2013-11-29, 00:35
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Om man under de förutsättningarna be andra om skärpning, som du gör i ditt inlägg - då sitter man allt på rätt höga hästar.l?

Absolut. Men det var med glimten i ögat. Lite svårt att förmedla det bara så här på ett forum. Mitt "skärpning" är nog lika mkt riktat till mig själv. Jag är ute och svävar i det blå titt som tätt.

Inget personligt mot dig. Tycker du har haft jävligt vettiga inlägg och slutsatser och mkt bra som du bidragit med.
Citera
2013-11-29, 00:39
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Eller är det så att du av någon anledning försöker styra in tråden åt ett visst håll?

Visst gör jag det. Åt ett håll som ligger närmre sanningen och inte längre bort från den.
Citera
2013-11-29, 00:49
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Däremot är jag inte säker på att sittande MGM är rätt person, även om jag håller det för högst troligt. De har ju plockat in folk förr som de senare har tvingats släppa

Magkänslan säger att det inte är rätt GM tyvärr. Jag har väl inte heller överdrivet stort förtroende för polisens slutledningsförmåga om vi säger så. Men, med det sagt så har jag antagligen fel. Sitter med på tok för lite information för att kunna bedöma det objektivt. Och i brist på information börjar man spekulera och fantisera och sedan har den ganska fåniga mänskliga hjärnan förvandlat dessa spekulationer och fantasier till sanningar hos oss. Vi låser oss fast, som SibirienKalle helt korrekt påtalarm vid ett visst spår och får svårt att ändra oss.

Det händer alla människor, även om det händer vissa mer än andra. Men det allvarliga är att det händer poliser lika ofta som vanliga medborgare. inte så mkt man kan göra åt förutom mer och bättre utbildning.
Citera
2013-11-29, 00:56
Medlem
Angående de två ståndpunkterna, ringaren som det oskyldiga vittne han utger sig vara eller ringaren som mördaren. Min bestämda uppfattning är det senare, med några av argumenten kring det i min mening vilseledandet i samtalet. Det har diskuterats för och emot nu ett tag.

Jag skulle vilja prova några andra argument för min hållning för att se hur ni som är av den andra uppfattningen bedömer dem:

1. Hur kan ringaren beskriva dådet så pass detaljerat, att det används kniv, många hugg, och att BO är allvarligt skadad? Var stod han då när han såg det? Dådet skedde in bland husen på gården, skymda av buskar, det var höstmörker och en bra bit från det normala stråket på Valhallavägen. Han måste ha varit tillräckligt nära och det placerar honom inne på brottsplatsen, mellan husen. Svårt att förklara.
2. Givet konklusionen i punkt 2. Varför har han inte ett bättre signalement på GM, något bara, liten/stor, ljushårig/mörkhårig, ung/gammal
3. Varför har han inte hört av sig igen, inte ens 10, 15, 17 år senare, men ett anonymt samtal, mail eller vad som helst. (Han kan iofs ha dött)
Senast redigerad av Stokson 2013-11-29 kl. 01:09.
Citera
2013-11-29, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Magkänslan säger att det inte är rätt GM tyvärr. Jag har väl inte heller överdrivet stort förtroende för polisens slutledningsförmåga om vi säger så. Men, med det sagt så har jag antagligen fel. Sitter med på tok för lite information för att kunna bedöma det objektivt. Och i brist på information börjar man spekulera och fantisera och sedan har den ganska fåniga mänskliga hjärnan förvandlat dessa spekulationer och fantasier till sanningar hos oss. Vi låser oss fast, som SibirienKalle helt korrekt påtalarm vid ett visst spår och får svårt att ändra oss.

Det händer alla människor, även om det händer vissa mer än andra. Men det allvarliga är att det händer poliser lika ofta som vanliga medborgare. inte så mkt man kan göra åt förutom mer och bättre utbildning.

Ja, tänk om man hade fri tillgång till alla förhörsprotokoll. Eller till och med fick förhöra själv. Känns som att det relativt lätt skulle falla på plats då, eller viss uteslutningar skulle kunna göras. Men det kanske inte är så lätt i praktiken ...
Senast redigerad av Stokson 2013-11-29 kl. 01:08.
Citera
2013-11-29, 01:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jahaja, då hade jag alltså rätt igen angående finskt påbrå. Jag skrev tidigare att RO ser väldigt finsk ut, och att jag aldrig haft fel med sådana iakttagelser förut.

Är det inte så att det maskade efternamnet är ett namn som mamman hade som gift? Vad är hennes flicknamn?

Hennes flicknamn är Kernen. Hon är född 1954 och 1970 bor familjen Kernen i Tyresö. Hon är då 16 år och jag tror inte hon är ingift då. Där bor också ett äldre par med finska förnamn, föräldrarna. En pojke född 1963 bor där också.

MGMs moder är utflyttad 1980. Hon är gift med Oxenstrand och bor i Vaxholm. Föräldrar och bror bor fortfarande i Tyresö.

1990 bor familjen Oxenstrand i Vaxholm. Föräldrar och ett syskonpar varav MGM är det ena syskonet.
Citera
2013-11-29, 02:16
Bannlyst
Citat:
Angående de två ståndpunkterna, ringaren som det oskyldiga vittne han utger sig vara eller ringaren som mördaren. Min bestämda uppfattning är det senare, med några av argumenten kring det i min mening vilseledandet i samtalet. Det har diskuterats för och emot nu ett tag.

Jag skulle vilja prova några andra argument för min hållning för att se hur ni som är av den andra uppfattningen bedömer dem:

1. Hur kan ringaren beskriva dådet så pass detaljerat, att det används kniv, många hugg, och att BO är allvarligt skadad? Var stod han då när han såg det? Dådet skedde in bland husen på gården, skymda av buskar, det var höstmörker och en bra bit från det normala stråket på Valhallavägen. Han måste ha varit tillräckligt nära och det placerar honom inne på brottsplatsen, mellan husen. Svårt att förklara.
2. Givet konklusionen i punkt 2. Varför har han inte ett bättre signalement på GM, något bara, liten/stor, ljushårig/mörkhårig, ung/gammal
3. Varför har han inte hört av sig igen, inte ens 10, 15, 17 år senare, men ett anonymt samtal, mail eller vad som helst. (Han kan iofs ha dött)

Att han blivit sedd springande måste kunna förklaras och därför målas denna dramatiska scen som förklaring till vansinneskutningen upp. Blodfläckar förklaras däremot inte av att han bara har varit åsyna vittne, därför måste han placeras på plats, men eftersom han redan har blodfläckar behöver han inte mer, han har täckt upp för ett eventuellt senare behov av förklaring.

Han tar sig därför naturligtvis inte tillbaka för att se hur det står till med PH, men kan senare påstå att identifierade blodfläckar härrör från ett sådant förfarande.

Det var ju så enormt viktigt att "kuta" tillbaks och kolla hur det gick med PH, sa han till operatören.

Gm = inringare. Andra tolkningar finns inte på kartan annat än som sliddersladder.

Att han skulle ringt av ånger eller hänsyn/empati är fullständigt verklighetsfrämmande, då psykopater saknar dessa, i brottssammanhang, meningslösa och störande egenskaper.

Ja hej det ligger en knivskuren snubbe på ... samlad monoton röst = psykopat.
Hallåå hjääälp ni måste skicka en ambulans fort till Swarlings ... inte psykopat.

Centralt för inringaren är ju inte den skadade PH, utan annat som att få sagt "full som ett svin gick jag förbi" m.m.

Inringaren är endast andfådd, inte uppskrämd eller stressad annat än av att få komma undan. För att nyss ha varit "full som ett svin" verkar han plötsligt helnykter. Han låter lättad av att få säga HEJ när han lägger på och får fortsätta sin "kut" undan ansvar
Senast redigerad av Tevje 2013-11-29 kl. 02:53.
Citera
2013-11-29, 09:27
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Jahaja, då hade jag alltså rätt igen angående finskt påbrå. Jag skrev tidigare att RO ser väldigt finsk ut, och att jag aldrig haft fel med sådana iakttagelser förut.

Är det inte så att det maskade efternamnet är ett namn som mamman hade som gift? Vad är hennes flicknamn?

Nej, din sjuka dåre bakom slöjan (sverigedemokratisk idiot). Du hävdade att personen har sneda ögon, hög panna med mera, vilket enligt dig indikerar aspergers. Jag talade då om för dig att du då får diagnosticera hela finska befolkningen med as, eftersom killen ser lite finsk ut. Vill minnas att du förolämpade när du fick det mothugget. Du är sjuk, stackars.

Att killen har finskt påbrå är alltså inget Flor-Ida kommit med, utan en iakttagelse jag gjorde när Flor-Ida försökte sätta en diagnos på en person som i mina ögon har finska drag.

Det du, Flor-Ida har åstadkommit omedvetet är att hitta en finne, och inte as. Det visste du inte om, din rasistiske fjant. Dessutom försöker du ta åt dig äran för något du inte är i närheten av.

Ditt inlägg om utseendet:
Citat:
Jag reagerade också på det. I stort sett bara thai-folk som vänner. Däremot saknas nästan helt sådana som kan vara kollegor eller f d kollegor. En man i hans ålder, med den utbildnings- och yrkesbakgrund borde ha massor av gamla kollegor och studiekamrater på sin FB. Att han inte har det tyder starkt på att han är lite "speciell" och kanske en ensamvarg. Jag tycker även att hans utseende är lite "typiskt asperger" eller liknande. Ja, jag vet att det låter fördomsfullt, att man inte kan se vem som har AS osv. Men lägger man ihop alla pusselbitar så får man en viss bild.

Mitt svar till dig:
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Rasister som du förnekar sig aldrig. En as-diagnos ställs inte utifrån ett utseende, i så fall får du hela den finska befolkningen emot dig. Där har många "brett mellan ögonen". Om du har en bekräftad as-person framför dig kan du kanske titta efter tecken, men man ställer inte diagnoser utifrån ett foto.

Att han valt thaikretsen tror jag är synnerligen väl valt. Han vill undgå upptäckt. Alla pratar om mordet i hans kretsar, eller minns det. Jobbigt läge för honom. Skönt att slippa!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-29 kl. 09:35.
Citera
2013-11-29, 09:29
Medlem
Apan-olas avatar
En ytterligare teori som kan förklara a) det irrationella i mordbeteendet samt b) det stora antalet knivhugg kan vara följande:

Oavsett motiv (svartsjuka, rån, hot m.m.) kan händelseförloppet varit sådant att GM endast hade för avsikt att hota Per. Ett sådant scenario går att koppla till flera motivbilder så som svartsjuka, kränkning, rån m.m. Men som tidigare anförts är Per stor och köper kanske inte hotet, i synnerhet inte om det kommer från en mindre person.

Någon sorts tumult uppstår där gärningsmannen tvingas sätta handling bakom orden och i samma stund som ett eller flera knivhugg utdelas förändras allt. Om GM och Per är bekanta sedan tidigare har en gräns passerats där GM inte längre kan komma undan om Per överlever. Per kommer kunna namnge honom. Oavsett om GM och Per är bekanta kan en närkamp, kanske till och med initierad av Per själv, ha lett till att det som först bara var ett hot blev en kamp för att komma undan för GM. Kanske höll Per i honom/dom låg på marken eller andra scenarion där GM i underläge av Pers storlek tillslut hamnade i ett paniktillstånd där han bara högg för att a) komma undan b) han förstår att han redan gått över en gräns och att det i det avseendet inte spelar någon roll längre. Det skulle då kunna vara en förklaring till mängden knivhugg samt deras placering i ansiktet; dom är alltså inte ett resultat av ett raseri utan en panik, där GM hugger vilt omkring sig. Jag tycker ävern annat irrationellt beteende runtomkring dådet skulle kunna förklaras genom ett sådant agerande, inte minst larmsamtalet och slarvet med mordvapen/slida.
Senast redigerad av Apan-ola 2013-11-29 kl. 09:32.
Citera
2013-11-29, 09:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-ola
En ytterligare teori som kan förklara a) det irrationella i mordbeteendet samt b) det stora antalet knivhugg kan vara följande:

Oavsett motiv (svartsjuka, rån, hot m.m.) kan händelseförloppet varit sådant att GM endast hade för avsikt att hota Per. Ett sådant scenario går att koppla till flera motivbilder så som svartsjuka, kränkning, rån m.m. Men som tidigare anförts är Per stor och köper kanske inte hotet, i synnerhet inte om det kommer från en mindre person.

Någon sorts tumult uppstår där gärningsmannen tvingas sätta handling bakom orden och i samma stund som ett eller flera knivhugg utdelas förändras allt. Om GM och Per är bekanta sedan tidigare har en gräns passerats där GM inte längre kan komma undan om Per överlever. Per kommer kunna namnge honom. Oavsett om GM och Per är bekanta kan en närkamp, kanske till och med initierad av Per själv, ha lett till att det som först bara var ett hot blev en kamp för att komma undan för GM. Kanske höll Per i honom/dom låg på marken eller andra scenarion där GM i underläge av Pers storlek tillslut hamnade i ett paniktillstånd där han bara högg för att a) komma undan b) han förstår att han redan gått över en gräns och att det i det avseendet inte spelar någon roll längre. Det skulle då kunna vara en förklaring till mängden knivhugg samt deras placering i ansiktet; dom är alltså inte ett resultat av ett raseri utan en panik, där GM hugger vilt omkring sig. Jag tycker mycket annat irrationellt beteende runtomkring dådet skulle kunna tyda på det här, inte minst larmsamtalet.

Smart. Bitarna trillar på plats med ditt resonemang, gm:s handling och hans bakgrund blir inte längre totalt orimlig. Synnerligen tragiskt.
Citera
2013-11-29, 09:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Allt detta är bra argument för att ringaren också är GM. De är också fullt möjliga att förklara med att ringaren är kumpan till GM och att de efter dådet sticker åt varsitt håll; kumpanen känner att han ändå vill larma räddningstjänsten. Rån begås relativt ofta av flera personer.

Mindre troligt, men inte helt omöjligt att ringaren är en person som hör skrik och tumult, springer fram och ser två personer bråka inne på ridskolan och i chocken inte noterar mycket mer än att det är två män, att den ene hugger flera gånger med kniv och att han har grå jacka. Vår iakktagelseförmåga är inte särskilt skarp alla gånger i en sån här situation, än mindre förstås om vi är alkoholpåverkade.
Citera
2013-11-29, 09:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Vore det inte mer misstänktsamt om han inte svarade på frågan? Dessutom finns det väl inget som säger att det inte kan vara någon annan telefonkiosk, än just den på Karlavägen han ringer ifrån.

Jo, samtalet ska såvitt jag förstår vara spårat till just denna kiosk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in