2014-09-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Lögnen om lönsamheten i alla år. Stundom uttunnad till löftet om en lönsamhet på lång sikt. (En av Tino Sanandajis krönikor på realtid.se ställer den retoriska frågan när det är tänkt att mångkulturella Malmö ska bli lönsamt.
Först ska jag säga att jag har inte uppfattningen att den är lönsam i Sverige. (I Schweiz anser jag att den är det. Så det beror på hur man sköter saker och ting).

Sedan vill jag peka på att ministrar (och högre chefer i näringslivet) "aldrig" har möjlighet att själv skaffa sig en välgrundad uppfattning i en fråga. Man är hela tiden hänvisad till folk som är sakkunniga. Vanligen finns en majoritet som säger en sak och så finns ett fåtal invändare.

Och i lönsamhetsfrågan säger de sakkunniga att det är lönsamt. Reinfeldt har inget val. Han kan inte gräva upp någon invändare och säga att "nä, jag tror på den här nissen istället". På vilka grunder skulle han göra det? Han har inga.

Det är samma visa överallt. Majoriteten livsmedelsforskare säger att kolesterol är cancerogent. Och så finns ett fåtal som visar på att det inte finns något stöd för det. I CAPM så hävdas att volatilitet är ett mått på risk. Och det har lärts ut i skolorna i decennier. Men empirisk data, som det finns ganska gott om, ger inget stöd för det.

Helt klart är att Reinfeldt verkar tro på majoriteten. Han bokar av befolkningsökning som ett achievement. (Det säger dock inte att han gillar dagens sammansättning av invandringen).

Det som de som hävdar lönsamhet kan göra är att peka på att i Sverige har BNP/capita gått upp med ca 22% de senaste 13 åren. I Finland och Danmark med klart lägre invandring så har den bara gått upp 11 och ynka 2%. Och då kan de fråga: hur kommer det sig att det går så bra i Sverige om nu invandringen vore så kostsam. Danmark och Finland borde tvärtom gå mycket bättre än Sverige.

Nu kan någon invända mot BNP/capita, men det är dock ett mått på hur mycket vi kan konsumera. Och indirekt ett mått på levnadsstandard.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En gräslig lögn, den om lönsamheten, jag förstår inte varför Gromph är så förlåtande för den.
Först klagar du på att andra ljuger, och i nästa andetag gör du det själv.
Citera
2014-09-18, 00:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Inte hela kollektivet nej. Jag tänker mig en normalfördelningskurva inom gruppen. Andelen som är verkligt idiotiska och totalt ideologiskt blockerade är troligen liten och motsvaras storleksmässigt av de som behållit förståndet men kört en mer nedtonad stil av taktiska skäl. Ingen nämnd och ingen glömd. Den stora gruppen fattade vid någon tidpunkt ett mer eller mindre medvetet flockbeslut om dumbing down, icke-rapportering och icke-debatt när det gällde frågor om invandring, integration, mångkultur och etnicitetsfrågor.

Problemet med det är att när de väl började bete sig på det viset sig så påverkades inte bara den opinion man ville kontrollera. Debatten tystnade nämligen inte bara temporärt hos den allmänhet man ville kontrollera utan den tystnade även bland samtalsledarna i konsensuseliten. De förlorade kunskap, kontakt med verkligheten, förmågan att värdera argumentens giltighet mot verkligheten och den praktiska förmågan till debatt. De förtvinade. Kvar blev ideologiska reflexer och slagordsmässiga spasmer. Som i Deadline eller när Jonas Sjöstedt havererade totalt i en liten abortdebatt med Jimmie Åkesson.

Det är inte helt enkelt att avgöra när aktivt vald dumbing down övergår i en slags förvärvad idioti. Det jag undrar är om processen är reversibel. En del inlägg i MSM-medierna de senaste dagarna tyder på det men jag är inte helt säker på om det är möjligt.

Japp.. "det är inte helt enkelt att avgöra när aktivt vald dumbing down övergår i en slags förvärvad idioti".

De inlägg, som skrivits de senaste dagarna i MSM-medierna, som skulle kunna tyda på en slags (åtminstone partiell) tillnyktring hos skribenten, de kan ju vara skrivna av personer som *medvetet* har hycklat ... och nu följsamt anpassar sig efter den nya situationen.

Den stora gruppen kan fatta ett annat "mer eller mindre medvetet flockbeslut"... men det förutsätter förmodligen nya flockledare - och där är vi ännu inte. Tvärtom.

http://www.friatider.se/gav-guldspad...-45-vd-f-r-svt
Citera
2014-09-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Först ska jag säga att jag har inte uppfattningen att den är lönsam i Sverige. (I Schweiz anser jag att den är det. Så det beror på hur man sköter saker och ting).

Sedan vill jag peka på att ministrar (och högre chefer i näringslivet) "aldrig" har möjlighet att själv skaffa sig en välgrundad uppfattning i en fråga. Man är hela tiden hänvisad till folk som är sakkunniga. Vanligen finns en majoritet som säger en sak och så finns ett fåtal invändare.

Och i lönsamhetsfrågan säger de sakkunniga att det är lönsamt. Reinfeldt har inget val. Han kan inte gräva upp någon invändare och säga att "nä, jag tror på den här nissen istället". På vilka grunder skulle han göra det? Han har inga.

Det är samma visa överallt. Majoriteten livsmedelsforskare säger att kolesterol är cancerogent. Och så finns ett fåtal som visar på att det inte finns något stöd för det. I CAPM så hävdas att volatilitet är ett mått på risk. Och det har lärts ut i skolorna i decennier. Men empirisk data, som det finns ganska gott om, ger inget stöd för det.

Helt klart är att Reinfeldt verkar tro på majoriteten. Han bokar av befolkningsökning som ett achievement. (Det säger dock inte att han gillar dagens sammansättning av invandringen).

Det som de som hävdar lönsamhet kan göra är att peka på att i Sverige har BNP/capita gått upp med ca 22% de senaste 13 åren. I Finland och Danmark med klart lägre invandring så har den bara gått upp 11 och ynka 2%. Och då kan de fråga: hur kommer det sig att det går så bra i Sverige om nu invandringen vore så kostsam. Danmark och Finland borde tvärtom gå mycket bättre än Sverige.

Nu kan någon invända mot BNP/capita, men det är dock ett mått på hur mycket vi kan konsumera. Och indirekt ett mått på levnadsstandard.

Först klagar du på att andra ljuger, och i nästa andetag gör du det själv.

Du råkade ange Kinuski som källa till mitt citat. Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig gällande detta, men jag antydde din fråga om vilken lögn som avsågs som lätt polemisk - jag tog för givet att du fattade vad det rörde sig om.

Jag upplever fortfarande att du slätar över. Att invandringen är olönsam har ju Ekberg skrivit i "Invandringen och de offentliga finanserna" 2010 som bör ha nått regeringen, så visst fanns kunskapen där, något annat vore ju absurt. Borgs oförmåga att svara på vad de har för källor till att det lönar sig på lång sikt är också talande. Visst kan Reinfeldt ändå ha slagit dövörat till och valt att lyssna på andra rådgivare, men det är också ett sätt att ljuga för sig själv: att omge sig med jasägare. Boken "Knapptryckarkompaniet" antyder att Reinfeldt gjorde detta.
Citera
2014-09-18, 00:34
Medlem
Citat:

Förstår du vad du gör när du antyder att Sveriges höjning av BNP/capita beror på den invandring vi haft senaste tiden? Du antyder att en somalisk analfabet kommer till Sverige och är MER produktiv än svenskarna. Fungerar inte ditt sunda förnuft? Det finns inte en chans i världen att en uppgång i BNP/capita beror på att vi importerar invandrare och placerar i våra betongghetton där de får sitta hela dagarna utan jobb.

Vi behöver inga "experter" som talar om att invandringen är lönsam, det är sunt förnuft att förstå att nuvarande invandring inte är det.
Citera
2014-09-18, 00:34
Medlem
Citat:
Alltid något. En journalist som tillstår att man på kollektiv nivå ägnat sig åt pseudofrågor. Det lär sitta längre in att erkänna att man har valt att inte på en enda punkt har utmanat makthavarnas skönmålningar av invandrings- och integrationspolitiken. Trots tillgång till offentligt källmaterial som berättat helt andra saker än vad makthavarna sagt. Hur kunde Ullenhag och så många andra politiker komma undan så lätt? Därför att journalisterna har gjort sig dummare än vad de är. De gav sig själva tillåtelse att vara dumma helt enkelt. Att vara idioter. Att vara idiotiska. Imbecilla personer. Dummare än den dummaste jävel som nånsin funnits. När de spelade sin roll och skrev om mångfald alltså. Hur kommer man tillbaka efter något sånt?

Are you serious, you don't know? Everybody knows you never go full retard!

Svenska Dagbladet lyckas dock kontra med en iranskättad läkare som är övertygad om att hon lever i ett land präglat av rasism. Hon förebrår svenskar för att de inte ställde sina bostäder till förfogande till kosovoalbaner som hade fått avslag på sina asylansökningar och vistades här illegalt och för döda migranter i Medelhavet- och verkar fullständigt omedveten om det absurda i den anklagelsen med tanke på att det här lilla landet nu tar emot flest asylsökande i hela jämra EU. Så många att reformutrymmet i ekonomin i praktiken är utplånat. Finns det något annat europeiskt land som hade varit mindre "rasistiskt" mot henne? PK-spasmerna sitter uppenbarligen i.
Mer än lovligt naiv läkarstudent. Läkargärningen kommer troligtvis att luttra henne. Det öppna hjärtats godhet är inte korrelerat med graden av illusioner eller med vilken lätthet man låter sig luras. Mången god kraft har befryndat sig med enskildheter men är helt blinda för värre öden utanför det omedelbara blickfånget.

http://snaphanen.dk/2014/09/17/hvorf...rstar-sverige/
Citera
2014-09-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Personligen tror jag att man avsiktligt struntat i att uppdatera sina modeller för att få SD att framstå som mindre än det är.
Jag tror att de har låtit bli att vikta upp särskilt mycket och låtit de tysta SD-väljarna sköte jobbet att dra ner SD. Om det finns ett parti man ogärna vill gynna öser man kanske inte på med en massa extra luftprocent. VALU la ju ändå på 2,5% ovanpå de 8% de fick, det hade behövts 2,5% till. Jag kan inte klandra dem för att de inte sa "OK, 8%, låt oss ösa på med 5% till så blir det nog bra".
Citera
2014-09-18, 02:02
Medlem
Citat:

Glömde bemöta detta. Att direkt dra slutsatsen att vi går bättre utifrån att vi har mer invandring låter oupplyst, man borde kollat på fler tänkbara parametrar som sklijer mellan länderna och som kan tänkas ligg bakom.Hade jag haft tillgång till dessa siffror och Ekbergs, hade jag dragit slutsatsen att vi gått ännu bättre än 22% plus (det är väl f.ö. inflationsjusterade siffror?) utan så stor invandring.
Citera
2014-09-18, 06:05
Medlem
Jagviosss avatar
Varför har mediakriget blivit så totalt att SD hatet vuxit sig så stort att SR förnedrar sig genom att publicera privata detaljer om Åkessons spelande med perfekt timing innan valet?

Det beror på att Sveriges mäktigaste man ville ha det så, och satte agendan så, för att få arbetsro till sin egen Allians. Reinfeldt lyckades totalt, se bara på SR, expressen, aftonbladet.

Men strategin feltände, och nu har SD 13%

Här är min fulla analys:
(FB) Reinfeldts SD-hat: Åskledardoktrinen - En mediestrategi som lyckades men feltände
Citera
2014-09-18, 07:38
Medlem
eradnups avatar
Mauricio Rojas fick tid i Svt i godmorgon Sverige mot en moderat politiker, Han tog upp alla dessa undersökningar, och vad de egentligen pekade på, den kvinnliga moderaten höll fast vid partilinjen, och ord som "gå före opinionen". Ren och skär slakt. Ingenting har hittills pekat på att S och M kommer frångå godhetslinjen för immigrationspolitiken, Ingenting pekar heller på att de kommer att köpa någon förklaring där "Migrationen är för stor".

De har båda cancer i sitt parti som kommer leda till en utdragen plågsam partidöd, om de inte snarast byter till läkaren som vill att metastaser som just nu är utspridda i hela kroppen ska skäras bort.

Den nuvarande läkarens diagnos är att de yttersta kroppsdelarna inte fått arbeta tillräckligt mycket i kombination med dålig hörsel och uppfattningsförmåga, därför motarbetar såväl sinne som kropp partiet och försätter den i sjukdom.

http://www.svt.se/gomorron-sverige/ dagens vid runt 07.00-07.20 ca
Senast redigerad av eradnup 2014-09-18 kl. 07:42. Anledning: la till länk
Citera
2014-09-18, 08:10
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Japp.. "det är inte helt enkelt att avgöra när aktivt vald dumbing down övergår i en slags förvärvad idioti".

De inlägg, som skrivits de senaste dagarna i MSM-medierna, som skulle kunna tyda på en slags (åtminstone partiell) tillnyktring hos skribenten, de kan ju vara skrivna av personer som *medvetet* har hycklat ... och nu följsamt anpassar sig efter den nya situationen.

Den stora gruppen kan fatta ett annat "mer eller mindre medvetet flockbeslut"... men det förutsätter förmodligen nya flockledare - och där är vi ännu inte. Tvärtom.

http://www.friatider.se/gav-guldspad...-45-vd-f-r-svt

Det var ändå en lågoddsare att en mediechef som på ett eller annat sätt skulle ha uttryckt gillande för Expressens publicering nu kommer att återfinnas som chef på SVT. Vi har trots allt de massmedier vi har. Om det finns något positivt med utnämningen kan det vara att hennes möjligheter att aktivt belöna åsiktsregistrering minskar en smula- även om public service i Sverige är mer än lovligt ideologiskt aktivistiska så finns det ju vissa saker en SVT-chef inte kan göra vilka sympatier vederbörande än har. Det går att se det här som en gyllne bur också.

Litteratur- eller kulturskribenten Elise Karlsson på den före detta borgerliga och bildade tidningen Svenska Dagbladet ger sin syn på potentialen att återuppta politiska kättare som SD-sympatisörer i PK-kyrkan med hjälp av rehabiliterande utvecklingssamtal. Det går inte ty
de litar inte på medier, politiker, vetenskap eller statistik heter det
. Att inte lita på de två förstnämnda kategorierna är ju i min värld inte kontroversiellt just på grund av deras bristande förankring i de två sistnämnda kategorierna. Sedan när gav offentlig myndighetsstatistik och vetenskap Elise Karlsson stöd för att Sverige inte har en i europeisk kontext extremt hög invandring, mycket stora och snabbt växande samhällsproblem kopplade till invandringspolitiken (populärt kallat integrations- eller segregationsproblem)?

Jag är bekymrad över volymerna av kulturskribenter som försöker sig på analyser och råd utan att förstå att de ingenting förstår. Här är det troligen inte dumbing down eller förvärvad idioti utan bara total oförmåga, fariseisk högfärd och ideologisk förbindning. Att be dessa människor att läsa SCB:s sjätte rapport om integrationen i Sverige, ett par årsredovisningar från Migrationsverket eller RAMS-statistiken för några av de större asyletniciteterna skulle förmodligen uppfattas som en kränkning. Samma sak med att fundera en smula över Putnams forskning eller vad World Value Survey-studierna säger om kulturella skillnader mellan olika länder och i synnerhet vilka värderingsmönster som finns i de största asylsökarländerna. Nej Elise, de värderingarna är inte det minsta lika de värderingar du och Lokko har.

Hur når man fram till människor som tror sig utgå från statistik och vetenskap när de i själva verket sysslar med andeläsning, regndans och mässande? Kan man öppna deras hjärnor eller ska man helt enkelt låta fronten rulla förbi dem?

I vilket fall- när dessa människor åberopar statistik och vetenskap för sin hållning tänker jag på Daniels bok. Du är vägd på en våg och du är funnen vara för lätt.
Senast redigerad av NSO 2014-09-18 kl. 09:00.
Citera
2014-09-18, 08:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det är inte helt enkelt att avgöra när aktivt vald dumbing down övergår i en slags förvärvad idioti.
Här har man sett att detta är till stor del är en generationsfråga. Dom som var med från början har fortfarande i minnet att det rör sig om en medveten "dumbing down" för den goda sakens skull. Medan senare tillkomna aktivister inte fattar detta utan tror fullt ut på samtliga floskler & lögner.

Vissa undantag finns naturligtvis. Helle Klein har förmodligen hoppat över "dumbing down"-fasen & gått direkt till "förvärvad idioti", utan att passera Gå.
Citera
2014-09-18, 08:40
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
[..]
Hur når man fram till människor som tror sig utgå från statistik och vetenskap när de i själva verket sysslar med andeläsning, regndans och mässande? Kan man öppna deras hjärnor eller ska man helt enkelt låta fronten rulla förbi dem?

De människor som är del av någon slags mångkulturalistisk maranatarörelse kommer aldrig någonsin att förändras. De är alldeles för svaga i anden och intellektet för det. Fronten måste helt enkelt rulla förbi dem, och bereda plats för nya röster och berättelser.

Gammelmedias död är därmed kanske vår tids största demokratiprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in