2013-12-25, 16:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Ja manegerna

Okomfortabelt? Ja, det var säkert inga lyxprostituerade . Låt oss säga att det var människor som vara vana vid ett "okomfortabelt" liv.

En jacka över kutterspånfliset så skulle jag inte säga att det var speciellt okomfortabelt, om än inte elegant.

Jag är bergsäker gällande manegen vid Stockholms/Östermalms Ridskola. Kondomer, fimpar, kanyler, trosor etc. hittades så frekvent att man till slut blev tvungen att låsa manegerna nattetid. Det var uppenbart vad manegerna användes till ibland på nätterna.

EDIT.) Knulla i bilar är ingen lek, ser bara coolt ut på film .

Jag vet också att det förekom. Jag bodde på Valhallavägen ett tag på 90-talet och då förekom det en del gatuprostitution i området.
Jag kan hellre tänka mej RO som sexköpare med tanke på de uppgifter som framkommit i tråden.
Svårigheter med kontakter med det motsatta könet bl a.
Citera
2013-12-25, 16:31
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ja manegerna

Okomfortabelt? Ja, det var säkert inga lyxprostituerade . Låt oss säga att det var människor som vara vana vid ett "okomfortabelt" liv.

Du har säkert rätt.

Vad gäller ridhuset hos Swartlings vill jag minnas (dock med reservation, det är åratal sedan jag red där) att det finns två ingångar, den som syns från Valhallavägen mitt på långsidan och användes att leda hästarna genom, så en gångdörr in till läktaren på bortre långsidan vilken man nådde genom att gå runt Lidingövägsgaveln och uppför en trappa. Såvitt jag minns reglades hästentrén från insidan och gångdörren låstes när stallet nattades.

Däremot fanns det naturligtvis gott om undanskymda hörn för diverse aktiviteter inne på området - det senare har varit uppe tidigare i tråden.
Citera
2013-12-25, 16:35
Medlem
RemeronDreamss avatar
En liten detalj från början av tråden. Jag är infödd stockholmare och säger Vallhallavägen. Det gör de flesta, även om jag inte skulle säga att alla gör det. Bägge uttalen förekommer.

MEN om jag ska uppge adressen på telefon i samband med en frakt eller nåt, då säger jag Valhallavägen eftersom det stavas så (och egentligen borde uttalas så). Risken är annars överhängande om man pratar med någon utanför Stockholm att personen kommer att skriva ner adressen Vallhallavägen (vilket ju då är felaktigt).

Så jag kan gott förstå varför inringaren säger Valhallavägen i telefonsamtalet, det finns en viss logik i det.
Senast redigerad av RemeronDreams 2013-12-25 kl. 16:44.
Citera
2013-12-25, 16:40
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag vet också att det förekom. Jag bodde på Valhallavägen ett tag på 90-talet och då förekom det en del gatuprostitution i området.

Javisst, området runt PRV frekventerades av galanta damer liksom parkeringen i hörnet Valhallavägen/Jungfrugatan (numera bebyggd) m fl platser, ett mord på en prostituerad kvinna ägde rum i en husvagn nära Lill-Jansplan i början av 70-talet etc.

Men inne på Swartlings? Har aldrig hört talas om sådan trafik och då bodde jag intill under min uppväxt och red på ridskolan.
Citera
2013-12-25, 16:49
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
En liten detalj från början av tråden. Jag är infödd stockholmare och säger Vallhallavägen. Det gör de flesta, även om jag inte skulle säga att alla gör det. Bägge uttalen förekommer.

MEN om jag ska uppge adressen på telefon i samband med en frakt eller nåt, då säger jag Valhallavägen eftersom det stavas så (och egentligen borde uttalas så). Risken är annars överhängande om man pratar med någon utanför Stockholm att personen kommer att skriva ner adressen Vallhallavägen (vilket ju då är felaktigt).

Så jag kan gott förstå varför inringaren säger Valhallavägen i telefonsamtalet, det finns en viss logik i det.

Men poängen är ju att ringaren inte uttalar namnet Valhallavägen av något slags missriktad omtanke med SOS alarm utan uppenbarligen för att ge intryck av att han "inte kommer härifrån". Någon halvminut senare uttalar han Vallhallavägen som om uttalet för honom var lika självklart som för det allra flesta andra stockholmare.
Citera
2013-12-25, 16:55
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Javisst, området runt PRV frekventerades av galanta damer liksom parkeringen i hörnet Valhallavägen/Jungfrugatan (numera bebyggd) m fl platser, ett mord på en prostituerad kvinna ägde rum i en husvagn nära Lill-Jansplan i början av 70-talet etc.

Men inne på Swartlings? Har aldrig hört talas om sådan trafik och då bodde jag intill under min uppväxt och red på ridskolan.

True, jag kan inte påstå att jag känner till att det inträffat på Swartlings. Men det vore ju inte helt otänkbart. Rent "kommersiellt" ligger ju Swartlings bättre till.

Alltså, det var ju inte så att det förekom något slags "cruising" inne i Stockholms/Östermalmsmanegen, men att någon/några tog dit kunder var uppenbart.

Varför skulle du veta något om vad som försiggick där klockan 3 på natten? Det ligger i sakens natur, det här är ju människor som har som yrke att vara diskreta och kunna hålla sig osynliga.
Citera
2013-12-25, 17:03
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Men poängen är ju att ringaren inte uttalar namnet Valhallavägen av något slags missriktad omtanke med SOS alarm utan uppenbarligen för att ge intryck av att han "inte kommer härifrån". Någon halvminut senare uttalar han Vallhallavägen som om uttalet för honom var lika självklart som för det allra flesta andra stockholmare.

Varför han gör det vet bara han, om ens det.

Men det vore en förklaring till varför han pendlar mellan uttalen. Jag har också pendlat mellan uttalen i samma telefonsamtal, just för att det är så ologiskt att man uttalar det Vallhalla men skriver Valhalla, och för att man inte vill att mottagaren ska skriva ner adressen Vallhalla.
När samtalet sen fortsätter kan jag säga Vallhalla, för då är redan adressen nedtecknad.

Det är möjligt att jag har fel, men för mej är det fullt logiskt att han pendlar mellan uttalen.
Citera
2013-12-25, 17:07
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda

Det är historiska "travartrakter". Lärkstan fick ju sitt namn efter "bergslärkorna" som tog emot sina kunder där i bergskrevorna för ett par hundra år sen.
Det var väl en kvinna som begick husvagnsmordet om jag inte minns fel?
Det var min mamma som upplyste mej om den nattliga trafiken till Swartlings.
Oskyldig som jag var (är) förstod jag inte varför jag ofta fick anbud av män i bilar på väg hem sena kvällar.
Åter till RO: Kan det vara tänkbart att han av nån anledning blev störd av PH i samband med nån aktivitet som hade med sexköp att göra?
Citera
2013-12-25, 17:34
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Varför skulle du veta något om vad som försiggick där klockan 3 på natten? Det ligger i sakens natur, det här är ju människor som har som yrke att vara diskreta och kunna hålla sig osynliga.

Av samma anledning som du känner till vad som förekom på Ryttarstadion - diverse kvarglömt arbetsmaterial och skvaller om detta som jag alltså aldrig märkt av? Samt att jag traskat Valhallavägen fram nattetid med magsjuk hund resp på väg hem från diverse festande vid fler tillfällen än jag minns, utan att storögt ha sett någon försvinna in mot ridskolan?

Just detta om ev nattspring på Swartlings har diskuterats tidigare i tråden.
Citera
2013-12-25, 19:25
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Låter inte alls osannolikt att RO har sex med någon kk på en undanskymd plats, som nu Swartlings verkar vara.
Kanske blir de påkomma av PH (som ska slå en sjua i närheten och då hör stön). Han kollar lite närmare, känner igen RO från KTH och utbrister: Tjäna! Inte visste jag...
Varken RO eller hans kk vill bli "stämplade" som bögar i sina respektive kretsar (det är vid tidpunkten inte lika ok som idag). Mycket kan stå på spel för folk som inte "kommit ut ur garderoben", så de har en gemensam stor anledning till att bevara sina hemligheter.

Alternativt, om det bara finns en gm, kan RO och PH slagit följe, bestämt sig för att slå en sjua tillsammans vid Swartlings. Där föreslår RO sex, PH nekar inviten och hotar att röja hans sexuella identitet varpå RO snedtänder och går bärsärk.

Citat:
Nu har jag inte läst hela tråden, och jag är inte jätteinsatt i fallet. Men jag vet att ridhusen i området (Stockholms Ridskola/Östermalms Ridskola) hade problem ett tag (på 90-talet tror jag det var som jag fick reda på det) med att prostituerade gick in där på nätterna med kunder. Ridhusen var på denna tid olåsta på nätterna, fanns inget av värde därinne. Skulle inte förvåna mig om även Swartlings ridhus användes till detta, det ligger ju närmast city.

Jag har ingen aning om det bara var kvinnliga prostituerade eller även män som använde sig av ridhusen. Men det öppnar ju för en hel del möjligheter till spekulationer om vad som hänt.

Kanske har detta varit uppe i tråden tidigare, sorry i så fall.

Prostitution/sex/gay-spåret har varit på tapeten tidigare. Därför intressant information att ridhusen faktiskt användes på detta sätt, även om det därmed inte bekräftar teorin att RO och PH var där pga sexutbyte.

En sak jag inte fått grepp om: Var det inledningsvis i utredningen en homosexuell man anställd på Swartlings, som var misstänkt för mordet - någon som vet vad misstankarna i så fall grundade sig på respektive varför denne senare avfördes? Har sökt men inte fått klart för mig
Citera
2013-12-25, 20:08
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Prostitution/sex/gay-spåret har varit på tapeten tidigare. Därför intressant information att ridhusen faktiskt användes på detta sätt, även om det därmed inte bekräftar teorin att RO och PH var där pga sexutbyte.

En sak jag inte fått grepp om: Var det inledningsvis i utredningen en homosexuell man anställd på Swartlings, som var misstänkt för mordet - någon som vet vad misstankarna i så fall grundade sig på respektive varför denne senare avfördes? Har sökt men inte fått klart för mig

Sicket liv RO har levt om teorin stämmer - garderobshomosexuell och med ett mord på samvetet. Väntar med spänning på ett detaljerat erkännande.
Citera
2013-12-25, 20:47
Medlem
Elementarys avatar
Några pratar om prostitution på ridskolor. Andra har nämnt rykten om RO som sexsäljare eller möjligen köpare. Någon har poängterat det märkliga i att PH stannade kvar så länge på gasquen om han hade tråkigt och bara hade druckit ett par öl.

Mitt bidrag är att jag snackade med en bekant som var kursare till PH (umgicks dock inte med honom). Hon har berättat att det direkt efteråt var lite märklig stämning för det var knappt någon som var ledsen/chockad över mordet. En annan grej som slog mig var att hon sa att det efteråt hade snackats om att PH gick från gasquen ganska tidigt.

Min ödmjuka teori, som säkert är fel, är att han kan ha gått in på KTH och satt sig vid en dator. Surfat in på RFSL-chatten och fått kontakt med RO den vägen som erbjuder sex mot betalning. Dom stämmer möte vid Swartlings, PH tar ut 2000 spänn och går dit. Väl där så råkar han ut för en klassisk setup mot gayköpare. RO + en kompanjon har lurat PH att köpa sex, men planerar att råna honom istället. Förekommer bland folk som även säljer sex. De varierar sig helt enkelt. Gayköpare som är kvar i garderoben är tacksamma offer eftersom de inte polisanmäler. De rånar PH, men det går snett och slutar med ett mord. RO springer till Karlavägen och ringer SOS. Den andra GM springer längs valhallavägen och tappar slidan på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in