Citat:
Först ska jag säga att jag har inte uppfattningen att den är lönsam i Sverige. (I Schweiz anser jag att den är det. Så det beror på hur man sköter saker och ting).Sedan vill jag peka på att ministrar (och högre chefer i näringslivet) "aldrig" har möjlighet att själv skaffa sig en välgrundad uppfattning i en fråga. Man är hela tiden hänvisad till folk som är sakkunniga. Vanligen finns en majoritet som säger en sak och så finns ett fåtal invändare.
Och i lönsamhetsfrågan säger de sakkunniga att det är lönsamt. Reinfeldt har inget val. Han kan inte gräva upp någon invändare och säga att "nä, jag tror på den här nissen istället". På vilka grunder skulle han göra det? Han har inga.
Det är samma visa överallt. Majoriteten livsmedelsforskare säger att kolesterol är cancerogent. Och så finns ett fåtal som visar på att det inte finns något stöd för det. I CAPM så hävdas att volatilitet är ett mått på risk. Och det har lärts ut i skolorna i decennier. Men empirisk data, som det finns ganska gott om, ger inget stöd för det.
Helt klart är att Reinfeldt verkar tro på majoriteten. Han bokar av befolkningsökning som ett achievement. (Det säger dock inte att han gillar dagens sammansättning av invandringen).
Det som de som hävdar lönsamhet kan göra är att peka på att i Sverige har BNP/capita gått upp med ca 22% de senaste 13 åren. I Finland och Danmark med klart lägre invandring så har den bara gått upp 11 och ynka 2%. Och då kan de fråga: hur kommer det sig att det går så bra i Sverige om nu invandringen vore så kostsam. Danmark och Finland borde tvärtom gå mycket bättre än Sverige.
Nu kan någon invända mot BNP/capita, men det är dock ett mått på hur mycket vi kan konsumera. Och indirekt ett mått på levnadsstandard.
Först klagar du på att andra ljuger, och i nästa andetag gör du det själv.