2015-01-05, 11:01
Medlem
hogerspokets avatar
En gammal debattartikel som seglat upp på mest delat-listan.
Jag minns den f.ö. vagt från när den publicerades, i en - i sanning - annan tid.

Och visar på att det uppenbara varje tänkande människa begript sedan lång tid tillbaks.

Att Islam i grunden måste reformeras om det ska fungera i ett modernt samhälle av västerländsk skeulär och demokratisk karaktär.

Så är det ju faktiskt. Det är pudeln kärna.
Inget prat om islamofobi kommer att ändra på det.

Den här passagen är spännande och visar mycket av det som är fel med samtalet i Sverige.
Än idag nu 8 år senare:
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth Lindeborg
I Sverige däremot - vet jag av egen erfarenhet - refuseras artiklar på temat islam och kvinnoförtryck. Då jag skriver i ämnet pekas jag ut som islamofob - av svenska män!

I Sverige offras sanningen på det politiskt korrekta och förljugna altaret där landets mest dubiöse opinionsbildare Jan Guillou presiderar. Studier visar dock att de som använder sig av invektiv som islamofob och rasist ofta själva står den fascistoida islamismen nära.

Och vi ska av kulturministern (whose name forever shall remain unspoken) indoktrineras Svenska folket mot 'islamofobi' så de slutar elda moskéer.
--
Men anledningen till att jag vill lyfta fram det är ändå det orwellska nypratet/den retoriska oxymoron som dyker upp i såväl URL som rubrik:
Citat:
Tolerans dödar muslimska kvinnor

Naturligtvis är det rätt i sak.

Men en mer korrekt beskrivning av verkligheten hade ju, trots allt varit:
Citat:
Flathet inför Islam dödar muslimska kvinnor
Faktiskt...

Och det kanske hade varit ett bättre avstamp för kulturministerns samtal?

Undrar varför den börjat delas huxflux?

Noterar också att Harrisons nyårstankeshärdsmälta ligger på femte plats kring de mest delade artiklarna.

Citat:
MEST DELAT
1 - Forskare: Döda inte barnens motivation
2 - ”Tolerans dödar muslimska kvinnor”
3 - Kristna jagas i Sverige och utomlands
4 - Forskare: Döda inte barnens motivation
5 - ”Invandrarna en vinst för Sverige”

Vi ser också Schrödingers-forskardebattartikel om vikten av att inte 'döda barns motivation' som både innehar plats 1 & 4 samtidigt.

De kvantmekaniska aspekterna av debatten märks ju även i frågan om invandringen.

Den berikar och ger ekonomisk vinst genom att kosta astronomiska summor.

Go figure.
Citera
2015-01-05, 11:13
Medlem
Hårbolls avatar
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20110839.ab

Citat:
Efter att branden brutit ut på juldagseftermiddagen beskrev polisen den som ett attentat. Vittnen uppgav att någon kastat in något i lokalen och sedan sprungit från platsen.
Citat:
Enligt poliskällor till TV4 Nyheterna arbetar utredarna nu efter nya teorier. Kanalen uppger att det ”kan finnas logiska förklaringar till de iakttagelser som gjorts kring de personer som sågs springa från moskén efter att branden startat”.

Polisen sägs nu arbeta efter teorin att branden var en olycka och att den startade i moskén.

Hoppsan, det måste sitta hårt inne att på tydlig nyhetsplats avslöja sina egna lögner.

Det skulle vara mycket intressant att veta vilka diskussioner som föregått publiceringen. Vetskapen om att sanningen redan spridits som en löpeld i alternativa medier måste ha varit en kraftigt bidragande komponent.
Citera
2015-01-05, 11:26
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är nog den troligaste förklaringen. Han har helt enkelt inte hunnit anpassa sig till det nya medielandskapet där det faktiskt finns kanaler & utrymme åt att kritisera dessa typer av floskelrapande.

Den här typen av pekoral har kunnat passera utan kritik de senaste 40 åren, helt enkelt för att ingen kritik har släppts fram. Den epoken börjar långsamt lida mot sitt slut.

(Via PM)
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
För att undvika OT:

I ljuset av vad jag skrev i anslutning till det du svarade på - hur är det möjligt?

Jag tycker reaktionen var så uppenbar att en 3-åring borde kunnat räkna ut konsekvenserna?

Eller missar jag något uppenbart?
Som jag skrev så har dagstidningarna i decennier varit nerlusade med liknande artiklar, utan att något mothugg har kommit fram. Alla dagstidningar har tyckt likadant & kritiken har inte blivit synlig.

I dansk media som jag har följt länge så har man aldrig kunnat komma undan med denna typ av icke underbyggda artiklar. Vi de tillfällen Politiken har släppt fram något liknande, vilket dom gör ibland, så kommer det en dräpande ledare i Jyllandsposten eller Berlingske redan nästa morgon.

Jo, naturligtvis har du rätt i allt ovanstående. Måhända får jag precisera/förtydliga min frågeställning.

Givet dekonstruktionen av förloppet och snömoset per se som jag redogjorde för här:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

(inklusive passagen om tidpunkt, alkohol och stängda kommentarsfält samt den uppenbara bashing av invandringskritik som jag menar att artikeln syftade att utgöra plattform för)

Hur är i ljuset av det möjligt för en tänkande människa att INTE skulle fatta vad konsekvenserna kommer att bli?

Nu var förvissa sammanträffandet med Grytan-debaclét en 'serendipity' av Perfect Storm-karaktär (eller som att se en vit älg som Mazetti skulle sagt).

Jag menar - det lär ju inte ha någon inom media lyckats missa att SD-fick 13% i valet, givet deras 87%-ande...

--
Nu får jag nog slå av min 'agenda'-radar ett tag och gå ut med hunden.
Citera
2015-01-05, 11:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20110839.ab

Hoppsan, det måste sitta hårt inne att på tydlig nyhetsplats avslöja sina egna lögner.

Det skulle vara mycket intressant att veta vilka diskussioner som föregått publiceringen. Vetskapen om att sanningen redan spridits som en löpeld i alternativa medier måste ha varit en kraftigt bidragande komponent.

Bra att artikeln kommer ut. Men det är för sent. För Alice Bah-K och andra som vill ha en mer islamorienterad tillvaro så kommer branden att förbli ett attentat. Om polisen menar något annat spelar ingen roll. Man vill ha en pro-islam kampanj, och trycka tillbaka kritik mot islam genom att styra uteckling att folk som är kritiska mot islam inte bara är sjuka i huvvet, utan också potentiella terrorister. Enklare att få igenom en lagstiftning mot islamkritik då. Sådant förslag kommer före 2018, men kan bli problem att få igenom riskdagen.
Citera
2015-01-05, 11:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bra att artikeln kommer ut. Men det är för sent. För Alice Bah-K och andra som vill ha en mer islamorienterad tillvaro så kommer branden att förbli ett attentat. Om polisen menar något annat spelar ingen roll. Man vill ha en pro-islam kampanj, och trycka tillbaka kritik mot islam genom att styra uteckling att folk som är kritiska mot islam inte bara är sjuka i huvvet, utan också potentiella terrorister. Enklare att få igenom en lagstiftning mot islamkritik då. Sådant förslag kommer före 2018, men kan bli problem att få igenom riskdagen.

Klart det är för sent. För uppmärksamma medborgare bör det ha gått upp sedan länge att första nyheten är det som gäller som "fakta" för andra mindre uppmärksamma medborgare eller opinionsbildare som är för hög invandring. Detta kan man bl a se på den tid som folk kom dragandes med OECD-rapporten samt Sandvikenfiaskot. Det dröjde väldigt lång tid innan båda dessa saker inte längre ansågs som vettiga källhänvisningar.
Citera
2015-01-05, 11:58
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
DI har förstås rätt i sin kritik. Dock skulle jag inte anse att det knakar i bygget. Det är full fart framåt i mångkulturalism. Kanske varar detta, säg, tio år till. Först därefter kan det bli förändring på riktigt, bedömer jag.

Att enstaka mediakällor kritiserar ett och annat betyder föga. Makten har makt och den makten är betonggjutet pro-PK.

Dagens Industri kan ha ingångar till näringslivet där det kan finnas kritiska röster kring invandringspolitiken. Näringslivet är en oas i pk-landskapet. En makthavar-doldis som nästan alltid glöms bort när man retar sig på medier och skattfinansierad sektor. Men i näringslivet finns sundare värderingar. Där är det prestation som räknas och det finns inga fripassagerare. Där finns verklighetens folk. För mig är näringslivet hoppet om en räddning för Sverige. Börjar det röra på sig och flytta ut är det kört. Jag kan ha fel men jag tror det kan finnas ett missnöje i näringslivet med den skenande asylinvandringen. Den kan uppfattas som riskabel och kostnadsdrivande på olika sätt. Därför den raka kritiken i DI och även i SvD.

Och makten i riket, var finns den? Kanske inte så mycket hos medier, politiker och skattefinansierad sektor som vi förleds att tro på grund av mediaspinnet. Jag tror den ligger mer där pengarna finns.
Citera
2015-01-05, 12:12
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Dagens Industri kan ha ingångar till näringslivet där det kan finnas kritiska röster kring invandringspolitiken. Näringslivet är en oas i pk-landskapet. En makthavar-doldis som nästan alltid glöms bort när man retar sig på medier och skattfinansierad sektor. Men i näringslivet finns sundare värderingar. Där är det prestation som räknas och det finns inga fripassagerare. Där finns verklighetens folk. För mig är näringslivet hoppet om en räddning för Sverige. Börjar det röra på sig och flytta ut är det kört. Jag kan ha fel men jag tror det kan finnas ett missnöje i näringslivet med den skenande asylinvandringen. Den kan uppfattas som riskabel och kostnadsdrivande på olika sätt. Därför den raka kritiken i DI och även i SvD.

Och makten i riket, var finns den? Kanske inte så mycket hos medier, politiker och skattefinansierad sektor som vi förleds att tro på grund av mediaspinnet. Jag tror den ligger mer där pengarna finns.
Tror du näringslivets toppar vill ha slut på massinvandringen? Tror du Marcus Wallenberg, Percy Barnevik, Carl-Henric Svanberg, PG Gyllenhammar vill ha stopp på det hela? -- Om de så ville skulle ju vansinnet sluta tämligen fort. Men de är med på agendan, föreställer jag mig. Enligt receptet "ökad befolkning = ökad omsättning = bra för AB Sverige", även om det hela på kort sikt medför kostnader.

I Sverige gäller massinvandringsagendan och alla är med på det, från politiker över förvaltning till näringsliv. Och missnöjet i näringslivet visas enbart av enstaka bekymrade DI-redaktörer och liknande. Det har ingen som helst praktisk betydelse.

My two cents.
Citera
2015-01-05, 12:28
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Klart det är för sent. För uppmärksamma medborgare bör det ha gått upp sedan länge att första nyheten är det som gäller som "fakta" för andra mindre uppmärksamma medborgare eller opinionsbildare som är för hög invandring. Detta kan man bl a se på den tid som folk kom dragandes med OECD-rapporten samt Sandvikenfiaskot. Det dröjde väldigt lång tid innan båda dessa saker inte längre ansågs som vettiga källhänvisningar.
Självklart är det försent; i en normal värld så basuneras det självklart inte ut att det handlar om ett attentat innan man vet vad som hänt. Dit har vi långt kvar.

Men jag tycker ändå det är viktigt att poängtera att MSM har blivit tvungna att retirera en bit; lögnen får idag inte stå oemotsagd.

Men som sagt, det är en lång väg att vandra innan man slutar se lögnen som det naturliga första initiativet, som man under yttre press motvilligt backar från...
Citera
2015-01-05, 12:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Och makten i riket, var finns den?
...
Jag tror den ligger mer där pengarna finns.

Pengarna är det som styr. Tillväxten av pengarna.
Borg och alliansen resonerar som så att det är volymerna som genererar pengar inte kvaliteten.
Tillväxt baseras på antal huvuden. BNP rakt av. Volymer är A och O. Invandringen räddar Sverige.
Naivt men helt uppenbart är det så de resonerat. Lööfs 40 miljoner "Svenskar" är typiskt.

Industrin vet att kvaliteten är avgörande för riktig tillväxt i en global konkurrensutsatt värld.
Kan man sänka kostnaderna i Sverige med bibehållen kvalitet är det deras våta dröm.

Folket i landet vet att tillväxt för den enskilde mäts i BNP/capita och förutsätter en ökad kvalitet.
Därför är skolan en så viktig fråga för svenska folket.

Det som sker är att fler och fler ser okontrollerad invandring som hot mot kvaliteten i det svenska samhället och därmed också hot mot tillväxten. Edit: Först som BNP/capita men också på sikt total BNP.

Vad näringslivet nu kanske inser är att samhället jagar iväg de som skulle stå för kvaliteten i Sverige.
Kvaliteten i det svenska samhället som varit näringslivets dolda naturresurs är hotat.

Kvalitet står mot kvantitet på många olika plan.
Senast redigerad av longbow4y 2015-01-05 kl. 12:37.
Citera
2015-01-05, 13:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Men i näringslivet finns sundare värderingar. Där är det prestation som räknas och det finns inga fripassagerare. Där finns verklighetens folk. För mig är näringslivet hoppet om en räddning för Sverige. Börjar det röra på sig och flytta ut är det kört. Jag kan ha fel men jag tror det kan finnas ett missnöje i näringslivet med den skenande asylinvandringen. Den kan uppfattas som riskabel och kostnadsdrivande på olika sätt. Därför den raka kritiken i DI och även i SvD.

Hitintills har man satsat på massinvandring. Senast i September när man hade ett stort upprop. Det här överger man inte hur som helst.

Finns en tråd i ämnet (FB) Svenskt Näringsliv vill ha stor invandring.
Citera
2015-01-05, 13:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
För mig är näringslivet hoppet om en räddning för Sverige. Börjar det röra på sig och flytta ut är det kört.

Dom har redan börjat flytta ut. Det har pågått länge.
Förslag som att arbetsgivare skall bli skyldiga att kontrollera och styra dom anställdas värdegrund gör det ännu mer ointressant att driva företag i Sverige. Jag skulle under inga omständigheter starta något där. Då framstår Danmark, Holland, UK, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Estland, Polen och, tja, hela norra europa egentligen, som bättre alternativ.
Citera
2015-01-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Dessa ständiga maximala mediala pådrag i MSM, och s k sociala medier, kommer givetvis att fortsätta minska tilliten till gammelmedierna och politikerna som omedelbart ropar varg. Agendasättandet har ett pris. Det blir mer och mer lomhördhet för den sortens tendentiösa flöden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in