2014-02-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegelian
P1-debatt under Alexandra Pascalidou är ett mycket problematiskt program eftersom det så uppenbart inte syftar till intellektualiserad och fördjupande debatt. I debattprogrammet kommer 25 personer alternativt 26 personer (två är inbjudna som en) till tals och är överrens i sak. I synnerhet angående om strukturell rasism existerar. Det finns bara två personer representerade som har en annan åsikt angående detta och det är Paula Bieler (SD) och Alice Teodorescu, liberalkonservativ opinionsbildare. De fick båda relativt mycket tid att tala jämfört med de andra inbjudna
Jag tycker att Hjerm hade en del goda poänger och förhöll sig opartisk. Bl.a. att ju mer tolerant ett land är desto mer intoleranta blir folk mot intolerans, vilket vrider bilden och ger intrycket av att rasismen ökat fastän det omvända skett.

Sen skrev nån från P1 i sin ursäkt till Teodorescu att de hade bjudit in ett antal "meningsfränder" till henne som först tackat ja och sedan avböjt. Därav snedfördelningen, som förmodligen hade funnits ändå men blev ännu värre pga alla som tackade nej. Såna som Foujan och Megafonen tackar aldrig nej, de hängde antagligen på låset och campade utanför dörren ett dygn innan sändning.
Citera
2014-02-04, 16:16
Medlem
En kort beskrivning av debatten

Alexandra Pascalidou inleder debatten som är döpt till ”Hur mycket rasism tål Sverige” genom att definiera vad rasism är. De första talarna är journalisten Patrik Lundberg, konvertiten till Islam Carolina Faraj och skribenten Nabila Fattah. De talar främst om olika typer av islamofobi och att liberalismen används som ett redskap (vilket senare bekräftas av Paula Bieler) som ett verktyg för att kritisera muslimer och muslimska män. Sedan följer en kort diskussion om antisemitism med Karl Frank, barnbarn till en judisk överlevare från förintelsen. Enligt Frank så använder de främlingsfientliga ”antisemitism” som ett redskap för att kunna kritisera Islam. Debatten kommer sedan att handla om romer. Dominque Kay stiger in i debatten. Han är representant för en romsk identitetspolitisk organisation. Han menar att EU gör för litet mot rasismen mot romer och exemplifierar med några exempel i Sverige där han inte kunnat köpa en bostadsrätt på grund av sin romska identitet. I samband med Kays utläggning stiger också Melody Farzin, taleskvinna för Megafonen in. Farzin läser upp ett färdigskrivet pressmeddelande om hur illa invandrare i invandrarförorter behandlas. Två anonyma vänsteraktivister vid namn Moa och Mira från Kärrtorp talar också kort om rasismen i Kärrtorp. Mikael Hjerm, professor i sociologi och Massoud Kamali, professor i socialt arbete stiger in i debatten. Hjerm och Pascalidou hamnar på fel fot med varandra eftersom Hjerm anser att toleransen ökar i Sverige. Kamali är av motsatt åsikt och hävdar att rasismen och diskrimineringen är ett ökat problem. Pascalidou ger sitt explicita stöd till Kamali.

Özz Nûjen är inbjuden för att göra en kort show. Han talar litet kort om NRK censur och säger att SD och FrP är rasister. Sedan följer ett resonemang där han dekonstruerar svensk kulturell och etnisk identitet. Siavosh Derakhti, Unga (muslimer) mot antisemitism och rasism får nu ordet efter Özz show. Pascalidou berättar att Derakhti har fått mängder med priser och fått träffa Obama på grund av sitt arbete mot rasism. Derakhti berättar sedan om sig själv och rasismen han möte hos polisen och den övre medelklassen i Malmö.

Alice Teodorescu, en liberalkonservativ opinionsbildare träder in i debatten. Hon säger att strukturell rasism och diskriminering är ett påhitt. Alexandra Pascalidou ger en replik till Siavosh Derakhti men han förstår inte vad Teodorescu har sagt eftersom hon för ett rätt komplext resonemang om vetenskapsfilosofi. Pascalidou avbryter Derakhti när hon inser att han inte kan vet vad han skall säga. Teodorescu säger att ”Sverige är ett tolerant land” och att "invandrare borde ”kamma sig, skaffa sig ett jobb och sluta gnälla”. Nu sa hon direkt så inte men det var ungefär det som var kärnan i det som Teodorescu sa. Det går en kall vind i hela salen. Pascalidou andas snabbt och är märkbart upprörd. Hon säger nu något som kommer gå till historien i svensk radiodebatt.

Citat:
Jag förstår ju att du säger det eftersom du är. Jag skall också berätta för våra lyssnare runt om i landet att du är. Du står här, du är väldigt vacker, du är väldigt välklädd, du är akademiker, du är jurist, du är vit, du är kristen, du är europé och då kanske man har en världsbild där rasismen inte är en vardaglig upplevelse, eller ett sår eller ett trauma som man bär med sig.

Alice Teodorescu tittar på Pascalidou och säger upprört (hon är uppenbart chockerad och andas lika snabbt som Pascalidou gjorde innan hon sa det hon sa), att detta är ett fördomsfullt sätt att möta motstånd på och att Pascalidou är rasist. En kort dispyt utbryter - båda märkbart irriterade på varandra. Pascalidou släpper in Abbe Bergegårdh, VVS-Montör och politiker (V) i debatten.

Bergegårdh anser att ”vi” borde kritisera arbetskraftsinvandringen, lönedumpningen och bankerna istället för vita arbetarklassmän. Bergegårdh förklarar att de vita arbetarklassmännen inte har någon makt och att de är minst lika rasistiska som tjänstemännen. När Bergegårdh säger han inte är ”konsekvent anti-rasist” eftersom man inte kan märka ord så säger Pascalidou, "Jo, om man har civilkurage."

Patrik, polisen får nu ordet efter en paus för nyheterna. Patrik har en far som är från Afrika. Pascalidou förklarar för lyssnarna att polisen mörkar de rasistiska dåden som poliser enligt henne i stor utsträckning begår vid sidan om att de har ett romregister - vilket de har mörkat genom att lägga ned utredningen. Patrik berättar om den strukturella rasismen hos polisen men mycket av det han säger sägs mycket formellt och litet avvaktande. Pascalidou gör en hänvisning till Teodorescu, hon som inte tror på strukturell rasism

Nästa område som avhandlas är rasismen i media. Faje Gani, VD för Nöjesguiden är inbjuden. Faji Gani sökte efter sin examen cirka 120 jobb under 6 månader vilket motsvarar 20 jobb i månaden. Han sökte trainee-tjänster, praktikplatser och jobb. Rent formellt är detta inte speciellt mycket. De flesta ekonomer skulle säga att han ha en bra ”hit rate” när det kommer till sökta jobb. Faje Gani är från en medelklassfamilj. Det är dock namnet som hindrade honom från att få ett arbete förklarar han. Faje Gani hyllas av Pascalidou och får applåder av publiken, dels för att han gjort karriär i media och dels för att han avslöjat den strukturella rasismen. Jan Helin släpps in i debatten efter en passning från Gani. Helin förklarar att Aftonbladet tror på alla människors lika värde och att SD är ett hot mot mångfalden. Han menar också att Europa skall vara extra försiktiga när det kommer till nationalism på grund av vår historia. Hur gör ni med personalfrågorna frågar Pascalidou. Vi har sådana ambitioner, att anställa invandrare säger Helin men att de inte kan just nu. Helin får ingen kritik av Pascalidou trots att Aftonbladet enbart anställer etniska svenskar.

Paula Bieler, chefredaktör för SD-kuriren släpps in i debatten. Bieler, som tillhör den liberala falangen i SD talar om att hon inte är rasist och att de inte har något med Avpixlat att göra. Hon talar också om att hon är andra generationens invandrare från Polen och att anti-rasister etnifierar hennes politiska åsikter. Pascalidou säger att rasism finns i alla grupper. Sedan ställer Pascalidou ett gäng kritiska frågor till Bieler om de fördomar, islamofobi och rasism som sprids av SD och deras medlemmar. Paula förklarar att de kört ut dem med rasistiska åsikter ur partiet. Ett underligt resonemang följer av Bieler. De flesta är medvetna om att SD bedriver svensk identitetspolitik men Bieler vill samtidigt vara liberal vilket gör att Bieler snubblar över orden. Det slutar med att hon tar ungefär samma position som Alice Teodorescu – men att invandrarna borde ”bli mer som svenskarna”.

Jan Helin frågar SD-kuriren varför de ser Islam som ett hot. Bieler kan inte riktigt svara eftersom ledande företrädare i SD faktiskt är islamofober. Hennes svar kokar ned att man har en undanfallande syn på Islam och muslimer. Till exempel att konservativa muslimska föräldrar inte vill vara med på simundervisningen. I princip beskyller hon muslimska män för att förtrycka kvinnor. Pascalidou låter Carolina Faraj, konvertiten till Islam träda in. Ska du rösta på SD frågar hon Faraj. Nej, svarar hon. Foujan Rouzbeh, vänsteraktivist och anti-rasist träder in i debatten och säger att Bieler är full av dumheter och att vi måste krossa rasismen. Paula Bieler blir upprörd när hon inte får ge repliker på andra men det är helt okej att ge repliker på henne. De förstår inte vår politik säger Bieler tämligen upprörd. Pascalidou säger: ”Jag är av den åsikten att rasismen inte kan bara kan reduceras till SD” och ger nu Mona Sahlin (S) ordet.

Sahlin förklarar att SD kallar henne för Mona Muslim och andra öknamn. Pascalidou och Sahlin skämtar litet om SD:s uppenbara främlingsfientlighet – som den här gången manifesterats genom Bieler. Sahlin hävdar att Sverige är ett land präglat av strukturell rasism, vilken drabbar främst kvinnor och homosexuella. Hon är också självkritisk och kritiserar det egna partiet. Pascalidou säger att på grund av Sahlins kamp mot rasism så får hon utstå mycket hot från de främlingsfientliga. En annan politiker vid namn Caroline Szyber (Kd) får träda in. Hon berättar att många politiker inte vågar diskutera rasism och att näthat och nättrollen är ett problem. Hon säger också att Agenda och SR har backat för främlingsfientligheten på grund av att de tillåter de främlingsfientliga tala omotsagda och låter deras problemformuleringar bli föremål för diskussion.

Anna Rehnvall, från den liberala tankesmedjan Fores träder in. Hon säger att de arbetar med forskning och att hon är upprörd när det talas om lönedumpning (tydlig referens till Vänsterpartiet) och att man inte tar ställning mot rasismen i fikarummen. Mehmet Kaplan (Mp) träder in i debatten och säger att rasism finns överallt, även i Turkiet. Han säger också att anti-rasismen har vunnit eftersom bara några hundra tusen väljare röstar på SD. Hur skall vi lösa rasismen frågar Pascalidou? Judith Kiros, frilandsjournalist får ordet. Hon säger att vi måste prata om rasismen som ett strukturellt problem. Vi bör inte jaga enskilda rasister men istället slåss mot de rasistiska strukturerna i samhället – och att vi måste gå samma väg som vi gjort med kvinnofrågan. Seher Yilmaz, PR-konsult och ordförande för Rättviseförmedlingen träder in och säger att vi måste slåss för rättvisa och mot rasism på arbetsplatsen. Indirekt vill hon se kvotering. Sista ordet får Johan Oljekvist, VD för Fryshuset som säger att vi behöver mångfald och att det är den vi skall fokusera på och inte rasismen. Pascalidou avslutar debatten med att säga ”Hur mycket Mångfald tål Sverige”

För att sammanfatta: Man kan ju tycka att de borde ha haft en mer blandad skara debattörer.
Citera
2014-02-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta, i kombination med en rabiat partiskt programledare, för ju tankarna till Stalin-tidens skenrättegångar. Där den partiske försvarsadvokaten påminner åklagaren om någon graverande detalj som han missat. Jag är kluven till nyttan av att ställa up på denna typ av debatter. Det kan ju vara så att publiken märker hur väldigt snett det är, men jag är väldigt tveksam.
Min uppfattning är att det största problemet är dels fördelningen mellan de inbjudna men framförallt att Alexandra Pascalidou är helt inkompetent. Hon är jättekul att ha med i debatten men hon skall inte vara moderator. Jag skulle hellre se någon från SVT-debatt vara moderator. Andreas Johansson Heinö skulle vara kul eftersom han kan ämnet eller den här gamla SVT-räven som skriver för Expressen. Jag vill ha ordning och reda i debatterna. Annars är det inte vad debattörerna säger som är så relevant men balansen på perspektiven.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tycker att Hjerm hade en del goda poänger och förhöll sig opartisk. Bl.a. att ju mer tolerant ett land är desto mer intoleranta blir folk mot intolerans, vilket vrider bilden och ger intrycket av att rasismen ökat fastän det omvända skett.

Sen skrev nån från P1 i sin ursäkt till Teodorescu att de hade bjudit in ett antal "meningsfränder" till henne som först tackat ja och sedan avböjt. Därav snedfördelningen, som förmodligen hade funnits ändå men blev ännu värre pga alla som tackade nej. Såna som Foujan och Megafonen tackar aldrig nej, de hängde antagligen på låset och campade utanför dörren ett dygn innan sändning.
Jag tyckte Hjerm var bra. Han är balanserad och presenterar det han har sett i sin forskning. Jag tyckte att många av anti-rasisterna också var bra. Problemet med den här debatten var obalansen och bristen på perspektiv. Istället skulle P1 bjudit in färre och mer namnkunniga debattörer. Akademiker och ett par prominenta opinionsbildare. Jag är faktiskt glad att Kamali var inbjuden. När han lugnar ned sig är han faktiskt rätt intressant precis som Tobias Hubinette.
Citera
2014-02-04, 16:57
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
En kort beskrivning av debatten

Den här debatten låter som det gamla vanliga slitna spåret sen ett par decennier. Gissar att signalen är att debatten häromåret om "Hur mycket invandring tål Sverige?" var ett felsteg. Kulturmarxisterna har fått korrigerat frågan så den blir politiskt korrekt och folket får nu lära sig att tänka rätt (funkade jättebra i DDR…alla älskade Partiet).
Sen kan man notera att antivit rasism nu öppet företräds av en programledare på statliga radion, en trend mot ökad rasism som märkts senaste tiden och som det profeterades om på den här tråden för ett par år sen. Korrekt prognos. Det intressanta är annars att trots propagandan och biasen hörs ett par avvikande röster som har civilkurage nog att vara lite kritiska (fram med vuvuzelor snabbt så inte thoughtcrimes sprider sig).
Citera
2014-02-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Den här debatten låter som det gamla vanliga slitna spåret sen ett par decennier. Gissar att signalen är att debatten häromåret om "Hur mycket invandring tål Sverige?" var ett felsteg. Kulturmarxisterna har fått korrigerat frågan så den blir politiskt korrekt och folket får nu lära sig att tänka rätt (funkade jättebra i DDR…alla älskade Partiet).
Sen kan man notera att antivit rasism nu öppet företräds av en programledare på statliga radion, en trend mot ökad rasism som märkts senaste tiden och som det profeterades om på den här tråden för ett par år sen. Korrekt prognos. Det intressanta är annars att trots propagandan och biasen hörs ett par avvikande röster som har civilkurage nog att vara lite kritiska (fram med vuvuzelor snabbt så inte thoughtcrimes sprider sig).

Egentligen har ju Pascalidou helt rätt även om det var fel tillfälle att säga det. Jag är så fruktansvärt trött på dess borgerliga, vackra, välklädda, kristna, vita akademiker som skall tala om för färgade människor och alla andra vad de skall tycka och tänka. Klart det finns rasism i Sverige och sådana som Alice Teodorescu är antagligen en av de sista som skall säga att rasism och främlingskap inte existerar. Den enda som jag tycker litet synd om är vänsterpartisten som faktiskt ser ett relevant problem i samhället - att hans partivänner mer är intresserade av att jaga näthatare än att lösa de verkliga problemen - dvs. arbetslöshet och lönedumpning. Han skulle jag lugnt kryssa in i riksdagen!
Citera
2014-02-04, 18:08
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kan ju vara så att publiken märker hur väldigt snett det är, men jag är väldigt tveksam.

Av de som lyssnar inser de flesta hur uppfuckat det är. Men majoriteten bryr sig inte.

Förresten: hur har Alexandra lyckas skapa bilden av att hon inte är vit och allt det där som är fel? Är hon svart, transexuell muslim? Sanna Rayman snuddar vid den frågan.
Citera
2014-02-04, 18:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Egentligen har ju Pascalidou helt rätt även om det var fel tillfälle att säga det. Jag är så fruktansvärt trött på dess borgerliga, vackra, välklädda, kristna, vita akademiker som skall tala om för färgade människor och alla andra vad de skall tycka och tänka. Klart det finns rasism i Sverige och sådana som Alice Teodorescu är antagligen en av de sista som skall säga att rasism och främlingskap inte existerar. Den enda som jag tycker litet synd om är vänsterpartisten som faktiskt ser ett relevant problem i samhället - att hans partivänner mer är intresserade av att jaga näthatare än att lösa de verkliga problemen - dvs. arbetslöshet och lönedumpning. Han skulle jag lugnt kryssa in i riksdagen!
Jag tror inte att Alice håller med dig i denna fråga. Men hon använder inte rasism som den enda tänkbara förklaringsmodellen på allehanda orättvisor och fullt naturliga utfall i samhället.

Som vit medelålders heterosexuell man så berättar jag inte vad bruna, fula, dåligt klädda eller obildade människor ska tycka. De har frihet att ha vilken stollig världsuppfattning som helst.
Men jag undanber mig propåer från deras sida att jag ska dela deras världsbild och att bli kallad rasist när jag inte gör det. Det är den spik kring vilken kriget om mångkulturen snurrar.
Citera
2014-02-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag tror inte att Alice håller med dig i denna fråga. Men hon använder inte rasism som den enda tänkbara förklaringsmodellen på allehanda orättvisor och fullt naturliga utfall i samhället.Som vit medelålders heterosexuell man så berättar jag inte vad bruna, fula, dåligt klädda eller obildade människor ska tycka. De har frihet att ha vilken stollig världsuppfattning som helst. Men jag undanber mig propåer från deras sida att jag ska dela deras världsbild och att bli kallad rasist när jag inte gör det. Det är den spik kring vilken kriget om mångkulturen snurrar.

Kanske det. Du noterade kanske att Pascalidou, Kaplan och alla de andra sade att även icke-vita kan vara rasister. Vet du varför de sa det? De sa det eftersom det finns en föreställning om att bara vita kan vara rasister. Detta fungerar i USA men det fungerar inte i jämlikhetens Sverige. Genom att säga detta kan komma undan anklagelser om att "bara vita kan vara rasister" och antirasism är liktydligt med att vara "anti-vit". Det enda de behövde göra för att neutralisera sådana anklagelser var att säga att "alla kan vara rasister". Det var så M. Kaplan (Mp) började sitt resonemang i P1-debatten. Han säger så eftersom det är valår samt av det faktum att han är vit själv - eftersom turkar i allra högsta grad är vita.. Jag tror att vänsterpartisten hade en genuin känsla av samhörighet med grabbarna på VVS-firman. Kaplan däremot skiter både i invandrarna i förorten och de svenska grabbarna på VVS-firman. Han lojalitet ligger till hans softa vänner på Goldman Sachs och Halliburton.
Citera
2014-02-04, 19:13
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Jag är så fruktansvärt trött på dess borgerliga, vackra, välklädda, kristna, vita akademiker som skall tala om för färgade människor och alla andra vad de skall tycka och tänka. Klart det finns rasism i Sverige och sådana som Alice Teodorescu är antagligen en av de sista som skall säga att rasism och främlingskap inte existerar. !

Jag antar att du tycker att det bara är människor som genomgått en hjärtinfarkt som ska få uttala sig om hur vården av hjärtsjuka ska bedrivas?

Du bygger en halmgubbe och påstår att en massa "kristna, vita akademiker" säger till färgade människor hur de ska tycka och tänka. Har du sett The Great Gatsby för många gånger?

Sluta göra anspråk på frågor och hävda tolkningsföreträde. Alla har rätt till sin åsikt, oavsett hudfärg.
Citera
2014-02-04, 19:15
Medlem
Pandelumes avatar
Alice twittrar om ursäkten hon fick av svt:

Citat:
Ursprungligen postat av Alice Teodorescu ‏@alicemedce
http://debatt.svt.se/2014/02/04/vi-b...ce-teodorescu/ … inte ett ord om det centrala, att jag förminskades pga av hudfärg och bakgrund i en diskussion om rasism #p1debatt

Sammanfattar rasismdiskursens märkliga slutstation.
Citera
2014-02-04, 19:21
Patrik Lundberg, journalist
Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet
Faje Gani, VD och delägare i Nöjesguiden
Judith Kiros, frilansande journalist på Politism, Nöjesguiden och Aftonbladet
Mikael Hjerm, professor i sociologi
Massoud Kamali, professor i socialt arbete
Dominque Kay, talesman för en romsk människorättsorganisation
Siavosh Derakhti, Unga (muslimer) mot antisemitism och rasism
Alice Teodorescu, Jurist och liberalkonservativ opinionsbildare
Seher Yilmaz, PR-konsult och ordförande för Rättviseförmedlingen
Anna Rehnvall, Fores (liberal tankesmedja)
Mehmet Kaplan, riksdagspolitiker (Mp)
Abbe Bergegårdh, VVS-Montör och politiker (V)
Carolina Szyber, riksdagskvinna (Kd)
Mona Sahlin, politiker (S)
Nabila, socialistisk rappare och skribent
Carl Frank, släkt med en överlevare från Förintelsen
Carolina Faraj, svensk-palestinsk konvertit till Islam och debattör
Melody Farzin, taleskvinna för Megafonen
Paula Bieler, Chefredaktör för SD-kuriren (SD)
Moa & Mira, vänsteraktivister från Kärrtorp
Özz Nûjen, antirasistisk komiker
Patrik, polis - med en afrikansk far
Foujan Rouzbeh, vänsteraktivist
Johan Oljekvist, VD för fryshuset

Men oj så opartisk "debatt" det blir av det där gänget, alla mot SD precis som vanligt,
får man fråga vem som bestämt den listan?
Citera
2014-02-04, 19:35
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerLoffe

Men oj så opartisk "debatt" det blir av det där gänget, alla mot SD precis som vanligt,
får man fråga vem som bestämt den listan?

Saknar åsiktspolisen som ville förbjuda Tintin, vad han nu heter. Fast han funkar kanske inte längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in