2014-09-17, 22:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det skulle faktiskt vara en rätt lyckad satirisk teckning. Någon tecknare borde använda det.
Hoppas någon nappar, det är fritt fram & allt jag skriver är "Open Source".
Citera
2014-09-17, 23:03
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Dom vet helt enkelt inte för dom kan inte mäta tillförlitligt. Det är visat, och bekräftat. Det gör att dom har att hantera ett väldigt svårhanterat trovärdighetstapp. Opinionsmätningarna riskerar att tas emot med tanken "mmmm...ja, men ellerhur?"

Fast det här är väl ändå bara en modelleringsfråga? När de gör sina mätningar så viktar de alltid om resultatet efter vilka som deltagit, trender i folks röstande sedan tidigare och liknande. Att modellera in det faktum att SD systematiskt underskattas med kanske 20% i mätningar borde inte vara nåt större problem.

Personligen så tror jag att huvudproblemet som många av instituten har haft är att de varit dåliga på att uppdatera sina modeller lika snabbt som SD ökat i väljarstöd.
Citera
2014-09-17, 23:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Personligen så tror jag att huvudproblemet som många av instituten har haft är att de varit dåliga på att uppdatera sina modeller lika snabbt som SD ökat i väljarstöd.

Personligen tror jag att man avsiktligt struntat i att uppdatera sina modeller för att få SD att framstå som mindre än det är.
Citera
2014-09-17, 23:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

I och med att VALU sa det dom sa, att "folk vill inte vara med" och i samband med "det spelar ingen roll hur man mäter, web, telefon eller enkät så hamnar man under det verkliga stödet. Detta faktum har redan hänt, och att efter några veckor säga:

"Före valet för några veckor sen var våra modeller fel och vi visste inte hur vi skulle kunna mäta SD tillförlitligt, men nu, nu jävlar har vi lärt oss! Lita på oss igen. Tack."

Det funkar inte så. Dom har tappat sin trovärdighet är jag rädd för hos många, och den kan bara bygga upp igen över tid. Kanske väldigt lång tid. Jag är inte främmande för att det kommer publiceras färre opinionsundersökningar efter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Personligen tror jag att man avsiktligt struntat i att uppdatera sina modeller för att få SD att framstå som mindre än det är.

Q.E.D.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-09-17 kl. 23:16.
Citera
2014-09-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
skämsfaktorn

Ordens makt över tanken är stor, och troligen ett starkare vapen än bilden i det pågående mediakriget. Orden tillhör i regel makten, överklassen o etablissemanget. Folket indoktrineras med vilseledande värdeord. "skämsfaktorn" är ett sånt ord, skapat av etablissemanget i media o den polititiska sfären. Som sedan anammats av folket, i synnerhet unga twittrare, som ett fakta, skämmiga SD.
"skämsfaktorn" ska ju förklara varför SD-väljare döljer sitt val i opinionsundersökningar, de skäms helt enkelt! De "står inte" för sitt val. Därav får då SD för lågt i mätningar. Sanningen är ju att de som öppet visar att de stödjer SD riskerar förföljelse, våld o avsked. Detta rätta ordet borde vara "skräckfaktor"!
Men media berättar ytterst lite om det våld , de hot som SD utsätts för, så då lätt lura o säga de skäms. Var det så att de judar som ljög om sin tillhörighet när Gestopo kom skämdes? Eller de kristna i Irak o Syrien som låtsas vara muslim av den rätta sorten när ISIS kommer, skäms de för sin tro?
Sveriges PK- media har slätat över våldet mot SD-politiker. Men i dagens New York Times beskrivs noga i en opinionsartikel det våld SD-politiker utsätts för o den acceptans etablissemanget i Sverige visat för detta. NYT ifrågasätter riksdagsvalets legimitet då SD ej fått verka på lika villkor! Ett tragiskt slut för Reinfeldt bli citerad på detta sätt, fd ledare för en humanitär stormakt som han är.
http://www.nytimes.com/2014/09/17/op...ance.html?_r=0

Fredrik den stores relativiserande av våld mot meningsmotståndare, och den odemokratiska bahndlingen av SD, i NYT - nice! Det lär nog inte ses med blida ögon. Underbart att detta kommer ut till en vidare krets (sedan kunde det ju fått lite mer uppmräksamhet här, men med våra journalister kan man inte begära det). Reinfeldt förtjänar inte ett särskilt gott eftermäle trots en nödvändig avreglering med Borg, massinvandringen och SD-hatet kommer nog att påverka landet negativt länge nog för att väga ner det positiva.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
[...]Johan Norberg skriver i Metro och vinklar statistik som det behagar honom:

Jag testar att använda statistiken som det behagar mig:

"Jo, en stor minoritet svenskar vill minska invandringen. Bara på ett år har andelen ökat från 37% till 44% enligt Sifo. En betydligt mindre minoritet, 10%, vill öka den. Trots detta framhärdar alla partier utom Sverigedemokraterna i att invandringen ska tillåtas öka avsevärt de kommande åren. I en mätning från YouGov i juli 2014 rankade respondenterna invandring som andra viktigast efter arbetslösheten."

Norberg är som flera äktliberaler extremt irriterande, eftersom de verkar tro att de har så förbannat rätt hela tiden, men blundar för allt som inte har med ekonomi att göra - och de som inte gör det i svensk debatt verkar ha dessutom ha tillägnat sig en snabbkurs i Frankfurtskolning. Visst har han rätt i att rasism inte är ett stort problem, men såklart kopplar han det reflexmässigt till invandringskritik...dessutom glömmer han detta:
- Att behålla invandringen på samma nivå som nu kräver en skärpt asyllagstiftning eftersom antal sökande ökar. En sådan lagstiftning förespråkar bara SD.
- Ovan nämnda skämsfaktor i OU, dvs att siffror om invandringskritik i nästan alla sammanhang är underskattade.
Jag går fortfarande och läser slutrepliken i debatten mellan honom och Sanandaji bara för att det är så gött att se honom bli tilltvålad. Han menar att Tino missbrukar källor, varpå Tino går direkt till författarna själva och frågar dem och får rätt. Sanandaji är till skillnad från Norberg dessutom ekonom med koll på realpolitik vilket är ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Lögnen om lönsamheten i alla år. Stundom uttunnad till löftet om en lönsamhet på lång sikt. (En av Tino Sanandajis krönikor på realtid.se ställer den retoriska frågan när det är tänkt att mångkulturella Malmö ska bli lönsamt.

Hade den avgående regeringen velat en annan politik än massinvandringens så hade de fört en mer restriktiv politik. Men alla har månglat bullshit om lönsamhet och till och med nödvändighet. En månad innan valet yppar Reinfeldt om det obefintliga utrymmet för välfärdsreformer eller vad som helst pga aviserade kostnadsökning relaterat till immigrantanstormningen. Det som drivit destruktionen av Sverige är konsensus och bristen på kurage... Det äkta eller inbillade priset för den enskilde att tala klarspråk om invandringen. Ett flockbeteende. När Reinfeldt medgav kostnaderna med det hela så lyftes det unisont fram på ledarsidorna som, beundransvärt, storartat, genialt och "öppenhjärtigt"... Den naturliga frågan borde vara hur han och resten kunnat ljuga i alla år om lönsamheten. Men det blev bara tyst om den saken under valspurten. Sjukt är bara förnamnet på det svenska (?) medieklimatet. Men något är på gång; få se om det bara är en kortvarig ompositionering av SD:s "chockerande" valframgång eller en mer varaktig justering. Är det naivt att tro att kartan och förutsättningarna ändrats?

En gräslig lögn, den om lönsamheten, jag förstår inte varför Gromph är så förlåtande för den. Hemsk just för att den bygger på ett moraliserande som en liberal borde vara extremt främmande för, eftersom den underbyggts med ett monumentalt missbruk av siffror (återigen har Tino gjort vad han kunnat för att visa dett men han har tyvärr en mindre läsekrets än typer som Norberg), för det extrema slösandet med skattemedel (till råga på allt från M som hävdat dygden med sunda statsfinanser), för att det parti som såg klart på ett rent odemokratiskt sätt trycktes ner och faktiskt straffades, och för att det kommer att skada samhället under överskådlig tid. Underbart att se Borg förnedrad under presskonferensen efter Harpsund då de 48 miljarderna kommit på agendan, när han förklarade att det faktiskt kostar på kort sikt (som om det inte kunde göra det!) men lönar sig på lång. En journalist frågade då efter modeller som kunde visa denn lönsamhet på lång sikt, varpå Borg sade att prognoser på så lång sikt med nödvändighet är väldigt osäkra. Tablå.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har en del kontakter med kretsar där kulturmarxism & liknande är vedertagna sätt att betrakta världen.

Det som slår mig nu är hur jävla bittra & uppgivna alla är, på ytan orsakat av SD's framgångar. Man går på om "rasism" & "nazism" för full hals, men vill lämna "detta rasistiska skitland" osv. Men det som jag tycker mig utläsa mellan raderna, det som gör giftkalken extra bitter att svälja, det verkar vara att idioterna på allvar nu ett par år har inbillat sig att det pågår någon slags "vänstervåg".

När nu detta visar sig ha varit rent självbedrägeri, orsakat av en inavlad rundgång i sociala medier, så blir hela känslan övermäktig. Det skulle ju bli så bra & så stagnerar hela rörelsen & dessutom fördubblar sig SD återigen.

Jag tror det är denna uteblivna vänstervåg som är den egentliga anledningen till deras starka frustration & aggresivitet. SD's framgångar kom ju inte som en direkt överraskning. Åsa Linderborg träffade valresultatet på pricken, så dom visste vad som väntade där. Men man hade ju hoppats & trott att den övriga befolkningen, förutom SD, skulle förenas i något slags Kumbaya & No pasarán-nirvana. Så blev inte fallet.
Flera års dagligt ältande om Hitler & Nazister har som enda följd att SvP fått några tusen fler röster än vad dom annars hade fått.

Jag hoppas Säpo håller ett vakande öga över dessa besvikna postmarxister, för det är här vi kommer att se framväxten av framtida terrororganisationer a'la Baader-Meinhof-ligan.

Håller helt med här. Det är det mest otäcka med SDs framgångar, att de när frustration hos grupper som känner sig osäkra - invandrare på glid och dessutom vänstervåldsverkare.
PS. Glömde berömma dig för satirteckningidén, hatten av för den!
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-09-17 kl. 23:30.
Citera
2014-09-17, 23:14
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Jag har varit intresserad av en Flashback-think-thank. Dock, så får man ju handplocka debattörer, sätta in dem i ett liknande medium, dvs, liknande V-bulletin trådar som gör att en utvecklande analys kan utvecklas av flera användare samtidigt som dessutom tankesmedjan skall vara säkert skyddad från tankebrottspoliser. Sen får ju dessutom en bemedlad medborgare ta och slanta upp lämpligt startkapital för medborgarjournalistiken 1.0
Nyskapande var ett projekt i den andan, som tyvärr verkar ha somnat in nu. Ideologiskt låg det nära den typiska deltagaren i den här tråden - strax utanför SD:s nolltolerans. Väl värt att bläddra i deras arkiv och se vad de gjorde rätt (optimism, långsiktighet) och fel (vikingakitsch).
Citera
2014-09-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Japp, invandarbarnen bussades men protestfritt var det långt ifrån iallafall, i exemplet med Malmös Kroksbäckbarn som sattes i Limhamns Linnéskolan. Experimentet börjades 2007 och avbröts 2010 efter övervägande kritik från Limhamnsbarn och -föräldrar. Finns tråd och tidigare inlägg om detta.

Dödsskjutningen på Bromma Gymnasium för ca 15 år sedan var väl också ett resultat av bussning (i någon form). Visserligen en intern uppgörelse som annars hade skett ute på Järva, men likafullt en oönskat inslag i villaidyllen.
Citera
2014-09-17, 23:21
Medlem
KokaGrodas avatar
Den här artikeln http://www.novus.se/nyheter/2014/nov...gt-laddat.aspx från Novus några dagar före valet reagerade jag på, men glömde sedan bort. Har inte sett någon uppmärksamhet i tråden.
Testar vad ni tycker.
Enligt mig är artikeln är ett politiskt inlägg av vad som skall föreställa ett opinionsmätningsinstitut med anspråk på ett mer systematiskt, mer vetenskapligt grundat synsätt som med tillsynes objektiva metoder söker mäta opinionen. Känns grumligt att blanda algoritmer och agitationer, statistik med politik...

Vad får vi?

Först slår VD:n för Novus fast:
Citat:
Novus kan idag visa att svenska folkets associationer för orden invandring, asylsökande och flykting blandas ihop, och att ordet flykting utan definition inte är så känslomässigt laddat som det borde vara.
Jaså, inte är så känslomässigt laddat som det borde vara? Eliten inom politik och massmedia har visserligen gjort allt för att blanda ihop begreppen. Invandrare är lika med flykting som är lika med asylsökande. Alla är flyktingar som det ska vara svårt att ogilla.
Men Novus beklagar att vi ändå inte snyftar ännu mer när vi hör ordet flykting....

När sedan Novus kommer till försvarstalet för deras tidigare undersökning blir det riktigt snurrigt:
Citat:
Vi kan också utifrån detta konstatera att Novus undersökning den 18 augusti kring svenskarnas inställning till flyktingmottaning inte var vinklad, utan krävde det förtydligande som lades in i frågan, för att säkerställa att resultatet var svar på den fråga som efterfrågades."
Det var inte vinklat, utan det var ett förtydligande ....
Frågan Novus syftar på är:
"Med tanke på de krig och oroligheter som just nu pågår i världen, tycker du att Sverige skall ta emot fler flyktingar, färre flyktingar, eller ungefär samma nivå på antalet flyktingar som idag?"
Förändringen, vinklingen eller med Novus nyspråk förtydligandet är det tillägg jag fetstilat i citatet ovan. Så hade man inte frågat tidigare, vilket enligt Novus är fel.

Okej... men om frågan hade ställts så här:
"Med tanke på att 95% av flyktingarna inte kan bekräftas som flyktingar då de slängt sina pass, tycker du att Sverige skall ta emot fler flyktingar, färre flyktingar, eller ungefär samma nivå på antalet flyktingar som idag?"
Menar då Novus att detta inte är vinklat och leder svaren i en annan riktning? Naturligtvis går det inte. Klart folk skulle ha svarat annorlunda.

Och, om nu Novus har konstaterat att människors allmänna medvetenhet om de olika begreppen är låga, vad försöker då Novus säga när de själva vinklar( förlåt, förtydligar) frågan?
Förklara gärna det...

Och därför står det ju klart att Novus är ett pajasinstitut utan större berättigande än tarrotkortstydaren, kaffesumpssierskan eller människor med speciellt synska talanger för hur sommarvädret blir.
Det står också klart att Novus delar samma politiska agenda som deras uppdargsgivare TV4.
Citera
2014-09-17, 23:25
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag är tveksam till, om den svenska journalistkåren - *som kollektiv* - har gjort sig dummare än vad de är. Mina stickprov pekar på att en hel del journalister INTE har spelat någon "roll" - utan som *kollektiv* i stället genuint har lurat sig själva.

Det är s.a.s. tillåtet (!) i Sverige att i den offentliga debatten framstå som DUM - dvs enfaldig, med huvudet under armen. Någon som framstår som DUM (dvs enfaldig, med huvudet under armen) förlorar inte sin status bland sina kollegor. Detta är - mig veterligen - UNIKT i Västvärlden

Det är UNIKT i Västvärlden att dumbing down närmast har påbjudits (!) för offentlig debatt som rör eller tangerar den unika invandringspolitiken. Det är enbart i svensk debatt som det är en fjäder i hatten att inte se (eller inte vilja se) de faktiska, konkreta problemen och de principiella problemställningarna med den världsunika invandringspolitiken.

Därför blir det danska programmet Deadline så avslöjande. Den danske programledaren stryker inte de två skånska (kvinnliga) politikerna och Expressens/Kvällspostens ledarskribent överslätande medhårs. Den danske programledaren beter sig därmed som en professionell journalist.

Svenska s.k. journalister beter sig inte som professionella journalister. (Anna Dahlberg har i ett par ledarartiklar försiktigt närmat sig de utmönstrade konflikterna med den unika invandringspolitiken... hon har bemötts med total tystnad plus en del inlindade gliringar.)

Inte hela kollektivet nej. Jag tänker mig en normalfördelningskurva inom gruppen. Andelen som är verkligt idiotiska och totalt ideologiskt blockerade är troligen liten och motsvaras storleksmässigt av de som behållit förståndet men kört en mer nedtonad stil av taktiska skäl. Ingen nämnd och ingen glömd. Den stora gruppen fattade vid någon tidpunkt ett mer eller mindre medvetet flockbeslut om dumbing down, icke-rapportering och icke-debatt när det gällde frågor om invandring, integration, mångkultur och etnicitetsfrågor.

Problemet med det är att när de väl började bete sig på det viset sig så påverkades inte bara den opinion de ville kontrollera. Debatten tystnade nämligen inte bara temporärt hos den allmänhet man ville kontrollera utan den tystnade också bland samtalsledarna i konsensuseliten. De förlorade kunskap, kontakt med verkligheten, förmågan att värdera argumentens giltighet mot verkligheten och den praktiska förmågan till debatt. De förtvinade. Kvar blev ideologiska reflexer och slagordsmässiga spasmer. Som i Deadline eller när Jonas Sjöstedt havererade totalt i en liten abortdebatt med Jimmie Åkesson.

Det är inte helt enkelt att avgöra när aktivt vald dumbing down övergår i en slags förvärvad idioti. Det jag undrar är om processen är reversibel. En del inlägg i MSM-medierna de senaste dagarna kan tyda på det men jag är inte helt säker på om det är möjligt.
Senast redigerad av NSO 2014-09-18 kl. 00:04.
Citera
2014-09-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Den här artikeln http://www.novus.se/nyheter/2014/nov...gt-laddat.aspx från Novus några dagar före valet reagerade jag på, men glömde sedan bort. Har inte sett någon uppmärksamhet i tråden.
Testar vad ni tycker.
Enligt mig är artikeln är ett politiskt inlägg av vad som skall föreställa ett opinionsmätningsinstitut med anspråk på ett mer systematiskt, mer vetenskapligt grundat synsätt som med tillsynes objektiva metoder söker mäta opinionen. Känns grumligt att blanda algoritmer och agitationer, statistik med politik...

Vad får vi?

Jaså, inte är så känslomässigt laddat som det borde vara? Eliten inom politik och massmedia har visserligen gjort allt för att blanda ihop begreppen. Invandrare är lika med flykting som är lika med asylsökande. Alla är flyktingar som det ska vara svårt att ogilla.
Men Novus beklagar att vi ändå inte snyftar ännu mer när vi hör ordet flykting....

När sedan Novus kommer till försvarstalet för deras tidigare undersökning blir det riktigt snurrigt:

"Med tanke på de krig och oroligheter som just nu pågår i världen, tycker du att Sverige skall ta emot fler flyktingar, färre flyktingar, eller ungefär samma nivå på antalet flyktingar som idag?"
Förändringen, vinklingen eller med Novus nyspråk förtydligandet är det tillägg jag fetstilat i citatet ovan. Så hade man inte frågat tidigare, vilket enligt Novus är fel.

"Med tanke på att 95% av flyktingarna inte kan bekräftas som flyktingar då de slängt sina pass, tycker du att Sverige skall ta emot fler flyktingar, färre flyktingar, eller ungefär samma nivå på antalet flyktingar som idag?"
Menar då Novus att detta inte är vinklat och leder svaren i en annan riktning? Naturligtvis går det inte. Klart folk skulle ha svarat annorlunda.

Och, om nu Novus har konstaterat att människors allmänna medvetenhet om de olika begreppen är låga, vad försöker då Novus säga när de själva vinklar( förlåt, förtydligar) frågan?
Förklara gärna det...

Och därför står det ju klart att Novus är ett pajasinstitut utan större berättigande än tarrotkortstydaren, kaffesumpssierskan eller människor med speciellt synska talanger för hur sommarvädret blir.
Det står också klart att Novus delar samma politiska agenda som deras uppdargsgivare TV4.

Detta har behandlats i en artikel på sajten Politism. Lästips.
Citera
2014-09-17, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Testar vad ni tycker.

Vad får vi?

Förklara gärna det...

Häpnadsväckande. Novus bekräftar här själva det som redan antytts, eller snarare fastslagits, här på FB - har man så jävla fel att man prognostiserar 8% (OBS, efter korrektion för Bradleyfaktor) när det ligger på 13% i verkligheten, då är det något som inte stämmer. De borde egentligen bli av med sina jobb, men det kommer nog tyvärr inte att ske.

Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Inte hela kollektivet nej. Jag tänker mig en normalfördelningskurva inom gruppen. Andelen som är verkligt idiotiska och totalt ideologiskt blockerade är troligen liten och motsvaras storleksmässigt av de som behållit förståndet men kört en mer nedtonad stil av taktiska skäl. Ingen nämnd och ingen glömd. Den stora gruppen fattade vid någon tidpunkt ett mer eller mindre medvetet flockbeslut om dumbing down, icke-rapportering och icke-debatt när det gällde frågor om invandring, integration, mångkultur och etnicitetsfrågor.

Problemet med det är att när de väl började bete sig på det viset sig så påverkades inte bara den opinion man ville kontrollera. Debatten tystnade nämligen inte bara temporärt hos den allmänhet man ville kontrollera utan den tystnade även bland samtalsledarna i konsensuseliten. De förlorade kunskap, kontakt med verkligheten, förmågan att värdera argumentens giltighet mot verkligheten och den praktiska förmågan till debatt. De förtvinade. Kvar blev ideologiska reflexer och slagordsmässiga spasmer. Som i Deadline eller när Jonas Sjöstedt havererade totalt i en liten abortdebatt med Jimmie Åkesson.

Det är inte helt enkelt att avgöra när aktivt vald dumbing down övergår i en slags förvärvad idioti. Det jag undrar är om processen är reversibel. En del inlägg i MSM-medierna de senaste dagarna tyder på det men jag är inte helt säker på om det är möjligt.

Jag tror du har helt rätt i din dumbing down-analys. Och samtidigt som åsiktskorridoren kvävde tankeförmågan hos de som stannade i den, fick SDarna duvning på duvning av MSM-journalisterna och vässade argumenten och retoriken rejält. Det youtubeklipp du postar är ett av många exempel på den klasskillnad som då uppstod - Sjöstedt går bort sig för att han inte ser att det inte är någon principiell skillnad mellan hans och Åkessons ståndpunkter, bara en gradskillnad. Elementärt, men inte om man vaskat sin hjärna i PK-klorin.

Den där irreversibiliteten av förlorat intellekt som du observerar är kanske bara extrem envishet och prestige - ju längre tid man vägrar att ge med sig, desto svårare blir det. Som för 7K och migrationspolitik, det hörn de målat in sig i är väl till ytan stort som en nålspets ungefär.
(Sedan väljer ju vissa aktivt att vara dumma, Leo Razzak som jobbar på postkodlotteriet bestämde ju att jobba mot SD just för att han tyckte att Jimmie vann alla debatter. Postmodernisterna är ju också ett kapitel för sig, logisk argumentation är väl bara en del av det som bär upp det vithetsnormativa patriarkala samhället och inte något de vill hänge sig åt.)

Just avsaknaden av principskillnader mellan SD och övriga ifråga om invandring har jag inte förstått varför det inte unnyttjats av SD på motsvarande sätt i debatten. Så fort en sjuklövare kommer om "avgrund mellan vår människosyn" är det bara att svara:
- "SD vill begränsa asylinvandringen. Alla andra partier vill detsamma, det skiljer bara mellan de nivåer vi vill ha - och där råkar vi vilja ha nivåer som resten av OECD, ni vill ha betydligt mer. Men allt tal om en värderingsskillnad är rent ut sagt trams!"
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-09-18 kl. 00:03.
Citera
2014-09-17, 23:37
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Detta har behandlats i en artikel på sajten Politism. Lästips.
Intressant, kan du länka (hittar själv inte på Politism)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in