"Hittad mördad 1972 den 25 september i sin husvagn - en rullande bordell - på Valhallavägen. Hon var naken och hade fått 140 knivhugg av en okänd gärningsman/kvinna.
En landsmanninna till den mördade utlämnades av finländsk polis. Hon avtjänade då ett fängelsestraff för två mord.
Kvinnan satt häktad i Stockholm som misstänkt för mordet på Sirkka-Liisa Lintula och förhördes i två månader utan att åtal väcktes."
Något man tänker på direkt är det massiva antalet knivhugg. Vad kan ha föranlett ett sånt övervåld? Landsmanninnan har kallats för Nordens farligaste kvinna och det med all rätt då hon hade kopplingar till väldigt många mord, såväl uppklarade som ouppklarade. Sitter hon fortfarande inne idag och vad hade hon för koppling till det här offret?
Info från Sveriges Dödsbok
19450924-9621
Lintula, Sirkka-Liisa
Sandvik H
161 32 Bromma
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 23/9 1972.
Kyrkobokförd i Västerled, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven på samma ort.
Född 24/9 1945 i Finland.
Ogift kvinna.
--------------
Födelseförsamling i källan:
FI
"Hittad mördad 1972 den 25 september i sin husvagn - en rullande bordell - på Valhallavägen. Hon var naken och hade fått 140 knivhugg av en okänd gärningsman/kvinna.
En landsmanninna till den mördade utlämnades av finländsk polis. Hon avtjänade då ett fängelsestraff för två mord.
Kvinnan satt häktad i Stockholm som misstänkt för mordet på Sirkka-Liisa Lintula och förhördes i två månader utan att åtal väcktes."
Något man tänker på direkt är det massiva antalet knivhugg. Vad kan ha föranlett ett sånt övervåld? Landsmanninnan har kallats för Nordens farligaste kvinna och det med all rätt då hon hade kopplingar till väldigt många mord, såväl uppklarade som ouppklarade. Sitter hon fortfarande inne idag och vad hade hon för koppling till det här offret?
Info från Sveriges Dödsbok
19450924-9621
Lintula, Sirkka-Liisa
Sandvik H
161 32 Bromma
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 23/9 1972.
Kyrkobokförd i Västerled, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven på samma ort.
Född 24/9 1945 i Finland.
Ogift kvinna.
--------------
Födelseförsamling i källan:
FI
Källor:
MTL 71 / RTB 72
Är det möjligen Eila Huuki (även kallad Kaarina Mattila och Elina Pennanen) som är misstänkt för detta mord?
Samma dag 1980 som "Nordens farligaste kvinna" dömdes till åtta års fängelse för ett mord i Solna begärdes hon häktad för mordet på en prostituerad på Valhallavägen.
Riksåklagaren beslutade att fallet skulle ledas av överåklagare Torsten Jonsson, som flera år senare själv blev riksåklagare. Husvagnsmordet togs upp igen och det var något så ovanligt som ett fotavtryck som ledde polisen på nytt spår.
På golvet i husvagnen, brottsplatsen, hittade polisen fotspår som motsade tidigare teorier om en manlig mördare. Fotavtrycket var inte större än storlek 38.
När "Nordens farligaste kvinna" sex år efter husvagnsmordet grips för ett nytt mord i Sverige tar de hennes fotavtryck och låter internationell expertis jämföra det med fotspåret i husvagnen.
Svaret som sedan kommer från Interpol är att avtrycken är identiska. Men andra experter ifrågasätter resultatet och det håller inte som bevisning i ett åtal. Ingen annan blir heller åtalad för mordet och allt preskriberas.
Sirkka-Liisa Lintula halvligger med naken underkropp på en brits i en husvagn på Valhallavägen, bara några hundra meter från gamla OS-stadion. Hennes ben är särade.
Sirkka-Liisa Lintula har endast en långärmad röd tröja på överkroppen. En handväska på golvet ligger tom så när som på en hårnål. Klockan är 09.23 den 23 september 1972.
"Hon är dödad med ett vasst föremål", rapporterar polisen. Kvinnan har ett hundratal knivhugg över hela kroppen.
Sirkka-Liisa Lintula är en 27-årig prostituerad och det tredje kvinnliga mordoffret på nio månader. Polisen i Stockholm befinner sig i en mardrömsliknande situation. Mordutredarna, som är kända för att ha klarat upp samtliga fall de jobbat med de senaste åren, har nu flera olösta mord på prostituerade. Något liknande har aldrig tidigare hänt.
Kartläggningen av den 27-åriga kvinnans liv avslöjar att husvagnen är en rullande bordell. Hon hämtar sina kunder på Malmskillnadsgatan och hennes sista timmar i livet synas:
20.00 på fredag kväll talar hon med en manlig bekant.
21.00 träffar hon en annan man på Engelbrektsplan.
23.30 ser flera prostituerade henne på nytt på Malmskillnadsgatan.
09.23 när hon hittas, har hon varit död i minst sex timmar, enligt rättsläkaren.
Det finns alltså ett glapp på fyra timmar från det att hon senast ses på Malmskillnadsgatan och tills att hon, enligt rättsläkaren, är död.
Under de fyra timmarna kommer mördaren till husvagnen, en mordplats som ytterst noggrant gås igenom. Bara en inre krets hos polisen känner till ett mycket intressant fynd i husvagnen. Det finns ett fotspår nära kroppen. Fyndet hemligstämplas och arkiveras. Det ska sedermera visa sig att fotspåret är efter en strumpbeklädd fot med storlek 38. Det är ett fotspår efter en kvinna.
Vad kan motivet ha varit om "Nordens farligaste kvinna" var skyldig?
Skrevs mycket om det i media efter att det hade inträffat med stora braskande rubriker. Minns att det visades foton på den omtalade husvagnen ibland på första sidan. Ett udda fall ur den aspekten att det handlade om en rullande bordell. Dagen innan BO skulle ha fyllt 27 år så mördades hon.
Enligt min finska kontakt så flyttade den misstänkta Eila Huuki till Sverige, från Finland, med sina fem barn efter avtjänat fängelsestraff. Eila Huuki är bara ett av många vanliga finska namn hon använt sig av.
Detta var 1989, samma år som de tre porrmorden inträffade i Stockholm. Om jag minns rätt så hade de en karaktär av övervåld. Samband?
Enligt min finska kontakt så flyttade den misstänkta Eila Huuki till Sverige, från Finland, med sina fem barn efter avtjänat fängelsestraff. Eila Huuki är bara ett av många vanliga finska namn hon använt sig av.
Detta var 1989, samma år som de tre porrmorden inträffade i Stockholm. Om jag minns rätt så hade de en karaktär av övervåld. Samband?
Det vet vi förstås inte men kan mycket väl finnas ett samband med flytten till Sverige 1989 och de tre porrmorden samma år.
Jag vet ingenting, dessvärre. Detta är ett rop på hjälp. Jag hoppas någon kan utveckla tråden.
Hon hade sex barn. Jag tror inte att hon tog upp några av sina barn. Hon lämnade sin första född i Finland innan hon flyttade till Sverige. Sedan fick hon tvillingar i Sverige, men placerade dem i fostervård. Hon had en dotter med en gift man och sedan en annan tvillingar, alla födda i Finland. Dotter och förstafödder upp av familj, de andra placerades i fosterhem. Hennes förstfödda mördades i Helsingfors 2019. Han var en mördare för underjorden precis som sin kära gamla mor.
Senast redigerad av Kriza 2020-04-08 kl. 20:50.
Hon hade sex barn. Jag tror inte att hon tog upp några av sina barn. Hon lämnade sin första född i Finland innan hon flyttade till Sverige. Sedan fick hon tvillingar i Sverige, men placerade dem i fostervård. Hon had en dotter med en gift man och sedan en annan tvillingar, alla födda i Finland. Dotter och förstafödder upp av familj, de andra placerades i fosterhem. Hennes förstfödda mördades i Helsingfors 2019. Han var en mördare för underjorden precis som sin kära gamla mor.
Ja, det har jag uppfattat. Att ett av hennes barn var kriminell och död men visste inte att det skedde så pass nära i tiden.
Vidare så har jag uppgift om att Eila gärna klädde sig i manskläder.
Tack för svar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!