Återkommer till detta inlägg lite sent. Jag hade den dåliga smaken att dra på mig en avstängning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Min-Jeddak
Den traditionella svenska kulturen är en konsensuskultur i vilken individernas motivation bygger på en oerhörd respekt för ”vad alla andra skall tro”. Detta har varit kärnan inte bara i den svenska arbetsmoralen utan hela det svenska samhällsbygget. Oavsett om det har handlat om företag, organisationer, institutioner eller myndigheter så har deras framåt- (eller bakåt-)rörelse berott på denna svårgripbara känsla hos de enskilda individerna. Ledarskap i en sådan kultur är något ganska överflödigt.
Det du kallar konsensuskultur, underförstått med en gnutta förakt, är fundamentet för ett välordnat och tryggt samhälle. Alternativet är Mellanösterns kaoskulturer eller det självupptagna traditionslösa post kulturrevolutionära moraset. "Vad alla andra skall tro" är en typ av social kontroll som tyder på anständighet och respekt. Den återfinns i det äldre agrara Sverige, vars invånare slet i sitt protestantiska anletes svett, likaväl som hos industrialiseringens reformerande socialdemokratiska arbetare. Och den får den japanska företagsledaren att öppna fönstret och kliva ut, när konkursen är ett faktum. En hel värld emellan, men ändå inte utan likhet.
Att dra slutsatsen att det skulle anses vara överflödigt med ledarskap p.g.a. denna sociala kontroll, är helt orimligt och saknar helt stöd i historien. Visst finns det platta organisationer och mjäkiga chefer och ledare. Men Sverige är mer än myndigheter och kontorsverksamma företag i Stockholm. Den "svenske chefen" som du refererar till, är nog din helt egna förlaga eller stereotyp, i din helt egna del av landet. För även om sådana djur du beskriver finns, så äger inte utsagan allmängiltighet. Bara med en rätt begränsad tjänstemannareferensram i en större stad blir dina ledarskapspåståenden förståeliga. Det finns delar av detta land och branscher, där varken chefer eller hierarki är avskaffade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Min-Jeddak
Problemet är bara att det gamla Sverige med plikttrogna och ansvarskännande individer formande ett kollektiv präglat av enighet och samsyn inte längre finns. Det har länge varit i förfall och särskilt uppenbart har det blivit sen 2000-talet. Många faktorer har bidragit till den gradvisa nednötningen: Alldeles för generösa bidragssystem som har lockat allt fler från arbete, alldeles för slappa straff som har lockat alltfler in i ohederligehet och en alltmer kollektivistisk retorik där samhället bär allt ansvar, vilket helt har tagit udden av de gruppens fördömande blickar som tidigare så effektivt tvingade individen att dra sitt strå till. Det senaste decenniernas massinvandring med resulterande bildning av enorma enklaver av faktiska främlingar som varken kan eller vill bidra till eller på minsta sätt vara del av nationen, har blivit nådastöten för den redan sönderfallande samhällsgemenskapen. Svensken har i allt högre grad börjat fråga sig ”Varför skall just jag bidra när ingen annan gör det?”.
Du har rätt i att det pågår ett förfall. Men inte i resten. Bidragssystem är inte orsaken till arbetslöshet. Därmed inte sagt att bidragssystem nödvändigtvis är något bra, eller att den svenska varianten har varit att föredra. Det är inte slappa straff som skapar kriminalitet. Det är avsaknad av social kontroll i de stadskulturer som "modernismen" skapat, som är orsaken till kriminaliteten. I våra städer bygger vi, inte minst med invandringens hjälp, en kultur som varken är samhällsbyggande eller hållbar. Den är bara en övergång, en process, mot något annat som är betydligt värre. Jag skyller liberalismen för detta. Inte den socialdemokratiska kollektivismen. Skulle jag föredragit en socialdemokrati utan den högervridning som blev resultatet av liberalernas globala seger på 70-talet? Nej. Ingetdera är en hållbar, framkomlig väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Min-Jeddak
Summa summarum: Sverige är i skriande behov av kompetent ledning som istället för att prata ideologi förmår utföra korrekta analyser av den pågående samhällsutvecklingen, identifera problem, finna realistiska lösningar och implementera dessa. Detta kräver emellertid bildade, intelligenta, kunniga och erfarna ledare av vilka Sverige på grund av sin kultur och historia lider akut brist. Den närmaste framtiden har därför alla förutsättningar att bli ... intressant.
Ett eko från 90-talet. Politikerna borde delvis ersättas av experter. "Vi vet bäst", sa direktörerna och slog sig för bröstet, anförda av Lars Ramqvist. Med facit i hand var de ekonomiskt inkompetenta idioter, girigbukar och syltryggar. Det finns experter och det finns politiker. Det finns upplysta människor och det finns despoter. Att ropa efter politiker som genom en särskild
bildning och
kompetens äger en speciell förmåga att styra landet, är lika framgångsrikt som det finns exempel på upplysta despoter i världshistorien. Det är en meningslös och närmast fåfäng ansats. Lika lite som VD behöver vara expert på detaljerna i det större företagets tjänste- eller varuproduktion, lika lite behöver politikerna vara experter. Måste jag påminna om att Åsa Romson är doktor? Liksom Anne Wibble var det? Faktum är att Sverige bågnar under trycket från bildade, intelligenta, kunniga och erfarna ledare - som alla sätter sig själva och den egna karriären i första rummet. Det som saknas är moral, mod, rak rygg, konsekvens, principfasthet.
Precis de saker och egenskaper som media arbetat så hårt för att förpassa till en historisk skräphög. För varje mänskligt ställningstagande grundat i moral och övertygelse, så står en armé med journalister färdiga att kasta fram "experter" vars uppgift är att vederlägga ställningstagandet. Må det vara abortmotstånd, kritik mot ständig ekonomisk tillväxt eller en sund, naturlig vilja att straffa brottslingar - så nog finns en barnmorska, ekonomie doktor eller kriminolog färdig att referera. Vad är socialingenjören om inte det vänsterliberala samhällets fulländade kompetens? Samtidigt som man pissnödigt försöker författa en värdegrund, efter det att man slagit undan tusen år av en kultur som sakta utvecklats i samspel mellan klimat, religion och livsbetingelser.
Jag betackar mig för s.k. kompetent ledning. Låt sådana krav ruttna med en döende borgerlighet. Ge mig en anständig ledning.