2014-10-11, 13:52
Medlem
Sillberts avatar
En Uppsalastudent jämför i en debattartikel i SvD (och i en kandidatuppsats) integrationen i Kanada och Sverige. Slutsatsen är att svenskarna ska ändra på sig för att få ett sant mångkulturellt samhälle.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...on_4001569.svd

Någon kommentar om att Kanada har arbetskraftsinvandring och Sverige asylinvandring kan inte spåras.
Citera
2014-10-11, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast... han säger ju i videon att familjen är i Turkiet, inte Syrien. Han har lämnat familjen i Turkiet och åkt vidare hit. Att vara satt i säkerhet duger inte, den ska ha guldkanter också. Om Sverige är "helvetet", vad var då Syrien? Är Turkiet himlen? Varför inte åka tillbaka dit i så fall?
Han har väl förmodligen fått berättat att i Sverige får man omedelbart hit familjen, man får en villa av socialen & familjen kan försörja sig på att vara personliga assistenter åt varandra.

Allt detta är ju i princip sant, men det tar bara lite längre tid än utlovat.
Citera
2014-10-11, 14:08
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Jo, det är ett steg i rätt riktning att rapportera uppriktigt i all sin avpixladhet, men det underförstådda budskapet är alltjämt att det skamliga i sammanhanget är att vi inte erbjuder bättre mottagande. Vad reportaget borde framhålla är "när det gått så långt att det här är det enda vi kan erbjuda, så är det nog dags att inse vår begränsning och dra i nödbromsen, för nästa steg är armétält eller öppen himmel".

Jag vill pröva en tanke på dig- varken du, jag eller någon i den här tråden är normalkonsumenter när det gäller den här typen av reportage. Vi är inte som de andra. Troligen är vi färgade av för mycket kunskap under för lång tid. En text av den här typen inducerar mest frustration hos oss.

Men hur ter sig den här artikeln för den läsare vars svenska självmordsgen är på väg att stängas av och vars hjärna är på väg att öppnas? Innehåller den inte i själva verket allt som behöver sägas?

Resurserna finns inte, grafiska beskrivningar av vägglöss, tröstsupande asylanter, ett Migrationsverk som behandlar bygden som avstjälpningsplats, lokalpolitikerna skriver till överheten och överheten vänder sig bort.

Jag menar- vi behöver inte den här artikeln. Vi står redan och väntar på nästa akt, nämligen att journalisterna ska börja behandla makthavarna som makthavare även när det gäller invandringsfrågor:

Jaja, 600 000 utrikesfödda går till jobbet varje vecka men nu vill vi veta hur du ser på kopplingen mellan integrationspolitikens möjligheter och asylvolymerna?
Citera
2014-10-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
En Uppsalastudent jämför i en debattartikel i SvD (och i en kandidatuppsats) integrationen i Kanada och Sverige. Slutsatsen är att svenskarna ska ändra på sig för att få ett sant mångkulturellt samhälle.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...on_4001569.svd

Någon kommentar om att Kanada har arbetskraftsinvandring och Sverige asylinvandring kan inte spåras.
Skrämmande värdelös artikel. Varför jämför man inte också tex urvalsreglerna och utbildningsgrad för invandrarna i respektive land. Hoppas Tino svarar på den här debattartikeln med en egen på Brännpunkt, så att det av PK-sverige så älskade Kanada-argumentet faller till den platthet som den uppenbarligen är.

unvis.it/http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-kan-lara-av-kanadas-integration_4001569.svd
Citera
2014-10-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Desperationen är tydlig. 2010 fanns det en hel del sansade bedömare som på allvar inte trodde att SD skulle passera 4%-spärren. När detta ändå hände, så trodde samma bedömare att SD skulle "göra en Ny Demokrati" och kollapsa och försvinna bort. Massmedia gjorde sitt bästa för att hjälpa till. Resultatet blev att SD mer än fördubblade sig 2014 och nu råder panik i PK-lägret. Det har gått så långt att man är beredd att till och med läsa vad de skriver som kan något om saken. Sedan förstår man förstås inte, utan börjar dilla om "rasism" och "strukturer" i alla fall. Orsakerna är, som Du också anför, att man befinner sig i en kollektiv mental blockering att ta till sig fundamenta. Begrepp som nationell sammanhållning, social tillit och gemenskapsvärden är obegripliga fenomen för dessa, och även om väljarna i regel inte uttrycker sig i sådana termer, så känner de intuitivt betydelsen av dessa. SDs tillväxt får snart ses mer av ett medborgerligt ansvarsuttryck än för missnöjesröstande, även om det givetvis är svårt att dra några skarpa gränser.
Den stora gåtan är naturligtvis om Virtanen själv tror på det han skriver, eller om det är ett levebröd att vara PK helt enkelt. Som flera andra påpekat så gäller för både PK journalister och PK politiker att de får ett uppehälle och en karriär (som i sin tur ska betala bostadskarriären i storstäderna de bebor). Nu är det inte så säkert längre att det finns några fredade zoner karriärmässigt, och det är klart att PK-maffian är oroad. Mer oroad över sin framtida utkomst (och förlorade ansikte) än invandrarnas vara eller icke vara, i Sverige (tror jag). Jag tror också att det är detta som i slutändan tar död på PK, det betalar sig helt enkelt inte. tex inte de minsta för de lojala moderata riksdagsmän som slängdes ur riksdagen till förmån för SD representanter.
Citera
2014-10-11, 14:42
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Den stora gåtan är naturligtvis om Virtanen själv tror på det han skriver, eller om det är ett levebröd att vara PK helt enkelt. Som flera andra påpekat så gäller för både PK journalister och PK politiker att de får ett uppehälle och en karriär (som i sin tur ska betala bostadskarriären i storstäderna de bebor). Nu är det inte så säkert längre att det finns några fredade zoner karriärmässigt, och det är klart att PK-maffian är oroad. Mer oroad över sin framtida utkomst (och förlorade ansikte) än invandrarnas vara eller icke vara, i Sverige (tror jag). Jag tror också att det är detta som i slutändan tar död på PK, det betalar sig helt enkelt inte. tex inte de minsta för de lojala moderata riksdagsmän som slängdes ur riksdagen till förmån för SD representanter.

När det gäller personligheter av den typen talar vi troligen om förvärvad idioti- om det tillståndet är reversibelt är oklart. Självvald dumbing down av anpassnings- och karriärskäl är nog något som hör till tidigare journalistkullar. De visste men valde att tiga. De senare kullarna har aldrig vetat, aldrig tigit utan bara tyckt. Det är inte riktiga åsikter som prövats mot någon verklighet. Det är en normativ PK-katekes som lärts in och internaliserats. Tack Foucault.

En åsiktsförändring kommer inte att baseras på rent ekonomiska incitament även om det nog också har betydelse. Det kommer förmodligen att handla mer om grupp- eller socialpsykologi. När den etablerade kulten inte har några svar- eller felaktiga svar på angelägna frågor kollapsar den. Anhängarna börjar vända sig bort. Kultledarna kommer aldrig att sluta- de kan till och med radikaliseras men allt färre är intresserade av budskapet.

Det kanske är dags att läsa om den klassiska studien When Prophecy Fails:
A Social and Psychological Study of a Modern Group That Predicted the Destruction of the World
.
Senast redigerad av NSO 2014-10-11 kl. 14:50.
Citera
2014-10-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Jag vill pröva en tanke på dig- varken du, jag eller någon i den här tråden är normalkonsumenter när det gäller den här typen av reportage. Vi är inte som de andra. Troligen är vi färgade av för mycket kunskap under för lång tid. En text av den här typen inducerar mest frustration hos oss.

Men hur ter sig den här artikeln för den läsare vars svenska självmordsgen är på väg att stängas av och vars hjärna är på väg att öppnas? Innehåller den inte i själva verket allt som behöver sägas?
Har faktiskt ingen aning. Men jag noterar att i Kärrgruvan, där asylboendet Fliken ligger, så fick SD 22,1%, vilket var högst i Norberg (20,3% totalt), och Norberg var i sin tur bästa SD-kommunen i Västmanland (14,8% totalt).

Jag tänker mig att folk på andra orter som MV våldfört sig på, läser och nickar instämmande och att det cementerar deras SD-sympatier och kanske ger ringar på vattnet i närområdet. På PK-hjon i storstäder lär det inte ha någon annan effekt än att de blir arga över att man inte är mer generösa i Norberg och upplåter sina villor till asylsökande. Jag tror att det i skrivande stund finns minst 1000 personer på Södermalm som tänker att det enda rimliga vore att Norbergsborna och asylanterna byter bostad med varandra.
Citera
2014-10-11, 15:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja. Jag tror dock inte att det där med nationell sammanhållning och gemenskapsvärden är superstarka faktorer, jag tror den starkaste orsakskedjan är ungefär så här:

Precis. Att det är gemenskapsvärdena som ligger i botten för utvecklingen av den svenska modellen, har för länge sedan klingat av i medvetandet hos både flertalet väljare, analytiker och politiker.

Citat:
1. Ekonomisk och social trygghet är A och O. 200 år av fred och närmare 100 av välstånd har format en befolkning med en hel del grundkrav.

2. Dessa hörnpelare i tillvaron är på grund av den svenska modellens konstruktion i stor utsträckning utlämnad åt staten och myndigheterna, man kan inte påverka så mycket själv. 45% av BNP håvas in i skatt.

3. En svensk som tillåter invandring gör därför ett mycket större indirekt avkall på "sitt eget" än gängse amerikan eller japan. Därför vill svensken känna sig trygg i att om någon får komma utifrån och koppla in sig på det gemensamma, så ska det jävlar i min låda vara 101% rimligt och säkert att personen ifråga ska ha rätt till det. Asylskälen ska vara bortom alla tvivel, ensamkommande ska vara röntgade med all världens instrument och de ska skriva 3 kopior av intyg om att de inte är ankarbarn som planterats för att dra hit familjen en kvart efter positiv asylprövning.

4. Allt som har med migration och integration att göra måste därför inge ett mycket imponerande förtroende.

5. Sverige misslyckas fullständigt med punkt 4 eftersom alla kan se att kejsaren är naken. Det råder kaos på gränsen till anarki inom allt som har med migration och integration att göra.

6. En Svensson som ser en invandrare på gatan har därför ingen anledning att tänka "wow, där går en som passerat alla trösklar och kontroller och som kommer att vara fullt integrerad i gemenskapen inom ett år om vederbörande inte redan är det". Svensson har däremot goda skäl att misstänka "där går en välfärdsslukande fripassagerare som har ljugit och fuskat sig in, och det kommer att drabba mig, mina närstående och mina efterkommande ekonomiskt och socialt". Detta skapar vanmakt och irritation.

7. Inga tongivande röster inom etablissemanget kommer att kunna driva fram förtroendeskapande åtgärder inom migration och integration, därför att det finns en gapig och aktivistisk falsettkör bestående av ingen-är-illegal-vänstern, frihet-in-i-kaklet-högern och MSM som kommer att rycka ut i panik och lägga en bombmatta över varje Skyttedal, Wager eller Sanandaji som vill försöka skapa ordning i kaoset. Riksdagen har fullt med unga och/eller idealistiska politiker som kommer att stämma in i falsettkören. Minsta tecken på att undfallenheten och släpphäntheten är äventyrad och de kommer att höja volymen tills alla ansvariga darrar av skräck igen.

Högst plausibel tolkning. Detta innebär på sikt bara att man ytterligare alienerar en allt större del av väljarna från den politiska eliten. Resultatet kommer inte att låta vänta på sig. Kanske kommer detta att gynna Fi, och säkert kommer det att gynna SD.

Citat:
8. SD är teflonskyddade mot falsettkören eftersom de är helt öppna med sitt erbjudande om att lägga om till en ansvarsfull invandringspolitik. Och varje gång en liberal säger "öppenhet" och en vänstertok säger "internationell solidaritet" (vilket kommer att ske hundratusentals gånger till) så tar sig ännu en sjuklöverväljare för pannan och går till SD.

Hela diskursen, hela systemet är konstruerat som en tratt som leder väljarna till SD. Även de som kämpar för att inte slinka ner i tratten. Åkesson kan ligga på soffan och äta popcorn medan Lindberg, Pettersson, Swedin, Arnstad, Sima, Greider, Federley, Szyber, Röda Korset, Rädda Barnen, Amnesty, Lööf, Ohlsson, Ullenhag, SSU, Grön ungdom, MUF, LUF, CUF, Ung vänster, Timbro, Almega, Pascalidou, Linderborg, Lena Andersson, Demker, Bjereld, Mattsson, Helin, Rummet, Politism, Inte rasist men, Feministiskt initiativ och tiotusen andra galenskapare hjälps åt för att hålla ihop den mänskliga tratt som leder väljarna i famnen på SD.

Och det är detta som skapar den oerhörda frustration vi nu kan bevittna hos både politiker och media. Alla deras gamla tricks och finter är verkningslösa och så kommer Vidar Andersson och gläntar på dörren. Farligt, farligt.
Citera
2014-10-11, 15:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Jag har också funderat i dylika banor. Min preliminära slutsats är att det inte går att skilja deras ideologiska övertygelse från deras yrkesattityd. De har internaliserat båda aspekterna så djupt att de själva inte längre förmår analysera varken sig själva, andra eller samhället utifrån några andra perspektiv. Därför tror jag också på att PK-maffian är illa ute. Kanske dör de inte helt ut, ideologiska galenskaper gör sällan det, men deras våta filt över samhället torde både torkas och lättas efterhand som deras mediala födkrokar blir färre och tunnare. Deras makt över agendan minskar när allt fler medborgare tar avstånd från dem.

Vi får väl se när den första rikstidningen går under...
Citera
2014-10-11, 15:40
Medlem
liposomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har också funderat i dylika banor. Min preliminära slutsats är att det inte går att skilja deras ideologiska övertygelse från deras yrkesattityd. De har internaliserat båda aspekterna så djupt att de själva inte längre förmår analysera varken sig själva, andra eller samhället utifrån några andra perspektiv. Därför tror jag också på att PK-maffian är illa ute. Kanske dör de inte helt ut, ideologiska galenskaper gör sällan det, men deras våta filt över samhället torde både torkas och lättas efterhand som deras mediala födkrokar blir färre och tunnare. Deras makt över agendan minskar när allt fler medborgare tar avstånd från dem.

Vi får väl se när den första rikstidningen går under...

Den första rikstidningen som går under blir antagligen SvD, och då tystnar också de enda rösterna i MSM som har en någorlunda nykter ståndpunkt. Till på köpet en av de få tidningarna som fortfarande tillåter något som påminner om frihet vad beträffar kommentarer. SvD:s slutgiltiga undergång är inget att längta efter.
Citera
2014-10-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liposome
Den första rikstidningen som går under blir antagligen SvD, och då tystnar också de enda rösterna i MSM som har en någorlunda nykter ståndpunkt. Till på köpet en av de få tidningarna som fortfarande tillåter något som påminner om frihet vad beträffar kommentarer. SvD:s slutgiltiga undergång är inget att längta efter.
Priserna för att prenumerera på DN respektive SvD är ganska olika.

Bor man i Sthlm kostar "SvD komplett" 284/mån, DN 324/mån.
Bor man i långbortistan, exempelvis Kiruna, blir månadspriset 365 för SvD och 536 för DN.
Digitalt: SvD 186, DN 199.

Jag tolkar det som att DN är ett högre värderat varumärke och kan kosta på sig mer kaxiga priser medan SvD är tvungna att hålla sig på mattan.
Citera
2014-10-11, 16:48
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liposome

Det måste inte bli så. SvD skulle kunna fylla en viktig nisch men har hittills valt att ställa sig vid sidan av kulturkampen i Sverige. Värre än så tycker jag. Det SvD har gjort de senaste 15 åren är inget annat än fanflykt från allt vad den tidningen har varit och stått för.
SvD har ingen nykter ståndpunkt. I praktiken talar vi om tre-fyra personer som har det. Gudmundsson, Rayman, Arpi & Neuding. De gör förmodligen mer samhällsnytta som fria skribenter utanför Tove Lifvendahls kontroll och där de inte figurerar bredvid skribenter som Elise Karlsson och Andres Lokko.
Senast redigerad av NSO 2014-10-11 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in