2014-02-06, 21:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det här är en av de bra anledningarna till varför preskription ändå är en rätt bra ide. Möjligen fel kille med rimligt ordnat liv blir plötsligt påhoppad av polisen på för lösa grunder.

Alla slår i Flasbacktråd fast att han från och med nu inte längre är oskyldig till mordet utan bara betraktas som det till skillnad från du och jag som är oskyldiga på riktigt.
Citera
Medlem
Skribent-1s avatar
Är det inte så att Pär-mordet enligt polisens statistik kommer räknas som uppklarat? En man har registrerats som minst skäligen misstänkt. Försvinner det när åklagaren avslutar förundersökningen mot mannen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Mig veterligen har varken GW eller någon polis eller åklagare sagt, eller ens antytt, att detta är polisiärt uppklarat.

Om du har någon källa på att det är fel så får du gärna presentera den.
Inte dig veterligen, nej.
Det har GW visst sagt. I förra säsongen av Veckans brott, i det avsnittet som de tog upp detta fall.
Finns på svtplay, bara att kolla.
Citera
2014-02-06, 21:43
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
När vi nu kan anta att det inte finns något som helst som binder RO till mordplatsen så kan jag inte låta bli att undra:

Vem ringde till polisen och sade att det var RO:s röst i samtalet?

För det är ju rimligtvis enda sättet polisen kan ha fått RO:s namn.

Skulle inte bli ett dugg förvånad om den person som tipsat (både om den blodiga skjortan och om samtalet) om RO är den riktiga GM. Alltså den som jag tipsat polisen om. Tror också att han känner RO ytligt och kände säkert till att han hade ett svagt psyke och dåligt ölsinne. Samt att han bodde på Valhallavägen. Han var ett perfekt offer att sätta dit. Att han sedan fick en psykos var väl en gåva från ovan. För bra för att vara sant helt enkelt. Skulle man fråga RO om han känner den person som jag tipsat polisen om så är det inte omöjligt att han vet vem det är.

Att tipsa polisen om fel person är ju helt i linje med gärningsmannens beteende när han ringde SOS-samtalet och gav villospår. Lidingöspåret är säkert ett annat sådant villospår. Han gav säkert flera villospår vid flera olika tillfällen. Varav RO var ett av dem, och det som slog bäst ut. Sedan är det säkert så att han gett tipsen anonymt, men helt säkert är det inte.
Citera
2014-02-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har inte GW sagt att han vet vem det är? Eller att han vet att polisen vet vem det är?

Källa: TV.

Jodå, det har han sagt vid minst två tillfällen. Han sade också att inringaren är mördaren.
Citera
2014-02-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jodå, det har han sagt vid minst två tillfällen. Han sade också att inringaren är mördaren.

Har alltid sagt att GW är en lallare. Dom gånger han gissar rätt hyllar folk honom till skyarna, men när han gissar fel ljuger han och skyller på andra. Patetiskt
Citera
2014-02-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Har alltid sagt att GW är en lallare. Dom gånger han gissar rätt hyllar folk honom till skyarna, men när han gissar fel ljuger han och skyller på andra. Patetiskt
Äh lägg av. Han är mer skaffad än någon annan att uttala sig. Dels för att han har insyn i utredningen samt han är professor i kriminologi. Tror inte du, eller någon annan här, kvalar in på någon av de punkterna.
Citera
2014-02-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Äh lägg av. Han är mer skaffad än någon annan att uttala sig. Dels för att han har insyn i utredningen samt han är professor i kriminologi. Tror inte du, eller någon annan här, kvalar in på någon av de punkterna.

Nej men gör jag fel, så står jag för det. Hans uttalande nu att han alltid hävdat att den här snubben varit oskyldig var ren idioti.
Citera
2014-02-06, 22:14
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/misstankt-for-mord-vid-ridskola-slappt/

"Clea Sangborn är kritisk till att 40-åringen över huvud taget frihetsberövades. Hon säger att det redan vid gripandet fanns tecken på att han led av vanföreställningar.

– Att han greps berodde på uppgifter som han själv lämnat – uppgifter som var uppått väggarna knasiga, säger Clea Sangborn."

"han led av vanföreställningar." ???
VA? Menar hon vad hon säger eller är hon felciterad? Perfekt! Han verkar ju helt fantastiskt sjuk, så sjuk att han ringer upp utredaren och berättar att han ringde nödsamtalet. Och varför led han av de vanföreställningarna då? Jo... samvetet!
Han skulle behöva frihetsberövas till andra eller mer ställen än häktet om det som hans advokat säger är korrekt.
Citera
2014-02-06, 22:40
Medlem
De av er som sågar GW längs med fotknölarna, har ni verkligen på fötterna? GWs teori håller väl fortfarande? I de inslag i Efterlyst, Veckans brott och liknande som jag har sett så har GW påstått följande:

1. Gärningsmannen är en småkriminell missbrukartyp.

2. Det är gärningsmannen som ringer in till SOS-alarm.

RO verkar ju ha drabbats av något sorts psykiskt sjukdomstillstånd och jag vet inte om hans erkännande verkligen kan tas på allvar? Tillgången på tillförlitlig information är verkligen skral och advokatens, visserligen partiska, uttalanden kan ju tolkas som att han helt enkelt har erkänt saker som han inte har gjort. Som t.ex att det är han som har ringt in nödsamtalet.

Så när nu GW säger att han inte trott på RO som gärningsman så håller han bara fast vid sin åsikt. Eller jag missat några uttalanden ifrån GW? GW är visserligen lite av en clown ibland men här har jag inte sett något som tyder på att han varit fel ute.
Citera
2014-02-06, 23:01
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Vän av ordning undrar:

Hur stort skadestånd får OXEN för att ha suttit?

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det här är en av de bra anledningarna till varför preskription ändå är en rätt bra ide. Möjligen fel kille med rimligt ordnat liv blir plötsligt påhoppad av polisen på för lösa grunder.

Som jag har uppfattat det anhölls RO efter erkännande av någon form av inblandning. Inringaren är sannolikt inblandad, ja. Då försatt han sig själv i situationen - något som JK brukar beakta.

Preskription är en dålig idé främst för anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alla slår i Flasbacktråd fast att han från och med nu inte längre är oskyldig till mordet utan bara betraktas som det till skillnad från du och jag som är oskyldiga på riktigt.

Det fanns gott om tvekan i tråden när RO anhölls. Nästan i stil med när Stefan B*rjesson anhölls för människorov på styckmördade Eva. Han fick absolut inte outas pga sin ställning. Hade du eller jag erkänt för polisen att det var någon av oss som ringde det kända larmsamtalet hade en av oss också blivit inplockad, och idag uttittad.
Citera
2014-02-06, 23:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Nej men gör jag fel, så står jag för det. Hans uttalande nu att han alltid hävdat att den här snubben varit oskyldig var ren idioti.

Hur var det nu Leffe GW sa i TV för några år sedan... "jag är säker på att polisen kommer hitta honom (ringaren).. utredningen ser mycket bra ut".

Vad händer en? En lirare plockas in och släpps efter ett antal månader.

Vad säger Leif? Jo, "Har hela tiden trott han var oskyldig".

Nu är det fan i mig upp till bevis för ex-professorn, när kommer den här utredningen gå i mål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in