Citat:
Att Sverige går mot den oundvikliga, massinvandringsrelaterade, finansiella kollapsen är det nog ingen av trådens brukare som tvivlar på. Men precis som TheLucky påpekar så är det troligt att de första symptomen på total genomklappning kommer att skönjas tidigare än vad vi hittills har trott. Kanske sker det redan under första halvan av nästkommande mandatperiod.
Så frågan är hur detta kommer att påverka det politiska och mediala samtalet - "Mediakriget om mångkulturen".
Jag - som den pessimist jag är - tror att det offentliga samtalet kommer att påverkas endast på marginalen. Detta på grund av "lagen" om den kokta grodan. Det har sagts så många gånger att "om X, Y eller Z händer då jäklar". Men inget händer. Likaså kommer inget att hända denna gång då ökande finansiella problem så att säga ligger i många människors införstådda farhågor, med andra ord så har temperaturen ökats tillräckligt sakta.
Det jag tror kommer att hända är att Alliansen kommer att få skit för sina stora skattesänkningar, inte ett ord kommer att höras om invandring. Galenskaparna kommer under mandatperioden att genomföra aggressiva skattehöjningar och öka landets belåning. De borgerliga partierna kommer att spela med i spelet i enlighet med spelets regler, och således endast ifrågasätta skattehöjningarnas aggressivitet och deras påverkan på näringslivsklimatet. Aldrig någonsin kommer den sinnessjuka massinvandringen att ifrågasättas.
Media kommer - såklart - heller inte att komma med den typen av kritik. Tvärtom, om fler medier kommer att täckas av skattebetalarnas beskydd så kommer maktens och medias redan starka band att stärkas än mer.
Så frågan är hur detta kommer att påverka det politiska och mediala samtalet - "Mediakriget om mångkulturen".
Jag - som den pessimist jag är - tror att det offentliga samtalet kommer att påverkas endast på marginalen. Detta på grund av "lagen" om den kokta grodan. Det har sagts så många gånger att "om X, Y eller Z händer då jäklar". Men inget händer. Likaså kommer inget att hända denna gång då ökande finansiella problem så att säga ligger i många människors införstådda farhågor, med andra ord så har temperaturen ökats tillräckligt sakta.
Det jag tror kommer att hända är att Alliansen kommer att få skit för sina stora skattesänkningar, inte ett ord kommer att höras om invandring. Galenskaparna kommer under mandatperioden att genomföra aggressiva skattehöjningar och öka landets belåning. De borgerliga partierna kommer att spela med i spelet i enlighet med spelets regler, och således endast ifrågasätta skattehöjningarnas aggressivitet och deras påverkan på näringslivsklimatet. Aldrig någonsin kommer den sinnessjuka massinvandringen att ifrågasättas.
Media kommer - såklart - heller inte att komma med den typen av kritik. Tvärtom, om fler medier kommer att täckas av skattebetalarnas beskydd så kommer maktens och medias redan starka band att stärkas än mer.
”Man överskattar oftast händelser på kort sikt och underskattar dom på lång” är ett av mina favorit uttryck.
Jag tror precis som du skriver att galenskaperna kommer att fortsätta genom att man ökar på statsskulden och mörkar vidare. Men som The Lucky skriver så kommer troligen förändringen att komma underifrån. Kanske inte bara från kommuner utan t.ex. polisen som får konstant kritik samtidigt som våldet ökar kanske också börjar höja rösten. Inte uppifrån men från botten åter igen.
Vem hade kunna skriva manus om hur Sovjetunionen bara föll ihop? Något liknade kommer troligen att hända i Sverige då det blir dags för Grekland 2.0 och allt är kört i botten.
Det enda som kan uteslutas är en militärkupp eftersom Sverige saknar militär som kan ta makten. Men annars kan vad som helst hända. Åsiktskontrollen har varit så extrem så rekylen blir troligen också extrem.
Sedan finns det hopp då grodan faktisk hoppar upp från vattnet!