2014-12-07, 23:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Det har ju varit praxis i svensk offentlig debatt i årtionden. Den som skriker högst och mest effektivt svartmålar motståndaren vinner. Det är bara att kolla på diskussionen kring invandring/migration, cannabis/drogförbud och sexköpslagen. Det är helt naturligt att det finns åsikter längs hela spannet i dessa frågor, men i offentlig debatt vet man redan på förhand vad alla debattörer förväntas tycka. Det är först på senare år som det skett en viss förskjutning, främst på grund av den traditionella medians tillbakagång.

Absolut. Den svenska offentliga debatten har länge varit på en låg nivå. Men det är ovanligt att en statsminister deltar så aktivt i smutskastandet. Det normala är att någon underhuggare sprider dynga. Statsministern ska ju trots allt representera hela landet, även de väljare han av någon anledning ogillar.
Citera
2014-12-07, 23:13
Medlem
Tercios avatar
Löfven: Skillnaden mellan fascism och nazism som jag ser det är att fascister respekterar demokratin.

Gode gud. Han är ju bara för mycket.

marschen mot rom och spanska inbördeskriget gör sig påminda.
Citera
2014-12-07, 23:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Löfven: Skillnaden mellan fascism och nazism som jag ser det är att fascister respekterar demokratin.

marschen mot rom och spanska inbördeskriget gör sig påminda.

Sade han verkligen det? Varfan får han all skit ifrån? Fascismen är en totalitär ideologi som idag närmast representeras av islamismen. (Upphovsmannen till islamismen, al-Kutb, var tydligt inspirerad av Mussolini både som ideolog och som fiende till brittiska imperiet).

Karln har blivit tokig. Respekterar fascister demokratin? Han är fan galen!
Citera
2014-12-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag förutsätter att du talar om Löfven och hur han betecknar SD väljare och dess politiska företrädare?

Eller har du olika skalor på omtanken beroende på vem som gör påhoppen?

Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Det enda han vill väl är sin egen plånbok. Om du nu är så dum att du tror "politiker vill väl" då finns det inget hopp för dig.

Hade han velat väl hade han avgått som han lovade, men istället klänger han sig fast vid makten som en rabiat apa.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men nu ingår sådant i helt vanlig och laglig opinionsbildning. Dock inte hot, men något sådant finns inte i denna tråd.

Tycker man att en förtroendevald är en idiot, så är man i sin fulla rätt att utrycka det.

OnT:

I extravalet så kommer vi förmodligen att se ett flöde från de rödgröna till Alliansen. Därutöver blir det ett flöde från Alliansen till SD.

Vi kan hamna i en exakt likadan parlamentarisk situation som idag eller vi kan hamna i en "sittasjon" där Alliansen är största blocket och SD är fortsatt vågmästare. Vad är nu vinsten med detta? Det är möjligen att invandringsfrågan kommer upp ordentligt på dagordningen vilket nog sätter politisk press på sjuklövrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Politiker är inga vanliga människor. De har en oerhörd makt att påverka andra människors liv och därmed är det absolut nödvändigt att noggrannt granska och kritisera vad de tar sig för. De kan genom antingen illvilja eller ren inkompetens göra skillnaden mellan liv eller död.

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur var det nu med SD partiledare som fick sjukskriva sig efter all press från hotande VåldVänstern och MP folk och andra galningar... Inte fan sträckte Löven ut en hand och ville hjälpa Jimmie, inte ett bromsande ord till alla hetsare som med alla medel ville hindra demokratiska möten... Så varför skall vi krama lövet när han kastat skit omkring sig och inte än inser sina egna brister.
Så varför hjälpa en smygrasist. Vill ha ha kramar kan han få det på Sveavägen och kanske av Maggan.

En god utgångspunkt då man analyserar politik är att alla vill uppnå ett bra samhälle - sedan har de olika tankar om hur ett bra samhälle ser ut och hur vi ska nå dit. Men ingen engagerar sig politiskt i hopp om att göra illa eller för att skapa ett dåligt samhälle; anser man att en politiker försöker skapa ett dåligt samhälle så är det bättre att tala om för den personen varför man anser det och hoppas på att kunna övertyga hen om ens egna tankar än att hoppa på denne och bete sig allmänt illa.

Naturligtvis är det inte bättre att hoppa på Jimmie Åkesson än på någon annan, den här utgångspunkten försöker jag hålla gentemot alla politiker (och människor i allmänhet; alla försöker göra väl, de har bara olika tankar och förutsättningar för hur de ska nå dit) och jag tycker det gör mig till en lite bättre människa.

Nu ska förstås den bittre Flashbackaren tycka det här är naivt och dumt, men då ska man kanske fråga sig vilken världsbild som i slutändan får sig själv och andra att må bäst.
Citera
2014-12-07, 23:19
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Statsministern ska ju trots allt representera hela landet, även de väljare han av någon anledning ogillar.

Inte för att Reinfeldt var så mycket bättre på den fronten.

När David von Arnold blev knivskuren 2010 (om det nu var sant ) så kommenterade han:

Citat:
Men vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer, sa Fredrik Reinfeldt. Han anklagade också SD-politiker för att ofta försöka framställa sig som "värnlösa" och endast agera "i egna syften".

Egentligen ganska sanslöst uttalande. I samma klass av knäpphet som att ta över Arnstads begreppsapparat.
Citera
2014-12-07, 23:20
Medlem
Citat:

Sa han verkligen det? Var någonstans i programmet?

I så fall har vi en ny klassiker att gotta oss åt.
Citera
2014-12-07, 23:24
Medlem
.
Senast redigerad av Epikantus 2014-12-07 kl. 23:37.
Citera
2014-12-07, 23:24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Absolut. Den svenska offentliga debatten har länge varit på en låg nivå. Men det är ovanligt att en statsminister deltar så aktivt i smutskastandet. Det normala är att någon underhuggare sprider dynga. Statsministern ska ju trots allt representera hela landet, även de väljare han av någon anledning ogillar.
Reinfeldt var väl inte mycket bättre - bl.a. sa han ju att SD:are får skylla sig själva om de får stryk eller blir mördade.
Citera
2014-12-07, 23:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Hans svarade på en fråga:

– Men så länge man accepterar de demokratiska principerna?

– Det gjorde fascismen också. Det är det som är skillnaden på nazismen och fascismen enligt min uppfattning.
Citera
2014-12-07, 23:26
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Det handlar ju ändå om en politisk klass vars "intellektuella" misstänkliggör brasved då vedhuggning på nåt sätt anses politiskt suspekt och anser att längdskidåkning är fascism.

Man kan inte kräva för mycket av sådana människor. Även om det skrämmer att de tydligen är folkets högsta representanter.
Citera
2014-12-07, 23:26
Medlem
Till jdlundberg: Nej, jag tycker inte heller man ska håna Löfven om han gör något misstag eller någon felsägning. Han agerar under en stor press och är jävligt besviken.

Men ska han få någon förlåtelse av mig så måste han ta tillbaka det epitet han klistrat på mig och 800.000 andra. Att vi skulle vara fascistsympatisörer.

Vidhåller han sitt vansinniga uttalande ska han pressas hårt tills han avgår. Han leder vårt land och måste tåla hård kritik.
Citera
2014-12-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Ja, han sa så. En statsminister som lutar sig på pajasen Arnstad, kallar honom historiker och sedan hävdar att fascismen respekterade demokratin... är inte en statsminister. Det märks att han är ute på alldeles för djupt vatten och att han blir coachad bakom kulisserna ungefär som Sarah Palin. Och precis som Palin pallar han inte att hantera all info han blir matad med så han rör ihop allting i TV-rutan och gör bort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in