2014-12-29, 20:39
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Repris på den här gamla uttjatade bluffen:

Svenska turister tigger ihop semesterkassan

Syftet med artikeln är bara alltför uppenbar. Liksom den var förra gången och alla andra gånger ljugmedia försöker slå i läsarna att kringresande tiggare är helt normalt och något som alla ägnar sig åt överallt.

I alla världens städer driver det runt svenska trashankar med sina kaffemuggar. Utanför butiker i Sydney, Los Angeles, Kapstaden och Calcutta snubblar invånarna över svenskarna. Upprörs därför inte över att några enstaka zigenare för tillfället råkat hamna i Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20087787.ab

”En tredjedel av tiggarna på Melbournes gator är internationella turister" - till skillnad från Sverige där 100% av tiggarna är sk. EU-migranter...

Om det nu mot förmodan skulle vara sant.

Kommentarerna till orginalartikeln är dock ganska olika de man skulle fått se i en svensk tidning.
Citat:
And the problem is ? . Check I.D , check passport , turf them out .

Easy really , Oh no passport ? illegal then , even easier .

Sen hade det ju varit festligt att få veta vad den totala numerären tiggare är. Artikeln uppger att det finns 140 "rough sleepers" i Melbourne.
Senast redigerad av hogerspoket 2014-12-29 kl. 20:50.
Citera
2014-12-29, 21:03
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Vi får se om SD tar denna makten som nu finns inom räckhåll.

Bra inlägg. Jag tror du har helt rätt. När det gäller uppfattningar som delas av alliansen och SD bör de sistnämnda alltid ha en egen motion som är än mer tilltalande för borgerliga sympatisörer. Försvarspolitik är ett sådant område. De ska aldrig rösta med alliansens förslag.

Med tiden kommer detta att nöta ner de flesta borgerligas motstånd mot att rösta på SD.

Det finns ingen anledning att försöka fjäska till sig rödgröna sympatisörer. Låt deras partiers sympatisörer bestå av bidragsberoende eller vänsterintelligentia.
Citera
2014-12-29, 21:07
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Detta kan väl nye målkungen Karlsson inte missa? "SD ämnar som Sveriges enda riktiga oppositionsparti under mandatperioden enbart rösta för våra egna motioner. Om Alliansen överhuvudtaget vill modifiera regeringens politik är de välkomna att agera stödpartier åt oss."

Replik på DN Debatt imorgon?

Haha. Det hade varit roligt att se den repliken. Tittar man på läsarkommentarerna är det 100% negativ misstro mot Tobés text. Det påpekas om Alliansens sätt att revidera historien och användandet av nyspråk. Det är inte nådig kritik.

Bildredaktören på DN måste ju också ha lite humor. Tobé ser ju ut som ett kioskmongo på bilden ovanför sin text.
Citera
2014-12-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Haha. Det hade varit roligt att se den repliken. Tittar man på läsarkommentarerna är det 100% negativ misstro mot Tobés text. Det påpekas om Alliansens sätt att revidera historien och användandet av nyspråk. Det är inte nådig kritik.

Bildredaktören på DN måste ju också ha lite humor. Tobé ser ju ut som ett kioskmongo på bilden ovanför sin text.
Det är något skumt med opinionsmätningarna om stödet för Decemberöverenskommelsen. Överallt där någon skriver sin mening så är det som du säger 100 % negativitet. Inte 85 % eller 90 % utan 100 %.

Om vi antar att samtliga rödgröna väljare är positiva, vilket inte kan stämma, så återstår ändå 60 % av väljarna. Don't believe the hype.
Citera
2014-12-29, 21:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det är något skumt [...] Överallt där någon skriver sin mening så är det som du säger 100 % negativitet. Inte 85 % eller 90 % utan 100 %.

Edit: Måste varit temporärt, nu är kommentarerna där igen och fler, men fortfarande 100% negativt.

Senast redigerad av Nostradumbass 2014-12-29 kl. 21:38.
Citera
2014-12-29, 21:31
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det är något skumt med opinionsmätningarna om stödet för Decemberöverenskommelsen. Överallt där någon skriver sin mening så är det som du säger 100 % negativitet. Inte 85 % eller 90 % utan 100 %.

Om vi antar att samtliga rödgröna väljare är positiva, vilket inte kan stämma, så återstår ändå 60 % av väljarna. Don't believe the hype.
Jag tror att du överskattar väljaren i gemen. Jag har träffat många som betraktar detta som något positivt. Som samförstånd. Som att partierna höjde sig över småaktigt trätande och kom överens för Sveriges bästa. Många väger i detta in den bild som media dag efter dag inpräntar av SD.

Bland dessa bekanta finns många från den borgerliga sidan. Ytterst få har satt sig in i vad decemberöverenskommelsen innebär - än färre har tagit aktiv ställning för eller emot.

I media skildras överenskommelsen i relativt positiva ordalag. Nyhetsartiklarna innehåller ord som "stabilitet, samförstånd och ordet överenskommelse i sig". Dissidenterna finns på debattsidor och en del ledarsidor. Vem läser dessa utöver de redan insatta. De redan frälsta.

Så för min del tror jag inte siffrorna ska avfärdas. Inte i nuläget.
Citera
2014-12-29, 21:49
Medlem
Citat:
M:s "blivande partisekreterare" Tomas Tobé lägger på DN Debatt upp bollen på straffpunkten för SD - och går och sätter sig på läktaren:

"Under våren 2015 återupptar vi vårt oppositionsarbete för att driva igenom allianspolitik. Det handlar bland annat om rättspolitiken där riksdagen kommer att ta ställning till straffskärpningar – i motsats till de rödgrönas politik. Inom utbildningspolitiken kommer riksdagen, i enlighet med Alliansens förslag, bland annat att ta ställning till tydligare kunskapsfokus i skolan med tidigare betyg, mer idrott i skolan samt obligatorisk tioårig grundskola. Sammantaget har Alliansen under innevarande mandatperiod mycket goda möjligheter att påverka Sveriges utveckling i rätt riktning, även i opposition."

Hur hade herr Tobé tänkt få majoritet att riva igenom detta? HAr alliansen mirakulöst fått fler mandat...eller ska regeringen lägga ned sina röster?
För inte.......nääääääää......inte kan han väl ha SD i tankarna?? Det torde väl den gode Tobé hålla sig för fin för? Eller??

Tobé or not tobe......that's the question
Citera
2014-12-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror att du överskattar väljaren i gemen. Jag har träffat många som betraktar detta som något positivt. Som samförstånd. Som att partierna höjde sig över småaktigt trätande och kom överens för Sveriges bästa. Många väger i detta in den bild som media dag efter dag inpräntar av SD.

Bland dessa bekanta finns många från den borgerliga sidan. Ytterst få har satt sig in i vad decemberöverenskommelsen innebär - än färre har tagit aktiv ställning för eller emot.

I media skildras överenskommelsen i relativt positiva ordalag. Nyhetsartiklarna innehåller ord som "stabilitet, samförstånd och ordet överenskommelse i sig". Dissidenterna finns på debattsidor och en del ledarsidor. Vem läser dessa utöver de redan insatta. De redan frälsta.

Sedan när är dina bekanta relevanta för skeendet just nu? Du har möjligtvis inte uppfattat de tusentals som protesterar just nu, eller är det så att du har så många bekanta att det överskrider de tusentals som är missnöjda?
Citera
2014-12-29, 21:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Nej, så är det nog tyvärr. Precis samma situation som i Tyskland på 30-talet med andra ord. Det DÖ innebär är ett avskaffande av majoritetsstyre i riksdagen. Trots detta är det många som hela tiden refererar till tidigare minoritetsregeringar ungefär som om dessa inte behövt söka majoritet i riksdagen. T om här på Flashback ser man en drös olika figurer som hopplöst försöker argumentera för att vi förr haft minoritetsregeringar och att därav DÖ inte är något problem ungefär som om minoritetsregeringar där man varit tvungen att söka majoritet i riksdagen liknar DÖ.

Vi i Sverige har tyvärr blivit alldeles för bekväma i vår demokrati för att se när faran lurar runt hörnet.
Citera
2014-12-29, 21:56
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshspeck1
Sedan när är dina bekanta relevanta för skeendet just nu? Du har möjligtvis inte uppfattat de tusentals som protesterar just nu, eller är det så att du har så många bekanta att det överskrider de tusentals som är missnöjda?

Dyster som jag är måste jag sälla mig till skaran som tror att gemene man sväljer även detta. Visst är reaktionerna starka, men om ingen tar tag i det nu ebbar det strax ut. De som skriver i vrede idag var nog redan "på gränsen". Massan somnar om i juldagsrean.
Citera
2014-12-29, 21:57
Medlem
SvenskOppositions avatar
En Leo Kramár, författare till boken "Rasismens ideologer. Från Gobineau till Hitler.", avfärdar Arnstads definition av fascism. På DN.se.

Citat:
Skribenten Henrik Arnstad har länge och envist hävdat att SD är ett fascistiskt parti. I en debattartikel (DN 21/12) påstår han att modern fascismforskning stöder hans uppfattning. Hos svenska forskare får han inget stöd, skriver författaren Leo Kramár.

Citat:
Arnstads har påstått att begreppet ultranationalism är centralt i modern fascismforskning och att det råder konsensus om Griffins definition. Men termen ultranationalism används inte av ledande nationalismforskare och Griffin finns inte ens med bland artikelförfattare i nya ”The Oxford Handbook of Fascism” (2009) där och bara en av 31 forskare delar hans åsikt.

Citat:
Som Dick Harrison har skrivit, är Arnstad en alarmist som skadar sitt eget syfte. SD är ett nationalistiskt, konservativt, xenofobiskt och invandringskritiskt parti som det kan finnas anledning till att kritisera, men det saknar helt uppenbart de attribut som kännetecknar en fascistisk rörelse.

Arnstad är en alarmist som skadar sitt eget syfte
Citera
2014-12-29, 23:59
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
M:s "blivande partisekreterare" Tomas Tobé lägger på DN Debatt upp bollen på straffpunkten för SD - och går och sätter sig på läktaren:

Detta kan väl nye målkungen Karlsson inte missa? "SD ämnar som Sveriges enda riktiga oppositionsparti under mandatperioden enbart rösta för våra egna motioner. Om Alliansen överhuvudtaget vill modifiera regeringens politik är de välkomna att agera stödpartier åt oss."

Vidare ur eposet:
Citat:
De exempel på storkoalitioner som vi kunnat se i flera europeiska länder har i de allra flesta fall resulterat i att extrema och ytterlighetspartier kunna stärka sin ställning. Det är inte rätt väg att gå.

Man skulle kunna argumentera att att ge frivilligt makten till V & MP och de facto sätta sig som passivt stöd i en megakoalition är en något märklig strategi för att inte stärka extrema och ytterlighetspartiers inflytande genom att ingå i storkoalitioner.

Speciellt om det för med sig att man tappar, säg, 5% av sina egna väljare till SD.

Men vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in