2014-12-07, 23:46
Medlem
Ivar Arpi konstaterade ju att Stefan Löfven hade gone full Arnstad när han i likhet med filosofie studenten kallade SD fascister.

Nu är det ju frågan om statsministern inte också har jumped the Arnstad genom att i SVT uttryckligen koppla sina anklagelser mot uppemot en miljon svenska väljare till Henrik - och dessutom refererat till denne som forskare. (Rätta mig om jag har fel, jag refererar till vad jag läst om intervjun, som jag inte sett).

Nu kan alltså Mattias Karlsson et al med fog dra in Arnstads meriter och åsikter och väga en person som kopplar norsk skidåkning och finnarnas försvar mot Sovjetunionen till fascism, med flera professorer med riktiga akademiska meriter.

Eller varför inte S-märkte statsvetaren Stig-Björn Ljunggren som Sanna Rayman refererar?

Citat:
Har Sverigedemokraterna en fascistisk inställning till samhället? Tja, likheter kan förstås hittas. Betonandet av nation och nationell identitet, exempelvis. Det är å andra sidan något som kan finnas även inom konservatismen.

Annat som minner om fascismen återfinns i det traditionellt socialdemokratiska tankegodset. Den s-märkte statsvetaren Stig-Björn Ljunggren lyfter fram den svenska modellen som ett sådant exempel på sin blogg. Modellens ”starka inslag av representation från fack och arbetsköpare i statliga organ är också en tydlig likhet med fascismens sätt att resonera”.

Men, det är förmodligen inte stödet för den svenska modellen som S främsta företrädare syftar på när de säger att SD är nyfascister.

Vi ska nog inte inbilla oss att det ligger några djupare ideologiska resonemang bakom. Snarare, spekulerar Ljunggren, används ordet som ”ett allmänt nedsättande begrepp, ungefär som att kalla Sverigedemokraterna för ”dynghögar” eller ”skitstövlar”. ”Då saknar ordet en intellektuell betydelse”, konstaterar Ljunggren vidare.

"Litar du alltså mer på en 'forskare' utan någon examen än Stig-Björn Ljunggren och en rad etablerade akademiker när du smutskastar svenska väljare och deras demokratiskt valda företrädare, Stefan löfven? Är det med den sortens 'experter' du tänker styra landet?"
Citera
2014-12-07, 23:57
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu är det ju frågan om statsministern inte också har jumped the Arnstad genom att i SVT uttryckligen koppla sina anklagelser mot uppemot en miljon svenska väljare till Henrik - och dessutom refererat till denne som forskare. (Rätta mig om jag har fel, jag refererar till vad jag läst om intervjun, som jag inte sett).

Löfven benämner Arnstad som journalist och historiker, inte forskare. Det kommer bli väldigt svårt att backa från det här uttalandet nu. Nu är Arnstad en del av Socialdemokraternas valrörelse.

https://www.youtube.com/watch?v=ZM7L...utu.be&t=12m6s
Citera
2014-12-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, detta var det dummaste i mannaminne! Reinfeldt som vid flera tillfällen har uppvisat intelligenta drag, har tydligen låst fullständigt på en vettlös migrationspolitik. Och att tidningarna blåser upp uttalandet - det kan inte vara ägnat att hjälpa sjuklövern.

Det finns givetvis fullt rimliga förklaringar till att Sverige inte har en större befolkning och att befolkningstätheten är lika hög här som på kontinenten.
Hans lärjungar arbetar frenetiskt för att driva vansinnet vidare och sänka M totalt. Ikväll har Bodil Sidén, som verkar vara AKB:s motsvarighet till Roberta Alenius, skrivit följande:

"Nu räcker det! Borgerliga ledarsidor borde sluta ägna sig åt nervöst migrationsspekulerande och börja opinionsbilda för mer frihet och öppenhet. Media borde sluta intervjua endast dem som skriker ensame men högt och sluta läsa opinionsundersökningar som om de var Jan Larsson. Socialdemokraterna borde ta sitt ansvar för det politiska kaoset och sluta kleta SD på alliansen. Jag har fått nog!"

Apropå att Agendas Sifo-undersökning hade som rubrik "Var fjärde moderatväljare har blivit positiv till SD" försöker hon desperat spinna den åt andra hållet och lyfta fram att var femte har blivit mycket mer negativ. Hon tycks jättestolt över att det var "fler negativa än positiva", men när man räknar ihop dem är det alltså 23% som blivit mer positiva och 24% mer negativa. Kanske inte ett enormt övertag att skryta med.

Förekomsten av den här sortens "moderater" är helt obegriplig, de har verkligen kommit till fel parti. Hint nummer ett: Moderat betyder måttfull. Det finns inget måttfullt i deras migrationspolitik. När vänstern runkar till den bör man förstå att man är helt fel ute.
Hint nummer två: 57% av M-väljarna tycker det är ett dåligt förslag att ta emot fler flyktingar, 12% tycker det är ett bra förslag. Nymoderaterna kan inte vara så jävla dumma att de tror att de kan opinionsbilda bort detta förhållande. När man ser såna siffror ska man ge upp, osentimentalt, och gilla läget.

I deras fantasivärld är det endast "gammelmoderater" som vill minska invandringen och dessa anser man sig kunna avvara. De bedöms väl utgöra sådär 5% som redan har gått till SD och kvar finns endast den rena, nya, friska demografin, moderater som "bejakar öppenhet". Så är det naturligtvis inte. Moderater vill ha ett parti som tar ansvar för Sverige. Om Nya M vill vara ett parti som tar ansvar för allt utom Sverige så kommer M att föra en tynande tillvaro med Bo Lundgren-siffror. Sanna mina ord.
Citera
2014-12-08, 00:00
Medlem
Från andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hans svarade på en fråga:

– Men så länge man accepterar de demokratiska principerna?

– Det gjorde fascismen också. Det är det som är skillnaden på nazismen och fascismen enligt min uppfattning.

Stefan Löfven hävdar alltså att respekt för demokratin är en fascistisk egenskap...
Citera
2014-12-08, 00:03
Medlem
Citat:
jumped the Arnstad

Nu kan alltså Mattias Karlsson et al med fog dra in Arnstads meriter och åsikter och väga en person som kopplar norsk skidåkning och finnarnas försvar mot Sovjetunionen till fascism, med flera professorer med riktiga akademiska meriter.

Karlsson har redan gått upp i ringen mot Arnstad en gång. Klippet är en klassiker.
https://www.youtube.com/watch?v=CvZb24ChO_M
Citera
2014-12-08, 00:04
Medlem
Citat:
Från andra tråden:

Stefan Löfven hävdar alltså att respekt för demokratin är en fascistisk egenskap...
Den mannen kommer aldrig bli statsminister igen, han är helt enkelt för korkad. Ett nytt sosse-sänke.

För övrigt, hur man redovisar statistik

"Samtidigt visar en ny Sifoundersökning att fyra av tio väljare är mer negativa eller mycket mer negativa i sin syn på Sverigedemokraterna efter det att partiet blockerat regeringens budget.

Lika många är varken mer positivt eller negativt inställda till SD, medan 17 procent har fått en mer positiv bild av SD."

Ser ljust ut

unvis.it/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/annie-loof-lofven-borde-ha-avgatt_4170765.svd
Citera
2014-12-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Karlsson har redan gått upp i ringen mot Arnstad en gång. Klippet är en klassiker.
https://www.youtube.com/watch?v=CvZb24ChO_M
Och det är så skönt med Mattias Karlsson, han rädes inte striden, skulle förmodligen inte ha några problem att ta upp diverese fejk- CV:s. Känns tryggare numera
Citera
2014-12-08, 00:12
Medlem
Ett litet djurs avatar
Det slår mig nu att ordet "nyfascistisk" inte är något att häpnas över egentligen utan en rätt förväntat position i slaget om språket. Rasism har för länge sedan förlorat sin ursprungliga innebörd, numera kan det betyda lite vad som och precis som med exempelvis ordet sexism är det den som känner sig kränkt som har tolkningsföreträde. För det är lite så jag ser det, de som bräker ur sig "nyfascism" är de är kränkta över att "de där inom (sd)" och då får man tolka in lite vad man vill.

Att man från akademiskt håll verkar sucka djupt är en annan femma, eftersom svensk media inte förlitar sig på experter nås inte den breda massan av dubierna eller avsnoppningarna från dessa utan de sväljer med hull och hår.
Citera
2014-12-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och det är så skönt med Mattias Karlsson, han rädes inte striden, skulle förmodligen inte ha några problem att ta upp diverese fejk- CV:s. Känns tryggare numera

MK är kategoriskt bättre än JÅ. Det säger jag som långvarig kritiker av MK:s interndemokratiskt tveksamma instinkter och rent skadliga överideologiserande kring nationalismbegreppet. Att han och och SD:are som Z.Z. själva varit praktiserande arnstadister talar vi också tyst om för nu.
Senast redigerad av oyto 2014-12-08 kl. 00:16.
Citera
2014-12-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
En typisk nyliberal tanke att ju fler människor det kommer så ökar produktionen.

I lördagens (6 december) ekonomipanel, sändes i P1 vid 11.30 med repris på kvällen, så nämndes faktiskt att man måste sätta BNP i relation till folkmängden.

Någon av de medverkande påpekade att tillväxten i ekonomin var 1,7 % (jag minns inte siffran exakt), men att folkmängden samtidigt ökat med 1 % (ca) så tillväxten per capita var endast 0,7 % och inte så imponerande.
Citera
2014-12-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det givetvis. Men symbolvärdet av TUT hade i ett slag mer än halverat anstormningen.
-"I Sverige får man stanna tills konflikten i hemlandet är över, sen åker man hem för att bygga upp sitt land"-

Kombinerat med ett sunt & friskt självhushåll i tältstäder på Revingehed så hade man fått ner volymerna till 2% av dagens.

Svårare än så är det inte.

Som jag har fattat det är den stora skillnaden att med PUT följer rätt att förenas med anhöriga (de får betald resa till Sverige), medan det inte gör det med TUT.
Citera
2014-12-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Japp, det måste finnas något som distingerar M eller vilket annat parti som helst från övriga. När svensk konservatism upphört att existera som politisk kraft kan de allesamman gå ihop i samma stora familj, Sjuklövern. Hoppsan, redan där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in