2015-02-10, 19:02
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Framtiden är antingen ett nervöst angiverisamhälle likt DDR eller en medial kollaps. Och jag ser att media inte tänker vika en millimeter frivilligt och är beredda att gå väldigt långt för att behålla greppet.

Ett nervöst DDR-samhället är ju uppenbart många journalister och chefredaktörers dröm och mål. Många andra jobbar ju i samma riktning, t.ex. många fackförbund, svenska kyrkan och dom flesta riksdagspartier. Och utvecklingen går ju ditåt, helt klart.
När det gäller media så har vi samtidigt situationen att produkterna är svårsålda och rklamköpare inte är beredda att betala speciellt mycket för reklamplasten. Vem vill köpa reklam på en gödselstack?
Journalister är också den yrkesgrupp som har näst lägst förtroende bland allmänheten. Endast politiker åtnjuter lägre förtroende. Detta verkar dock inte bekomma någon av dessa grupper, då man gladligen ljuger sig blå dagarna i ända...

Frågan är vad som skulle driva en medial kollaps? En total köpbojkott lär det ju inte bli. Och stasivisionen (SVT/SR) kommer man ju liksom inte undan eftersom den är statlig och inte beroende av intäkter på samma sätt som dagspressen och den vänsterextrema TV-(k)analen TV4.
Citera
2015-02-10, 19:03
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Ja, det är just det som skrämmer mig. Media håller allt mer på att distansiera sig från en betydande del av befolkningen samtidigt som tonläget blir mer hätskt. Jag är övertygad om att de egentligen vill att det skall brista för någon av alla de klämmer åt och hänger ut så de med gravallvarlig min kan påstå att det fria ordet är hotat när de fått en välförtjänt knytnäve i ansiktet och i sin tur drämma till med ännu mer repression i en ond spiral nedåt.

Vad händer i ett samhälle där en tillräckligt stor del av folket och media hatar och föraktar varandra?

Jag inser att jag är lyckligt lottad som har en posthistorik som visserligen skulle få Arnstad att utnämna mig till dödsnazist, men inte skulle skapa speciellt mycket förvåning hos kollegor och familj. Det är ändå obehagligt att hitta sin mailadress i Piscatus register. För åtskilliga andra däremot så har det senaste journalistiska övertrampet förutom förakt även skapat hat och skräck när det är tydligt att även vanliga privatpersoner är i skottgluggen.

Framtiden är antingen ett nervöst angiverisamhälle likt DDR eller en medial kollaps. Och jag ser att media inte tänker vika en millimeter frivilligt och är beredda att gå väldigt långt för att behålla greppet.

Förstår din känsla av obehag. Förstår dock också Easy-Lees kommentar.

Det är mycket obehagligt att vi i Sverige har privata organisationer som gör sitt bästa för att leta upp och registrera enskilda som enligt dessa privata organisationer, har fel åsikter. Ingen av dem som hängts ut, har ju gjort nåt som skadat nån. Ja visst har det de skrivigt kränkt en och annan, skapat harm och förtret, men inte alls påverkat de kränktas verkliga liv.

Men lösningen är inte att tystna, eller att låta sig skrämmas till tystnad. Lösningen är att fortsätta skriva kritiskt. Möjligen inte exakt på det ofärskämda sätt som jag ibland använder mig av, vilket är helt avsiktligt och avsett att förarga och provocera så mycket som möjligt, men ändå att fortsätta skriva. När det gäller läkaren och juristen så finns det inget som hindrar dem från att regga nya konton och då följa de instruktioner för hur man ska göra, för att ha så stor möjlighet som det bara går att få, för att undvika uthängning. Utåt kan de bete sig som imamerna i många moskéer i Sverige, d.v.s. säga sånt som passar in i den nutida normativa diskursen, för att sedan anonymt fortsätta skriva saker som förargar Aftonbaldet och twittrarna. Skriva sitt hjärtas mening. Har man moraliska betänkligheter när det gälelr det, bör man minnas att Sverige är ett moraliskt sett genomruttet land när det gäller åsikter. Att tro annat är naivt och farligt för en själv. Det är givetvis mycket tråkigt och olyckligt att det är så, men det är bara så det är.
Citera
2015-02-10, 19:17
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Håller med. Kampen förs mot folket. All lagstiftning i Sverige uppfyller alla krav på att tillgodose minsta lilla minoritets verkliga så väl som inbillade rättmätiga intressen. Flera myndigheter finns till bara för att ta dessa intressen till vara. Mediekriget är helt inriktat på de enskilda individer i Sverige, svenskar som invandrare, som opponerar sig mot visionen av det Nya Sverige och genomförandet av det projektet. Ingen avvikare får finnas. Alla avvikare ska letas upp och oskadliggöras. I främsta ledet för denna process går mången svensk media, där man som i fallet Aftonbladet bland annat håller rena skådeprocesser. Och som makthavare före honom i många trista samhällen gjort, har i dag Jan Helin delat med sig av sin dyrbara tid, för att dels kunna ta emot anhängarnas hyllningar, dels på ett faderligt sätt kunna tala de bångstyriga till rätta. Samtidigt som han försäkrar att han för ögonen endast har allas väl och ve. Det är hans version av att klappa söta barn på skulten och krama och pussa dem. Det är nästan så det är lite obehagligt faktiskt.

Chatten med Helin var stor humor.
Denna ordväxling speciellt:

Citat:
Kommentar från Kent
Jag tycker att det räcker nu med alla hatkampnjer mot SD!

Jan Helin: Jag har svårt att se detta som en hatkampanj mot SD. I dag har vi granskat en jurist i EU-parlamentet som driver dubbla agendor. Han har förvisso uppdrag åt en EU-parlamentariker som företräder SD, men såvitt jag förstått SD:s officiella linje så går hans inlägg på Flashback stick i stäv med den. Vi har också i dag granskat en miljöpartist som skriver insändare och debattartiklar med en linje som är Miljöpartiets, men anonymt på Flashback har han spridit helt andra budskap.

(min fetning)

Helin har publicerat oräkneliga krönikor och ledare som belägger SD med epitet som främlingsfientliga, rasistiska, fascistiska och nazistiska. Nu påstår han plötsligt att SD inte står för något av detta. Man undrar hur det står till i Helinhjärnan.

Och även om Miljöpartisten som blev uthängd visserligen försvunnit från Aftonbladets hemsida nu till förmån för maximal exponering av SD-juristen, får man ändå se det som en chockerande utveckling i mediakriget att en Miljöpartist över huvud taget blivit rasistmobbad av Aftonbladet.
Sannolikt har dataintrången inte gett den utdelning man hoppats på, så man blev tvungen att nöja sig med en Miljöpartist för att bygga momentum i drevet.

Och Off Topic vill jag också belysa att Helin övergett titeln "chefredaktör" för det engelska "publisher". Min personliga åsikt är att det inte finns något töntigare än en stockholmare som låtsas vara amerikan.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-02-10 kl. 19:20.
Citera
2015-02-10, 19:40
Medlem
Sillberts avatar
Här har vi ett litet guldkorn från i dag på DNs Kulturdebatt. Skriven av Jenny Westerstrand som ärforskare vid Centrum för genusvetenskap vid Uppsala universitet. Överraskande nog håller jag med om det mesta som skrivs i artikeln, trots författarens arbetsplats.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...sitetsstudier/

Man undrar om vissa vänster-akademiker, liksom liberaler och övrig vänster, börjar undra om de släppt lös ett monster i form av identitetspolitiken.
Citera
2015-02-10, 20:02
Medlem
SvenskOppositions avatar
En spännande tanke jag tänker då och då, och nu åter efter Researchgruppens och det internationella kapitalets gemensamma "avslöjande" i tabloidtidningen Aftonbladet, är att vi regimkritiker och regimen i många stycken faktiskt delar världsbild.

Något som som t.ex. Carl Bildt, Jan Helin och Mathias Wåg har insett är att ett mångkulturellt samhälle inom en och samma nationalstat bara har tre vägar att gå. Antingen så upprätthåller man projektet med repression och tvång, eller så faller projektet samman i systemkollaps och kaos.

Det tredje alternativet - att helt enkelt avskaffa mångkulturen - är för hrr Bildt, Helin och Wåg dock ett helt uteslutet val. Vägen mot systemkollaps och kaos vill man helst undvika, och den enda vägens politik blir således repression och tvång. Att kuva regimmotståndare på samma rättframma och oblyga vis som t.ex. Lukasjenko och Mugabe är såklart även det problematiskt.

Man vill att det ska se anständigt och demokratiskt ut, och därför blir det en mjuk repression baserad på medial propaganda och social kontroll som utgör de främsta verktygen. Även den sociala kontrollen är till övervägande del orkestrerad från media och de så kallade journalisterna.

Vi regimmotståndare har gjort exakt samma analys som regimen och dess hantlangare. Den avgörande skillnaden är att vi prioriterar den tredje vägen - att avskaffa det mångkulturella samhället.
Citera
2015-02-10, 20:04
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Chatten med Helin var stor humor.
Denna ordväxling speciellt:

(min fetning)

Helin har publicerat oräkneliga krönikor och ledare som belägger SD med epitet som främlingsfientliga, rasistiska, fascistiska och nazistiska. Nu påstår han plötsligt att SD inte står för något av detta. Man undrar hur det står till i Helinhjärnan.

Och även om Miljöpartisten som blev uthängd visserligen försvunnit från Aftonbladets hemsida nu till förmån för maximal exponering av SD-juristen, får man ändå se det som en chockerande utveckling i mediakriget att en Miljöpartist över huvud taget blivit rasistmobbad av Aftonbladet.
Sannolikt har dataintrången inte gett den utdelning man hoppats på, så man blev tvungen att nöja sig med en Miljöpartist för att bygga momentum i drevet.

Och Off Topic vill jag också belysa att Helin övergett titeln "chefredaktör" för det engelska "publisher". Min personliga åsikt är att det inte finns något töntigare än en stockholmare som låtsas vara amerikan.

Ännu mera OT. Jag tycker att Helin kan komma hit och ha en dialog med oss. På våra villkor. Jag kan för min del i vart fall lova att jag inte komemr att hänga ut och skandalisera honom, delar han inte helt mina åsikter. Och kommer han hit så hoppas jag även andra användare än mig, är inne på samma fredliga dialoglinje. Den som har hans emil kan väl skicka iväg en trevlig inbjudan. Jag är för blyg för att göra det.
Citera
2015-02-10, 20:07
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
...

Som jag har förstått det så finns det ingen alternativ benämning till "publisher" på svenska. Att vara publisher är inte liktydigt med att vara chefredaktör, utan innefattar kombinationen av att vara både VD och chefredaktör.
Citera
2015-02-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Här har vi ett litet guldkorn från i dag på DNs Kulturdebatt. Skriven av Jenny Westerstrand som ärforskare vid Centrum för genusvetenskap vid Uppsala universitet. Överraskande nog håller jag med om det mesta som skrivs i artikeln, trots författarens arbetsplats.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...sitetsstudier/

Man undrar om vissa vänster-akademiker, liksom liberaler och övrig vänster, börjar undra om de släppt lös ett monster i form av identitetspolitiken.

Håller med. Det är ju uppenbara grejer, men sagt på ett akademiskt språk så det tas på större allvar i debatten
Citera
2015-02-10, 20:14
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Ännu mera OT. Jag tycker att Helin kan komma hit och ha en dialog med oss.

Varför då? Han har inget att säga oss, och vi har inget att säga honom. Helin har fullständigt klart för sig att dom flesta här helst hade sett att han jobbade med något helt annat och att aftonbaldet lades ned, helt, nu, omedelebart.
Varken Jan Helin eller aftonbladet bidrar med något positivt på den här planeten. Och det vet han redan mycket väl.
Citera
2015-02-10, 20:33
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Varför då? Han har inget att säga oss, och vi har inget att säga honom. Helin har fullständigt klart för sig att dom flesta här helst hade sett att han jobbade med något helt annat och att aftonbaldet lades ned, helt, nu, omedelebart.
Varken Jan Helin eller aftonbladet bidrar med något positivt på den här planeten. Och det vet han redan mycket väl.

Förstår din kommentar, men tycker det skulle vara roligt att få diskutera med publisher Jan Helin på Flashbacks villkor. Bland annat för att se hur länge han klarar av att hålla sig till ämnet och även hålla sig till andra spännande regler. Håller dessutom inte med om att Aftonbladet inte bidrar med något positivt alls på planeten. Spelservicen i Sportbladet är alldeles utmärkt. Iofs kanske inte Helins förtjänst, men det är hans tidning. Och dessutom, man ska inte va så allvarlig hela tiden. Visst är mediekriget riktigt på allvar, men till och med under första världskriget, som var oändligt mycket allvarligare än det svenska mediekriget, fann engelsmän och tyskar tid för en paus i dödandet och spelade fotboll tillsammans. Jag tycker faktiskt det skulle vara kul om han tog sig hit. Vågar gör han säkert, men orkar förmodligen inte, eftersom han har så mycket att stå i.
Citera
2015-02-10, 20:43
Bannlyst
Det ska bli intressant att se hur historien med "nioåringen" utvecklar sig. Det här kan, tillsammans med senaste trolljägaromgången, bli ett sånt där avgörande ögonblick som får en allt större massa att ta avstånd från media och dess multikultirapportering. Detta kan orsaka mer splittring i det döende gammedia.
Citera
2015-02-10, 21:18
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Det ska bli intressant att se hur historien med "nioåringen" utvecklar sig. Det här kan, tillsammans med senaste trolljägaromgången, bli ett sånt där avgörande ögonblick som får en allt större massa att ta avstånd från media och dess multikultirapportering. Detta kan orsaka mer splittring i det döende gammedia.

Ja, man undrar ju vilka ärenden MSM springer. Korsfararpolis stryper muslimskt barn som uttalar trosbekännelsen enligt IS. Inte långt från den bild som svensk media målar upp.

Notera också att ungen håller upp pekfingret när han uttalar trosbekännelsen. Det är det tecken IS-sympatisörer använder sig av.

https://twitter.com/mo3aweh_alomawe/...29204526993408
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-02-10 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in