Citat:
Ursprungligen postat av
NSO
Alltid något. En journalist som tillstår att man på kollektiv nivå ägnat sig åt pseudofrågor. Det lär sitta längre in att erkänna att man har valt att inte på en enda punkt har utmanat makthavarnas skönmålningar av invandrings- och integrationspolitiken. Trots tillgång till offentligt källmaterial som berättat helt andra saker än vad makthavarna sagt. Hur kunde Ullenhag och så många andra politiker komma undan så lätt? Därför att journalisterna har gjort sig dummare än vad de är. De gav sig själva tillåtelse att vara dumma helt enkelt. Att vara idioter. Att vara idiotiska. Imbecilla personer. Dummare än den dummaste jävel som nånsin funnits. När de spelade sin roll och skrev om mångfald alltså. Hur kommer man tillbaka efter något sånt?
Are you serious, you don't know? Everybody knows you never go full retard!
Jag är tveksam till, om den svenska journalistkåren - *som kollektiv* - har gjort sig dummare än vad de är. Mina stickprov pekar på att en hel del journalister INTE har spelat någon "roll" - utan som *kollektiv* i stället genuint har lurat sig själva.
Det är s.a.s. tillåtet (!) i Sverige att i den offentliga debatten framstå som DUM - dvs enfaldig, med huvudet under armen. Någon som framstår som DUM (dvs enfaldig, med huvudet under armen) förlorar inte sin status bland sina kollegor. Detta är - mig veterligen - UNIKT i Västvärlden
Det är UNIKT i Västvärlden att
dumbing down närmast har påbjudits (!) för offentlig debatt som rör eller tangerar den unika invandringspolitiken. Det är enbart i svensk debatt som det är en fjäder i hatten att inte se (eller inte vilja se) de faktiska, konkreta problemen och de principiella problemställningarna med den världsunika invandringspolitiken.
Därför blir det danska programmet Deadline så avslöjande. Den danske programledaren stryker inte de två skånska (kvinnliga) politikerna och Expressens/Kvällspostens ledarskribent överslätande medhårs. Den danske programledaren beter sig därmed som en professionell
journalist.
Svenska s.k. journalister beter sig inte som professionella journalister. (Anna Dahlberg har i ett par ledarartiklar försiktigt närmat sig de utmönstrade konflikterna med den unika invandringspolitiken... hon har bemötts med total tystnad plus en del inlindade gliringar.)