Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Det är något skumt med opinionsmätningarna om stödet för Decemberöverenskommelsen. Överallt där någon skriver sin mening så är det som du säger 100 % negativitet. Inte 85 % eller 90 % utan 100 %.
Om vi antar att samtliga rödgröna väljare är positiva, vilket inte kan stämma, så återstår ändå 60 % av väljarna. Don't believe the hype.
Jag tror att du överskattar väljaren i gemen. Jag har träffat många som betraktar detta som något positivt. Som samförstånd. Som att partierna höjde sig över småaktigt trätande och kom överens
för Sveriges bästa. Många väger i detta in den bild som media dag efter dag inpräntar av SD.
Bland dessa bekanta finns många från den borgerliga sidan. Ytterst få har satt sig in i vad decemberöverenskommelsen innebär - än färre har tagit aktiv ställning för eller emot.
I media skildras överenskommelsen i relativt positiva ordalag. Nyhetsartiklarna innehåller ord som "stabilitet, samförstånd och ordet överenskommelse i sig". Dissidenterna finns på debattsidor och en del ledarsidor. Vem läser dessa utöver de redan insatta. De redan frälsta.
Så för min del tror jag inte siffrorna ska avfärdas. Inte i nuläget.