Citat:
Ursprungligen postat av
Zolnier
Det som slog mig under hela detta Teodorescu-Pascalidou-debaclet är det faktum att de är ju födda i samma land. Trots detta så kan den senare etikettera den förre med attribut som i den postmoderna analysen diskvalificerar denne från att ens debattera "rasism". Borde inte även då Pascalidou i konsekvensens namn påpeka att samma attribut även tillfaller henne (förutom möjligtvis vacker) för att sedan böja huvudet i postkolonial skam och lämna över programledarrollen till någon svarting som är bättre lämpad att förklara för svenskarna hur rasistiska de är?
Ungefär så tänkte jag också. Men kan tänka mig tre förklaringar.
1. Pascalidou är grek, stolt och....rasist, hon föraktar andra folkslag, även/särskilt rumäner.
2. Pascalidou är rumänsk zigenare (som antyds ibland av olika debattörer) och känner (motiverat?) förakt mot rumäner i allmänhet.
3. Pascalidou är vänster och lever på att se rasism överallt och hata alla som är det minsta höger. Så hon slog vilt omkring sig, med argument som inte håller pga källan och målet.
Är beredd att sätta en slant på att Pascalidou är rasist, men den anklagelsen "fastnar inte" i Sverige, eftersom hon är utlänning och accepterad av media. Tvärtom får hon ryggdunkningar när rasismen vänds mot "vita".
Stora ironin är att Teoderescu som tydligen kallats "neger" i tunnelbanan, kallas "vit" av Pascalidou.