2013-12-25, 20:47
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om du anser att det säkraste röstidentifiering som finns är när en person som känner den som ska identifieras anser du i själva verket att forensisk fonetik och röstanalys är fullständigt värdelös. Det har jag faktiskt svårt att tänka mig, även om man tar i beaktande den bristande populationsvalideringen - av ett antal olika skäl. Stämbandsspänning, grundton för tal och formanter är parametrar som är i hög grad konstanta mellan varje talare, också oberoende av språk och/eller dialekt. De parametrarna är vidare maskinellt identifierbara relativt enkelt via ett oscilliskopinterface. Det skulle förvåna mig storligen om det inte gick att på ett säkert sätt identifiera ett par tusen röstklanger per kön - redan innan man gör någon som helst fonetisk analys stricto sensu. När det gäller denna så har vi, bara för att ta ett exempel, just nu åtminstone tio olika väl åtskiljbara sätt att uttala sje-ljud på, varav mer än hälften förekommer inom ett såpas homogent dialektområde som det stockholmska.

Det är inte sånt jag utgår ifrån. Mina uppfattningar om vad som bör vara rimligt att åstadkomma när det gäller röstanalys beror på mina personliga erfarenheter som sångare och fonetikstuderande. Det lär aldrig kunna gå att få samma typ av kopplingsgrad som med DNA-profilering, där ju en komplett matchande DNA-profil bara leder fel om det är fråga om planterat DNA, DNA avsatt vid ett annat tillfälle än brottstillfället, eller en okänd enäggstvilling. Men att röstanalys åtminstone potentiellt har kapaciteten att ringa in en krets på mindre än etthundra människor i stockholmsområdet är jag alldeles övertygad om.
Exakt de parametrar du nämner är de man sätter sitt hopp till, bland annat just för att de utforskats i någon mån och man sålunda vet att de kan mätas på. Precisionen, med de mätmetoder som finns tillgängliga, när det gäller att koppla en viss röst till en viss person har också börjat undersökas och de är otillfredsställande låga. Så som bevis är det inte så mycket att hänga i granen.

Däremot skulle utvecklingen av sådana metoder kunna dra stor nytta av påpekanden av det slag du gör ovan av. Tror också jag. Men steget från att du eller jag tror det är mycket långt till att det faktiskt utförs i dagens praktik.
Citera
2013-12-25, 21:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Några pratar om prostitution på ridskolor. Andra har nämnt rykten om RO som sexsäljare eller möjligen köpare. Någon har poängterat det märkliga i att PH stannade kvar så länge på gasquen om han hade tråkigt och bara hade druckit ett par öl.

Mitt bidrag är att jag snackade med en bekant som var kursare till PH (umgicks dock inte med honom). Hon har berättat att det direkt efteråt var lite märklig stämning för det var knappt någon som var ledsen/chockad över mordet. En annan grej som slog mig var att hon sa att det efteråt hade snackats om att PH gick från gasquen ganska tidigt.

Min ödmjuka teori, som säkert är fel, är att han kan ha gått in på KTH och satt sig vid en dator. Surfat in på RFSL-chatten och fått kontakt med RO den vägen som erbjuder sex mot betalning. Dom stämmer möte vid Swartlings, PH tar ut 2000 spänn och går dit. Väl där så råkar han ut för en klassisk setup mot gayköpare. RO + en kompanjon har lurat PH att köpa sex, men planerar att råna honom istället. Förekommer bland folk som även säljer sex. De varierar sig helt enkelt. Gayköpare som är kvar i garderoben är tacksamma offer eftersom de inte polisanmäler. De rånar PH, men det går snett och slutar med ett mord. RO springer till Karlavägen och ringer SOS. Den andra GM springer längs valhallavägen och tappar slidan på vägen.
Låter mer som du får utlopp för dina egna fantasier än det har något med händelsen i sig att göra.
Citera
2013-12-25, 21:53
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffostor
Det är sant, och därför finns det förmodligen även något nytt som håller för häktning och åtal.
Jag gissar på nån form av vittnesmål från någon annan person.

Det borde verkligen finnas dna från GM på kniven, men även det kunde ju polisen kollat då RO förekommit i utredningen tidigare, så det talar emot dna på kniven.

Kan det vara så att man inte lyckades få fram något dna vid tiden för när RO första gången omtalades i utredningen? Att det var så liten mängd dna/utspätt med offrets dna, så att man först under senare år med förbättrad teknik, lyckats få fram det.
Citera
2013-12-25, 22:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Jonas Lindh gjorde en talaridentifiering av de inspelade banden och resultatet kunde användas i
rättegången. Enligt Tommy Hjorthagen hade röstanalysen ett stort bevisvärde och ledde till att den åtalade kunde fällas för grov stöld istället för häleri.

http://osvaldmedia.se/polistidningen.pdf

Man har använt röstanalyser och fått ett bra bevisvärde på det dessutom.
Bevisvärdering i sig är inte reglerad, så det är alltid domstolen som avgör bevisets värde.

Vilket värde det har i just detta fallet återstår väl kanske att se. Men det va nog länge sedan dom identifierat den här killen som ringde in.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-25 kl. 22:05.
Citera
2013-12-26, 01:18
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jonas Lindh gjorde en talaridentifiering av de inspelade banden och resultatet kunde användas i
rättegången. Enligt Tommy Hjorthagen hade röstanalysen ett stort bevisvärde och ledde till att den åtalade kunde fällas för grov stöld istället för häleri.

http://osvaldmedia.se/polistidningen.pdf

Man har använt röstanalyser och fått ett bra bevisvärde på det dessutom.
Bevisvärdering i sig är inte reglerad, så det är alltid domstolen som avgör bevisets värde.

Vilket värde det har i just detta fallet återstår väl kanske att se. Men det va nog länge sedan dom identifierat den här killen som ringde in.
Vad ville du ha sagt?
En enskild polisman säger att han tror att ett visst spaningsmaterial haft inflytande på ett visst juridiskt beslutsfattande. I en populärtidskrift. Det är exakt den där sortens anekdotisk evidens som gjorde att jag inledde med att påpeka att att det måhända kan dupera en tekniskt okunnig domstol men att det ur en mer rationell synvinkel är betydligt svagare:
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det kan räcka för att övertyga en domstol att det är uppringaren, men ur en annan synvinkel är det inget särskilt tungt bevis: träffsäkerheten är ganska låg i röstanalyser.
Dess främsta värde ligger i att analysen inte visar att det där erkännandet kan uteslutas helt, röstanalysen säger att det är i vart fall inte helt orimligt.
Alldeles oaktat vad din citerade kriminalinspektör inbillar sig - han låter ungefär som de komplett odugliga gärnaingsmannaprofilerarna som gärna utgjuter sig om sina helbrägdaliknande metoder - så är säkerheten låg. Om du vill fortsätta att luta dig mot din artikel i Polistidningen, så påpekar den skolade fonetikern exakt samma sak som jag, nämligen att
Citat:
De hjälpmedel som finns idag för att automatiskt göra de här
mätningarna är inte tillräckligt tillförlitliga för att användas i rättssammanhang, säger Jonas Lindh.
Och med de metoder som finns idag går det inte heller att jämställa en röst med bevisvärdet hos
till exempel ett fingeravtryck eller DNA,
Att det rent teoretiskt borde vara tekniskt möjligt påpekar också Lindh och anför ungefär samma reflektioner som Hamilkar ovan, men det är som sagt en annan sak än att det är det i dagsläget.

I det anekdotiska fallet som återges i korthet så handlar det om ett fall där uppringaren har en mycket särpräglad dialekt. Det finns i den internationella litteraturen, som jag nämnde, fler exempel mot exakta motsvarigheter. Översatt till svenska förhållanden så skulle det kunna jämföras med en göteborgare som uttalar r skorrande och bor i Kiruna.
Citera
2013-12-26, 01:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Vad ville du ha sagt?
En enskild polisman säger att han tror att ett visst spaningsmaterial haft inflytande på ett visst juridiskt beslutsfattande. I en populärtidskrift. Det är exakt den där sortens anekdotisk evidens som gjorde att jag inledde med att påpeka att att det måhända kan dupera en tekniskt okunnig domstol men att det ur en mer rationell synvinkel är betydligt svagare:

Alldeles oaktat vad din citerade kriminalinspektör inbillar sig - han låter ungefär som de komplett odugliga gärnaingsmannaprofilerarna som gärna utgjuter sig om sina helbrägdaliknande metoder - så är säkerheten låg. Om du vill fortsätta att luta dig mot din artikel i Polistidningen, så påpekar den skolade fonetikern exakt samma sak som jag, nämligen att Att det rent teoretiskt borde vara tekniskt möjligt påpekar också Lindh och anför ungefär samma reflektioner som Hamilkar ovan, men det är som sagt en annan sak än att det är det i dagsläget.

I det anekdotiska fallet som återges i korthet så handlar det om ett fall där uppringaren har en mycket särpräglad dialekt. Det finns i den internationella litteraturen, som jag nämnde, fler exempel mot exakta motsvarigheter. Översatt till svenska förhållanden så skulle det kunna jämföras med en göteborgare som uttalar r skorrande och bor i Kiruna.

Det är dina åsikter som återspeglas inget annat, och med noll underlag för dina åsikter i sak.
Jag vill nog påstå att bevisvärde är något som avgörs i en domstol och inte hos proffstyckare.

Populärtidning? Det är nog så att man inte ljuger utan talar om ett känt fall med just röstanalys som ett av bevisen.

Jo röstanalyserna används i rättssammanhang så det finns flera fall där man använt röstanalyser.
Mangs tex är ett av fallen, och det som jag återgav genom polistidningen bland annat.

Fallet i Töcksfors användes också röstanalys.
http://www.aklagare.se/Media/Nyheter/Atal-vackt-for-forberedelse-till-grovt-ran/
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-26 kl. 02:22.
Citera
2013-12-26, 13:40
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Mitt bidrag är att jag snackade med en bekant som var kursare till PH (umgicks dock inte med honom). Hon har berättat att det direkt efteråt var lite märklig stämning för det var knappt någon som var ledsen/chockad över mordet.
Kvalificerat skitsnack. Det fanns möjligtvis någon enstaka, emotionellt störd person som bara ryckte på axlarna åt det hela (vi snackar ju ändå KTH - aspergersyndromets högborg), men tro mig; den stora majoriteten var djupt chockade. Inte bara vi i samma årskurs, utan även elever i andra årskurser.
Citera
2013-12-26, 14:31
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Kvalificerat skitsnack. Det fanns möjligtvis någon enstaka, emotionellt störd person som bara ryckte på axlarna åt det hela (vi snackar ju ändå KTH - aspergersyndromets högborg), men tro mig; den stora majoriteten var djupt chockade. Inte bara vi i samma årskurs, utan även elever i andra årskurser.

Utan att veta är jag benägen att hålla med dig GrisGugge, har svårt att tänka mig att det fanns tillräckligt många aspies i anslutning till bos kretsar på Teknis - mordet måste väckt stor förstämning.

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det är historiska "travartrakter". Lärkstan fick ju sitt namn efter "bergslärkorna" som tog emot sina kunder där i bergskrevorna för ett par hundra år sen.
Det var väl en kvinna som begick husvagnsmordet om jag inte minns fel?
Det var min mamma som upplyste mej om den nattliga trafiken till Swartlings.
Oskyldig som jag var (är) förstod jag inte varför jag ofta fick anbud av män i bilar på väg hem sena kvällar.

Husvagnsmordet: (FB) Sirkka-Liisa Lintula hittades mördad i sin husvagn (1972)

Nåja, historiska travarkvarter vet jag inte om det stämmer även om det förekommit prostitution. Lärkstan kallas så efter sina kvartersnamn.

Äckelgubbar i bil delar jag din erfarenhet av, själv hade jag ofta minst en hund, stor och ilsken, med mig kvällstid och blev därmed lämnad ifred. Eftersom du är den enda - åtminstone hittills - som hävdar kännedom om nattspring hos Swartlings kanske du vill berätta mer ingående om det du vet?
Citera
2013-12-26, 14:38
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge

Skitsnack? För att någon inte uppfattar och/eller minns det som du gjorde det? Har du ensamrätt på minnesbilder eller? Det var så hon uppfattade det, det är jag övertygad om. Sedan om det var så eller inte har jag ingen aning om. Hon sa att det bara var PH:s närmaste kursarvänner som grät. Sedan är det självklart att alla reagerar olika, och att man kan vara chockad även om man inte visar det utåt.

Men du får nog respektera att någon uppfattade det så, även om du inte gjorde det. Minns du något av det hon sa om att det snackades om att PH gått därifrån tidigt den kvällen?
Citera
2013-12-26, 15:12
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Utan att veta är jag benägen att hålla med dig GrisGugge, har svårt att tänka mig att det fanns tillräckligt många aspies i anslutning till bos kretsar på Teknis - mordet måste väckt stor förstämning.

Husvagnsmordet: (FB) Sirkka-Liisa Lintula hittades mördad i sin husvagn (1972)

Nåja, historiska travarkvarter vet jag inte om det stämmer även om det förekommit prostitution. Lärkstan kallas så efter sina kvartersnamn.

Äckelgubbar i bil delar jag din erfarenhet av, själv hade jag ofta minst en hund, stor och ilsken, med mig kvällstid och blev därmed lämnad ifred. Eftersom du är den enda - åtminstone hittills - som hävdar kännedom om nattspring hos Swartlings kanske du vill berätta mer ingående om det du vet?

Tack för länk!
Om berglärkorna som gav namn åt området vid den senare stadsplaneringen berättar både PA Fogelström och Harald Norbelie.
Ur Harald Norbelies bok om Östermalm:
Träskbusar, koleraungar och berglärkor, Gropen, Yttersta Mörkret och Grotta Azurra… De är alla ingredienser i Harald Norbelies levande beskrivning över Östermalm
Det var väl militärer förlagda på Ladugårdsgärdet som var deras bästa inkomstkälla (egen gissning).
Så ingående om trafiken kan jag inte berätta. Mamma är hädangången, men hon varnade mej många gånger för "fula gubbar" i stallet och berättade även om de nattliga akiviteterna.
Jag gillade ju att hänga i stallet. Dock ej nattetid.
Hon fick info om alla hemskheter i området av den polis hon umgicks nära med i många år. Den överdrevs nog ibland för att användas i avskräckande syfte för att ha pli på mej.
En stor hund är till hjälp. Jag har alltid haft katt...
Men nu får vi snart tillsägelse för OT.
Citera
2013-12-26, 17:37
Medlem
En fråga till er härinne som har erfarenhet av att sitta häktade med restriktioner, som ju RO gör just nu. Iofs sitter han på rättspsyk, men det är väl mer typen av personal som skiljer det från häktet (skötare, sjuksköterskor, läkare). Hur är det? Vad får man göra? Träffar man på andra häktade? Får man träna? Får man gå ut på någon form av rastgård? Får man se på film? Får man läsa böcker? Skulle vara intressant att veta hur en typisk dag ser ut för RO.
Citera
2013-12-26, 18:11
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
En fråga till er härinne som har erfarenhet av att sitta häktade med restriktioner, som ju RO gör just nu. Iofs sitter han på rättspsyk, men det är väl mer typen av personal som skiljer det från häktet (skötare, sjuksköterskor, läkare). Hur är det? Vad får man göra? Träffar man på andra häktade? Får man träna? Får man gå ut på någon form av rastgård? Får man se på film? Får man läsa böcker? Skulle vara intressant att veta hur en typisk dag ser ut för RO.
Jag har aldrig varit häktad men har ändå viss insyn. RO har restriktioner vilket innebär att han inte får telefonera. Brev får han ta emot men de läses först av åklagaren och kan censureras eller stoppas om de innehåller något olämpligt, de kommer med någon veckas fördröjning. RO kan få ta emot besök om utredande polis och åklagare godkänner och har tid att sitta med och bevaka besöket. Det kan bli något halvtimmes besök i månaden om polis och åklagare är snälla. Utöver detta sitter RO i sin häktescell 23 timmar om dagen, en timme om dagen har han möjlighet att gå ut i en liten bur utomhus och ta lite frisk luft. Han får antagligen även duscha varannan dag. Han får inte träffa några andra fångar, de enda människor han ens ser är polisen, advokaten och häktespersonalen. Eventuellt pga att det här brottet är så uppmärksammat så kan det även vara så att RO har restriktioner mot TV, radio och tidningar (massmedia) vilket innebär att han inte får ta del av något av dessa. Det han kan göra för att fördriva tiden i cellen är att läsa böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in