. i mina beräkningar fortsättningsvis kommer jag att räkna med att alla studerar 100% för enkelhetens skull (så mina beräkningar är i överkant när det gäller kostnaderna).
Man kan även få etableringsbidrag för barn under 20 år, Här gäller att för barn under 11 år ersätts med 800:-/månad, och barn mellan 11-20 år ersätts med 1500:-/månad. Max 3 st barn ersätts, så maxbeloppet är 4500:-/månad i bidrag för barn. Om man deltar i etableringsplanen så betalas det inte ut barnbidrag då detta ses som ett arbete.
Om då räknar på den invandrarfamilj som tjänar mest på att komma hit, så är det en familj bestående av en mamma och pappa med 3 st barn mellan 11 och 20 år, denna familj får / månad 18052:-, som skall räcka till hyra, el, tel, tv, mat, kläder o.s.v. ( ingen summa jag och min familj skulle klara oss på, och då är vi bara 2 st vuxna och ett 5 år gammalt barn)
Som ensamstående eller ensamstående med inneboende barn ibland kan man få bostadsbidrag på upp till 3900:-/mån med krav på att man betalar minst 1800:-/mån själv. Detta bidrag kommer jag inte räkna med i kommande uträkningar.
Total summa
Om man sen räknar allt man får tillbaka in i samhället, i form av arbetstillfällen som betalas pgr av invandringen, bidragen som invandraren ges kommer att gå till att betala hyra, köpa kläder, mat o.s.v. detta bidrar med ökad handel, som i sin tur ger ökad lönsamhet för oss handlare + ökade momsintäkter för staten ( du vet väl att för varje 100:- du handlar hos t.ex mig, betalar jag 20:- i moms för)
Om man sen räknar med att så få som hälften av dessa invandrare (med ålder 20-64 år) kommer att få ett jobb efter två år när bidragen upphör, så är blir det ca 16000 st som börjar jobba.( i verkligheten kommer fler att få jobb, barnen växer upp och får jobb, det föds mer barn som växer upp och får jobb, men dom räknar vi inte med nu.) Om vi säger att dessa 16000 får en snittlön på 300000:-/år, så innebär detta en skatteinkomst på 1,4 miljarder/år och företagaravgifter på (lågt räknat) 1 miljard/år, om vi dessutom räknar med att dessa människor kommer att jobba i snitt 20 år så får vi multiplicera dessa summor med 20
Så om man summerar alltihop så blir det
Pengar till kommuner -19,6 miljarder
Pengar till invandrare -3,5 miljarder
Pengar tillbaka skatt (20 år) +28 miljarder
Pengar tillbaka företagaravgifter (20 år) +20 miljarder
Summa +24,9 miljarder
Delat på 20 år = 1,245 miljarder/år i vinst
Delat per svensk medborgare blir detta 125:- plus/år, det är inte jättemycket, men det är ju alltid något.
Summa summarum, oerhört lite pengar går till själva invandraren, det mesta går till samhället, och om man satsar idag så tjänar man i framtiden, nu har jag ju inte räknat på att de pengar invandrarna tjänar kommer de ju till stor del att handla upp här hos oss i Sverige, vilket inbringar ännu mera pengar och bidrar till ännu flera jobb.
Tack för att du orkat läsa igenom allt, dela gärna detta om du tycker att det kan upplysa och hjälpa folk som som behöver veta.
En enorm kostnad som bara växer och växer är bostadsbristen. Fram till år 2025 måste 600.000 bostäder byggas enligt Boverket och den genomsnittliga produktionskostnaden per bostad överstiger 2 miljoner kronor. Infrastruktur ej inräknat.
Tino är väldigt duktig och betydelsefull. Vore intressant om Tino Sanandaji kunde skriva om bostadsbristens kostnader. En del av bostadsbristen beror på att folk inom landet flyttar. Men en stor och viktig del beror på att Sverige har haft en väldigt stor asyl- och anhöriginvandring.
Senast redigerad av Tiranusis 2015-09-21 kl. 00:45.
Vid 23:00 börjar dom prata om Tinos roll som samhällsdebattör: "När jag slänger upp siffror från SCB så kallar vänstern det för 'Tino-siffror'. Dom ser det inte som objektiv verklighet. Man ljuger om invandringen för att information är makt. Det mesta av makten i vårt samhälle handlar om verklighetsbeskrivning, det är så man vinner val."
Många inom kultureliten vill hävda att det inte ens finns en åsiktskorridor men han krossar det resonemanget grundligt med sitt exempel om Mauricio Rojas vid 37:14.
Runt 45:00 pratar dom om hur övriga partiers ageranden har lett till att SD blivit större, till exempel hur Reinfeldt försökte "straffa" Sveriges väljare genom att samarbeta med Miljöpartiet.
Vid ett annat tillfälle i början säger han: ”Jag gillar inte när ideologier blir som religioner. Man dyrkar abstrakta enkla idéer och säger: 'Det här är vår princip, det spelar ingen roll vad konsekvenserna är, den måste genomföras.' Mänskliga samhället är komplex. Det är sällan du kan ta EN idé som t.ex. 'allas lika värde' och göra den till svaret på alla frågor, då har du utvecklat en ideologi och behöver inte längre tänka. Jag ser dom här tendenserna i ungdomsförbunden. Du kan som 16-åring ha svar på alla livets frågor.”
Han sätter verkligen fingret på lockelsen i politiska klyshor. Precis som med religion får du ett enkelt svar till en egentligen komplex fråga där det finns många nyanser.
Några andra samtalsämnen som tas upp är liberalism och hur vänstern har snott fina ord från högern för att framställa sig som frihetsälskande. Tycker det var en riktigt bra intervju med mycket skarpa perspektiv på Svensk politik.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!