2015-09-10, 16:35
Medlem
Civilizations avatar
I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera Tinos inlägg i invandrardebatten. Som en typ av samlingstråd där allt nytt han kommer med kan diskuteras.

Idag har han lagt upp ett nytt debattinlägg på sin blogg. Det jag tänker när jag läser detta är hur man inte kan se det förnuftiga i det han säger?

Hur är det möjligt att efter att ha läst detta inlägg att fortfarande skrika rasist till folk som instämmer i det han säger och påpekar det absurda i den idag förda politiken?

Läs och begrunda.

http://www.tino.us/2015/09/verklighe...inte-humanism/
Senast redigerad av Civilization 2015-09-10 kl. 16:53.
Citera
2015-09-10, 16:54
Avstängd
NAVYSEALTEAM6s avatar
Slutsatsen är att flera människor vill leva i en demokrati och att islam i grunden håller på att kollapsa.
Citera
2015-09-10, 18:33
Medlem
Det är en klok man, Tino Sanandaji. Och han är inte så lite förbannad på att vi bränner bort vårt krut på, i sammanhanget, oväsentligheter.
Citera
2015-09-10, 19:11
Medlem
En bra text (tack) helt i linje med vad man själv tycker och tänker, fint att någon sätter text på det hela, synd att dom som borde läsa det troligen inte gör det.

Mycket text men man kan väl citera slutklämmen.

Tino Sanandaji
2015-09-10
http://www.tino.us/2015/09/verklighe...inte-humanism/

Citat:
Svenska folket visar sig åter mer vuxna än sina makthavare. De senaste dagarnas uppvisning av narcissistiskt uppropsskrivande och frenetiskt hashtaggande från media och kändisar har inte i grunden ruckat på opinionen. Bara 25 procent vill ta emot fler flyktingar. Sverigedemokraterna ökar till rekordnivåer i Aftonbladets och Sentios mätning. Orsaken är naturligtvis inte att övriga tre fjärdedelar av befolkningen är rasister som inte vill hjälpa till. Troligtvis är många förnuftiga nog att förstå att en ännu mer uppluckrad flyktingpolitik inte är rätt sätt att hjälpa och att den linje medierna stenhårt trycker på skulle förvärra den tragedi som de säger sig vilja stoppa.

Och ...

Citat:
Sveriges kostnader för asylmottagning samt långsiktig försörjning av flyktingar är minst 80 miljarder kr för ett några tiotusental flyktingar per år. FNs samlade finansieringsmål för 12 miljoner Syriska flyktingar är samtidigt ca 70 miljarder kronor (de brukar inte få in allt de äskar). Detta är en resursallokering som ingen rationell humanist kan försvara. Det är på samma sätt en skandal att Sverige har skurit 10 miljarder kronor ur biståndsbudgeten till förmån för bland annat flyktingsmugglare och Bert Karlsson.
Citera
2015-09-10, 19:34
Medlem
Det är rent stötande! Alla dessa % utlandsfödda, som aldrig kommer i jobb och som det gösslas sossbidrag på.. Helt sjukt.
Senast redigerad av Richenbacker 2015-09-10 kl. 19:51.
Citera
2015-09-10, 19:37
Medlem
Gott innehåll som vanligt. Lite argare skrivet än vanligt också. Det är bra! Tino har nog i sitt vredesmod glömt att slutrevidera texten rent språkligt. Det är dock förlåtligt =).
Senast redigerad av Nejtillskatt 2015-09-10 kl. 19:39.
Citera
2015-09-10, 20:11
Medlem
HappySadHarrys avatar
Det senaste inlägget är något av det bästa jag läst i ämnet. Hoppas det får riktigt stor spridning.

Vad sägs om ett upprop för en TV-debatt mellan Tino Sanandaji och Stefan Löfven.
Citera
2015-09-10, 20:57
Medlem
Civilizations avatar
I debatten så uttalar sig gärna de "goda" som bättre vetande och anser att vi som är kritiska till rådande invandringspolitik är okunniga och ej insatta.

Alla dessa "goda" artister och PK-vurmare som delar bilder på fb på barn som drunknat osv är ofta extremt enkelspåriga och målar gärna världen i svart och vitt. De har svårt för att se till fakta, kritiskt tänkande, analysera samt göra konsekvensanalyser.

Det är väldigt enkelt att i denna debatt att i tidigt stadium besluta sig för att vara för en "humanistisk" människosyn och "allas lika värde". När man så valt lag så att säga så fortsätter man att heja på det oavsett vad som händer. Man gör inte ens ett försök att förstå den andra sidan utan man målar bara upp dem som monster. Eftersom motståndarna är monster som är onda behöver man inte lyssna på dem. Man behöver inte ens ta debatten.

Åsa Lindeborg proklamerar att man borde "våga vägra ta debatten"
https://www.youtube.com/watch?v=Wimmc7gIf3Q

Vi alla reagerar såklart med empati och blir ledsna när vi ser bilder på döda barn. Men PK-folk reagerar med ryggmärgen och låter känslorna fatta besluten. Det finns ingen logisk tankegång. De ser någonting hemskt och agerar instinktivt.

Frågor som man borde ställa sig är:

Hur kan vi förhindra att detta sker?
Hur hjälper vi på bästa sätt?
Hur ska vi lösa detta på sikt?
Om vi fortsätter som vi gör idag, vad blir då konsekvenserna av detta?

Men istället för att ställa sig dessa frågor så skriker de att det är SDs fel att de dör. Vi måste öppna vår hjärtan o ge alla PUT. Alla som vill komma hit ska få komma. Främlingsfientligheten och okunskapen måste bekämpas etc..

Det är vi invandringspolitik-kritiker som måste utbildas helt enkelt
Citera
2015-09-10, 23:36
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det senaste inlägget är något av det bästa jag läst i ämnet. Hoppas det får riktigt stor spridning.

Vad sägs om ett upprop för en TV-debatt mellan Tino Sanandaji och Stefan Löfven.

Det kommer aldrig att hända. Steffe skulle se ut som Borgmästare Quimby på The Simpsons när han debatterade med Sideshow Bob.

Han måste ha ett manus, som han kan läsa innantill. Då kan han rapa upp alla sina floskler. Utan det kommer han att bli uppäten levande av Tino.
Citera
2015-09-21, 00:17
Medlem
Spurrs avatar
Fann den här tråden bäst då jag vet att Sanandaji brukar beröra kostnader kring invandringen väldigt ofta (eller i alla fall när jag väl läser om honom) och undrar därför om han har berör det här inlägget som jag idag fick se på facebook:

Citat:
Så om vi nu summerar kostnaderna som flyktingarna får så är det som följer
0-10 år 800:-/månad 12949 st = 10359200:-
11-19 år 1500:-/månad 12949 st = 19423500:-
20-64 år 6776:-/månad 32372 st = 219352672:-
>65 år här har jag inte hittat nån kostnad så jag beräknar samma som 20-64 år
6776:-/månad 6474 st = 43867824:-
Total summa
293003196:-/månad = 3516038352:-/år =3,5 miljarder/ år = 350:-/svensk medborgare / år
Totalt blir detta med andra ord om man plussar ihop allt detta
19,6 miljarder till kommunerna (en stor del av dessa pengar går till att anställa ”svenskar” för att få allt att funka)
3,5 miljarder går till flyktingarna
Totalt blir summan 23,1 miljarder, delar man detta på 10 miljoner svenska medborgare så blir det 2300:-/ år som det kostar oss.

En länk för själva källan: https://www.facebook.com/MickeLarven...443197?fref=nf

Det börjar bli lite svårt att hålla koll på var, hur och OM liknande inlägg har berörts så jag prova att fråga här.
Citera
2015-09-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Fann den här tråden bäst då jag vet att Sanandaji brukar beröra kostnader kring invandringen väldigt ofta (eller i alla fall när jag väl läser om honom) och undrar därför om han har berör det här inlägget som jag idag fick se på facebook:

En länk för själva källan: https://www.facebook.com/MickeLarven...443197?fref=nf

Det börjar bli lite svårt att hålla koll på var, hur och OM liknande inlägg har berörts så jag prova att fråga här.

Väldigt bristfällig uträkning som gör helt orimliga antaganden och utelämnar stora kostnader.

Här har du en betydligt bättre uträkning av en doktor i nationalekonomi (1,35 procent av BNP kostar flyktinginvandringen):
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/207...77_38323_1.pdf

En enorm kostnad som bara växer och växer är bostadsbristen. Fram till år 2025 måste 600.000 bostäder byggas enligt Boverket och den genomsnittliga produktionskostnaden per bostad överstiger 2 miljoner kronor. Infrastruktur ej inräknat.

Tino är väldigt duktig och betydelsefull. Vore intressant om Tino Sanandaji kunde skriva om bostadsbristens kostnader. En del av bostadsbristen beror på att folk inom landet flyttar. Men en stor och viktig del beror på att Sverige har haft en väldigt stor asyl- och anhöriginvandring.
Senast redigerad av Tiranusis 2015-09-21 kl. 00:45.
Citera
2015-10-12, 18:25
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Intervju med nationalekonomen Tino Sanandaji

Här diskuteras allt ifrån åsiktskorridoren till hur det är att vara invandringskritisk ekonom, till hans syn på politik överlag: https://soundcloud.com/nyhetsbubbla/...tino-sanandaji

Vid 23:00 börjar dom prata om Tinos roll som samhällsdebattör: "När jag slänger upp siffror från SCB så kallar vänstern det för 'Tino-siffror'. Dom ser det inte som objektiv verklighet. Man ljuger om invandringen för att information är makt. Det mesta av makten i vårt samhälle handlar om verklighetsbeskrivning, det är så man vinner val."

Många inom kultureliten vill hävda att det inte ens finns en åsiktskorridor men han krossar det resonemanget grundligt med sitt exempel om Mauricio Rojas vid 37:14.

Runt 45:00 pratar dom om hur övriga partiers ageranden har lett till att SD blivit större, till exempel hur Reinfeldt försökte "straffa" Sveriges väljare genom att samarbeta med Miljöpartiet.

Vid ett annat tillfälle i början säger han: ”Jag gillar inte när ideologier blir som religioner. Man dyrkar abstrakta enkla idéer och säger: 'Det här är vår princip, det spelar ingen roll vad konsekvenserna är, den måste genomföras.' Mänskliga samhället är komplex. Det är sällan du kan ta EN idé som t.ex. 'allas lika värde' och göra den till svaret på alla frågor, då har du utvecklat en ideologi och behöver inte längre tänka. Jag ser dom här tendenserna i ungdomsförbunden. Du kan som 16-åring ha svar på alla livets frågor.”

Han sätter verkligen fingret på lockelsen i politiska klyshor. Precis som med religion får du ett enkelt svar till en egentligen komplex fråga där det finns många nyanser.

Några andra samtalsämnen som tas upp är liberalism och hur vänstern har snott fina ord från högern för att framställa sig som frihetsälskande. Tycker det var en riktigt bra intervju med mycket skarpa perspektiv på Svensk politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in