2014-12-29, 17:58
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Sådana här styrda chattar med läsarna som Svenska Dagbladet ägnar sig åt är ju sällan mer än ett sätt att få det att se ut att folkopinionen är på elitens sida. Men icke så den här gången. Den här gången känns det som att folkviljan får komma fram på allvar, oförfalskad. Kanske beror det på att inte en enda som stöder decemberuppgörelsen har hört av sig.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...on_4218451.svd

Jag skulle tro att det som publicerats i "chatten" är dom mest positiva och återhållsamma inläggen som man har fått in. Mitt publicerades inte. Språkbruket var städat, men jag var som vanligt "en aning syrlig" i min kommentar. Men det fanns ju gott om andra inlägg med samma budskap som mitt, dvs att aliansen är slut. Glöm den. Det enda aliansparti som inte kommer att mer eller mindre försvinna vid första bästa val, om det blir några fler, är moderaterna. Men vi kan nog räkna med en halvering.

SvD har publicerat flera artiklar som sågar DÖ. Även den otäcka ****tidningen DN har publicerat tämligen kritiska synpunkter. Förvånande, men glädjande i sig att man till och med där inser hur dåligt detta är.
Citera
2014-12-29, 18:05
Medlem
nins avatar
Jag ska försöka utveckla det jag tidigare skrivit i olika trådar om varför utvecklingen som skett, kan vara det bästa som hänt SD.

-För det första så framstår de som det enda oppositionspartiet. Att påstå vänsterpartiet är det är oseriöst eftersom det finns inte en möjlighet i helvete att de skulle rösta på en alliansbudget. Det är en viktig vinst för SD i allmänhetens ögon. Det betyder inte att ord som missnöjesparti, populistparti, etc försvinner. Men fler och fler kommer se SD som det enda partiet som är i verklig opposition.

-Decemberpartiernas beslutet visar även för svenska folket, att de 6 (7) andra partierna har en fråga som är viktigare än allt annat. En fråga där de hellre gör upp tvivelaktiga uppgörelser än tar tag i själva frågan. En fråga som det även inte finns så starkt mandat för i väljarkåren som decemberpartierna verkar tro.

-SD har även all makt nu i sin oppositionsroll. Alliansen måste ha "vinster" nu i opposition för att få sina väljare på lite bättre humör. SD kan helt enkelt skippa och rösta på alliansens förslag (utanför budgeten) för att sänka regeringen, och istället lägga liknande förslag som de röstar på. Det SD säger är att det är DE som är oppositionspartiet och kommer lägga förslag utifrån detta. De är inte ett passivt stöd till en allians som ibland vill leka opposition. SD kan helt enkelt säga till alliansen; vill ni påverka politiken, rösta på våra förslag eller förhandla med oss!
I och med att de framför att det är helt upp till alliansen om de ska få igenom delar av sin politik, så kommer inte alliansväljare anklaga SD utan det är deras egna politiker som får stå till svars om de inte röstar för att påverka. Alliansen skulle vara helt utan makt i 3,5 år om SD gör detta, alternativt, att alliansen röstar på SDs förslag = vinst.

Detta, mina vänner, är en jackpott. Ett extra val skulle inte få bättre utfall än detta. Vi har nu alliansväljare, som är extremt förbannade över hur alliansen skött sig. Vi har även en del ledarskribenter som ifrågasätter om detta verkligen är demokratiskt. Genom att "arbete" med alliansens besvikna väljare och invandringskritiska moderata kommunalråd, så har SD den största makten de någonsin haft.

Vi får se om SD tar denna makten som nu finns inom räckhåll.
Citera
2014-12-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det behövs fler "suicidala" forskare.
Citera
2014-12-29, 18:18
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Sådana här styrda chattar med läsarna som Svenska Dagbladet ägnar sig åt är ju sällan mer än ett sätt att få det att se ut att folkopinionen är på elitens sida. Men icke så den här gången. Den här gången känns det som att folkviljan får komma fram på allvar, oförfalskad. Kanske beror det på att inte en enda som stöder decemberuppgörelsen har hört av sig.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...on_4218451.svd

Citat:
Carina Stensson:
Flera hundra inlägg har redan skrivits till oss, innan vi ens hunnit starta den här diskussionen. Ilskan mot överenskommelsen är stor, och främst riktas den mot M och Alliansen. Jag skulle vilja få förslag på hur Alliansen eller Moderaterna skulle ha gjort istället? Vilka andra vägar skulle ha prövats?

Hoppla. Uppenbarligen ser vi här skillnaden mellan DN och SvD. Och mellan agendasättande journalistik och verkligheten.

Nu är ju inte jag någon Rand-dyrkare, men hon hade ibland sina poänger:
Citat:
You can ignore reality, but you cannot ignore the consequences of ignoring reality.

Uppenbart är att SvD har tagit ställning för borgerlig demokrati. Uppenbart även att DN/Wolo visar sitt rätta ansikte beträffande såväl 'borgerlighet' som 'demokrati'...

Kommer vi att få se en deathmatch DN vs SvD, nu månne?
Citera
2014-12-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur skall man strypa invandringen utan att förlora ansiktet när man gjort en uppgörelse för att isolera SD? Tror man att väljarna är genomkorkade?

Det tror man säkert, men jag har också länge spekulerat i en blocköverskridande "pensionsöverenskommelse" kring migrationen.

Den fromma förhoppningen är då att man "lyfter bort" frågan, samtidigt som man av ekonomiskt tvingande realiteter faktiskt är piskade att minska incitamenten för migration till Sverige. Trenden är ju inte bara historiskt rekordhög - den är hela tiden ökande.

Det finns ju i realiteten inget tak för hur många som kan söka sig hit, ingen "naturlig" nivå som vi kan bemästra bara vi öppnar våra hjärtan . Tvåhundratusen kan bli 500 000 som kan bli miljonen, per år. Tio miljoner syrier har rätt att få PUT med full tillgång till svensk välfärd, till att börja med.

Hur ska man sälja in det? Tja, det är bara för Gustav Fridolin att tala om humanitär hållbarhet och framtidens flyktingar som kommer FLY FÖR SINA LIV.

Eller varför inte demokratiskapande, tillväxtdrivande, miljövänlig rätt till biståndsfinansierad kretsloppsmigration till Framtidens Rika Afrika?

Sett ur det perspektivet är en debattdödande konsensuskartell inte nödvändigtvis det sämsta.
Citera
2014-12-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det tror man säkert, men jag har också länge spekulerat i en blocköverskridande "pensionsöverenskommelse" kring migrationen.

Den fromma förhoppningen är då att man "lyfter bort" frågan, samtidigt som man av ekonomiskt tvingande realiteter faktiskt är piskade att minska incitamenten för migration till Sverige. Trenden är ju inte bara historiskt rekordhög - den är hela tiden ökande.

Det finns ju i realiteten inget tak för hur många som kan söka sig hit, ingen "naturlig" nivå som vi kan bemästra bara vi öppnar våra hjärtan . Tvåhundratusen kan bli 500 000 som kan bli miljonen, per år. Tio miljoner syrier har rätt att få PUT med full tillgång till svensk välfärd, till att börja med.

Hur ska man sälja in det? Tja, det är bara för Gustav Fridolin att tala om humanitär hållbarhet och framtidens flyktingar som kommer FLY FÖR SINA LIV.

Eller varför inte demokratiskapande, tillväxtdrivande, miljövänlig rätt till biståndsfinansierad kretsloppsmigration till Framtidens Rika Afrika?

Sett ur det perspektivet är en debattdödande konsensuskartell inte nödvändigtvis det sämsta.

Nej, det är inte det sämsta..inte alls...frågan är hur sannolikt det är............är verkligen sexpacket bereda att bita huvudet av skam och genomföra detta? Jag tillåter mig tvivla.
Citera
2014-12-29, 20:01
Medlem
M:s "blivande partisekreterare" Tomas Tobé lägger på DN Debatt upp bollen på straffpunkten för SD - och går och sätter sig på läktaren:

Citat:
För det tredje: Nya Moderaterna och Alliansen är en aktiv och stark opposition. Vårt samarbete fungerar mycket väl, vilket inte minst är tydligt i riksdagsarbetet. Vi har redan under hösten sett hur Löfvens regering på flera punkter tvingats att backa från sina tidigare besked. Det handlar bland annat om att byggandet av Förbifart Stockholm ska återupptas. Under hösten förmådde regeringen endast att lägga fram två större egna propositioner – budgetpropositionen och propositionen om upphävande av kravet på vårdvalssystem i primärvården. Den förstnämnda föll och den andra drogs tillbaka efter omfattande kritik från Alliansen och remissinstanserna.

Regeringen har vid ett tiotal tillfällen tvingats att i EU-sammanhang företräda en annan politisk inriktning än den egna efter att EU-nämnden gett regeringen ett annat mandat än det man bett om.

Det ligger redan en rad ärenden på konstitutionsutskottets bord om brister i hur Socialdemokraterna och Miljöpartiet utövat regeringsmakten.

Under våren 2015 återupptar vi vårt oppositionsarbete för att driva igenom allianspolitik. Det handlar bland annat om rättspolitiken där riksdagen kommer att ta ställning till straffskärpningar – i motsats till de rödgrönas politik. Inom utbildningspolitiken kommer riksdagen, i enlighet med Alliansens förslag, bland annat att ta ställning till tydligare kunskapsfokus i skolan med tidigare betyg, mer idrott i skolan samt obligatorisk tioårig grundskola. Sammantaget har Alliansen under innevarande mandatperiod mycket goda möjligheter att påverka Sveriges utveckling i rätt riktning, även i opposition.

Detta kan väl nye målkungen Karlsson inte missa? "SD ämnar som Sveriges enda riktiga oppositionsparti under mandatperioden enbart rösta för våra egna motioner. Om Alliansen överhuvudtaget vill modifiera regeringens politik är de välkomna att agera stödpartier åt oss."

Replik på DN Debatt imorgon?
Citera
2014-12-29, 20:09
Medlem
Månsans avatar
Repris på den här gamla uttjatade bluffen:

Svenska turister tigger ihop semesterkassan

Syftet med artikeln är bara alltför uppenbar. Liksom den var förra gången och alla andra gånger ljugmedia försöker slå i läsarna att kringresande tiggare är helt normalt och något som alla ägnar sig åt överallt.

I alla världens städer driver det runt svenska trashankar med sina kaffemuggar. Utanför butiker i Sydney, Los Angeles, Kapstaden och Calcutta snubblar invånarna över svenskarna. Upprörs därför inte över att några enstaka zigenare för tillfället råkat hamna i Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20087787.ab
Citera
2014-12-29, 20:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
-För det första så framstår de som det enda oppositionspartiet.
-Decemberpartiernas beslutet visar även för svenska folket, att de 6 (7) andra partierna har en fråga som är viktigare än allt annat.
Detta, mina vänner, är en jackpott.

Jag vill påstå att möjligheten att förändra folkets syn på SD är ännu större.

För det första är nu inte SD bara det enda oppositionspartiet, och det enda invandringsrealistiska alternativet. Man är det enda demokratiska alternativet! Man är det enda partiet som inte ingår i en motbjudande maktkartell med syfte att kortsluta svensk parlamentarism. Detta går förstås inte att betona tillräckligt.

För det andra betyder detta, om det utnyttjas rätt, att Sexpackets "moraliska makt" är helt förbrukad. Att framhålla sig själva som ett moraliskt föredöme samtidigt som man pissar på sina väljare och öppet makthungrigt attackerar demokratin framstår inte som trovärdigt. Detta är ett grundskott till hela den falska mångkulturskonstruktionen, som ju helt bygger på falsk moralism. Nu kan VARJE argument besvaras med ett artigt "jag är ledsen, men jag accepterar inte moralkakor från antidemokrater".

Man kan förstås utveckla detta ytterligare med brutet samhällskontrakt och öppet förnekande av folket, men där går det förstås att villa in sig i hur långa diskussioner som helst. Men man kan definitivt använda sig av det enkla förkastandet: makten har bevisat sig vara något annat än folkets företrädare. Då behöver inte folket känna lojalitet till något makten är eller påstår.

Så, för att förkorta bör nu SDs attityd vara som följer: 1) Vi hade rätt hela tiden. 2) Ni erkänner genom er förnekelsepolitik och ert demokratiförakt att vi har rätt, dvs ni är rädda för det folk ni förnekar. 3) Ni saknar både demokratisk legitimitet och moralisk grund.
Citera
2014-12-29, 20:15
Medlem
bergsturks avatar
Till yttermera visso: Man bör helt lugnt gå ut och säga "efter borgerlighetens antidemokratiska härdsmälta välkomnar vi alla samarbeten, inklusive valtekniska, med eventuellt kvarvarande riktiga borgerliga och de partier de kan tänkas starta. Välkomna!". Ett utmärkt sätt att kasta grus i maskineriet för de borgerliga, speciellt moderaterna, som ändå kommer ha interna uppror att hantera.

Morot och piska.
Citera
2014-12-29, 20:17
Medlem
Ördögs avatar
I en tråd på M&J-forumet länkade jag till en betraktelse över decemberöverenskommelsen, författad av Matti Virtanen, finländsk TV-redaktör. (Jag vet inte om han är släkt med Fredrik - med tanke på att namnet Virtanen i Finland bärs av över 23 000 människor, många av dem synnerligen vettiga, tror jag inte risken är så stor!) Den finns att läsa på både finska och svenska på Yles webbplats, och den kan kommenteras synnerligen fritt.

Några brottstycken:

Citat:
I en finländares enkla skalle finns det helt enkelt inte plats för tanken att en minoritet ska utöva makt över majoriteten. Och vi tycker det inte alls är korrekt att ingå avtal om tiden efter nästa val - fråga bara Paavo Väyrynen, Ilkka Suominen eller på ren svenska Christoffer Taxell; kodordet "kassaskåpsavtalet 1987".

Naturligtvis förstår vi att ni har det svårt, eftersom ett besvärligt invandringskritiskt parti tagit säte i riksdagen. Att sätta stopp för detta parti har angetts som den viktigaste orsaken till Decemberöverenskommelsen.

Jag kan underrätta er om att vi även hos oss har ett likartat parti. Men inte har regeringen och oppositionen behövt byta roller för det.

Jag kommer inte mycket ihåg av riksdagsvalet i Finland 1987, men här finns en del att läsa.

Citat:
Regeringsförhandlingarna hade föregåtts av ett s.k. kassaskåpsavtal. Centern, samlingspartiet och svenska folkpartiet hade tillsammans med industripampar gjort ett avtal där de kom överens om att samarbeta i regeringsförhandlingarna.
Senast redigerad av Ördög 2014-12-29 kl. 20:20.
Citera
2014-12-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
nalin pekgul sviker sitt tensta och bekräftar att total laglöshet råder

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4702

Ja, det är ett mycket talande program. Älskar avsnittet när en maskerad, uppenbarligen av vissa lokala grupper utsedd, vakt frågar reportern vem han är och vad han gör där, och reportern lydigt svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in