2014-12-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vidare ur eposet:

Man skulle kunna argumentera att att ge frivilligt makten till V & MP och de facto sätta sig som passivt stöd i en megakoalition är en något märklig strategi för att inte stärka extrema och ytterlighetspartiers inflytande genom att ingå i storkoalitioner.

Speciellt om det för med sig att man tappar, säg, 5% av sina egna väljare till SD.

Men vad vet jag?
Det här måste vara den första gången en regeringsmakt på option utlysts i en västerländsk demokrati. Man undrar om de är svagbegåvade. Hoppas Karlsson har läst på flashback, det vore underbart om SD lovade att enbart rösta på egna motioner. Även om det initialt blir värre, så är det värt det. Men det agerandet blir också en stor pedagogisk utmaning för SD. Men jag tror faktiskt att de flesta skulle förstå. Det gäller ju att hela tiden ligga nära borgarna för att kunna skylla borgarna för att de har alla möjligheter i världen att få till en borgerlig politik.

Vad menar för övrigt Tobé med detta:

"Nu har vi, tillsammans med Alliansen, möjlighet att både bedriva en stark oppositionspolitik i riksdagen samtidigt som vi kan utveckla vår politik."

Som jag läser det har M (och/eller alliansen) för närvarande inte någon politik eller linje, utan behöver 3 år på sig för att sy ihop något? Varför byter man inte ut partiledningen mot någon som har en politik och vill ta ansvar?
Senast redigerad av Fnysington 2014-12-30 kl. 00:25.
Citera
2014-12-30, 00:22
Moderator
Siegfrids avatar
Så undviker vi allmän invandringsdebatt och moskebränder. Det finns andra forum för sånt. OT raderat.
/Mod.
Citera
2014-12-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det här måste vara den första gången en regeringsmakt på option utlysts i en västerländsk demokrati. Man undrar om de är svagbegåvade. Hoppas Karlsson har läst på flashback, det vore underbart om SD lovade att enbart rösta på egna motioner. Även om det initialt blir värre, så är det värt det. Men det agerandet blir också en stor pedagogisk utmaning för SD. Men jag tror faktiskt att de flesta skulle förstå. Det gäller ju att hela tiden ligga nära borgarna för att kunna skylla borgarna för att de har alla möjligheter i världen att få till en borgerlig politik.

Vad menar för övrigt Tobé med detta:

"Nu har vi, tillsammans med Alliansen, möjlighet att både bedriva en stark oppositionspolitik i riksdagen samtidigt som vi kan utveckla vår politik."

Som jag läser det har M (och/eller alliansen) för närvarande inte någon politik eller linje, utan behöver 3 år på sig för att sy ihop något? Varför byter man inte ut partiledningen mot någon som har en politik och vill ta ansvar?
Jag var tidig med att haka på förslaget att SD bara ska rösta på sina egna förslag, men det är något man måste tänka igenom noga. Speciellt nu när man har så många hemlösa borgerliga väljare bland sina sympatisörer.

Jag tror dock det är möjligt men då måste man vara väldigt tydliga med vad man gör. "Vi kommer inte att rösta på ett förslag vi inte själva varit med om att utforma. Men samtidigt är vi öppna för överenskommelser med vilka som helst för att få till stånd den bästa politiken för Sverige. Utan sådana överenskommelser så kommer vi att rösta på våra egna förslag och rösta emot allt annat."

Jag ansåg tidigare att man skulle villkora överenskommelser med en uppgörelse om invandringen men det är fel. Då ger man bara ett argument som alliansen kan använda inför sina väljare, "dansa efter Sverigedemokraternas pipa".

Dessutom är det onödigt. Om man kan tvinga alliansen till förhandlingar på det här sättet så är ett regeringssamarbete nästa naturliga steg. Väljarna kommer att kräva det.
Citera
2014-12-30, 00:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag var tidig med att haka på förslaget att SD bara ska rösta på sina egna förslag, men det är något man måste tänka igenom noga. Speciellt nu när man har så många hemlösa borgerliga väljare bland sina sympatisörer.
Man får väl göra en enkel kalkyl avseende opinionsläget.
-"Rösta för SD's förslag i denna frågan, så röstar vi för 4 av era förslag. Om inte så röstar vi emot alla era förslag."-
Citera
2014-12-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man får väl göra en enkel kalkyl avseende opinionsläget.
-"Rösta för SD's förslag i denna frågan, så röstar vi för 4 av era förslag. Om inte så röstar vi emot alla era förslag."-
Nej så oseriöst kan man inte bedriva politik. SD får inte rösta igenom något som man inte sedan kan försvara. Man måste sätta sig ner och diskutera varje enskild fråga. Om alliansen inte går med på det så röstar SD på sina egna förslag och alliansen har noll inflytande och fungerar som regeringsunderlag istället för opposition.
Citera
2014-12-30, 01:25
Medlem
Citat:

Jag tror dock det är möjligt men då måste man vara väldigt tydliga med vad man gör. "Vi kommer inte att rösta på ett förslag vi inte själva varit med om att utforma. Men samtidigt är vi öppna för överenskommelser med vilka som helst för att få till stånd den bästa politiken för Sverige. Utan sådana överenskommelser så kommer vi att rösta på våra egna förslag och rösta emot allt annat."

Jag ansåg tidigare att man skulle villkora överenskommelser med en uppgörelse om invandringen men det är fel. Då ger man bara ett argument som alliansen kan använda inför sina väljare, "dansa efter Sverigedemokraternas pipa".

Dessutom är det onödigt. Om man kan tvinga alliansen till förhandlingar på det här sättet så är ett regeringssamarbete nästa naturliga steg. Väljarna kommer att kräva det.

Ett direkt inflytande över invandringspolitiken kommer bli aktuellt först den dagen SD kan agera regeringsunderlag. Det är knappast målsättningen under innevarande mandatperiod - med mindre än att M imploderar helt internt och Batra/Reinfeldt/Rasmus-falangen störtas.

Nu handlar det om att utnyttja det utsatta läge borgerligheten försatt sig i genom DÖ.

Att låta Alliansen leka riktig opposition genom att få igenom delar av sin politik i riksdagen vore mycket dumt av SD, menar jag. Det legitimerar DÖ och ger borgarna arbetsro - och är faktiskt ett svek mot de pensionärer som hade fått lite högre pension med S/MP-budgeten SD fällde.

I det fallet synade SD den mediala bluffen om ett "väljarsvek" mot rasande pensionärer. Sådana narrativ blir inte mer verkningsfulla om de konstrueras kring tidigare betyg eller annat som återfinns i SD:s program.

SD sviker inte sina väljare för att de inte röstar på Alliansens motioner mer än Alliansen sviker sina väljare genom att inte rösta på SD:s.

En självsnöpt Allians som inte kan få igenom något alls under hela mandatperioden utan att ge SD det demokratiska erkännande som de förtjänat vid valurnorna, kommer att sättas under olidligt och gradvis växande tryck.

Poängen är att Karlsson måste gå ut och meddela opinionen inom borgerligheten att utan SD är ni helt meningslösa under resten av mandatperioden.
Senast redigerad av oyto 2014-12-30 kl. 01:31.
Citera
2014-12-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ett direkt inflytande över invandringspolitiken kommer bli aktuellt först den dagen SD kan agera regeringsunderlag. Det är knappast målsättningen under innevarande mandatperiod - med mindre än att M imploderar helt internt och Batra/Reinfeldt/Rasmus-falangen störtas.

Nu handlar det om att utnyttja det utsatta läge borgerligheten försatt sig genom DÖ.

Att låta Alliansen leka riktig opposition genom att få igenom delar av sin politik i riksdagen vore mycket dumt av SD, menar jag. Det legitimerar DÖ och ger borgarna arbetsro - och är faktiskt ett svek mot de pensionärer som hade fått lite högre pension med S/MP-budgeten SD fällde.

I det fallet synade SD den mediala bluffen om ett "väljarsvek" mot rasande pensionärer. Sådana narrativ blir inte mer verkningsfulla om de konstrueras kring tidigare betyg eller annat som återfinns i SD:s program.

SD sviker inte sina väljare för att de inte röstar på Alliansens motioner mer än Alliansen sviker sina väljare genom att inte rösta på SD:s.

En självsnöpt Allians som inte kan få igenom något alls under hela mandatperioden utan att ge SD det demokratiska erkännande som de förtjänat vid valurnorna, kommer att sättas under olidligt och gradvis växande tryck.
Jag vet inte om vi är oeniga. Att ens sätta sig i samma rum som SD är inte mer otänkbart än att göra Oskar Sjöstedt till finansminister i en Moderat-ledd regering. Om man får Moderaterna att göra en uppgörelse med SD med den här taktiken, (och det är en lysande taktik som kanske kan fungera) så är det i stort sett samma sak som att man ingått regeringssamarbete. Och detta kommer med säkerhet att vara nästa steg.

Dock om Moderaterna rasar med 5 procent i januari så finns ju inte skäl att göra någonting. Då är det bara att vänta ut nästa partiledare som kan komma när som helst, och då är decemberöverenskommelsen död och förmodligen även isoleringen av SD.
Citera
2014-12-30, 01:50
Medlem
Citat:
Jag vet inte om vi är oeniga. Att ens sätta sig i samma rum som SD är inte mer otänkbart än att göra Oskar Sjöstedt till finansminister i en Moderat-ledd regering. Om man får Moderaterna att göra en uppgörelse med SD med den här taktiken, (och det är en lysande taktik som kanske kan fungera) så är det i stort sett samma sak som att man ingått regeringssamarbete. Och detta kommer med säkerhet att vara nästa steg.

Dock om Moderaterna rasar med 5 procent i januari så finns ju inte skäl att göra någonting. Då är det bara att vänta ut nästa partiledare som kan komma när som helst, och då är decemberöverenskommelsen död och förmodligen även isoleringen av SD.

Nej, jag tror inte vi är det. Jag har aldrig menat att några "förhandlingar" ska syftas till, eftersom de är helt uteslutna ändå.

Däremot ska förstås en mycket resonlig ton anslås, med adress direkt till borgerliga väljare. Som vi var inne på tidigare kan ett erbjudande om Batra som statsminister mot skärpt försörjningsplikt för anhöriginvandring förstås aldrig accepteras - men moderata väljare kommer tycka att det BORDE göra det. Eller samarbete kring motioner erbjudas.

Det viktiga är att det marginella inflytande en plutmunnig Ullenhag hoppades SD skulle vara sugna på att få genom att backa upp Alliansens motioner vore politisk dumhet. Det är att återfalla i den anpassliga ansvarstagarroll som ändå aldrig kommer ge ett erkännande.
Citera
2014-12-30, 01:58
Medlem
nins avatar
Citat:
Jag vill hävda det är tvärtom. Genom att visa sig vara en stark opposition mot de rödgröna, samtidigt som de ger alliansen en möjlighet att påverka politiken om de röstar på SD förslag så skapar man en bra goodwill hos alliansväljare som nu är fly förbannade att alliansen lagt sig.
Om flera alliansväljare lämnar alliansen till SD och de andra kan se att SD både ökar, tar ansvar och bjuder in alliansen att kunna påverka, så tror jag de kommer vinna ännu mer stöd från alliansväljare.

Det som är viktigt är vilka som ses som en aktiv opposition mot de rödgröna för alliansväljare. Speciellt nu när de är chockade över flatheten hos alliansen. Vill nog påstå att SD har ett utmärkt tillfälle att kapa några års arbete för att få verklig makt. Bra manövrerat under närmaste 4 åren plus en havererad migration så kan nog SD redan 2018 så inflytande. Men att passivt inte göra något nu och bara vänta 4 år innan man gör något, kommer nog tyvärr skapa negativa tendenser bland vissa SD väljare. Att det händer ju aldrig något.
Citera
2014-12-30, 02:15
Medlem
Nähä. MK i DN-intervju:

Citat:

Hur ser du på era möjligheter att få igenom er politik under mandat*perioden?

– Vårt inflytande över budgetprocessen ser ut att bli mindre om den här överenskommelsen håller, men vår vågmästarroll kvarstår. Man kan inte tänka bort Sveriges tredje största parti från den politiska kartan. I sak finns det fortfarande stora skilje*linjer mellan de rödgröna och Alliansen och det kommer att komma en mängd motionsbetänkanden och propositioner som ska behandlas där jag har svårt att tro att Alliansen kommer att lägga ned sina röster. Därmed har vi fortfarande ett inflytande i riksdagen och en vågmästarroll.

Kan du peka på några sakfrågor där du tror att ni kommer att få ett reellt inflytande?

– Vissa saker som det flaggats för i budgetpropositionen. Det handlar till exempel om kilometerskatten och vårdnadsbidraget. Jag kan också tänka mig olika förändringar inom kriminalpolitiken där Alliansen flaggat för straffskärpningar på vissa områden. I frågan om försvarsanslagen ligger vi närmare Alliansen än de rödgröna. I försvarspolitiken har jag svårt att se hur Moderaterna och Miljöpartiet ska kunna nå en uppgörelse.
Citera
2014-12-30, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nähä. MK i DN-intervju:
Det finns många sätt att spela sina kort. Jag vill se hur Mattias Karlsson väljer att agera innan jag recenserar honom. I slutändan tror jag dock inte det har så stor betydelse hur SD gör för opinionsströmmarna följer nu sin egen logik efter decemberuppgörelsen. Jag tror inte den överlever partiledarbyten i FP och KD vilket lär komma relativt snart. Tänk på att alla räknar med att nästa val ligger tre år i framtiden och att den ideala tidpunkten att välja en ny partiledare därför är nu.
Citera
2014-12-30, 08:03
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
ETC publicerar debattartikel av imam. Enligt honom är rätt sätt att möta moskébränder att bygga fler moskéer. http://www.etc.se/debatt/fler-moskeer-mot-fordomar

Citat:
En moské är en offentlig plats som är öppen för allmänheten. Redan under profet Muhammads tid tilläts utövare av andra religioner besöka dem för att dyrka. Att allmänheten får besöka en moské leder även till att man motverkar okunskap och fördomar mot islam.

Det vanliga muslimska skitsnacket om fördomar, tolerans, bla, bla, som varje utblick - nationellt såväl som internationellt - påtagligt visar är helt grundlöst.

Tillägg: Artikeln avslutas med detta:

Citat:
Det är glädjande att många känner stark sympati för de drabbade muslimerna i Eskilstuna. Deras medlidande återspeglar en av de allra godaste egenskaperna hos svenskheten. Det är denna svenskhet som vi alla önskar bevara. Den sitter inte i huden, i hårfärgen eller i den kulturella bakgrunden – den sitter i hjärtat.

Sug på den.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2014-12-30 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in