2014-12-20, 00:55
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
[...]Egentligen kanske det var nödvändigt att Reinfeldt skruvade upp vansinnet till 11. Jag tänker att om man hade infört en mer rimlig migrationspolitik som dämpat och fördröjt problemen mer skulle vansinnet leva vidare. Miljöpartiet skulle ligga kvar och nöta för att öppna en lucka här, en lönndörr där... liberala godhetsapostlar och tankesmedjor skulle fortsätta tjata... Roten är den kollektiva hjärntvätten som måste få en atombomb släppt över sig. Allt måste nå en idiotisk, parodisk kulmen. Kejsaren måste vara så naken att det bara är skelettet kvar. Den galna kattdamen måste upp till den där nivån av kaos och förfall där myndigheterna griper in och måste ha skyddskläder och gasmasker. Bara så når vi fram till ett Sverige där alla skriker "håll käften" när Maria Ferm börjar prata.

Jo, fatalisterna har onekligen gjort sina röster hörda. Öppna alla dammluckor, tysta all kritik och låt allt rasa ned till grunden, först då kommer vi bli hörda och först då kan vi börja bygga. Jag har aldrig ställt upp på det och det vore olyckligt om det visar sig att de hade rätt. Nog måste människors förnuft vara större än så? Och om inte förnuftet är det måste kärleken till folket ändå göra sig påmint.
Citera
2014-12-20, 01:01
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Dagens huvudledare slutar:

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/huv...n-langt-borta/

Såå... DN vill att debatten inte ska strypas... men var DN/Wolodarski vill, att debatten ska landa har väl inte preciserats... men förmodligen inte i någon verklig tillnyktring.

Ledaren syftar till att visa skillnader mellan Sverige och Danmark och som exempel ges att:

Citat:
Christensen berättar också om splittringen inom Socialdemokraterna på 1990-talet. Politikerna i folketinget var för en generös invandring, men på kommunal nivå var stämningen en helt annan. Och när Dansk folkeparti växte sig allt större runt millennieskiftet kom väljarna i första hand från Socialdemokraterna.

Ja... förvisso senare i tiden men... är inte detta en ganska passande beskrivning av dagsläget för S, M, C & KD?
Senast redigerad av hogerspoket 2014-12-20 kl. 01:07. Anledning: språklig härdsmälta
Citera
2014-12-20, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jo, fatalisterna har onekligen gjort sina röster hörda. Öppna alla dammluckor, tysta all kritik och låt allt rasa ned till grunden, först då kommer vi bli hörda och först då kan vi börja bygga. Jag har aldrig ställt upp på det och det vore olyckligt om det visar sig att de hade rätt. Nog måste människors förnuft vara större än så? Och om inte förnuftet är det måste kärleken till folket ändå göra sig påmint.
Ja jag vet inte. Invandringsfrågan i Sverige känns lite som klimatfrågan i världen. Ingen vet 100% säkert om det kommer att sluta i katastrof eller reda ut sig, data är inte entydiga. Det enda man kan konstatera är att ingen gör något radikalt åt saken. Man bara debatterar som att debatten var en åtgärd i sig. När alliansen nu börjar prata integration sinsemellan känns det lite som ett klimattoppmöte, man enas om något som mest är chimärer och sen rullar allt vidare som förut.
Citera
2014-12-20, 01:31
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag är också av uppfattningen att det är ekonomin som kommer knäcka den "humanitära stormakten" Sverige. När fler och fler noterar att det enda statliga utgiftsområde som ständigt ökar, går förbi och äter upp allting annat är invandring, migration och flyktingmottagande kommer det till slut bli politiskt omöjligt att försvara den utvecklingen. Som Herbert Stein uttryckte saken på 70-talet: Trends that can't continue, won't.

Min uppfattning är att de ideologiskt medvetna och drivna Sverigeförstörarna är ett mycket litet antal individer. Resten är bara konformister och opportunister som gladeligen kommer hoppa på nästa politiska trend när tillfälle väl ges. Det borde innebära att det går att rätta till de flesta misstag som begåtts tidigare.
I beg to differ (slightly). Det som möjligtvis kommer att knäcka DHS (den humanitära stormakten) innan det knäcker hela samhället, är skolfrågan och ungdomsbostadsfrågan. Inom dessa två områden, ser många mycket inflytelserika föräldrar hur fel det börjar gå, och hur långt ifrån verkligheten nuvarande diskussion pågår.

Jag pratade med några sådana föräldrar häromdan, och vissa såg blatteinvasion/whiteflight och blattefiering i deras skolor som topproblem. Andra såg åsiktskorridor, eller massinvandingens effekter på deras ungdomars boendesituation som huvudfråga. Oavsett vad, jag har inte hört en enda person, som under senare tid nämnt något annat än invandringen som grundorsaken till sveriges viktigaste problem.
Senast redigerad av Superlistig 2014-12-20 kl. 01:42.
Citera
2014-12-20, 02:10
Medlem
hogerspokets avatar
Ett par teasers från Westerholm/ledarsidorna.se eminenta analys av situationen inom S:

Citat:
Oavsett vad vi kan tycka om det så har faktiskt Sverigedemokraterna så här långt lyckats med allt vad de föresatt sig. Det vore lögn att påstå något annat och vi andra har gjort det lätt för dem sedan 2006.

Idiotförklaring av strategin för att hantera SD - check!

Citat:
Inom socialdemokratin har det varit nästintill förbjudet att diskutera andra linjer eller positioneringar annat än de som Aftonbladets Ledarredaktion, där de två mest tongivande skribenterna i form av Karin Pettersson och Anders Lindberg haft tjänster i Mona Sahlins omedelbara närhet, representerar. Detta har inneburit att socialdemokratin dränerats på åtta år av kompetens inom området och en grundmurad rädsla för att bli utesluten om man tar tag i området.

Idiotförklaring, ehuru implicit, av KP, AL & MS - check!

Citat:
Rätt illa, till och med riktigt illa, förberett med andra ord men som sagt, en eloge att KD vågar ta ett steg ut i en angelägen debatt. Men rasistiskt? Icke. Men att behöva se mina partikamrater kasta det invektivet över texten visar hur långt socialdemokratin har kvar av folkbildning innan vi kan gå in i debatten. Med partikamrater som inte ens kan använda ordet rasist korrekt tyder det på att vi som parti inte vet vad det betyder.

Idiotförklaring av det intellektuella allmäntillståndet inom S - check!

Citat:
Detta innebär i praktiken att vi, det dominerande regeringspartiet, är sist på bollen. En boll som är satt i spel sedan länge och jag är inte helt säker på att Stefan Löfven förstått att matchtiden redan har börjat.

Eh. Idiotförklaring av statsministern - check!
--
http://ledarsidorna.se/2014/12/sist-pa-bollen/
--

Jo. Nog bubblar det allt lite inom höger-S. Frågan är om gapet mellan kulturmarxisterna och traditionalisterna/höger-S börjar närma sig avgrundsdjup.

Kan den stundande valförlusten vara sista spiken för SAP som vi känner det?

Om Sahlin, Juholt och Löfven är de bästa kompromisserna höger- och vänsterflygeln kan få fram, så hägrar nog valet mellan delning och fullständig implosion.
Senast redigerad av hogerspoket 2014-12-20 kl. 02:15.
Citera
2014-12-20, 02:46
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Egentligen kanske det var nödvändigt att Reinfeldt skruvade upp vansinnet till 11. Jag tänker att om man hade infört en mer rimlig migrationspolitik som dämpat och fördröjt problemen mer skulle vansinnet leva vidare.

Du menar att Reinfeldt tillslut spelade Knaskejsare över den Humanitära Stormakten, men vars egentliga syfte var att köra skutan i sank, för att tvinga Sverige att rädda sig ur det sjunkande vraket? Ungefär som vissa har påstått att Bert Karlsson lånar ut sin fula nuna som rovkapitalist inom asylbostadsrbranschen, men vill samtidigt (med tanke på NyD-fornstora dagar) med detta skapa en folkstorm mot invandringsindustrin?

Personligen tror jag inte på din teori, om den nu är som jag beskriver, Reinfeldt hade långt mycket makt att påverka frågan om han hade för avsikt att göra det. Jag funderar på varför ingen komiker har lyckats göra en bra Reinfeldtimitiation. Det beror på att bakom Reinfeldts tomma ögon finns ingenting, och ingenting går inte att härma. Ingen heder skall riktas åt denne mans håll.
Citera
2014-12-20, 02:52
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag skulle inte vilja kallar Arnstberg/Sandelins och Tullbergs angrepp på etablissemanget för misslyckade. Tvärtom har de skrämt samma etablissemang så mycket att dessa herrar i princip hamnat i inre exil. Man kan säga att de var avantgardet som inledde den intellektuella kampen mot det nationella självmordet. Det Tino kan göra är att till stor del bygga på dessa föregångare och framför allt bidra med två egna delar; egen kompletterande forskning och sina personliga egenskaper med kontaktnät och etniska alibi. Sannolikt kommer hans bok att omfamnas av svenska invandringskritiker och borgerliga ledarskribenter som inte vågar lyfta fram föregångarna, men som behöver något "rumsrent" att hålla i i framtida debatter.

Mediekriget går alltså vidare...
När jag skrev att de hade misslyckats syftade jag bara på en sak, att de inte fått någon genomslag i den allmänna debatten. Den genomsnittlige DN-, SVD-, Expressen-, GP- eller Aftonbladetläsaren (Där ju Aftonbladet var enda tidning som recenserade Invandring & Mörkläggning - recensionen var ackompanjerad med en bild på Hitler vilket är så dumt att jag måste använda en -smiley för första gången) är ju lika ovetande idag om de fakta som A & S och T presenterade som han/hon var för fem år sedan.

I den mån var det ett misslyckande, för det blev inget genombrott i debatten utan boksläppen följde mönstret för alla andra liknande böcker som släppts (Som Exit Folkhemssverige t ex). Nämligen: Tystnad. Sedan satte ju Arnstberg in en annons i DN och fick publicitet som han inte hade kunnat tänka sig, men ingen av böckerna var något genombrott. Debatten fortsatte som vanligt efter böckerna, med lite högre röster för SD, men böckernas själva innehåll berördes aldrig i den offentliga debatten. Jag tror faktiskt Tinos bok kan bli just ett sådant genombrott.

Men Arnstberg & Sandelin samt Tullberg ska naturligtvis ha ett enormt erkännande för att de tog bladet från munnen före alla andra. De hade mer att förlora, mindre att vinna, ändå gjorde de det rätta. De är värda all respekt. Att gammelmedia ignorerade dem var väntat men inte deras fel.
Citera
2014-12-20, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Du menar att Reinfeldt tillslut spelade Knaskejsare över den Humanitära Stormakten, men vars egentliga syfte var att köra skutan i sank, för att tvinga Sverige att rädda sig ur det sjunkande vraket? Ungefär som vissa har påstått att Bert Karlsson lånar ut sin fula nuna som rovkapitalist inom asylbostadsrbranschen, men vill samtidigt (med tanke på NyD-fornstora dagar) med detta skapa en folkstorm mot invandringsindustrin?

Personligen tror jag inte på din teori, om den nu är som jag beskriver, Reinfeldt hade långt mycket makt att påverka frågan om han hade för avsikt att göra det. Jag funderar på varför ingen komiker har lyckats göra en bra Reinfeldtimitiation. Det beror på att bakom Reinfeldts tomma ögon finns ingenting, och ingenting går inte att härma. Ingen heder skall riktas åt denne mans håll.
Jag sa inte att han spelade. Han var seriös med sin grej. Vad jag sa var att "Egentligen kanske det var nödvändigt att Reinfeldt skruvade upp vansinnet till 11". Nödvändigt för oss som vill få ett så snabbt slut som möjligt på Reinfeldts grepp över utvecklingen.
Citera
2014-12-20, 04:02
Medlem
SmokeOns avatar
Richard Swartz kolumn säger väl allt. Sverige är Europas psyksjuke man. Kläderna är hela och rena, mat finns i kylskåpet. Men det är när han börjar prata som man anar att något inte är som det ska. Det började med små subtila tecken, men sen blev det värre. Och varför ska han så bestämt spara på alla reklamblad med rabatterbjudanden? Överallt ligger de i högar. I köksskåpen, i byrålådorna, på golvet i garderoberna. Utgångna rabbaterbjudanden... Hundratals. Kanske tusentals.

- De där kommer jag att spara pengar på, säger han. Och så tittar han ut genom fönstret med den där frånvarande blicken, som om han egentligen var någon helt annanstans.

Hur länge till dröjer det innan man ser honom irra omkring nere i centrum med nedskitna byxor och bar överkropp?
Citera
2014-12-20, 07:58
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Debatten om invandring och flyktingmottagande har blossat upp igen. Men Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson är kritisk till hur den förs.

Sverigedemokraterna gick kraftigt framåt i årets val och vill göra nyvalet till ett val om invandring. Politiker och debattörer med andra politiska tillhörigheter har börjat lyfta på locket till frågan om minskad invandring.

Debatten om invandring och flyktingmottagande har blossat upp igen, om den nu någonsin hade svalnat. Anders Danielsson är redan skapligt trött på den.

– Det tycks så himla mycket från alla håll, men det finns inget djup i resonemanget. Okej, du vill minska invandringen. Säg då hur.

– Är Sverige en del i EU? Ja. Har vi skrivit under Genèvekonventionen? Ja. Är det krig i Syrien? Ja. Är Sverige ett bra land att komma till? Ja. Frågan är vad man vill att vi ska ändra på. Att gå ur EU eller ändra på flyktingkonventionen är inte så lätt. Men visst, vi kan göra det miserabelt att komma hit. Då kommer så klart ingen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-...-hjalpa-andra/

Undrar hur länge det går att presentera den här linjen fortsättningsvis. Såtillvida att det inte är en förståndshandikappad generaldirektör som leder Migrationsverket borde han inse att det är väldigt enkelt att minska flyktingströmmarna till Sverige utan att omförhandla några internationella konventioner eller gå ur EU. Sverige har skrivit på samma avtal som Finland och vi kan därmed, utan att bryta mot några internationella avtal, börja praktisera den finska invandringspolitiken imorgon om vi så vill. Det skulle minska invandringen drastiskt.
Citera
2014-12-20, 08:01
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag är också av uppfattningen att det är ekonomin som kommer knäcka den "humanitära stormakten" Sverige. När fler och fler noterar att det enda statliga utgiftsområde som ständigt ökar, går förbi och äter upp allting annat är invandring, migration och flyktingmottagande kommer det till slut bli politiskt omöjligt att försvara den utvecklingen. Som Herbert Stein uttryckte saken på 70-talet: Trends that can't continue, won't.

Min uppfattning är att de ideologiskt medvetna och drivna Sverigeförstörarna är ett mycket litet antal individer. Resten är bara konformister och opportunister som gladeligen kommer hoppa på nästa politiska trend när tillfälle väl ges. Det borde innebära att det går att rätta till de flesta misstag som begåtts tidigare.
Visst är det en mycket liten grupp som ockuperat manöverrummet. Men de kommande effekterna och skadorna de byggt in blir inte lätta att hantera. Det lättaste blir att styra om själva invandringspolitiken. Det är bara beslut och tillämpning. Men även om kursändringen skulle bli så radikal som SD vill (vilket inte kommer hända) så kommer den tärande befolkningsandelen att växa under lång tid pga barn som föds och växer upp som bidragstagare. Vi kan inte undvika svåra påfrestningar på välfärdssamhället, och måste fatta svåra beslut om förändringar av vilka som har tillgång till hela kittet, och hur hjälpsam stat och kommun kan vara. DETTA blir nästa stora stridsfråga, mycket större och med konkret påverkan på enskildas livsföring, både svenskars och invandrares.
Citera
2014-12-20, 08:20
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jag har haft diskussioner med högutbildade bekanta som på allvar tror att dagens invandring är ett måste, för hur skulle vi annars få till exempel läkare vi behöver i vården? Man måste förklara för dem att det är skillnad på riktad arbetskraftsinvandring och invandring av t ex anhöriga till flyktingar eller ensamkommande sk barn. Det går att välja det första och dra ner på det andra. Debatten i Sverige är så outvecklad pga tabut att alls diskutera.

Det är bara del av ett mer omfattande imbecillt tillstånd. Det finns idag varken intresse eller förmåga hos det stora flertalet medborgare att diskutera samhällsutveckling och framtid i konkreta praktiska termer. Spelar ingen roll om det handlar om att försörja oss med nya barn, energi, svensk film eller livsmedel. Vad vi har för födelsetal i landet är en fullständig ickefråga. Somalier har bättre koll på det, för de hör åtminstone imamen säga "föd så många barn som möjligt".

Och högutbildade är inte sällan värst i ovan avseende, ty de har många gånger utbildat bort sin mänskliga intuition och förmår inte dra i en mental nödbroms ställda inför vansinnets retorik. Är bara omslagspappret till synes rationellt och genomtänkt, så måste innehållet vara korrekt.

Varför det är på det här sättet? Jo, denna tråd ger rätt bra svar. Folkuppfostrande media som även erövrat skolan. Kopplingen till en annan tid, då det fanns en moralisk och nationell kompass, är bruten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in