Thomas Nydahl som kanske ännu i mogen ålder har hjärtat till vänster - men med ett stråk av nostalgiskt vemod och oro för det svenska arvet - har skrivit en kort men rikthaltig krönika på sin blogg som skulle kunna vara material för en rad olika diskussionsämnen. Jag vill lyfta ut en del som kan tjäna som exempel på både en kugge/mekanism bakom samhällssjukan och ett symptom som propagerar sjukdomen genom förstärkande återkoppling; ja, det är ett virus som sprids epidemiskt bland goda medborgare som inte lyckats bli immuna. Det lömska är att de smittade upplever sjukdomen berusande, medan de immuna inte bjuds på feberns sköna yra utan endast får nöjas med notan:
Citat:
”Jag känner framför allt att det är det här som jag vill jobba med i framtiden. Som butikschef på MQ kan jag hjälpa folk att hitta sin stil. Men jag vill hellre hjälpa folk att hitta sina liv!”
Orden kommer från en Ängelholmskvinna och fanns att läsa i Helsingborgs dagblad. De är typiska för väckelsen som går över land och rike. Att hjälpa människor blir här synonymt med frälsning. Kvinnan tillhör, som butikschef, den svenska medelklassen. Men hon vill något annat nu. ”Det här” nämligen. Och vad är det? Jo, det är att bedriva välgörenhet, den gamla välbekanta välgörenheten som välmående människor ägnat sig åt i århundraden, för att skänka nådegåvor till dem som intet har, men framför allt för att själv må bra, känna att de är frälsta och att de tillhör det rätta lägret (den rätta religionen): de godas läger.
Citat:
Bristen på äkthet är annars ett av vår tids främsta kännetecken. Skolade i efterkrigstidens massmedier är vi några generationer, födda från 1940-talet och fram till 1990-talet, som alla varit nedsänkta i den mediala lögnbilden av verkligheten.
Citat:
När vi nu ändå vandrat i Ängelholm finns det skäl att påpeka att vi inte befinner oss så långt ifrån Höganäs, det lilla skånska samhälle där konstnären Lars Vilks föddes. Han är väl den skåning som fått betala det allra högsta priset. Men inte ens när han och mötesdeltagarna i Köpenhamn angreps av en vilt skjutande islamist slutade lögnkampanjen. Ytterst är det Vilks själv som är den skyldige, hummade man och log mot varandra.
Nyspråkets tid pågår. Lögnerna haglar över oss.
http://nydahlsoccident.blogspot.dk/2...ogn-eller.html
---
Thomas Nydahl citerar och recenserar den lagerkrönte, ungerskjudiske författaren Imre Kertész:
Citat:
"Europa kommer snart att gå under på grund av sina förutvarande liberalism som har visat sig barnslig och självmördande. Europa har alstrat Hitler, och efter Hitler står kontinenten där utan argument: portarna står vidöppna för islam, man vågar inte längre tala om ras och religion, samtidigt som islam bara känner hatets språk gentemot främmande raser och religioner." (sidan 177)
Imre Kertész blir med ord som dessa, så vitt jag kan se, den förste Nobelpristagare i litteratur som tar till ord om en av tidens avgörande frågor. Han har dragit slutsatsen att man inte kan tiga och låtsas vara en blid och i allt tillåtande människa. Han skriver:
"... goda manér är lika med lögn och total självuppgivelse." (sidan 180)
http://nydahlsoccident.blogspot.se/2...lykten-en.html
Den habituella svenska "godheten" är en lyx förunnad den fredsskadade, som i skydd av historiskt unikt lång fredstid, växande välstånd, med liten förståelse för förutsättningarna bakom samhällsbygget till idag, exponerad för en aggressiv statsfeminism - även det en lyxprodukt möjliggjord av tidigare generationers ansträngningar och försakanden - kunnat odla en grandios självbild och en illusorisk föreställning om människors inneboende, ursprungliga, godhet. Sårbarheten för exploatering och parasitering visar sig alla tider på året, frossande på det habituella sentimentet,
det goda substratet för kolonisering. Migrationstsunamin och de mediala axelmakternas utdragna sprutorgasmer de senaste veckorna har fått latenta virus i substratet att bryta ut epidemiskt. Det är en välfärdssjukdom. Med nuvarande politik kan välfärden bli ett minne blott och tillhörande sjukdomar likaså.