Citat:
Ursprungligen postat av
Stokson
Angående de två ståndpunkterna, ringaren som det oskyldiga vittne han utger sig vara eller ringaren som mördaren. Min bestämda uppfattning är det senare, med några av argumenten kring det i min mening vilseledandet i samtalet. Det har diskuterats för och emot nu ett tag.
Jag skulle vilja prova några andra argument för min hållning för att se hur ni som är av den andra uppfattningen bedömer dem:
1. Hur kan ringaren beskriva dådet så pass detaljerat, att det används kniv, många hugg, och att BO är allvarligt skadad? Var stod han då när han såg det? Dådet skedde in bland husen på gården, skymda av buskar, det var höstmörker och en bra bit från det normala stråket på Valhallavägen. Han måste ha varit tillräckligt nära och det placerar honom inne på brottsplatsen, mellan husen. Svårt att förklara.
2. Givet konklusionen i punkt 2. Varför har han inte ett bättre signalement på GM, något bara, liten/stor, ljushårig/mörkhårig, ung/gammal
3. Varför har han inte hört av sig igen, inte ens 10, 15, 17 år senare, men ett anonymt samtal, mail eller vad som helst. (Han kan iofs ha dött)
Att han blivit sedd springande måste kunna förklaras och därför målas denna dramatiska scen som förklaring till vansinneskutningen upp. Blodfläckar förklaras däremot inte av att han bara har varit åsyna vittne, därför måste han placeras på plats, men eftersom han redan har blodfläckar behöver han inte mer, han har täckt upp för ett eventuellt senare behov av förklaring.
Han tar sig därför naturligtvis inte tillbaka för att se hur det står till med PH, men kan senare påstå att identifierade blodfläckar härrör från ett sådant förfarande.
Det var ju så enormt viktigt att "kuta" tillbaks och kolla hur det gick med PH, sa han till operatören.
Gm = inringare. Andra tolkningar finns inte på kartan annat än som sliddersladder.
Att han skulle ringt av ånger eller hänsyn/empati är fullständigt verklighetsfrämmande, då psykopater saknar dessa, i brottssammanhang, meningslösa och störande egenskaper.
Ja hej det ligger en knivskuren snubbe på ... samlad monoton röst = psykopat.
Hallåå hjääälp ni måste skicka en ambulans fort till Swarlings ... inte psykopat.
Centralt för inringaren är ju inte den skadade PH, utan annat som att få sagt "full som ett svin gick jag förbi" m.m.
Inringaren är endast andfådd, inte uppskrämd eller stressad annat än av att få komma undan. För att nyss ha varit "full som ett svin" verkar han plötsligt helnykter. Han låter lättad av att få säga HEJ när han lägger på och får fortsätta sin "kut" undan ansvar