Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Desperationen är tydlig. 2010 fanns det en hel del sansade bedömare som på allvar inte trodde att SD skulle passera 4%-spärren. När detta ändå hände, så trodde samma bedömare att SD skulle "göra en Ny Demokrati" och kollapsa och försvinna bort. Massmedia gjorde sitt bästa för att hjälpa till. Resultatet blev att SD mer än fördubblade sig 2014 och nu råder panik i PK-lägret. Det har gått så långt att man är beredd att till och med läsa vad de skriver som kan något om saken. Sedan förstår man förstås inte, utan börjar dilla om "rasism" och "strukturer" i alla fall. Orsakerna är, som Du också anför, att man befinner sig i en kollektiv mental blockering att ta till sig fundamenta. Begrepp som nationell sammanhållning, social tillit och gemenskapsvärden är obegripliga fenomen för dessa, och även om väljarna i regel inte uttrycker sig i sådana termer, så känner de intuitivt betydelsen av dessa. SDs tillväxt får snart ses mer av ett medborgerligt ansvarsuttryck än för missnöjesröstande, även om det givetvis är svårt att dra några skarpa gränser.
Ja. Jag tror dock inte att det där med nationell sammanhållning och gemenskapsvärden är superstarka faktorer, jag tror den starkaste orsakskedjan är ungefär så här:
1. Ekonomisk och social trygghet är A och O. 200 år av fred och närmare 100 av välstånd har format en befolkning med en hel del grundkrav.
2. Dessa hörnpelare i tillvaron är på grund av den svenska modellens konstruktion i stor utsträckning utlämnad åt staten och myndigheterna, man kan inte påverka så mycket själv. 45% av BNP håvas in i skatt.
3. En svensk som tillåter invandring gör därför ett mycket större indirekt avkall på "sitt eget" än gängse amerikan eller japan. Därför vill svensken känna sig trygg i att om någon får komma utifrån och koppla in sig på det gemensamma, så ska det jävlar i min låda vara 101% rimligt och säkert att personen ifråga ska ha rätt till det. Asylskälen ska vara bortom alla tvivel, ensamkommande ska vara röntgade med all världens instrument och de ska skriva 3 kopior av intyg om att de inte är ankarbarn som planterats för att dra hit familjen en kvart efter positiv asylprövning.
4. Allt som har med migration och integration att göra måste därför inge ett mycket imponerande förtroende.
5. Sverige misslyckas fullständigt med punkt 4 eftersom alla kan se att kejsaren är naken. Det råder kaos på gränsen till anarki inom allt som har med migration och integration att göra.
6. En Svensson som ser en invandrare på gatan har därför ingen anledning att tänka "wow, där går en som passerat alla trösklar och kontroller och som kommer att vara fullt integrerad i gemenskapen inom ett år om vederbörande inte redan är det". Svensson har däremot goda skäl att misstänka "där går en välfärdsslukande fripassagerare som har ljugit och fuskat sig in, och det kommer att drabba mig, mina närstående och mina efterkommande ekonomiskt och socialt". Detta skapar vanmakt och irritation.
7. Inga tongivande röster inom etablissemanget kommer att kunna driva fram förtroendeskapande åtgärder inom migration och integration, därför att det finns en gapig och aktivistisk falsettkör bestående av ingen-är-illegal-vänstern, frihet-in-i-kaklet-högern och MSM som kommer att rycka ut i panik och lägga en bombmatta över varje Skyttedal, Wager eller Sanandaji som vill försöka skapa ordning i kaoset. Riksdagen har fullt med unga och/eller idealistiska politiker som kommer att stämma in i falsettkören. Minsta tecken på att undfallenheten och släpphäntheten är äventyrad och de kommer att höja volymen tills alla ansvariga darrar av skräck igen.
8. SD är teflonskyddade mot falsettkören eftersom de är helt öppna med sitt erbjudande om att lägga om till en ansvarsfull invandringspolitik. Och varje gång en liberal säger "öppenhet" och en vänstertok säger "internationell solidaritet" (vilket kommer att ske hundratusentals gånger till) så tar sig ännu en sjuklöverväljare för pannan och går till SD.
Hela diskursen, hela systemet är konstruerat som en tratt som leder väljarna till SD. Även de som kämpar för att inte slinka ner i tratten. Åkesson kan ligga på soffan och äta popcorn medan Lindberg, Pettersson, Swedin, Arnstad, Sima, Greider, Federley, Szyber, Röda Korset, Rädda Barnen, Amnesty, Lööf, Ohlsson, Ullenhag, SSU, Grön ungdom, MUF, LUF, CUF, Ung vänster, Timbro, Almega, Pascalidou, Linderborg, Lena Andersson, Demker, Bjereld, Mattsson, Helin, Rummet, Politism, Inte rasist men, Feministiskt initiativ och tiotusen andra galenskapare hjälps åt för att hålla ihop den mänskliga tratt som leder väljarna i famnen på SD.