Citat:
Du har tyvärr missuppfattat maktstrukturerna. Du vill förhandla med en inkvisitor. Om du erkänner din skuld till inkvisitorn på formen "jag kanske är lite, lite skyldig men titta på henne där borta!" så kommer svaret bli "så, du erkänner din skuld. Andras skuld kan vi diskutera senare" eller rentav "hur har du mage att anklaga de förtryckta? Rasist!".
Genom att erkänna din skuld har du BÅDE
- Erkänt inkvisitorns rätt att döma dig, det vill säga din egen underordnade plats i en moralisk hierarki.
- Bekräftat inkvisitorns världsbild, det vill säga reducerat din möjlighet att framställa din egen.
Citat:
Ta t ex mig och Loreen. Genom en gemensam svensk diskurs och statsapparat har vi en symbolisk balansräkning att göra upp, som kommer påverka högst reella politiska beslut och fördelning av rätt- och skyldigheter. Jag är vit svensk man - hon en afrikansk kvinna. Bluffakturan är att jag som representant för en grupp har en skuld till henne som representant för en annan.
Jag kan inte trolla bort det faktum att vita svenska män marginellt bidrog till den transatlantiska slavhandeln och sålde järn till bojor som fjättrade verkliga människor av kött och blod.
Jag kan inte trolla bort det faktum att vita svenska män marginellt bidrog till den transatlantiska slavhandeln och sålde järn till bojor som fjättrade verkliga människor av kött och blod.
Trolla bort? Frågan är: varför ska du TROLLA FRAM det? Jag personligen har ingen relation, vare sig blods- eller moralisk, till dessa historiska "vita svenska män". Du har accepterat motståndarens problembeskrivning i så hög grad att du nu reproducerar deras myter. Motståndaren använder sig nämligen här av två principer:
- Identifikation med den egna gruppen. Du och jag vet mycket väl att vi är "vita, svenska män", och vi identifierar oss instinktivt med de som är som vi -- en germansk stam om man så vill. Denna identifikation är det som ligger bakom att "white guilt" fungerar.
- Samtidigt som de angriper oss genom den förnekar våra motståndare att denna identifikatoriska mekanism existerar/bör existera, och utmålar den när den dyker upp som ondska. Dubbelbestraffning.
Lösningen på denna tulipanaros är att förneka att den identifikatoriska mekanismen betyder något för en. Vad gör det mig att de där gamla mögliga dårarna betedde sig dumt? Det är inte mitt fel, OCH dessutom var det den dåvarande eliten som begick illdåden så om någon skall betala tillbaka så är det dagens elit, OCH dessutom har nationen Sverige redan betalat tillbaka den skulden tusenfalt, OCH dessutom har andra minsann varit dumma också, OCH vem är väl den privilegierade medie- och politikerklassen att predika för folket att de är onda?
Det enda sättet att angripa ett prästerskap, en samling inkvisitorer, är att förneka deras legitimitet, deras gudomliga rätt. Driv ut månglarna ur templet! För det är vad dessa är, försäljare av avlatsbrev. Genom att underkasta dig godhetsförsäljarna ska du bli frälst, amen. Luther vänder sig i sin grav.
Citat:
Vad jag däremot kan påpeka är Loreens berbiska förfäder tog över en miljon lika mänskliga vita européer som slavar, inklusive svenskar. Att afrikaner som grupp både tog och var slavar - ja, att dagens afrikaner med all sannolikhet snarare är ättlingar till de överlevande, vinnande förövarna av slaveri än de till största delen utrotade offren.
Det kan du OCKSÅ göra. Detta är fjärde steget. Men det är svagt och inte en hållbar strategi, eftersom detta kommer leda till en DUBBEL anklagelse: "Va! Dels är du skyldig, det erkänner du, och sen har du mage att anklaga denna underbara, mörka människa som vi alla älskar! Du är ond, ond, OND!".
InterSektens hierarki är redan klar. Du utmanar den inte genom att placera in dig i den plats de bestämt åt dig.
Senast redigerad av bergsturk 2015-08-07 kl. 13:34.
Senast redigerad av bergsturk 2015-08-07 kl. 13:34.