Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Jag var tidig med att haka på förslaget att SD bara ska rösta på sina egna förslag, men det är något man måste tänka igenom noga. Speciellt nu när man har så många hemlösa borgerliga väljare bland sina sympatisörer.
Jag tror dock det är möjligt men då måste man vara väldigt tydliga med vad man gör. "Vi kommer inte att rösta på ett förslag vi inte själva varit med om att utforma. Men samtidigt är vi öppna för överenskommelser med vilka som helst för att få till stånd den bästa politiken för Sverige. Utan sådana överenskommelser så kommer vi att rösta på våra egna förslag och rösta emot allt annat."
Jag ansåg tidigare att man skulle villkora överenskommelser med en uppgörelse om invandringen men det är fel. Då ger man bara ett argument som alliansen kan använda inför sina väljare, "dansa efter Sverigedemokraternas pipa".
Dessutom är det onödigt. Om man kan tvinga alliansen till förhandlingar på det här sättet så är ett regeringssamarbete nästa naturliga steg. Väljarna kommer att kräva det.
Ett direkt inflytande över invandringspolitiken kommer bli aktuellt först den dagen SD kan agera regeringsunderlag. Det är knappast målsättningen under innevarande mandatperiod - med mindre än att M imploderar helt internt och Batra/Reinfeldt/Rasmus-falangen störtas.
Nu handlar det om att utnyttja det utsatta läge borgerligheten försatt sig i genom DÖ.
Att låta Alliansen leka riktig opposition genom att få igenom delar av sin politik i riksdagen vore mycket dumt av SD, menar jag. Det legitimerar DÖ och ger borgarna arbetsro - och är faktiskt ett svek mot de pensionärer som hade fått lite högre pension med S/MP-budgeten SD fällde.
I det fallet synade SD den mediala bluffen om ett "väljarsvek" mot rasande pensionärer. Sådana narrativ blir inte mer verkningsfulla om de konstrueras kring tidigare betyg eller annat som återfinns i SD:s program.
SD sviker inte sina väljare för att de inte röstar på Alliansens motioner mer än Alliansen sviker sina väljare genom att inte rösta på SD:s.
En självsnöpt Allians som inte kan få igenom något alls under hela mandatperioden utan att ge SD det demokratiska erkännande som de förtjänat vid valurnorna, kommer att sättas under olidligt och gradvis växande tryck.
Poängen är att Karlsson måste gå ut och meddela opinionen inom borgerligheten att
utan SD är ni helt meningslösa under resten av mandatperioden.